بی ام و i۴، خودروی الکتریکی بی ام و که منتظرش بودیم

  آخرین خودروی EV از کمپانی باواریایی، یک سدان لوکس ۵۵ هزار دلاری با برد ۴۸۰ کیلومتر است.  

پنج‌‌شنبه، ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۱:۴۱ |

چند ماهی از ۱۰ ساله شدن عرضه اولین خودروی الکتریکی بی‌ ام و می‌گذرد و حالا با دو نمونه جذاب دیگر در این سری‌ها مواجه هستیم. بی ام و i۴ و ix نسل بعدی از سری خودروهای الکتریکی بی ام و هستند که در آستانه عرضه شدن هستند. سدان برقی i۴ در واقع همان سری ۴ است که الکتریکی شده است. این خودروی ۵۵ هزار دلاری با برد ۴۸۰ کیلومتر عرضه خواهد شد.

i۴ بر روی نسل پنجم پلتفرم BMW eDrive Ev ساخته شده است که ترکیبی از موتورهای الکتریکی، سیستم شارژ و باتری‌های ولتاژ بالا است. معماری مقیاس پذیر آن باعث شده است تا از همین سیستم و معماری، برای خودروهای بزرگتر هم استفاده شود، همانطور که در BMW iX هم از همین پلتفرم استفاده شده است. این دو خودرو، یعنی بی ام و iX و i۴ آمده‌اند تا بخشی از بازار خودروهای الکتریکی را بگیرند. طرفداران بی ام و از اینکه این شرکت خودروسازی، جایگزین‌های i۸ و i۳ را عرضه نکرده است، ناامید شدند. اما این شرکت در حال ساختن یک پایه و اساس برای فناوری الکتریکی است. اکنون، این فناوری نسل بعدی خودروهای الکتریکی بی ام و هستند که علاوه بر iX و i۴، در ساخت iX۳ که در چین تولید میشود دخیل است.  

i۴ که در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ قرار است به ایالت متحده وارد شود باید برای جبران سالهای از دست رفته کافی باشد. بی ام و با i۸ شروع کرد و در آمریکا فروش نسبتا خوبی را داشت تا اینکه فروشش چند سالی متوقف شد. حالا i۴ آمده است تا این چند سال را جبران کند.

بی ام و i۴ eDrive۴۰ با توان ۳۳۵ اسب بخار و شتاب ۰ تا ۱۰۰، ۵.۷ ثانیه‌ای و با رنج ۴۸۰ کیلومتر عرضه خواهد شد. این خودرو تک موتوره خواهد بود و نیرو فقط به چرخ‌های عقب منتقل میشود. اما چیزی که بیشتر ماها منتظرش بودیم، بی ام و i۴ M۵۰ است که با قدرت ۵۳۶ اسب بخار و با شتاب ۰ تا ۱۰۰ ، ۳.۹ ثانیه‌ای و با رنج ۳۸۰ کیلومتری عرضه خواهد شد.این خودرو دوموتوره خواهد بود و این یعنی این خودرو چهار چرخ متحرک است.

باتری‌های i۴ از چهار ماژول ۷۲ سلوله و  ماژول ۱۲ سلولی ساخته شده است. بی ام و می‌گوید این باتری‌ها مجموعا انرژی ۸۳.۹ کیلووات ساعت ناخالص و ۸۱.۵ کیلووات ساعت خالص را تولید می‌کنند. باتری‌های iX باتری‌های ۷۴ کیلووات ساعتی هستند که به آن برد ۴۳۶ کیلومتری می‌دهد. باتری i۴  حدود ۴۰ درصد چگالی انرژی (Energy Density) بیشتری نسبت به آخرین نسخه بی ام و i۳ دارد. بسته باتری ۳۹۸ ولتی توانایی شارژ ۲۰۰ کیلووات را برای شارژ DC با قدرت بالا دارد که به گفته بی ام و فقط ۳۱ دقیقه طول می‌کشد تا شارژ آن از ۱۰ درصد به ۸۰ درصد شارژ برسد.

i۴ احتمالاً با تسلا مدل S ، مرسدس بنز EQS ، پورشه تایکان و آئودی A۶ رقابت خواهد کرد و با شروع قیمت ۵۵ هزار و ۴۰۰ دلار برای مدل پایه و ۶۵ هزار و ۹۰۰ دلار برای مدل performance، سدان الکتریکی BMW احتمالا برنامه‌ تنظیم شده و با پشتوانه‌ای را دارا است. ممکن است این خودرو به اندازه تسلا مدل S سریع یا حتی برد نداشته باشد، یا به اندازه Lucid Air با برد بالایی را نرود و همچنین صفحه نمایش سرگرمی و سرگرمی خیلی بزرگی مثل نمایشگر سرتاسری EQS نداشته باشد، اما قیمت i۴ نیز در مقایسه با اکثر خودروهای لوکس خیلی ارزان تر است.

این خودروساز قصد دارد از طریق تأمین منابع پایدار، مواد اولیه موجود در باتری و بازیافت باتری در پایان عمر خود، اثر کربن خود را برای i۴ به «کمترین سطح ممکن» برساند. بی ام و امیدوار است تا ادعاهای خود در مورد پایداری و شفافیت نیز به فروش i۴ کمک کند. رانندگی با i۴ احتمالاً بسیار سرگرم کننده خواهد بود، خصوصاً مدل M۵۰، که به گفته BMW اولین مدل کاملاً الکتریکی از زیرمجموعه اتومبیلرانی M GmbH خواهد بود.

البته، این سدان گشتاور لحظه‌ای را به لطف موتورهای الکتریکی داراست و مرکز ثقل پایین را داراست که مانند بقیه همتاهای الکتریکی خودش است. یک ویژگی خوب آن داشتن لانچ کنترل است که باعث میشود شتاب اولیه خودرو را بهینه کند و به وسیله‌ آن بی ام و i۴ M۵۰ قادر است تا در کمتر از چهار ثانیه به راحتی از صفر به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت برسد.

این کمپانی همچنین اعلام کرده است که ضریب درگ بی ام و i۴۰ eDrive۴۰ عدد ۰.۲۴ و برای i۴ M۵۰ عدد ۰.۲۵ خواهد بود که این اعداد، بسیار راضی کننده هستند و در بین رقبایش فقط مرسدس EQS است که با اختلاف خیلی کمی آیرودینامیک بهتری را دارد. i۴ همان صفحه نمایش منحنی SUV iX را خواهد داشت: یک نمایشگر سرتاسری که به دو قسمت ۱۲.۳ اینچی اطلاعاتی و ۱۴.۹ اینچی کنترلی تقسیم میشود. این نمایشگر به صورت یک تکه است و با کمی زاویه به سمت راننده، در وسط داشبورد قرار گرفته است. طبیعتاً این نمایشگر با iDrive کار میکند که به یکی از شاخص‌ترین کار‌های شرکت بی ام و  که حاصل ۲۰ سال خودرو سازی بوده است. مغز این خودرو نیز در مقایسه با مدل های گذشته پیشرفت چشمگیری خواهد داشت.

رایانه پردازنده i۴ قادر خواهد بود ۲۰ تا ۳۰ برابر حجم داده مدل های قبلی پردازش کند، یا تقریباً دو برابر مقدار داده‌ای که قبلاً امکان پذیر بود پردازش شود. این امکان همجوشی بیشتر حسگرهای وسیله نقلیه را فراهم می کند که به شما کمک می کند تا سطح بالاتری از کمک به راننده (driver assist) را داشته باشید.

بی ام و گفته است که نسخه هشتم iDrive که در i۴ و iX قرار دارد ، یک «گام مهم» به سمت وسایل نقلیه (autonomous vehicle) کاملاً مستقل است که می‌تواند از هر دو سیستم رانندگی مستقل (autonomous driving system) سطح ۲ و ۳ پشتیبانی کند. سیستم های پیشرفته کمک راننده، که توسط جامعه مهندسان خودرو به عنوان سطح ۲ تعریف شده است، شامل نگه داشتن خط، تشخیص نقاط کور، ترمز اضطراری خودکار و کنترل کروز تطبیقی است.

اکثر خودروسازان بزرگ امروزه نسخه خاصی از کمک راننده پیشرفته را در وسایل نقلیه خود دارند. سطح ۳ به رانندگی خودکار اشاره دارد، که به آن اتوماسیون مشروط نیز گفته می شود، جایی که راننده هنوز هم می تواند در صورت درخواست سکان خودرو را تحویل بگیرد. بی ام و در سال ۲۰۱۹ و هنگامی که از کانسپت iNEXT رونمایی کرد، اشاره کرد که این وسیله نقلیه به رانندگی اتوماتیک سطح ۳ مجهز خواهد شد. این به این معناست که ماشین ۱۰۰ درصد وظایف رانندگی را تحت شرایط خاص انجام می دهد، اما رانندگان برای کنترل در صورت لزوم باید آماده باشند. البته رانندگی اتوماتیک سطح ۳ با توجه به داستان‌های قانونی اخیر در مورد این سطح، بر روی i۴ و iX وجود نخواهد داشت. بی ام و گفته است که انتظار دارد هر دو خودروی الکتریکی‌اش رانندگی اتوماتیک در سطح ۲، رانندگی بدون دخالت راننده در بزرگراه پشتیبانی کنند که چیزی شبیه به ویژگی‌های Super Cruise GM و BlueCruise Ford خواهد بود.

در مورد ظاهر بی ام و i۴، در قسمت جلویی، جلو پنجره سری ۴ معمولی را شاهد هستیم که فقط به صورت تزئینی استفاده شده است و راه هوا مسدود شده است. یک فلاپ هوای اکتیو زیر جلو پنجره قرار دارد که در ده حالت مختلف به صورت اتوماتیک قرار می‌گیرد که این اجازه را می‌دهد تا هوای خنک کننده به مقدار دقیق به سیستم درایو، باتری، ترمز‌ها و سیستم تهویه مطبوع عرضه شود.

بی ام و در سالهای آینده انبوهی از ماشین های الکتریکی جدید را عرضه خواهد کرد که هدف این کمپانی دستیابی به ۵۰ درصد فروش این بازار تا سال ۲۰۳۰ است. این شرکت در حال توسعه یک نسخه کاملا الکتریکی از سدان های سری ۵ و سری ۷ خود و همچنین کوچکترین SUVاش یعنی X۱ است. در اوایل سال جاری، این شرکت تولید iX۳، نسخه تمام الکتریکی SUV پر فروش X۳ خود را نشان داد. اما iX۳ فقط در اروپا و چین عرضه خواهد شد و برای آمریکا و جا‌های دیگر در دسترس نخواهد بود.

هنگامی که سال آینده این دستگاه به بازار عرضه می شود ، iX۳ یک بسته باتری ۷۴ کیلووات ساعتی را خواهد داشت که برد آن را تا ۴۳۶ کیلومتر افزایش می‌دهد. این به این معنی است که تقریبا همه نسخه‌‌های محبوب از بی ام و در انواع مختلف یعنی بنزینی، دیزل و کاملا برقی عرضه خواهند شد. اخیرا در آمریکا یک سری ۳ تمام الکتریک در تست استتار دیده شده است که گواهی است بر اینکه تمامی مدل‌های بی ام و در حال برقی شدن هستند. اما سئوالی که ذهنمان را مشغول کرده است این است که چه چیزی باعث شد تا بی ام و اینقدر دیر وارد دنیای EV ها شد و دلیل این تاخیر چه بود. البته که جواب این سئوال را می‌توان در طراحی بی ام و i۴ دید. این خودرو یک معماری تمام ایار دارد که بی ام و را می‌تواند در  این جنگ در مقابل رقبایش سربلند کند.


بی ام و i۴، خودروی الکتریکی بی ام و که منتظرش بودیم
گزارش

کد محتوا: ۲۲۲۷۸

ارسال: پنج‌‌شنبه، ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۱:۴۱

به روز شده: پنج‌‌شنبه، ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹:۹۹

کلید واژه‌‌ها: بی ام و

نوع: گزارش

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: جی اس ام

بازدید: ۵۱۰

زبان: پارسی

(۱ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.