فراتر از زمان

۱۰ کانسپتی که امیدواریم تولید شوند

  همیشه طراحان و تولیدکنندگان اتومبیل در تلاش هستند که از یکدیگر سبقت بگیرند و برنده رقابت در بازارهای جهانی باشند. آنها برای پیروزی در بازار با ارائه و معرفی اتومبیل‌های کانسپت، برای رقبای خود خط و نشان کشیده و آنها را به رقابت دعوت می‌کنند. بعضی اوقات هزینه و زمان زیادی برای ساخت اتومبیل‌های مزبور صرف شده و آنها نشان نبوغ و هنر طراحان کمپانی‌های خودروساز هستند.  

سه‌‌شنبه، ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶:۳۶ |

متاسفانه تعداد بسیار کمی از اتومبیل‌ های مفهومی به مرحله تولید انبوه می‌رسند. دلیل این امر هزینه فراوانِ تولید برخی از آنها و نیاز به تکنولوژی پیشرفته است. تکنولوژی مورد نیاز برای برخی از کانسپت‌ها بسیار جلوتر از زمان معرفی آنها بوده و به همین خاطر هرگز خودروسازان به تولید انبوه آنها فکر نکرده‌اند‌.

به این ترتیب بسیاری از اتومبیل‌های مفهومی به تاریخ پیوسته و دیگر اثری از آنها نیست. اما نباید فراموش کرد که طراحی و فناوری برخی از اتومبیل‌های مفهومی بسیار کاربردی بوده و سال‌ها بعد از معرفی آنها شاهد استفاده از زبان طراحی و ایده‌های فناورانه آنها برای تولید اتومبیل‌های گوناگون در سطوح مختلف و برای حضور در بازارهای جهانی هستیم. اکنون ما در خودرونویس شما را با ۱۰ اتومبیل مفهومی، که امیدواریم روزی شاهد تولید آنها باشیم؛ آشنا خواهیم کرد. اتومبیل‌های مزبور بسیار جلوتر از زمان معرفی خود بودند و اکنون شاهد الهام از زبان طراحی و فناوری‌های آنها برای تولید اتومبیل‌های جدید هستیم.

پژو Onyx

وقتی پژو خواب ساخت Onyx را دید؛ تمام گذشته خود را فراموش کرد و همه چیز را از نوع ساخت! پژو از رنگ‌آمیزی جدیدی بهره برد و از پیشرانه‌ای قدرتمند استفاده کرد. کانسپت Onyx از توان پیشرانه V۸ با همراهی پیشرانه‌ای الکتریکی بهره برده و در مجموع ۶۰۸ اسب‌بخار قدرت دارد. پیشرانه هیبریدی و دیزلی آن تقریبا ناشناخته بوده و پژو درباره آن حرفی نمی‌زند. پژو برای ساخت این محصول از ۳ ماده اصلی؛ یعنی کاغذ، مس و نمد فیبرکربن استفاده کرده است. استفاده از مواد مزبور، سبک بودن Onyx را تضمین می‌کرد؛ اما نگرانی‌هایی به جهت قرار گرفتن آنها در دماهای مختلف به وجود آورد و به همین دلیل پژو پروژه Onyx را تعطیل کرد.

مازراتی Birdcage ۷۵

طراحان Birdcage ۷۵ اتومبیلی آینده‌گرا را ساخته‌اند. در این محصول از خطوطی صاف و صیقلی استفاده شده و طراحان Birdcage ۷۵ برای رسیدن به آیرودینامیکی ایده‌آل تلاش فراوانی کرده‌اند. در نیمه جلویی کانسپت مزبور، شاهد استفاده از درب کروکی هستیم. درب مزبور به شکل آسانسوری و به سمت جلو حرکت کرده و به این ترتیب سرنشین Birdcage ۷۵ به آسانی در درون آن قرار می‌گیرد. کانسپت Birdcage ۷۵ برروی شاسی از جنس فیبرکربن قرار گرفته و وزن کمی دارد. این جانور آینده‌نگر دارای پیشرانه V۱۲ با توان ۷۰۰ اسب‌بخار است.

ب ‌ام ‌و Nazca C۲

هر آنچه از اتومبیل‌های آینده انتظار دارید؛ می‌توان در ب ام‌ و Nazca C۲ مشاهده کرد. بدنه و چارچوبی فضایی، پوشش روی موتور و جلو این محصول با استفاده از الیاف کربنی ساخته شده و در نتیجه کانسپت Nazca C۲ بسیار سبک وزن است. در این اتومبیل از پیشرانه ۵ لیتری V۱۲ با توان ۳۵۰ اسب‌بخار استفاده شده است. ب ام‌ و با پوشش شیشه‌ای (فیبرکربن‌پلیمری تقویت شده) برای پیشرانه Nazca C۲ سنگ تمام گذاشته است. درب‌های Nazca C۲ بسیار بی‌نظیر هستند. درب‌های مزبور به شکل گالوینگ (پرنده‌ای) طراحی شده بودند. سرنشینان باید درب اصلی را به سمت بیرون باز کرده و شیشه اتومبیل هم به سمت بالا حرکت می‌دادند. این پروژه پس از شکست پروژه M۱ تعطیل شد؛ اما بی‌ام‌و به تازگی وعده داده است که دوباره پروژه Nazca C۲ را مورد بررسی قرار دهد.

فولکس واگن W۱۲ Nardo

نام این کانسپت از مسیر آزمایشی ناردو گرفته شده است. جایی که خودروساز آلمانی نمونه اولیه W۱۲ را در آنجا آزمایش کرد و موفق به ثبت رکورد تازه‌ای شد. W۱۲  اشاره به پیشرانه قدرتمند کانسپت فولکس واگن دارد. البته این محصول قبل از فتح مسیر ناردو، با بهره‌گیری از سیستم چهار چرخ محرک فولکس واگن با نام Synchro شناخته می‌شد. این اتومبیل روشی برای فولکس واگن بود تا ثابت کند که توان ساخت سوپر اسپرتی لوکس و پیشرانه‌ای قابل اعتماد را دارد. کانسپت W۱۲ Nardo درب‌هایی قیچی مانند داشته و ظاهراً رقیب قدرتمندی برای سایر اتومبیل‌های هم رده بوده و به راحتی همه داشته‌های آنها را از بین می‌برد. توانW۱۲ Nardo حدود ۶۰۰ اسب‌بخار بوده و حداکثر سرعت آن هم ۲۲۰ مایل در ساعت است.

مزدا Furai

این کانسپت بخشی از پروژه زبان طراحی مزدا، موسوم به Nagare بود. نام Furai در زبان ژاپنی به معنای صدای باد است. مزدا Furai بسیار شبیه به نام خود بود. کانسپت مزبور ۴۵۰ اسب‌بخار قدرت و تنها ۶۷۵ کیلوگرم وزن داشت و به راحتی با تمام خودروهای زمانِ خود به رقابت می‌پرداخت. پروژه Furai ادای احترامی به  LeMans-winning ۷۸۷B بود. اما رویای Furai در تاریخ ۱۹ اوت ۲۰۰۸ به پایان رسید و این کانسپت در جریان یک آزمایش در فرودگاهی نظامی واقع در بریتانیا، سوخت و تنها چند تصویر از آن به یادگار مانده است.
 
شورلت Aerovette

شورلت Aerovette در ابتدا با نام XP-۸۹۲ شناخته می‌شد. شورلت گمان می‌کرد که Aerovette به دلیل شکل قلمی و آیرودینامیکی خود، محصول بسیار مناسبی است. در واقع شورلت Aerovette کانسپتی مفهومی بود که با استفاده از کانسپت مفهومی دیگری به نام شورلت XP-۸۹۵ ساخته شد. شورلت برای Aerovette  و قبل از اتمام طراحی آن، یک پیشرانه V۸ عقب در نظر گرفته بود. با این وجود شورلت تصمیم به تعطیلی پروژه Aerovette گرفت؛ زیرا استفاده و تولید موتورهای عقب در آن زمان هزینه فراوانی داشت. اگر چه شورلت Aerovette هیچگاه تولید نشد؛ اما از طراحی آن برای ساخت مدل C۳ استفاده شد.
 
جگوار C-X۷۵

جگوار همیشه در طراحی خودروهای مفهومی و آینده‌نگر صدرنشین بوده و C-X۷۵ هم یکی‌دیگر از نوآوری‌های آن است. قبل از معرفی اتومبیل مزبور، ۵ نمونه آزمایشی از آن ساخته شد. کانسپت C-X۷۵ درب‌های گالوینگ (پرنده‌ای) داشته و از موتورهای برقی بهره می‌برد. موتورها انرژی مورد نیاز خود را از باتری‌های میکرو توربین گازی دیزلی تامین می‌کنند. توان C-X۷۵ حدود ۷۷۸ اسب‌بخار بوده و حداکثر سرعت آن هم ۲۰۰ مایل در ساعت است. این اتومبیل هرگز روشنایی روز را ندیده؛ اما از فناوری آن برای طراحی اتومبیل‌های دیگری، از جمله مدل F-pace استفاده شده است.

لانچیا Stratos Zero

اتومبیل‌هایStratos  جزو بهترین تولیدات کمپانی لانچیا بودند. مدل Stratos با ۳ سال پیروزی پی در پی در مسابقات جهانی رالی برای خود نامی دست و پا کرد. زمان گذشت و هنگامی که لانچیا به طراحی و تولید کانسپت Stratos Zero اشاره کرد؛ همه در جای خود میخ کوب شدند! لانچیا Stratos Zero اتومبیلی قلمی شکل بود و از پیشرانه ۱.۶ لیتری لانچیا FulviaV۴ بهره می‌برد. این محصول هرگز به شهرت دیگر اتومبیل‌های لانچیا نرسید و هیچ وقت هم تولید نشد. لانچیا Stratos Zero قبل از فروش در یک حراجی در ایتالیا، به موزه Bertone رفت و عموم مردم آن را از نزدیک دیدند. اکنون موزه اتومبیل پیترسن در لس‌آنجلس آمریکا میزبان لانچیا  Stratos Zeroاست.

مینی Cooper Rocketman

مینی‌ها اتومبیل‌هایی زیبا و ظریف هستند. شهرت خودروهای مینی به کوچکی، سبکی و سریع بودن آنها است. اما با تکامل و ساخت اتومبیل‌های جدید، محبوبیت مینی‌ ها از دست رفت؛ زیرا مینی‌های جدید بسیار بزرگ و سنگین بودند. هنگامی که مینی اعلام کرد که در حال کار برروی Cooper Rocketman است؛ مشتریان آن نفس راحتی کشیده و خیال آنها راحت شد. مدل مفهومی Cooper Rocketman یک مینی کوچک است. در این اتومبیل از موتورهای برقی استفاده شده و قرار بود که در سال ۲۰۱۸ وارد بازار شود و تا اواسط سال ۲۰۱۹ شاهد تردد تعداد زیادی از آنها باشیم. مینی Cooper Rocketman اتومبیلی مفهومی است که بسیاری از افراد جامعه و علاقه‌مندان به برند مینی منتظر تولید آن هستند.
 
آلفارومئو BAT

آلفارومئو همیشه برای ارائه نوآوری‌های عجیب و غریب دست و دل باز بوده و مدل BAT (Berlinetta Aerodinammica Tencnia) هم از این قاعده مستثنی نیست. آیرودینامیک BAT به اتومبیل‌های مدرن و اسپرت امروزی طعنه زده و رقیب جدی آنها است. ضریب آیرودینامیک اتومبیل مزبور ۰.۲۳ بوده و این عدد نقش مهمی در بین اتومبیل‌های اسپرت و مدرن امروزی بازی می‌کند. پنجره‌های جانبی و ۴۵ درجه‌ای BAT جلوه‌ای بی‌نظیر به آن بخشیده است. تنها ۳ دستگاه BAT به تولید رسیده است. ۳ نمونه BAT هنوز هم وجود داشته و هر سال در نمایشگاه پبل بیچ کانکورز دلیگانس نمایش داده می‌شوند.


فراتر از زمان
۱۰ کانسپتی که امیدواریم تولید شوند
گزارش

کد محتوا: ۲۱۰۵۳

ارسال: سه‌‌شنبه، ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶:۳۶

به روز شده: سه‌‌شنبه، ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۸:۵۵

کلید واژه‌‌ها: پژو، مازراتی، ب ام و، فولکس واگن، مزدا، شورلت، جگوار، آلفارومئو

نوع: گزارش

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: خودرونویس

بازدید: ۶۴۰

زبان: پارسی

(۴ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.