
این برای نخستین بار است که محصولی تمام ایرانی و متعلق به برند ایرانخودرو، موفق به کسب پنج ستاره کیفیت میشود. این درحالی است که گزارشهای دریافتی از خریداران، حاکی از مشکلات کیفی ریز و درشت این خودرو است.

نوع دنده دستی این محصول برای نخستین بار با چهار ستاره کیفی وارد جدول ارزشیابی کیفی خودروها شده بود و در حال حاضر نیز کیفیت نوع اتوماتیک آن در میان خودروهای ایرانی، سرآمد شناخته شده است. عجیب این جاست که چند سال پیش تنها خودروهای پنج ستاره، مرسدس بنز مونتاژی و بعدها با تغییر شیوههای ارزیابی، مزدا ۳ و پژو ۲۰۰۸ و از این قبیل بودند. حالا در یک حرکت سوالبرانگیز، خودرویی پنج ستاره شده که نیاز به تبلیغ فروش و رفع شبهه کیفیتی دارد.
در حالی که طبق ابلاغیه وزارت صمت، هدف کیفی خودروها دستکم دو ستاره تعیین شده، پژو ۴۰۵ تولیدی کارخانه ایرانخودرو خراسان نیز به جمع خودروهای سهستاره اضافه شده تا به این ترتیب، در سبد محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو، محصولی با کیفیت کمتر از سه ستاره وجود نداشته باشد!
به نظر میرسد انحصار در عرصه ارزیابی کیفی، باعث ایجاد مشکلاتی شده که ورود ناظران بیطرف و سازمان بازرسی به این موضوع را لازم مینماید تا خریداران بازیچه آمارسازیهای احتمالی قرار نگیرند.