بازآفرینی موستانگ باس ۴۲۹ با ۷۱۰ اسب بخار و قیمت گرانتر از فراری!
شرکت روولوجی، موستانگ باس ۴۲۹ افسانهای را با قدرتی دو برابر و قیمتی فراتر از یک فراری صفرکیلومتر، به قرن بیست و یکم بازگردانده است.
مرسدس بنز اس ال۵۵؛ یک خودرو دیدنی با ظریف کاری ژاپنی!
مرسدس بنز SL۵۵ مدل ۲۰۰۵ (شاسی R۲۳۰) که یکی از پیشرفتهترین خودروهای دوران خود و آخرین شاهکار طراحی برونو ساکو به شمار میرفت و از موتور افسانهای M۱۱۳K V۸ سوپرشارژ ۵.۵ لیتری AMG بهره میبرد، تبدیل به یک خودروی نمایشگاهی منحصربهفرد شده است.
معرفی جنسیس مگما جیتی ۲۰۲۵: مسیر ۱۰ سال آینده این برند
کانسپت جنسیس مگما جیتی ۲۰۲۵ تازهترین و مهمترین محصول عملکردی جنسیس است؛ مدلی که بهعنوان نقطه عطف، مسیر ۱۰ سال آینده این برند در حوزه خودروهای پرفورمنس و موتوراسپرت را مشخص میکند. این کانسپت در مراسم «جنسیس مگما ورلد پریمیر» برای اولینبار معرفی شد و فراتر از یک طرح مطالعاتی، بیانیهای جدی درباره آینده خودروهای اسپرت جنسیس به شمار میرود.
این نیسان روگ یک میتسوبیشی است!
دلیلی کاملا منطقی وجود دارد که چرا نیسان روگ پلاگین هیبرید جدید هیچ شباهتی به دیگر نسخه های این کراس اوور کامپکت ندارد: این خودرو در واقع یک نیسان واقعی نیست!
فورد اسپرتکا؛ تخم مرغ محبوب اروپایی!
دههها پیش از محبوبیت محصولات کلاس Mini-GTI مانند امروز، فورد با معرفی مدل اسپرتکا تلاش کرد تا به تنهایی وارد این بازار شود. اسپرتکا، نسخهای با توان فنی و ظاهری بهبودیافته از مدل عمومی فورد کا بود که در دوران محصولات خستهکننده فورد معرفی شد.
هر آنچیزی که از آب بندی صحیح موتور خودروهای خارجی باید بدانید
آب بندی خودروها چیزی نیست که متعلق به خودروهای قدیمی باشد و هنوز هم همه خودروها نیاز به آب بندی صحیح دارند تا بتوانند بهترین عملکرد و کیفیت را در اختیار صاحبانشان بگذارند.
۵ اقدام مهم درباره خرید خودروی دست دوم کارکرد بالا که باید انجام دهید
خرید خودروی دست دوم با کارکرد بالا ریسکهای زیادی در بر دارد اما با رعایت این ۵ نکته مهم میتوانید خریدی مطمئنتر داشته باشید.
نگهداری باتری خودرو در تابستان و گرما: توصیهها و راهکارها
گرما و سرمای شدید بر کارایی باتری خودرو اثر نامطلوبی دارند و گرما حتی بیش از سرما ممکن است به باتری آسیب برساند. باتری حاوی مواد شیمیایی مختلفی است که وقتی با هم وارد واکنش میشوند، برق تولید میکنند. گرمای شدید سرعت واکنشهای شیمیایی درون باتری را بیش از حد افزایش میدهد و نهایتا آنرا از کار میاندازد. دمای بهینه برای باتری خودرو ۲۶٫۶ درجه سانتیگراد است. پس حتیالامکان باید دما را در همین حد نگاه داشت. اما اگر حفظ دما در این حدود ممکن نبود دستکم میتوان با رعایت چند نکته ساده، از خالی شدن شارژ باتری یا معیوب شدنش جلوگیری کرد.
در مورد تکنولوژی LED در چراغهای خودرو بیشتر بدانیم!
آیا دوران لامپهای پرتو افشان مورد استفاده در چراغهای بزرگ جلوی اتومبیل به پایان رسیده و یا روزهای پایانی خود را طی میکند؟ این چراغها و لامپهای آن برای مدت تقریبا یک قرن، جادهها را روشن میکرد اما علاقه مندی به چنین پرتوها و یا منابع نوری که در اثر گرما پدید میآید، رو به پایان گذاشته است.
انواع مایع خنککننده موتور و علت تفاوت رنگ آنها
آشنایی با انواع مایع خنککننده موتور خودرو: چرا خنککنندهها رنگهای گوناگونی دارند؟ تفاوت آنها چیست و چه افزودنیهایی دارند؟
شنبه، ۸ آذرماه ۱۴۰۴ - ۱۳:۳۴
چهارشنبه، ۵ آذرماه ۱۴۰۴ - ۱۳:۴۲
شنبه، ۱ آذرماه ۱۴۰۴ - ۱۸:۴۱
چهارشنبه، ۲۸ آبانماه ۱۴۰۴ - ۱۸:۵۶
دوشنبه، ۲۶ آبانماه ۱۴۰۴ - ۱۷:۱۱
۱۱ کراساوور که در نمایشگاه خودرو نیویورک،همه را مجذوب کردند.
یکشنبه، ۸ اردیبهشتماه ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹
برترین مدلهای شورولت کامارو
شنبه، ۱۸ اسفندماه ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۶
نگاهی به ۱۰ سوپر اسپرت برتر سرزمین خورشید تابان
یکشنبه، ۲۴ شهریورماه ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹
راهنمای خرید خودرو کارکرده در بازار ایران
چهارشنبه، ۲۹ مردادماه ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸
حرکت حساب شده یک خودروساز ژاپنی
پنجشنبه، ۱۳ اسفندماه ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۹
کارشناسی خودرو چیست و چگونه انجام میشود؟
شنبه، ۲۶ مهرماه ۱۴۰۴ - ۱۹:۵۱
از ایده تا شاهکار: فرآیند خلق رنگهای نمادین خودرو چگونه است؟
شنبه، ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۴
برداشتن ترموستات ماشین در فصل گرما؛ کاری درست یا اشتباهی بزرگ؟
دوشنبه، ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۲
راهنمایی آسان برای عموم
آیرودینامیک خودرو چیست؟
دوشنبه، ۶ مردادماه ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۷
قوانین بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۴
شنبه، ۲۱ تیرماه ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۰
معایب و مزایای سدان ژاپنی که در ایران مونتاژ می شود
همه چیز در مورد نسل دوم مزدا ۳ در ایران
"مزدا ۳"یکی از محبوب ترین سدان های مونتاژی بازار ایران به حساب می آید که در چند سال گذشته، همیشه در بهترین رتبه های کیفی قرار داشته و توانسته تا تیراژ تولید قابل قبولی را داشته باشد. حال با توجه به اینکه این روزها، مزدا ۳ مانند رقبایش قیمت نجومی را در بازار آزاد تجربه می کند و مدتی است از خط تولید دور مانده است، به سراغ بررسی زوایای مختلف این محصول گروه بهمن و شرکت بهمن موتور رفته ایم.
یکشنبه، ۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲:۰۱ |
نسل دوم مزدا ۳ که با نام "مزدا ۳ جدید" در بازار ایران شناخته می شود، از سال ۱۳۸۹ به صورت رسمی وارد خط تولید شرکت بهمن موتور شد. این خودرو در ابتدا در تیپ های مختلف عرضه می شد. نسخه های ۱٫۶ لیتری دنده ای سدان، تیپ ۳ هاچ بک اتوماتیک، تیپ ۱، ۲ و ۳ سدان اتوماتیک از جمله مدل های مختلف مزدا ۳ نسل دوم در ایران بودند که به صورت CKD و CKD پلاس به تولید می رسیدند. با توجه به استقبال نه چندان زیاد از نسخه هاچ بک مزدا ۳ جدید که بیشتر شبیه به یک خودروی SW یا همان استیشن واگن بود، بهمن موتور مونتاژ زیادی را برای این نمونه انجام نداد و تمرکز خود را بر روی نمونه های مختلف سدان گذاشت. اما در نهایت با فرا رسیدن سال ۱۳۹۱ و معرفی رسمی مزدا ۳ فیس لیفت، طرف ایرانی هم نمونه جدید را وارد خط تولید خود کرد و دیگر این خودرو را در نسخه های دنده ای و کم آپشن به مرحله تولید انبوه نرساند. نکته قابل توجه این است که بسیاری از دارندگان سری اول مزدا ۳ نسل دوم، خودروهایشان را وارداتی می دانند. اما در واقعیت هیچ گاه مزدا ۳ های نسخه وارداتی در اختیار مشتریان بهمن موتور قرار نگرفته و تنها نسخه های اولیه با داخلی سازی کمتری در این شرکت خودروسازی مونتاژ شدند. شماره های اتاق، شناسنامه تولید و… از جمله مستنداتی است که وارداتی بودن مزدا ۳ های سری اول را به طور کل رد می کند. یکی دیگر از نکات جالب در مورد مزدا ۳، تعاریف غلط برخی بازاریان برای نسخه فیس لیفت (مدل ۱۳۹۱ به بعد) آن است. احتمال آن زیاد است که اگر در مورد مزدا ۳ با افراد ناآگاه صحبت کرده باشید، می گویند که مدل های جدید آن چینی شده است و دیگر ژاپنی نیست! واقعیت امر این است که از سال ۲۰۰۹ صنعت قطعه سازی چین پیشرفت زیادی را تجربه کرد و توانست تا به قطب اول قطعه سازی در جهان برای خودروسازان آمریکایی، ژاپنی، کره ای، چینی، انگلیسی و… تبدیل شود. پس بدیهی است که در هر خودرویی قطعه ای با اصالت چینی یافت شود. اما منظور این دسته از افراد ناآگاه در مورد مزدا ۳های فیس لیفت، زیر سوال بردن کیفیت ساخت آن است. واقعیت امر این است که مزدا ۳ نسل دوم هیچگاه برای تولید وارد چین نشد و اصطلاح چینی شدن که نمادی از افت کیفیت در خودروها به حساب می آید.، به خاطر افزایش سطح داخلی سازی مزدا ۳ فیس لیفت در ایران است. از نگاه کلی و تخصصی هم می توان گفت که کیفیت متریال برخی اجزای مزدا ۳های تازه تولید نسبت به نمونه های اولیه کاهش پیدا کرده است. اما این کاهش کیفیت توسط چینی ها رخ نداده و به خاطر داخلی سازی آن در کشور ملموس به نظر می رسد. از سویی باید توجه داشت که مزدا ۳ نسل دوم تنها در بخش نمایشگر، سپرها، تایر، باتری و برخی اجزای جزئی دیگر به مرحله داخلی سازی رسیده و هیچگاه اجزای قوای محرکه، تریم داخلی و بدنه آن در داخل ساخته نشده است. مشخصات فنی مزدا ۳ نسل دوم مزدا ۳ نسل دوم با دو پیشرانه به بازار ایران عرضه شده است. پیشرانه ۱٫۶ لیتری این خودرو توان ۱۰۴ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۵ تا ۱۵۰ نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده ۵ سرعته دستی، قدرت این پیشرانه را به چرخ های جلوی مزدا ۳ اتاق BL می رساند. این نسخه از مزدا ۳ به خاطر مصرف سوخت کمتر از ۶٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و استهلاک پایین، مورد توجه قرار گرفت. اما بدیهی است که به خاطر نبود بسیاری از امکانات و سادگی بیش از حد خودرو، عمر تولید بالایی را در ایران تجربه نکرد و مانند نسخه اتوماتیک تولید انبوه برای آن رخ نداد. نسخه های اتوماتیک مزدا ۳ جدید به پیشرانه دو لیتری مجهز هستند. این پیشرانه قدرتی حدود ۱۴۷ اسب بخار را با گشتاور ۱۸۷ نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک، وظیفه انتقال توان را به چرخ های جلو دارد. این پیشرانه با سطح امکانات مختلفی در سری اول مزدا ۳ها به بازار عرضه شد و در نسخه های هاچ بک و فیس لیفت، تنها با امکانات جانبی کامل حضور داشت. یکی از نکات جالب در مورد مزدا ۳ نسل دوم این است که نمونه های قبل فیس لیفت این خودرو، اکثرا با سامانه خنک کاری مجزای جعبه دنده اتوماتیک در بهمن موتور تولید می شدند. اما این ویژگی از روی نسخه های فیس لیفت مزدا ۳ حذف شد و برای همین مدل های ۱۳۹۱ به بعد این خودرو، فاقد این قابلیت هستند. ابعاد و اندازه مزدا ۳ اتاق BL در جایگاه یک سدان رده C قرار می گیرد. این دسته از خودروها به عنوان گزینه های خانوادگی معرفی می شوند و امکان آن وجود دارد که امکانات به نسبت بالایی در آن ها نصب گردد. مزدا ۳ مونتاژی گروه بهمن فاصله محوری ۲۶۴۰ میلی متر را دارد و به عبارت ساده تر، می توان گزینه ای مناسب برای خانواده های ۴ نفره باشد. همچنین فاصله ابعاد مناسب صندوق عقب باعث می شود تا مزدا ۳ نسل دوم گزینه ای مناسب برای مسافرت ها باشد. امکانات رفاهی و ایمنی مزدا ۳ تیپ ۱ اتوماتیک و دنده ای خودروهایی کاربردی و بدون امکانات رفاهی جذاب است. این خودرو تنها با دو کیسه هوا عرضه شده و تریم داخلی آن ترکیبی چرم و پارچه است. اما با نگاهی به امکانات تیپ ۳ و تیپ ۴ مزدا ۳، می توان فهمید که این سدان متوسط، گزینه ای پر آپشن در میان رقبا است. با وجود اینکه کمپانی مزدا نسل چهارم این خودرو را معرفی کرده و به عبارتی، نمونه موجود در بازار ایران گزینه ای از رده خارج به حساب می آید، اما نسخه های تیپ ۳ و تیپ ۴ این خودرو دارای امکاناتی هستند که همچنان قابلیت رقابت مزدا ۳ مونتاژی را با رقبای جدید برقرار می سازند. در تیپ ۳ مزدا ۳ که اکثرا پیش از سال ۱۳۹۱ عرضه می شد، امکاناتی به شرح زیر وجود دارد:
همچنین با آغاز عرضه تیپ ۴ مزدا امکاناتی نظیر سنسور پارک و دوربین عقب، آینه وسط حساس به نور، صندلی راننده برقی، نمایشگر لمسی و رهیاب ماهواره ای به مزدا ۳ مونتاژی اضافه شد. مزایای مزدا ۳ نسل دوم از جمله مزایای مزدا ۳ نسل دوم کیفیت مناسب متریال کابین و اجزای فنی آن است. این خودرو مانند سایر محصولات ژاپنی از نظر دوام در جایگاه خوبی قرار دارد و در صورت نگهداری اصولی، آنچنان هزینه ای را متحمل مالکان نمی کند. همچنین مزدا ۳ BL در بحث پایداری و هندلینگ قوی ظاهر می شود و به راحتی می تواند از پس رقبا خود برآید. وجود امکانات رفاهی و ایمنی خوب در تیپ های ۳ و ۴ یکی دیگر از محاسن این خودروی مونتاژی است. مصرف سوخت مناسب، پیشرانه قابل قبول، جعبه دنده باهوش، خدمات پس از فروش گسترده، بازار فروش مناسب و… از جمله مزایای مزدا ۳ به حساب می آید. معایب مزدا ۳ نسل دوم در کنار تمام خوبی های مزدا ۳ جدید، برخی معایب هم در این خودرو دیده می شود. اصلی ترین ایراد این خودرو قیمت بالای قطعات بدنه ای و کاسه چراغ های این خودرو است. البته که فناوری AFS در تیپ ۳ و ۴ این خودرو، دلیل گرانی چراغ های مزدا ۳ شده و بدیهی است که این فناوری در هر خودرویی وجود داشته باشد، قیمت چنین قطعه ای را بالا می برد. یکی دیگر از معایت مزدا ۳ کیفیت نه چندان بالای رنگ و مونتاژ بهمن موتور است. با وجود کیفیت متریال مناسب این خودرو، آنچنان این سطح کیفیت در رنگ کاری و مونتاژ نهایی خودرو دیده نمی شود. از سویی ارتفاع پایین خودرو باعث گلایه برخی از مالکان است و حتی در نمونه های جدیدتر مزدا ۳ که این مشکل کمتر شده است، باز هم چنین نقدهایی دیده می شود. همچنین برای برخی افراد که قدی بلند و اندامی درشت دارند، مزدا ۳ آنچنان گزینه ای راحت در سفرها به حساب نمی آید و برخی افراد هم به سفتی صندلی ها و حالت اسپرت آن اعتراض دارند. با این حال با توجه به تعاریف انجام شده از سدان های رده C، مزدا ۳ گزینه ای منطقی و مناسب به نظر می رسد. در حال حاضر این امکان وجود دارد که نسخه های سالم مزدا ۳ را با مدل های مختلف در بازه قیمتی ۳۵۰ تا حدود ۷۵۰ میلیون تومان خریداری کرد. البته که نمونه های رنگ دار و یا با کارکرد بالای این خودرو قیمتی مناسب تر را دارند و از سویی نسخه های دنده ای و تیپ ۱ این خودرو با بهای منطقی تری خرید و فروش می شوند. آخرین نسخه های تولیدی مزدا ۳ در شرکت بهمن موتور مربوط به مدل های ۱۳۹۸ است و هنوز نسخه های ۱۳۹۹ این خودرو در جاده های کشور یافت نمی شود. با توجه به اینکه فناوری پیشرانه مزدا ۳ به استاندارد آلایندگی یورو ۴ مجهز است و امکان ارتقای آن به استاندارد یورو ۵ وجود ندارد، بازگشت این نسخه مزدا ۳ به خط تولید بهمن موتور بعید به نظر می رسد. از سویی مشکلات تحریم ها هم باعث شده تا کمپانی مزدا آنچنان همکاری مستمری را با گروه بهمن و بهمن موتور نداشته باشد. پیش از آغاز تحریم های جدید، بهمن موتور تست های جاده ای مزدا MX-۵ را آغاز کرد و قرار بود تا این خودرو به صورت وارداتی توسط گروه بهمن به بازار بیاید. همچنین بحث تولید نسل جدید مزدا ۳ هم مطرح شده بود و قرار بود تا نمونه جدید این خودروی ژاپنی جایگزین نسخه فعلی شود. آخرین عرضه رسمی مزدا ۳ در اوایل سال ۱۳۹۸ انجام شد و این سدان ژاپنی با قیمت کمتر از ۲۸۰ میلیون تومان به دست مشتریان رسید. اما بعدها نسخه های تازه تولید این خودرو به شیوه ای متفاوت و بدون اعلام بخشنامه فروش وارد بازار شد و باعث شد تا قیمت مزدا ۳ تا حد فراتر از ۷۰۰ میلیون تومان هم قیمت گذاری را تجربه کند. مزدا ۳ چه مشخصات فنی دارد؟ نسل دوم مزدا ۳ با دو پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۱۰۴ اسب بخار و ۲ لیتری ۱۴۷ اسب بخار به بازار ایران آمده است. نسخه ۱٫۶ لیتری صرفا با جعبه دنده ۵ سرعته دستی عرضه شده و نسخه دو لیتری نیز به جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک مجهز است. تیپ ۴ مزدا ۳ تولیدی در ایران، از نظر امکانات رفاهی و ایمنی کامل تر از نمونه های دنده ای و یا اتوماتیک کم آپشن است. ۶ کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، چراغ های AFS، سیستم کنترل پایداری، تعویض دنده از روی فرمان، سنسور نور و باران، چراغشوی، استارت دکمه ای، صندلی راننده برقی، گرمکن صندلی های جلو، تهویه دوگانه اتوماتیک، سانروف و… از جمله امکانات مزدا ۳ تیپ ۴ FL است. آخرین نسخه های تولیدی مزدا ۳ در شرکت بهمن موتور مربوط به مدل های ۱۳۹۸ است و هنوز نسخه های ۱۳۹۹ این خودرو در جاده های کشور یافت نمی شود. با توجه به اینکه فناوری پیشرانه مزدا ۳ به استاندارد آلایندگی یورو ۴ مجهز است و امکان ارتقای آن به استاندارد یورو ۵ وجود ندارد، بازگشت این نسخه مزدا ۳ به خط تولید بهمن موتور بعید به نظر می رسد. از سویی مشکلات تحریم ها هم باعث شده تا کمپانی مزدا آنچنان همکاری مستمری را با گروه بهمن و بهمن موتور نداشته باشد. در حال حاضر با توجه به ابعاد، مشخصات فنی و قیمت مزدا ۳ مونتاژ، خودروهایی مانند چری آریزو ۶، هیوندای النترا AD، کیا سراتو آپشنال و… با این خودروی سدان رقابت می کنند.
کد محتوا: ۲۱۰۴۵
ارسال: یکشنبه، ۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲:۰۱
به روز شده: یکشنبه، ۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹:۴۲
کلید واژهها: مزدا، مزدا ۳
نوع: مقاله
موضوع:
فرستنده: دبیر سرویس محتوا
منبع: عصر ایران
بازدید: ۱۲۱۵
زبان: پارسی
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...
مجله و دانشنامه خودرویی
کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وبسایت کاردو سعی شده است با بهرهگیری از آخرین متدهای توسعه و برنامهنویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاههای هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژهای فراهم میسازد و طراحی سایت به گونهای است که لایهبندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق مییابد.
© ۱۳۹۳-۱۴۰۴ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.