نبرد چینی های هم قیمت

فردا SX۵ یا لیفان X۷۰ ؟

  با عرضه کراس اوور های لیفان X۷۰ توسط خودرسازان بم و همچنین SX۵ توسط خودروسازی فردا و با توجه به تشابه سگمنت و نیز قیمت های دو خودرو، در این مطلب قصد داریم تا مقایسه ای کوتاه بین آن ها داشته باشیم و شما را در امر انتخاب هر یک از این دو کراس اوور تازه وارد، یاری رسانیم.  

دوشنبه، ۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷:۴۲ |

طراحی ظاهری
در نمای جلوی فردا SX۵ شاهد هارمونی زیبا و جذابی هستیم. خطوط برجسته و شجاعانه که در دماغه خودرو استفاده شده اند در ترکیب با چراغ‌ هایی که گرافیک داخلی زیبایی دارند و کروم کاری های به جا و به اندازه در جلوپنجره خودرو، هماهنگی درخور تقدیری داشته و زیبا جلوه می‌کنند. ورودی هوای سپر نیز که در دو سمت با دو قاب U شکل افقی احاطه شده است به عضلانی تر شدن چهره خودرو کمک شایانی کرده است. در نگاهی کلی به نمای جلوی خودرو به نظر می‌رسد طراحان SX۵ به وضوح از طراحی هوندا CR-V الهام گرفته اند اما در عین حال نمی ‌توان این خودرو را یک کپی کاری صرف نامید.

به سراغ طراحی جلوی لیفان X۷۰ می‌رویم.
شاید به جرات بتوان گفت لیفان همچنان از معدود خودروسازان چینی است که هر یک از محصولاتش اگرچه به تنهایی زیبا و به روز جلوه می‌کنند اما امضای مشخصی ندارند. لیفان X۷۰ درواقع جانشینی برای مدل X۶۰ که حدودا ۱۱ سال پیش معرفی شد، محسوب می شود و نسبت به X۶۰ از هر نظر رشد و بهبود داشته است.

در X۷۰ در بخش دماغه با جلوپنجره ای بزرگ که یادآور محصولات هیوندای خصوصا هیوندای کرِتای نسل قبل هست، مواجه می‌شویم که چراغ های جلو با فرمی عضلانی و نسبتا زیبا از دو طرف به این جلوپنجره متصل شده اند و گرافیک داخلی آن ها هم زیبا و به روز است. سپر خودرو هماهنگ با سایر جزییات طراحی شده و دو مه شکن دایره ای شکل به همراه یک ورودی هوا در مرکز، در آن جانمایی شده اند.

اما شاید یکی از نکات ریز و البته مهم در بخش دماغه ی لیفان تغییر لوگوی این شرکت از آرم شبکه سه، به نوشته ی LIFAN است که در قسمت بالای جلوپنجره جانمایی شده است.

از نمای جلو گذر کرده و به بخش جانبی هر دو خودرو می‌رسیم؛ در خصوص SX۵ به نظر می‌رسد که در نمای جانبی از جسارت طراحان تا حدود زیادی کاسته شده است و شاهد طرحی نسبتا ساده هستیم؛ دو خط افقی موازی که یکی از پایین درها و دیگری از زیر دستگیره‌های جانبی عبور کرده است، نمای کناری فردا SX۵ را شکل می‌دهند. پنجره های بزرگ، فاصله محوری زیاد و رینگ‌های ۱۷ اینچی نیز از دیگر خصوصیات ظاهری این خودرو هستند.

فردا SX۵
نکته جالب توجه در نمای جانبی نیز شباهت نیمه انتهایی آن با فولکس واگن تیگوآن های موجود در کشور است. در مقابل X۷۰ را می‌توان در نمای کناری تا حدودی شاید جذاب تر و متفاوت تر از رقیب دانست. عمده این تفاوت را می‌توان در نحوه اتصال شیشه های جانبی به شیشه عقب، (مانند برخی از محصولات اروپایی مثل پژو ۳۰۰۸) دانست و این مورد یکی از ترندهای به روز در طراحی این خودرو محسوب شود. به عنوان آخرین نکته در نمای جانبی لیفان X۷۰ باید به رینگ های بزرگ و زیبای این خودرو اشاره کرد که در نمونه های نهایی شاهد استفاده از رنگ نوک مدادی به جای نقره ای های معمول هستیم که در به روز تر شدن و جذابیت بیشتر نمای کناری خودرو تاثیر بسزایی داشته است.

با رسیدن به نمای پشت خودروها و با دیدن طراحی بخش عقب لیفان به سرعت محصولات کمپانی جیپ مانند چروکی و کامپس در ذهنمان تداعی می شود. چراغ های عقب تقریبا به صورت مستطیلی شکل و هماهنگ با فرم چراغ های جلو طراحی شده اند. در همین بخش عقب از ضعف های طراحی لیفان می توان به نوشته ی بیش از حد بزرگ LIFAN در بخش بالایی درب صندوق ما بین دو چراغ و همچنین فضای بیش از حد خالی درب صندوق، اشاره کرد حال آنکه طراحان می‌توانستند با جانمایی پلاک روی درب صندوق به جای سپر، این حجم خالی را کاهش دهند.

لیفان X۷۰
در مورد SX۵ می‌توان گفت همان سادگی نمای جانبی را شاهد هستیم. گرافیک داخلی چراغ‌های عقب SX۵ متاسفانه بسیار ابتدایی هستند و شباهتی با یک خودروی به روز ندارند. سپر با دو مه شکن و دو خروجی فیک اگزوز و یک دیفیوزر کوچک، اسپرت جلوه کرده و به نحوی تنها نکته جالب توجه در نمای عقب SX۵ محسوب می ‌شود.

وقت آن رسیده است که سری به داخل خودرو ها بزنیم.

طراحی داخلی
با ورود به فضای داخلی هر دو خودرو به وضوح طراحی به روز تر، لوکس تر و متریال استفاده شده ی بهتر در کابین SX۵ نسبت به رقیب هم وطنش به چشم می آید. با قرار گرفتن درون SX۵ و در اولین نگاه، طراحی داشبورد به سرعت شما را به یاد محصولات یکی دو نسل قبل تر ب ام و می ‌اندازد. طراحی صندلی های خودرو بی نقص و اسپرت بوده و علاوه بر جذابیت، حین حرکت هیچگونه احساس خستگی به سرنشینان منتقل نمی‌ کند.

فردا SX۵
استفاده از رنگ‌ های متنوع (مانند قرمز، مشکی پیانویی و طرح کربن) در طراحی داشبورد، چشم نواز بوده و حس خوشایندی را به سرنشینان القا می کند ضمن آنکه جنس مواد به کار رفته در کابین نیز قابل قبول و بعضا بالاتر از برخی از رقبای هم وطن است.

موقعیت قرار گیری سیستم مالتی مدیا و جانمایی پنل‌های مربوط به سیستم تهویه و تنطیمات چند رسانه‌ای و… طراحی و ارگونومی مناسبی داشته و دسترسی به تجهیزات مختلف، برای راننده و سرنشین جلو به راحتی امکان پذیر است. فضای پا و سر در هر دو ردیف جای هیچ گونه گله و شکایتی را برای سرنشینان باقی نمی گذارد.

به سراغ لیفان می‌رویم.
لیفان X۷۰ در بخش داخلی نیز مانند طراحی ظاهری نسبت به X۶۰ پیشرفت چشمگیری داشته اما به پای رقیب خود در این تست یعنی SX۵ نمی ‌رسد. شاید یکی از ضعف های بخش طراحی داخلی X۷۰ مربوط به بخش میانی داشبورد بوده که طراح هرچند سعی کرده است فضای خالی بین سیستم تهویه و صفحه نمایش را با تعبیه کلید های درشت مربوط به فلاشر و کلید های سیستم مالتی مدیا پر کند، اما باید گفت آنچنان موفق عمل نکرده و درست مانند برخی از خودروهای داخلی اینطور به نظر می رسد که برخی از کلیدهای مربوط به آپشن های خودرو حذف شده و به جایش از قاب پلاستیکی با تعداد دکمه های کمتر استفاده شده است!

لیفان X۷۰
خوشبختانه در نمونه های تحویلی شاهد استفاده از مانیتورهای جدید تر و بزرگ تری برای X۷۰ هستیم. فرمان سه شاخه لیفان هم از دیگر نکات زیبای کابین است که دارای طرحی جدید بوده و شکیل و به روز جلوه می کند. فضای داخلی خودرو در قسمت پا، شانه و سر برای تمامی سرنشینان مناسب است و از این منظر لیفان X۷۰ نیز کاملا راضی کننده به نظر می‌ رسد.

در SX۵ شاهد امکانات ایمنی و رفاهی همچون دو عدد ایربگ، سانروف، فرمان برقی، کروز کنترل، سامانه کمکی شروع حرکت در سربالایی، مانیتور هشت اینچی، دوربین و سنسور عقب، تهویه مطبوع الکتریکی، سیستم‌ پایش فشار باد تایرها، راهنمای تعویض لاین، دی لایت، سیستم کنترل پایداری، تریم چرم داخلی و رینگ هفده اینچی هستیم و در مقابل لیفان X۷۰ نیز از امکاناتی همچون سانروف، دو کیسه هوا، کروز کنترل، تریم داخلی چرم، نمایشگر لمسی، استارت دکمه ‌ای، تهویه اتوماتیک، صندلی راننده برقی، گرمکن صندلی های جلو، دوربین دنده عقب، سنسور پارک جلو و عقب و…بهره می‌گیرد.
 
مشخصات فنی فردا SX۵ و لیفان X۷۰
خودروی SX۵ گروه خودروسازی فردا از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با فناوری Mivec میتسوبیشی (که در واقع نام انحصاری این برند برای ویژگی زمان بندی متغیر سوپاپ ها بوده) با حداکثر قدرت ۱۲۳ اسب بخار و گشتاور ۱۵۱ نیوتن متر بهره می‌گیرد. توان تولید شده توسط پیشرانه این خودرو به وسیله جعبه ‌دنده اتوماتیک CVT نسل سه به چرخ های جلو منتقل می شود. همچنین لازم به ذکر است که مصرف سوخت این پیشرانه ۷.۳ لیتر به ازای هر صد کیلومتر اعلام شده است.

در مورد لیفان X۷۰ می‌توان گفت که مانند رقیب از پیشرانه ای کاملا ساده و کم دردسر اما حجیم تر و قدرتمند تر بهره می‌گیرد. قلب تپنده ی لیفان یک پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی است که حداکثر قدرتی معادل با ۱۴۱ اسب بخار و گشتاوری معادل ۱۷۸ نیوتن متر را تولید می کند. جعبه دنده این خودرو هم مانند رقیب هم وطنش از نوع CVT بوده و قدرت تولیدی موتور را به چرخ‌ های جلو انتقال می ‌دهد.

شایان ذکر است که در مقایسه فنی دو خودرو اگرچه لیفان در برخی از موارد همچون قدرت و گشتاور تولیدی پیشرانه برتری نسبتا محسوسی را بر SX۵ دیکته می‌کند اما در طرف مقابل به عنوان یک نکته مهم و رضایت بخش باید به تفاوت جعبه دنده نسل سه SX۵ با سایر CVT های موجود در خودروهای چینی اشاره کرد که در حالت دستی بر خلاف سایر گیربکس‌ های مشابه، واکنشی بسیار خوب به سبک و یا سنگین کردن دنده ها دارد و این ویژگی به خصوص در شیب‌ های سربالایی و یا هنگام سبقت گیری به نحو مطلوبی به کمک راننده خواهد آمد و تا حدودی ضعف پیشرانه این خودرو را جبران می‌ کند.
 
سخن پایانی
در پایان می ‌توان گفت که اگر آپشن های بیشتر و پیشرانه پرقدرت تر برایتان اهمیت دارد، انتخاب شما لیفان X۷۰ خواهد بود و در مقابل اگر فضای داخلی زیباتر و بزرگ تر برایتان از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است، فردا SX۵ انتخاب منطقی تری برایتان است‌.


نبرد چینی های هم قیمت
فردا SX۵ یا لیفان X۷۰ ؟
مقاله

کد محتوا: ۲۲۲۹۶

ارسال: دوشنبه، ۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷:۴۲

به روز شده: دوشنبه، ۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۳:۰۲

کلید واژه‌‌ها: لیفان X۷۰، فردا SX۵

نوع: مقاله

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: خودرونویس

بازدید: ۸۵

زبان: پارسی

(۴ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۰ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.