مراقب باشید کلاه سرتان نرود

نکات مهمی که قبل از خرید خودرو باید بدانید

  درست است که همه دنبال ظاهر شیک و امکانات مطلوب خودرو هستند، اما غفلت از نکات لازم می تواند سبب از دست رفتن سرمایه ای شود که بابت خودرو به سختی جمع آوری شده است. لذا در این مقاله قصد آن را داریم تا نکاتی که پیش از خرید یک خودرو صفر و کارکرده لازم است رعایت شود را مورد بررسی قرار دهیم.  

چهارشنبه، ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۵:۳۷ |

داشتن خودرو تمیز و سالم یکی از خواسته های مهم مردم محسوب می شود. امروزه با رشد و پیشرفت صنایع و تولیدات حمل و نقل، خودرو نیز از جمله اقلام مصرفی مردم شده و همه روزه در اخبار وب سایت ها آگهی های فراوان از خرید و فروش خودرو را مشاهده می کنیم. در صورتی که برای خرید خودرو چه از نوع صفر و چه از نوع کارکرده باید به نکاتی توجه داشته باشیم.

نکات پیش از خرید خودرو صفر

قیمت خودرو و بودجه شما
به طور حتما برای هر خریداری قیمت خودروهای داخلی و خارجی یک موضوع مهم به شمار می رود. به همین موضوع اگر قصد خرید خودرو از بازار آزاد را دارید حتما قیمت اعلامی از سوی شرکت های خودروسازی را کنترل کنید و سپس آن را با قیمت های اعلامی فروشندگان در آگهی ها و یا نمایشگاه های خودرو مقایسه کنید. چرا که در بسیاری از موارد اختلاف قیمت ها بسیار وحشتناک بوده و همیشه عده ای سودجو در حاشیه بازار منتظر سو استفاده از اعتماد شما هستند.

مشخصات فنی خودروها را بخوانید
برای بسیاری از متقاضیان خرید خودرو موضوع مشخصات فنی خودروهای ایرانی و وارداتی یک نکته کلیدی به شمار می رود. امروزه کمتر کسی است که اطلاعات حداقلی در رابطه با این موضوع نداشته باشد ولی با این وجود ممکن است این مشخصات همواره بروز شوند و یا با معرفی مدل های جدید با تغییراتی همراه باشند. به همین دلیل کنترل مشخصات فنی شما را در انتخاب بهتر یاری خواهد کرد.

خودروها را مقایسه کنید
با یک کلیک ساده می توانید مقایسه خودروها را انجام دهید و این موضوع یکی از مهمترین نکاتی است که باید قبل از خرید خودرو آن را در دستور کار قرار دهید. به عنوان مثال وقتی شما با بودجه ای در حدود ۳۰۰ میلیون تومان قصد خرید خودرو دارید می توانید خودروهای مختلفی را در این رده قیمتی از نظر مشخصات فنی، امکانات و سایر موضوعات مرتبط با سلیقه خود را با یکدیگر مقایسه کنید و در نهایت به یک تصمیم قطعی و نهایی در این زمینه برسید.

توجه به شرایط و چگونگی پرداخت هزینه خرید
پیش از خرید خودرو صفر کیلومتر به شرایط و ضوابط تعیین شده کارخانه سازنده یا نمایندگی فروش توجه کنید. برخی از اوقات ممکن است که شرایط خرید خودرو با آن چیزی که فروشنده در نمایشگاه اعلام می کند متفاوت باشد. برای جلوگیری از ایجاد چنین مسائل و مشکلاتی توصیه می شود تمام بندهای شرایط قرارداد را به طور دقیق مطالعه کرده و پس از آن اقدام به خرید خودرو کنید.

توجه به زمان تحویل خودرو
خودروهایی که به صورت پیش فروش در کشور به مشتریان فروخته می شود و خودرو در موعد مقرر باید تحویل مشتری شود، توجه به زمان دقیق تحویل نکته مهمی است که باید در پیش فروش خودرو صفر به آن دقت شود. ممکن است مشکلاتی از جمله تحریم ها و مشکلات خودروهای مونتاژی سبب شود تحویل خودروهای پیش فروش در مدت زمان طولانی انجام شده و یا کلا منتفی شود.

چک کردن بدنه خودرو
پیش از این که خودرو را از نمایندگی یا نمایشگاه تحویل بگیرید بدنه آن را به دقت مورد بازدید قرار دهید. در صورتی که در بدنه هر گونه مشکل وجود دارد از تحویل گرفتن آن خودداری کنید. نمایندگی یا نمایشگاه وظیفه دارد تا خودروی سالم و بدون هیچ گونه عیب و ایراد را به مشتری تحویل دهد. علاوه بر این اگر خودرو را از بازار آزاد می خرید در صورت وجود هر گونه ایراد و مشکل در بدنه خودرو، افت قیمت خودرو را در پی دارد.

کنترل و بررسی فنی پیش از تحویل گرفتن
توصیه می شود خودرویی که قصد خرید آن را دارید در جلوی نمایندگی آن را مورد تست قرار دهید تا از سلامت فنی خودرو اطمینان پیدا کنید.

بررسی آپشن ها و تجهیزات بر طبق قرارداد
به هنگام تحویل گرفتن خودرو صفر وجود آپشن ها و تجهیزاتی که در قرارداد بیان شده را بررسی و چک کنید. به این دلیل که پس از این که خودرو را تحویل بگیرید نمایندگی یا نمایشگاه در قبال موارد و آپشن هایی که در قرارداد ذکر شده است هیچ گونه مسئولیتی ندارد و خودرو را نیز تعویض نمی کند.

چک کردن کولر
کولر از جمله قطعاتی است که در صورت داشتن ایراد فنی می تواند بعدها هزینه های بسیاری را برای تعمیر آن به بار آورد. از این رو توصیه می شود در زمان تحویل خودرو با کمی صبر و حوصله کولر خودرو را چک کرده و از خروج هوای سرد از درون کانال آن اطمینان پیدا کنید.

نکات مهم در خرید خودرو کارکرده

توجه به خوردگی و زنگ زدگی بدنه ماشین
یکی از نکات مهم به هنگام خرید خودرو کارکرده آن است که به زنگ زدگی و خوردگی بدنه آن دقت کنید. برای تشخیص راحت این مساله می توانید یک آهن ربا را بر روی بدنه خودرو بکشید. در این صورت اگر آهن ربا به بخشی از سطح بدنه نچسبد نشان دهنده آن است که این بخش به علت تصادف دچار صدمه شده است و با بتونه پر و صاف شده است. توصیه می شود اگر بخش های زیادی از بدنه از بین رفته است، از خرید خودرو مورد نظر اجتناب کنید.

چک کردن سیستم تعلیق
برای بررسی و چک کردن سیستم تعلیق کافی است که فشار زیادی را به صورت عمودی بر خودرو وارد کنید در این صورت اگر خودرو به شکل اولیه خود برگردد نشان دهنده سالم بودن سیستم تعلیق است و اگر خودرو شروع به لرزش کرد علامت معیوب بودن سیستم تعلیق بوده و به تعمیر نیاز دارد.

چک کردن درب ها، پنجره ها و کاپوت
یکی دیگر از نکات مهم به هنگام خرید خودرو کارکرده آن است که درب ها، پنجره ها و کاپوت جلو و عقب را بررسی کنید که به آسانی باز و بسته شود و کلیدهای آن ها به راحتی در قفل چرخیده و درب ها را باز و بسته می کنند.

چک کردن صندلی ها
صندلی ها را چک کنید که پارگی نداشته باشند و علاوه بر این کفی ماشین را بردارید تا اگر بخشی از کف خودرو زنگ زدگی داشته باشد مشخص شود. زیرا اگر کف خودرو زنگ زدگی داشته باشد به این معنی است که آب به درون خودرو نفوذ می کند.

روشن کردن موتور
موتور خودرو را روشن کرده و بگذارید تا چند دقیقه کار کند. زیرا در این صورت صداهای ناهنجار به گوش می رسد. در مواردی دیده شده است که برخی از بنگاه داران و فروشندگان متقلب درون موتور و جعبه دنده روغن غلیظ می ریزند تا از شنیده شدن صدای ناهنجار و غیر طبیعی موتور و متعلقات آن جلوگیری کند.

کنترل تجهیزات مربوط به برق خودرو
امکانات و تجهیزاتی که به برق خودرو مربوط هستند از جمله تمامی چراغ ها، راهنماها، علائم هشداردهنده، ضبط صوت خودرو و برف پاک کن ها باید سالم بوده و به درستی کار کنند. علاوه بر این کاپوت جلو را بالا بزنید و مواردی از جمله سوختگی و تغییر شکل قطعات پلاستیکی، سیم کشی اضافی و غیر صحیح، نشتی روغن و مایعات خودرو و نقاط جوش و لحیم کاری را به طور کامل و با دقت بررسی کنید.

چک کردن وسایل سرمایشی و گرمایشی
بررسی وسایل سرمایشی و گرمایشی درون خودرو اهمیت زیادی دارد. به این منظور بخاری و کولر خودرو را روشن کرده و بگذارید کار کند و اگر در حین کار کردن کولر آمپر حرارت بالار رفته و دمای خودرو افزایش یابد، نشان دهنده وجود مشکلات فنی در خودرو است.

آگاهی از قطعات تعویض شده
اطلاعات درستی از قطعاتی که تعویض شده را از فروشنده بخواهید. همانند زمان تعویض لاستیک ها، تسمه تایم، روغن موتور، صفحه کلاچ، صافی بنزین و …؛ علاوه بر این برای دقایقی در مسیری با خودرو رانندگی کنید و در حین رانندگی هر گونه سخت بودن فشار بر پدال ها، سخت بودن تعویض دنده، گاز هرزه در حین تعویض دنده و … می تواند نشان دهنده فرسودگی صفحه کلاچ ها، کثیف و نامرغوب بودن روغن ترمز، ضعف و خرابی اویل پمپ و موارد دیگر باشد.

چک کردن دود خروجی از اگزوز
درپوش کارتر را باز کرده و آن را از روغن پر کنید. اگر بخار یا دود از آن خارج شود می تواند نشان دهنده خرابی موتور باشد که باید تعویض شود. پس از روشن نگه داشتن موتور به مدت ۵ دقیقه اگر در این حین دود ساده ای از اگزوز خارج شود نگران کننده نیست. اما اگر دود آبی رنگ خارج شود نشان از آن دارد که کاربراتور یا سیستم سوخت رسانی معیوب بوده و باید تعمیر شود. علاوه بر این دود آبی می تواند علامت روغن سوزی در موتور نیز باشد. البته این تست ها را بهتر است یک نفر که در این کار تخصص دارد انجام دهد. به یاد داشته باشید بد استارت خوردن و دیر روشن شدن خودرو می تواند نشانه وجود مشکلات و خرابی هایی در سیستم خودرو باشد.

چک کردن ترمزها
یکی از نکات دیگر به هنگام خرید خودرو کارکرده چک کردن سیستم ترمز و هم چنین لنت ترمز است. از فروشنده زمان آخرین تعویض لنت ترمز را جویا شوید. اگر به هنگام ترمز گرفتن پدال ترمز بیش از حد پایین می رود و یا حرکاتی به چپ و راست دارد نشان از خرابی سیستم ترمز و داشتن ایراداتی در آن است.

توجه به میزان کارکرد خودرو
میزان کارکرد سالانه یک خودرو از نکات مهمی است که باید به هنگام خرید خودرو کارکرده بدان توجه شود. به طور میانگین هر خودرو در سال کارکردی در حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار کیلومتر دارد که بیش تر از این میزان عمر مفید خودرو را کاهش می دهد.

توجه به قیمت خودرو کارکرده
قیمت خرید یک خودرو کارکرده به عوامل متعددی بستگی دارد که وضعیت بازار خودرو مهم ترین عامل است. اما در صورتی که قیمت خودرو کارکرده خیلی پایین باشد می تواند نشان دهنده ایرادات زیادی باشد که در خودرو وجود دارد. زیرا در این حالت باید بعدها بابت تعمیر و تعویض قطعات معیوب هزینه های زیادی را بپردازید.

کنترل و بررسی مدارک
به هنگام خرید خودرو کارکرده مدارک شناسایی از فروشنده همانند کارت شناسایی خودرو، سند مالکیت، بیمه نامه، برگ سبز و برگ عدم خلافی را مطالبه کرده و به دقت آن ها را کنترل کنید. مدت زمان اعتبار بیمه نامه نکته مهمی است که در تعیین قیمت خودرو تاثیرگزار است. زیرا اگر مدت زمان کمی تا اتمام آن باقی مانده است، می توان خودرو را با قیمت پایین تری بخرید. هم چنین اسناد نقل و انتقال خودرو در صورتی که بین چند خریدار فروخته شده باشد را از فروشنده بخواهید و سپس آن را با دقت بررسی کنید و از اصالت آن ها اطمینان پیدا کنید. مشخصات فروشنده هم باید با مشخصات کارت، سند و بیمه نامه مطابقت داشته باشد.

بازدید یک کارشناس فنی
از نکات بسیار مهمی که به هنگام خرید خودرو باید بدان توجه زیادی شود کمک گرفتن از یک کارشناس مورد اعتماد به منظور کارشناسی فنی و ظاهری خودرو است تا خودرو از نظر کارشناسی مورد تایید قرار گیرد. توصیه می شود تحت هیچ شرایطی اقدام به خرید خودرویی نکنید که به لحاظ کارشناسی مورد بررسی و تایید قرار نگرفته است.

توجه به سرعت خودرو
با خودرویی که برای خرید مد نظر دارید در مسیرهایی با سرعت های مختلف رانندگی کنید و به صداهای غیر طبیعی ایجاد شده و هم چنین ثابت بودن فرمان و کشیده نشدن آن به اطراف توجه کنید. در سربالایی حرکت کنید و به شتاب آن دقت کنید تا برای افزایش سرعت نیازی نباشد فشار زیادی به پدال گاز وارد شود و یا به اصطلاح خودرو کم بیاورد.

چک کردن لاستیک ها و آج های روی آن
شاید باورش سخت باشد اما سالم بودن لاستیک ها به اندازه سالم بودن موتور اهمیت دارد. به خاطر داشته باشید که تایرهایی که قدیمی بوده و یک دست صاف شده اند در مقایسه با لاستیک های تقریبا سالمی که بخشی از آن ها ساییدگی دارد به مراتب بهتر است. زیرا لاستیک های ساییده شده علاوه بر این که خطراتی که به دنبال دارد، تعویض مداوم آن ها نیز هزینه های زیادی دارد.

خرید نکردن از دلال ها
به هنگام خرید خودرو سعی کنید تا حد ممکن از فروشنده خودرو که خود صاحب خودرو است خرید کنید و تا جای ممکن از واسطه ها و دلال ها خرید نکنید. زیرا در این صورت ممکن است دلال ها با ترفندهای مختلف خودروی معیوب را در نزد شما سالم جلوه داده و بتوانند با تقلب خودرو معیوب را به شما بفروشند.

پرداخت نکردن مبلغ به صورت یک جا
به هنگام تنظیم قولنامه در بنگاه فروش خودرو از پرداخت تمام مبالغ خودرو خودداری کنید و باقی مانده مبلغ را پس از دریافت برگه عدم خلافی و انتقال سند در دفتر اسناد رسمی و با حضور فروشنده پرداخت کنید.

کلام آخر
داشتن خودرو مناسب و سالم از دغدغه های مهم مردم است. از این رو توصیه می شود به نکاتی که به هنگام خرید خودرو صفر و کارکرده که در این مقاله بدان اشاره شد، دقت کافی داشته باشید و به هنگام خرید، تنظیم سند و تحویل خودرو آن ها را رعایت کنید. زیرا در مواقع بسیاری پیش آمده است که افراد با رنج زیادی هزینه های خرید خودرو را تامین کرده و در اقدامی نادرست و با رعایت نکردن نکات مهم در خرید خودرو که در بیشتر موارد برای خودروهای کارکرده اتفاق می افتد، خودرویی خریداری کرده اند که جز زیان و از دست رفتن هزینه هیچ نفعی برای آن ها نداشته است.


مراقب باشید کلاه سرتان نرود
نکات مهمی که قبل از خرید خودرو باید بدانید
مقاله

کد محتوا: ۲۲۱۷۷

ارسال: چهارشنبه، ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۵:۳۷

به روز شده: چهارشنبه، ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۳:۵۰

کلید واژه‌‌ها: خرید خودرو،‌خرید خودرو دست دوم

نوع: مقاله

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: خودرونویس

بازدید: ۴۹۹

زبان: پارسی

(۲ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.