نگاهی کوتاه به پژو ۳۰۱ ۲۰۱۶ + قیمت خودرو در بازار

  در این مقاله قصد داریم؛ یک نگاه کوتاه و اجمالی به خودرو، پژو ۳۰۱ ۲۰۱۶ بی اندازیم و ببینیم آیا پژو ۳۰۱ به نسبت بازه قیمتی‌ای که در بازار دارد آیا ارزش خرید در برابر رقبا را دارد؟ با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.  

سه‌‌شنبه، ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱:۱۶ |

پژو ۳۰۱ یک سدان کوچک فرانسوی است که اولین بار در سال ۲۰۱۲ در نمایشگاه خودرو پاریس رونمایی شد. پژو با ساخت ۳۰۱ هدف و رویاهای بزرگی را در سر می‌پروراند و فکر می‌کرد با ساخت ۳۰۱ که نمونه کوچک‌مقیاس از خودرو پژو ۵۰۸ است؛ می‌تواند در بازارهای نوظهور مثل کشورهای آفریقایی، خاورمیانه و جنوب اروپا این خودرو را به فروش خوبی برساند علت آن‌هم این بود که قیمت تمام‌شده ۳۰۱ بسیار کمتر از پژو ۵۰۸ بود ولی همان ظاهر لوکس را در درون خود داشت. باید در همین‌جا بگویم که پژو تا حدودی موفق شد و توانست خط تولید این خودرو را در کشورهای هدف خود مثل چین و اسپانیا و ترکیه و … راه‌اندازی کند و به فروش خوبی برسد.

اما روال قصه و سرگذشت این خودرو در بازار ایران، متفاوت است؛ رویای حضور پژو به‌صورت گسترده در ایران و خاورمیانه به سیاهی کشیده شد. در سال ۱۳۹۴ بود که ایران‌خودرو و پژو پس از توافقات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها، شرکت مشترکی به نام ایکاپ را تأسیس کردند. در فاز اول قرار بود پژو ۲۰۰۸ جدید، در ایران‌خودرو برای مصرف بازار داخل کشور و کشورهای حوزه خلیج تا ابد فارس تولید شود.

در همین حین ایران‌خودرو برای شروع به بازاریابی و گسترش سبد محصولات ایکاپ، مجوز واردات پژو ۵۰۸ و ۳۰۱ را از سازمان صنعت و معدن گرفت و قرار بود تا ابتدا جای مناسبی را برای این خودروها در بازار پیدا کند و سپس با ارائه و تولید نسخه‌های فیس لیفت شده و جدید، پژو ۳۰۱ و ۵۰۸، این خودروها را به فروش حداکثری در ایران برسانند.

اما مثال‌های زیادی از عرضه‌های ناموفق خودروهای مختلف با برند مختلف در کشورمان وجود دارد که به علت شرایط فروش نامناسب، محدودیت در عرضه و حتی نداشتن پتانسیل رقابت با رقبا نتوانستند حتی در بازار خودرویی ما که تنوع محصول در آن کم است به موفقیت برسند. خودروهای سرشناسی مثل پژو ۴۰۷، سوزوکی کیزاشی، سیتروین c۵ و حتی هاوال و … در بازار ایران به علت سیاست‌های غلط خودروسازی ما قربانی شدند و خریداران این دست از محصولات را به‌زحمت برای تأمین قطعات و حتی فروش خودرو انداختند. پژو ۳۰۱ هم به سرنوشت شوم خود در ایران رسید و همانند خودروهای ذکرشده نتوانست با رقبای خود به علت سیاست‌های نادرست شرکت واردکننده و قیمت‌گذاری غلط، با رقبای خود رقابت کند و محکوم‌به شکست شد.

اما پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های خودرویی، پژو مجدد از ایران رفت و این بار ایران‌خودرو بود که رویای تولید محصولات پژو با پلت فرم PF۱، بدون حضور شریک تجاری خود را در سر می‌پروراند که تا حدودی هم موفق بود و ایران‌خودرو توانست در زمان مدیریت هاشم یکه زارع خیلی زود به داخلی سازی و ایرانیزه کردن ۳۰۱  فیس لیفت بپردازد و این محصول را بدون حضور پژو در ایران، به مرحله تولید با داخلی سازی بیش از ۸۰ درصد برسانند که این یک موفقیت نسبی برای صنعت خودرو ما حساب میشود.

طراحی ظاهری
همان‌طور که گفته شد ازآنجایی‌که پژو در ۳۰۱ نیز همانند بسیاری از محصولات خود به دنبال تولید خودرویی اقتصادی بوده خبری از خلاقیت و جسارت در طراحی بدنه خودرو نیست البته فراموش نشود که طراحی این خودرو برمی‌گردد به سال ۲۰۱۳ و ما نسخه فیس لیفت شده آن را بررسی نمی‌کنیم بااین‌حال ۳۰۱ جذابیت‌های خاص خود را دارد.

در مورد طراحی کلی این خودرو باید بگم که با طراحی نسبتاً خاص و تا حدودی خوب مواجه هستیم؛ چراغ کشیده به همراه جلوپنجره خیلی بزرگ نمای متفاوتی را به این خودرو افزوده است و ترکیب آن با خطوط برجسته روی کاپوت، به حجیم‌تر شدن خودرو و اسپورت‌تر شدن نمای جلو کمک کرده است. در نمای جانبی خیلی طراحی خاص وتیز  تندی را شاهد نیستیم اما به‌طورکلی با دو خط که یکی از چراغ عقب شروع و تا گلگیر جلو ادامه می‌یابد و دیگری نیز در قسمت پایین درب‌ها قرار دارد مواجه هستیم.

این خطوط نمای تا حدودی مدرن به نمای جانبی بخشیده‌اند اما برای سال ۲۰۲۰ قدیمی محسوب می‌شود. در نمای عقب با ظاهر کمی ساده و کسل‌کننده مواجه هستیم و شاید مهم‌ترین نکته طراحی نمای عقب خط برجسته روی درب صندوق‌عقب است. در کل باید گفت طراحی این خودرو خوب است و ما با خودروی نافرم و ناموزونی مواجه نیستیم و ترکیب خط‌ها باهم،کلیت خوبی از ظاهر خودرو ساخته است.

طراحی داخلی
طراحی کابین پژو ۳۰۱ همانند ظاهر بیرون، طراحی ساده اما متوازن دارد. بیشتر قطعات به‌کاررفته در کابین از پلاستیک خشک هستند و بعضی بخش‌های داشبورد و کنسول وسط بارنگ مشکی پیانویی پوشانده شده‌اند. داشبورد خودرو از طراحی i-cockpit پژو تا حدودی پیروی می‌کند و کنسول وسط بیشتر رو به سمت راننده است تا حالت عادی خود در سایر خودروها.

طراحی کنسول میانی تا حدودی شلوغ است اما پیچیده نیست و راننده در استفاده از آن گیج نمیشود. فرمان خودرو هم D شکل است و حس یک خودروی اسپرت را به راننده القا می‌کند.

اما آپشن های این خودرو یعنی پژو ۳۰۱ عبارت اند از :

  • صندلی عقب تاشو
  • کروز کنترل و محدودکننده سرعت
  • آینه‌های جانبی برقی مجهز به گرمکن
  • ESP
  • ترمز های دیسکی جلو و عقب
  • و…

مشخصات فنی
پژو ۳۰۱ از یک موتور ۱۶۰۰ سی سی بانام EC۵ بهره می‌برد که قادر است ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند و آن را به‌وسیله جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

این موتور درواقع نسخه به‌روز موتور TU۵ است که بازدهی و میزان استهلاک این موتور نسبت به موتور TU۵ بهتر است. گیربکس این خودرو هم آیسین، ساخت کشور ژاپن است.

نتیجه گیری
پژو ۳۰۱ وارداتی در حال حاضر با مدل ۲۰۱۶ در تعداد محدود در بازار وجود دارد و به‌هیچ‌وجه بازار خریدوفروش خوبی ندارد. علت آن‌هم عرضه محدود این خودرو، قیمت بالا و نبود قطعات تزیینات ظاهری و فنی و… است. در مورد قیمت خودرو هم باید بگم که امروز با پرداخت حدود ۳۳۰-۳۵۰ میلیون تومان می‌توانید پژو ۳۰۱ با مدل ۲۰۱۶ و کارکرد حدود ۲۰-۳۰ هزار کیلومتر بخرید که پیشنهاد نمی‌شود چون اگر تصادفی برایتان پیش بیاید، هزینه یک مسافرت خارج از کشور به ترکیه هم وبال گردن شما می‌شود.

و در انتها باید به این نکته هم اشاره کرد که در زمان فروش این خودرو، رقیب‌های قدری مثل کیا سراتو آپشنال، هیوندای اکسنت و… وجود داشتند که این موضوع بی‌تأثیر در میزان محبوبیت این خودرو نیست و شاید علت ناموفق بودن این خودرو این موضوع باشد.


نگاهی کوتاه به پژو ۳۰۱ ۲۰۱۶ + قیمت خودرو در بازار
مقاله

کد محتوا: ۲۱۰۶۴

ارسال: سه‌‌شنبه، ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱:۱۶

به روز شده: سه‌‌شنبه، ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴:۳۵

کلید واژه‌‌ها: پژو، پژو ۳۰۱، پژو ۵۰۸، پژو ۲۰۰۸،

نوع: مقاله

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: سایت چرخان

بازدید: ۶۵۳

زبان: پارسی

(۳ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.