با همه شاسی‌بلندهای کیا آشنا شوید، از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین!

  چندی پیش در مطلبی همه شاسی‌بلندهای هیوندای را از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین برای شما معرفی کردیم. حال نیز مناسب دیدیم که همین کار را برای شرکت برادر هیوندای یعنی کیا هم انجام دهیم و همه شاسی‌بلندهای حال حاضر سبد محصولات این شرکت کره‌ای را معرفی کنیم.  

چهارشنبه، ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸:۰۸ |

سونت

کوچک‌ترین شاسی‌بلند سبد محصولات کیا، مدل سونت (Sonet) است که یکی از جدیدترین آن‌ها هم محسوب می‌شود زیرا حدود یک سال پیش معرفی شد. این خودرو در درجه اول برای بازار هند طراحی شده و به همین دلیل کمتر از ۴ متر طول دارد تا از مزیت‌های مالیاتی خودروهای زیر ۴ متر در هند بهره‌مند شود. البته سونت که بر اساس پلت‌فرم مشترکی با هیوندای ونی ساخته شده، در کشورهای دیگری مثل آمریکای جنوبی هم عرضه می‌شود.

استونیک

ازآنجایی‌که سونت فقط در بازارهای خاصی عرضه می‌شود، استونیک (Stonic) کوچک‌ترین شاسی‌بلند جهانی کیا به‌حساب می‌آید. این خودرو که در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۷ رونمایی شد، روی پلت‌فرم GB گروه هیوندای کیا ساخته شده که با مدل‌هایی مثل ریو و هیوندای i۲۰ مشترک است. استونیک در چین با نام KX۱ عرضه می‌شود اما کیا آن‌را در ایالات‌متحده عرضه نمی‌کند.

سول

هرچند شاید در نگاه اول، سول (Soul) مثل یک هاچ‌بک قدبلند به نظر برسد اما این خودرو در دسته کراس‌اوورها قرار می‌گیرد. سول برای اولین بار در نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۰۸ معرفی شد و هم‌اکنون در نسل سوم خود قرار دارد که اواخر سال ۲۰۱۸ رونمایی شد. سول پلت‌فرم مشترکی با استونیک دارد و ازآنجایی‌که استونیک در بازار ایالات‌متحده عرضه نمی‌شود، سول کوچک‌ترین شاسی‌بلند کیا در این کشور به‌حساب می‌آید.

نیرو

نیرو (Niro) شاسی‌بلند پاک کیا محسوب می‌شود زیرا این خودرو فقط با پیشرانه‌های هیبریدی یا الکتریکی تولید می‌شود. نیرو در ابتدا در نمایشگاه خودروی شیکاگو ۲۰۱۶ به‌صورت هیبریدی معرفی شد اما یک سال بعد نسخه پلاگین‌هیبریدی و در سال ۲۰۱۸ نسخه تمام الکتریکی آن‌هم معرفی شدند. نیرو پلت‌فرم مشترکی با هیوندای آیونیک دارد و قوای محرکه نسخه الکتریکی آن‌هم با هیوندای کُنا الکتریکی مشترک است.

سلتوس

سلتوس (Seltos) کراس‌اوور ساب‌کامپکتی است که در اواسط سال ۲۰۱۹ معرفی شد و در دو نسخه مختلف ساخته می‌شود. نسخه اصلی این خودرو که با کد SP۲ شناخته می‌شود، بزرگ‌تر بوده، روی پلت‌فرم مشترک با هیوندای کُنا ساخته شده و برای بازارهای توسعه‌یافته مثل آمریکا در نظر گرفته شده است. نسخه دوم با کدهای SP۲i و SP۲c اما کمی کوچک‌تر و البته ارزان‌تر است، روی پلت‌فرم مشترک با هیوندای کرتا ساخته شده و در بازارهای نوظهور مثل هند و چین عرضه می‌شود. سلتوس در چین با نام KX۳ عرضه می‌شود و در اروپا به فروش نمی‌رسد.

اکسید

سید (Ceed) یک هاچ‌بک کامپکت است که از سال ۲۰۰۶ در سبد محصولات کیا حضور دارد. در نسل سوم این خودرو اما که در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۸ رونمایی شد، کیا یک عضو جدید کراس‌اوور به خانواده آن اضافه کرد که اکسید (XCeed) نام گرفته است. ازآنجایی‌که اکسید بر اساس یک هاچ‌بک شکل گرفته، فقط به‌صورت محرک جلو عرضه می‌شود. این خودرو فقط در بازار اروپا به فروش می‌رسد.

اسپرتیج

اسپرتیج یکی از باسابقه‌ترین شاسی‌بلندهای کیا محسوب می‌شود و از سال ۱۹۹۳ تاکنون در سبد محصولات این شرکت حضور دارد. به‌تازگی نسل پنجم این خودرو با تحول بزرگی در همه قسمت‌ها معرفی شده است. در این نسل برای اولین بار اسپرتیج در دو نسخه مختلف کوتاه و کشیده عرضه می‌شود که اولی برای بازار اروپا و دومی برای دیگر بازارهای جهانی در نظر گرفته شده است. نسخه کوتاه ۱۴۵ میلی‌متر طول کمتری دارد.

اسپرتیج نسخه چین

اسپرتیج از سال ۲۰۰۵ تاکنون در بازار چین حضور دارد و در ابتدا نسخه چینی آن با نسخه جهانی یکسان بود اما در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۱۷ کیا از اسپرتیجی برای بازار چین پرده‌برداری کرد که کاملاً با نسخه جهانی متفاوت است. این اسپرتیج چینی بر اساس پلت‌فرم نسل دوم هیوندای توسان متعلق به سال ۲۰۰۹ ساخته شده و به‌تازگی هم فیس‌لیفتی را تجربه کرده که در نمایشگاه خودروی گوانگژو ۲۰۲۰ معرفی شد.

KX۵

نسل قبلی (چهارم) اسپرتیج در چین با نام KX۵ عرضه می‌شود. KX۵ در سال ۲۰۱۹ فیس‌لیفتی را فقط برای بازار چین تجربه کرد و ظاهر آن خصوصاً در قسمت جلو با نسخه جهانی متفاوت شد. این خودرو توسط جوینت ونچر دانگ‌فنگ کیا در چین تولید می‌شود و هرچند نسل پنجم اسپرتیج در بازارهای جهانی جایگزین نسل قبلی شده اما به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها تولید KX۵ در چین خاتمه پیدا کند.

EV۶

EV۶ جدیدترین شاسی‌بلند کیا محسوب می‌شود. این خودرویی تمام الکتریکی است که بر اساس پلت‌فرم الکتریکی E-GMP گرو هیوندای کیا مشترک با هیوندای آیونیک ۵ و جنسیس GV۶۰ ساخته شده است. EV۶ اولین محصول الکتریکی اختصاصی کیا به‌حساب می‌آید و قرار است به‌زودی مدل‌های کوچک‌تر و بزرگ‌تر EV۴ و EV۶ هم به آن ملحق شوند.

KX۷

کیا KX۷ هم داستانی مشابه KX۵ دارد زیرا این خودرو که در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۶ فقط برای عرضه در بازار چین معرفی شد، بر اساس نسل سوم سورنتو ساخته شده و در اصل فیس‌لیفتی از نسل سوم سورنتو برای چین محسوب می‌شود. KX۷ در جلو طراحی متفاوتی با سورنتو دارد و هرچند از سال گذشته نسل چهارم سورنتو در بازارهای جهانی عرضه می‌شود اما عرضه KX۷ همچنان در چین ادامه دارد.

سورنتو

سورنتو هم در کنار اسپرتیج یکی از مشهورترین شاسی‌بلندهای کیا محسوب می‌شود. نسل اول این خودرو در اوایل سال ۲۰۰۲ معرفی شد و شاسی نردبانی مستقل داشت اما سورنتو از نسل دوم به بعد مثل کراس‌اوورهای معمول بازار از ساختار یکپارچه استفاده کرد. این خودرو هم‌اکنون در نسل چهارم خود قرار دارد که روی پلت‌فرم مشترکی با هیوندای سانتافه ساخته شده و اوایل سال گذشته معرفی شد.

موهاوی

موهاوی قدیمی‌ترین شاسی‌بلند در حال تولید کیا است زیرا از سال ۲۰۰۸ تاکنون روی خط تولید قرار دارد. البته موهاوی در طول این سال‌ها بروز شده و در سال ۲۰۱۹ فیس‌لیفت بزرگی را تجربه کرد که داخل و خارج آن‌را دستخوش تغییراتی بزرگی نمود. موهاوی تنها شاسی‌بلند حال حاضر کیا محسوب می‌شود که شاسی مستقل نردبانی دارد. البته این خودرو هم‌اکنون فقط در بازارهای محدودی مثل کره جنوبی و روسیه عرضه می‌شود.

تلوراید

و نهایتاً به تلوراید می‌رسیم که با ۷ سانتی‌متر طول بیشتر نسبت به موهاوی، بزرگ‌ترین شاسی‌بلند کیا محسوب می‌شود. البته این خودرو برخلاف موهاوی، ساختاری یکپارچه دارد و یک کراس‌اوور محسوب می‌شود. تلوراید روی پلت‌فرم مشترکی با هیوندای پالیسید ساخته شده و بازار اصلی آن ایالات‌متحده است. به همین دلیل، این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۹ رونمایی شد.


با همه شاسی‌بلندهای کیا آشنا شوید، از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین!
مقاله

کد محتوا: ۲۲۳۷۶

ارسال: چهارشنبه، ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸:۰۸

به روز شده: چهارشنبه، ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳:۲۵

کلید واژه‌‌ها: کیا

نوع: مقاله

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: سایت چرخان

بازدید: ۹۰۰

زبان: پارسی

(۳ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.