(۰۲۱) ۲۲۲ ۷۸ ۷۸ ۹
حذف کارت سوخت در تهران از امروز چهارم خرداد!
یکشنبه، ۴ خردادماه ۱۴۰۴ - ۰۷:۲۰:۲۶
قرار است یک شنبه چهارم خردادماه ۱۴۰۴ کارت سوخت در یکی از جایگاههای شهر تهران غیرفعال شود.
ادامه مطلب
تصاویری از گرن لوسو کوپه: به اعتقاد خیلی ها، آخرین زیبای ب ام و
دوشنبه، ۱۰ دیماه ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۷:۲۵
ب ام و گرن لوسو کوپه نامی برای یکی از خاص ترین محصولات خودرویی جهان است که توسط باواریایی ها در همکاری با کمپانی افسانه ای پینینفارینا متولد شد.
ارزانترین و بهترین شهر برای خرید ماشین دست دوم کجاست؟
دوشنبه، ۲۳ مهرماه ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۸:۹۹
بازار خودرو ایران از حدود پنج سال گذشته تاکنون در شرایط رکود، تورم و تردید به سر میبرد. در نتیجه کاهش عرضه خودروهای صفرکیلومتر به بازار، اکنون مشتریان بیش از هر زمان دیگر به خرید خودروهای کارکرده علاقهمند شدهاند.
خریداران تارا در بورس کالا بیش از ۱۰۰ میلیون سود کردند!
شنبه، ۲۶ آذرماه ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴:۱۸
اگر هفته پیش از بورس کالا، خودروی تارا خریداری کرده بودید، بین ۱۰۱ تا ۱۳۴ میلیون نسبت به بازار، تارا را ارزانتر دریافت میکردید!
اشتباه رایج رانندگان در مورد سن الزامی شدن معاینه فنی خودرو
شنبه، ۱۲ آذرماه ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶:۲۶
یک باور غلط درباره سن الزامی شدن معاینه فنی خودروها وجود دارد که باعث طولانی شدن صف معاینه فنی خودرو میشود.
مهمترین نکات برای بازدید ماشین قبل از سفر
دوشنبه، ۲۱ اسفندماه ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۰:۲۲
قبل از شروع سفر نوروزی خود با خودرو، بررسی دقیق و کامل وضعیت خودرو از اهمیت بسزایی برخوردار است. این بررسی شامل بررسی سطوح مایعات، تایرها، ترمزها، باطری، چراغها و تایمینگ بلتها میشود.
فرداموتورز با دست پر در بازار سدانها
ماشین MG۵ ماجراجوی جدید بازار خودرو
دوشنبه، ۱۶ بهمنماه ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۷:۰۴
شرکت فردا موتورز در تلاش است تا برای حضور پر رنگ تر در بازار خودرو ایران دست بالاتری در زمینه خودروهای سدان داشته باشد و از همین رو زنگ خطر را با محصولات ام جی به صدا درآورده است.
کم هزینهترین روش نگهداری خودرو در ده گام
دوشنبه، ۳۰ آبانماه ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۷:۱۲
حفظ سلامت خودرو و مراقبت از آن یک هنر است. برای آنکه فردی خودش را یک راننده قلمداد کند، بایستی روشهای نگهداری از خودرو را به خوبی آموخته باشد.
نکات مهم در زمان خرید اقساطی خودرو
چهارشنبه، ۲ شهریورماه ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۳:۳۶
در شرایط حال حاضر خرید خودرو صفر برای قشر بزرگی از جامعه غیر ممکن شده، فروش اقساطی خودرو در شرکت های کوچک و بزرگ انجام می شود. در خرید خودروی اقساطی باید حسابی زبر و زرنگ باشید تا سر شما کلاه نگذارند؛ چون بسیاری از دلالان و کلاهبرداران به انتظار آدم هایی نشسته اند که از بازار خودرو سر در نمی آورند و به راحتی وارد بازی چنین افرادی می شوند.
راهنمای خرید MVM X۲۲؛ مشخصات فنی، آپشن ها، قیمت و شرایط فروش
چهارشنبه، ۱۹ مردادماه ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲:۵۵
MVM X۲۲ بی شک یکی از خوش استایل ترین کراس اوورهای درون شهری بازار است اما این خودرو نقاط ضعفی را نیز همراه دارد.
شرایط دریافت پلاک گذر موقت چیست؟ هزینه + مراحل گرفتن پلاک
دوشنبه، ۱ اردیبهشتماه ۱۴۰۴ - ۰۹:۴۳:۵۰
در این مطلب میگوییم پلاک گذر موقت چیست، خودرو گذر موقت چیست، شرایط ماشین گذر موقت چگونه است.
سریع ترین راه توقیف خودرو | مراحل توقیف خودرو در کمترین زمان
یکشنبه، ۲۸ مردادماه ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۵:۰۶
این روزها خریدوفروش خودرو به یک جنجال جدید برای مصرفکنندگان ایرانی تبدیل شده است. قیمتها در هر لحظه تغییر میکنند و همین مساله باعث برهم خوردن معاملات میشود. همچنین اختلاف قیمت بازار و کارخانه، موجب حضور پررنگ سودجویان در بازار خودرو است. در چنین شرایطی نیاز مشتریان به یافتن سریع ترین راه توقیف خودرو یا سریع ترین راه برای گرفتن حکم توقیف خودرو دور از انتظار نیست.
علت خرابی دینام خودرو چیست؟
شنبه، ۲۰ مردادماه ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۲:۲۲
دینام یا آلترناتور یکی از قطعات مهم سیستم برق خودروست که همانند هر قطعه دیگری شاید با گذشت زمان مشکلاتی را تجربه کند.
چگونه روغن موتور ماشین را خودمان در منزل تعویض کنیم
دوشنبه، ۸ مردادماه ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۳:۳۲
در بحث نگهداری خودرو، کمتر چیزی به اندازه پایبندی به برنامه زمانی تعویض روغن، آسان و در عین حال مهم است. مزایای تعویض به موقع روغن موتور بسیار زیاد و غیرقابل کتمان است. تعویض منظم روغن، عملکرد موتور را بهبود میبخشد، طول عمر آن را افزایش میدهد و به خودرو کمک میکند تا به بالاترین بازده مصرف سوخت دست یابد. روغن تمیز برای روغن کاری مناسب و تضمین عملکرد روان موتور و تمیز ماندن اجزای داخلی پیشرانه کاملا ضروری است.
علت استارت نخوردن ماشین در شرایط مختلف + روش حل مشکل
دوشنبه، ۱۸ تیرماه ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۹:۵۶
استارت نخوردن خودرو یکی از اتفاقات ناگواری است که ممکن است برای هر رانندهای پیش بیاید. پیداکردن علت استارت نخوردن ماشین نقش مهمی در کشف و رفع مشکل دارد. ممکن است فقط موضوعی ساده و پیشپاافتاده باعث این اتفاق شده باشد یا اینکه دردسرهای بزرگتری گریبان راننده را بگیرد؛ بنابراین پاسخ به پرسشهایی مثل «چرا ماشین استارت نمیخورد؟» بهسادگی امکانپذیر نیست.
معایب و مزایای سدان ژاپنی که در ایران مونتاژ می شود
همه چیز در مورد نسل دوم مزدا ۳ در ایران
"مزدا ۳"یکی از محبوب ترین سدان های مونتاژی بازار ایران به حساب می آید که در چند سال گذشته، همیشه در بهترین رتبه های کیفی قرار داشته و توانسته تا تیراژ تولید قابل قبولی را داشته باشد. حال با توجه به اینکه این روزها، مزدا ۳ مانند رقبایش قیمت نجومی را در بازار آزاد تجربه می کند و مدتی است از خط تولید دور مانده است، به سراغ بررسی زوایای مختلف این محصول گروه بهمن و شرکت بهمن موتور رفته ایم.
یکشنبه، ۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲:۰۱ |
نسل دوم مزدا ۳ که با نام "مزدا ۳ جدید" در بازار ایران شناخته می شود، از سال ۱۳۸۹ به صورت رسمی وارد خط تولید شرکت بهمن موتور شد. این خودرو در ابتدا در تیپ های مختلف عرضه می شد. نسخه های ۱٫۶ لیتری دنده ای سدان، تیپ ۳ هاچ بک اتوماتیک، تیپ ۱، ۲ و ۳ سدان اتوماتیک از جمله مدل های مختلف مزدا ۳ نسل دوم در ایران بودند که به صورت CKD و CKD پلاس به تولید می رسیدند. با توجه به استقبال نه چندان زیاد از نسخه هاچ بک مزدا ۳ جدید که بیشتر شبیه به یک خودروی SW یا همان استیشن واگن بود، بهمن موتور مونتاژ زیادی را برای این نمونه انجام نداد و تمرکز خود را بر روی نمونه های مختلف سدان گذاشت. اما در نهایت با فرا رسیدن سال ۱۳۹۱ و معرفی رسمی مزدا ۳ فیس لیفت، طرف ایرانی هم نمونه جدید را وارد خط تولید خود کرد و دیگر این خودرو را در نسخه های دنده ای و کم آپشن به مرحله تولید انبوه نرساند. نکته قابل توجه این است که بسیاری از دارندگان سری اول مزدا ۳ نسل دوم، خودروهایشان را وارداتی می دانند. اما در واقعیت هیچ گاه مزدا ۳ های نسخه وارداتی در اختیار مشتریان بهمن موتور قرار نگرفته و تنها نسخه های اولیه با داخلی سازی کمتری در این شرکت خودروسازی مونتاژ شدند. شماره های اتاق، شناسنامه تولید و… از جمله مستنداتی است که وارداتی بودن مزدا ۳ های سری اول را به طور کل رد می کند. یکی دیگر از نکات جالب در مورد مزدا ۳، تعاریف غلط برخی بازاریان برای نسخه فیس لیفت (مدل ۱۳۹۱ به بعد) آن است. احتمال آن زیاد است که اگر در مورد مزدا ۳ با افراد ناآگاه صحبت کرده باشید، می گویند که مدل های جدید آن چینی شده است و دیگر ژاپنی نیست! واقعیت امر این است که از سال ۲۰۰۹ صنعت قطعه سازی چین پیشرفت زیادی را تجربه کرد و توانست تا به قطب اول قطعه سازی در جهان برای خودروسازان آمریکایی، ژاپنی، کره ای، چینی، انگلیسی و… تبدیل شود. پس بدیهی است که در هر خودرویی قطعه ای با اصالت چینی یافت شود. اما منظور این دسته از افراد ناآگاه در مورد مزدا ۳های فیس لیفت، زیر سوال بردن کیفیت ساخت آن است. واقعیت امر این است که مزدا ۳ نسل دوم هیچگاه برای تولید وارد چین نشد و اصطلاح چینی شدن که نمادی از افت کیفیت در خودروها به حساب می آید.، به خاطر افزایش سطح داخلی سازی مزدا ۳ فیس لیفت در ایران است. از نگاه کلی و تخصصی هم می توان گفت که کیفیت متریال برخی اجزای مزدا ۳های تازه تولید نسبت به نمونه های اولیه کاهش پیدا کرده است. اما این کاهش کیفیت توسط چینی ها رخ نداده و به خاطر داخلی سازی آن در کشور ملموس به نظر می رسد. از سویی باید توجه داشت که مزدا ۳ نسل دوم تنها در بخش نمایشگر، سپرها، تایر، باتری و برخی اجزای جزئی دیگر به مرحله داخلی سازی رسیده و هیچگاه اجزای قوای محرکه، تریم داخلی و بدنه آن در داخل ساخته نشده است. مشخصات فنی مزدا ۳ نسل دوم مزدا ۳ نسل دوم با دو پیشرانه به بازار ایران عرضه شده است. پیشرانه ۱٫۶ لیتری این خودرو توان ۱۰۴ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۵ تا ۱۵۰ نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده ۵ سرعته دستی، قدرت این پیشرانه را به چرخ های جلوی مزدا ۳ اتاق BL می رساند. این نسخه از مزدا ۳ به خاطر مصرف سوخت کمتر از ۶٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و استهلاک پایین، مورد توجه قرار گرفت. اما بدیهی است که به خاطر نبود بسیاری از امکانات و سادگی بیش از حد خودرو، عمر تولید بالایی را در ایران تجربه نکرد و مانند نسخه اتوماتیک تولید انبوه برای آن رخ نداد. نسخه های اتوماتیک مزدا ۳ جدید به پیشرانه دو لیتری مجهز هستند. این پیشرانه قدرتی حدود ۱۴۷ اسب بخار را با گشتاور ۱۸۷ نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک، وظیفه انتقال توان را به چرخ های جلو دارد. این پیشرانه با سطح امکانات مختلفی در سری اول مزدا ۳ها به بازار عرضه شد و در نسخه های هاچ بک و فیس لیفت، تنها با امکانات جانبی کامل حضور داشت. یکی از نکات جالب در مورد مزدا ۳ نسل دوم این است که نمونه های قبل فیس لیفت این خودرو، اکثرا با سامانه خنک کاری مجزای جعبه دنده اتوماتیک در بهمن موتور تولید می شدند. اما این ویژگی از روی نسخه های فیس لیفت مزدا ۳ حذف شد و برای همین مدل های ۱۳۹۱ به بعد این خودرو، فاقد این قابلیت هستند. ابعاد و اندازه مزدا ۳ اتاق BL در جایگاه یک سدان رده C قرار می گیرد. این دسته از خودروها به عنوان گزینه های خانوادگی معرفی می شوند و امکان آن وجود دارد که امکانات به نسبت بالایی در آن ها نصب گردد. مزدا ۳ مونتاژی گروه بهمن فاصله محوری ۲۶۴۰ میلی متر را دارد و به عبارت ساده تر، می توان گزینه ای مناسب برای خانواده های ۴ نفره باشد. همچنین فاصله ابعاد مناسب صندوق عقب باعث می شود تا مزدا ۳ نسل دوم گزینه ای مناسب برای مسافرت ها باشد. امکانات رفاهی و ایمنی مزدا ۳ تیپ ۱ اتوماتیک و دنده ای خودروهایی کاربردی و بدون امکانات رفاهی جذاب است. این خودرو تنها با دو کیسه هوا عرضه شده و تریم داخلی آن ترکیبی چرم و پارچه است. اما با نگاهی به امکانات تیپ ۳ و تیپ ۴ مزدا ۳، می توان فهمید که این سدان متوسط، گزینه ای پر آپشن در میان رقبا است. با وجود اینکه کمپانی مزدا نسل چهارم این خودرو را معرفی کرده و به عبارتی، نمونه موجود در بازار ایران گزینه ای از رده خارج به حساب می آید، اما نسخه های تیپ ۳ و تیپ ۴ این خودرو دارای امکاناتی هستند که همچنان قابلیت رقابت مزدا ۳ مونتاژی را با رقبای جدید برقرار می سازند. در تیپ ۳ مزدا ۳ که اکثرا پیش از سال ۱۳۹۱ عرضه می شد، امکاناتی به شرح زیر وجود دارد:
همچنین با آغاز عرضه تیپ ۴ مزدا امکاناتی نظیر سنسور پارک و دوربین عقب، آینه وسط حساس به نور، صندلی راننده برقی، نمایشگر لمسی و رهیاب ماهواره ای به مزدا ۳ مونتاژی اضافه شد. مزایای مزدا ۳ نسل دوم از جمله مزایای مزدا ۳ نسل دوم کیفیت مناسب متریال کابین و اجزای فنی آن است. این خودرو مانند سایر محصولات ژاپنی از نظر دوام در جایگاه خوبی قرار دارد و در صورت نگهداری اصولی، آنچنان هزینه ای را متحمل مالکان نمی کند. همچنین مزدا ۳ BL در بحث پایداری و هندلینگ قوی ظاهر می شود و به راحتی می تواند از پس رقبا خود برآید. وجود امکانات رفاهی و ایمنی خوب در تیپ های ۳ و ۴ یکی دیگر از محاسن این خودروی مونتاژی است. مصرف سوخت مناسب، پیشرانه قابل قبول، جعبه دنده باهوش، خدمات پس از فروش گسترده، بازار فروش مناسب و… از جمله مزایای مزدا ۳ به حساب می آید. معایب مزدا ۳ نسل دوم در کنار تمام خوبی های مزدا ۳ جدید، برخی معایب هم در این خودرو دیده می شود. اصلی ترین ایراد این خودرو قیمت بالای قطعات بدنه ای و کاسه چراغ های این خودرو است. البته که فناوری AFS در تیپ ۳ و ۴ این خودرو، دلیل گرانی چراغ های مزدا ۳ شده و بدیهی است که این فناوری در هر خودرویی وجود داشته باشد، قیمت چنین قطعه ای را بالا می برد. یکی دیگر از معایت مزدا ۳ کیفیت نه چندان بالای رنگ و مونتاژ بهمن موتور است. با وجود کیفیت متریال مناسب این خودرو، آنچنان این سطح کیفیت در رنگ کاری و مونتاژ نهایی خودرو دیده نمی شود. از سویی ارتفاع پایین خودرو باعث گلایه برخی از مالکان است و حتی در نمونه های جدیدتر مزدا ۳ که این مشکل کمتر شده است، باز هم چنین نقدهایی دیده می شود. همچنین برای برخی افراد که قدی بلند و اندامی درشت دارند، مزدا ۳ آنچنان گزینه ای راحت در سفرها به حساب نمی آید و برخی افراد هم به سفتی صندلی ها و حالت اسپرت آن اعتراض دارند. با این حال با توجه به تعاریف انجام شده از سدان های رده C، مزدا ۳ گزینه ای منطقی و مناسب به نظر می رسد. در حال حاضر این امکان وجود دارد که نسخه های سالم مزدا ۳ را با مدل های مختلف در بازه قیمتی ۳۵۰ تا حدود ۷۵۰ میلیون تومان خریداری کرد. البته که نمونه های رنگ دار و یا با کارکرد بالای این خودرو قیمتی مناسب تر را دارند و از سویی نسخه های دنده ای و تیپ ۱ این خودرو با بهای منطقی تری خرید و فروش می شوند. آخرین نسخه های تولیدی مزدا ۳ در شرکت بهمن موتور مربوط به مدل های ۱۳۹۸ است و هنوز نسخه های ۱۳۹۹ این خودرو در جاده های کشور یافت نمی شود. با توجه به اینکه فناوری پیشرانه مزدا ۳ به استاندارد آلایندگی یورو ۴ مجهز است و امکان ارتقای آن به استاندارد یورو ۵ وجود ندارد، بازگشت این نسخه مزدا ۳ به خط تولید بهمن موتور بعید به نظر می رسد. از سویی مشکلات تحریم ها هم باعث شده تا کمپانی مزدا آنچنان همکاری مستمری را با گروه بهمن و بهمن موتور نداشته باشد. پیش از آغاز تحریم های جدید، بهمن موتور تست های جاده ای مزدا MX-۵ را آغاز کرد و قرار بود تا این خودرو به صورت وارداتی توسط گروه بهمن به بازار بیاید. همچنین بحث تولید نسل جدید مزدا ۳ هم مطرح شده بود و قرار بود تا نمونه جدید این خودروی ژاپنی جایگزین نسخه فعلی شود. آخرین عرضه رسمی مزدا ۳ در اوایل سال ۱۳۹۸ انجام شد و این سدان ژاپنی با قیمت کمتر از ۲۸۰ میلیون تومان به دست مشتریان رسید. اما بعدها نسخه های تازه تولید این خودرو به شیوه ای متفاوت و بدون اعلام بخشنامه فروش وارد بازار شد و باعث شد تا قیمت مزدا ۳ تا حد فراتر از ۷۰۰ میلیون تومان هم قیمت گذاری را تجربه کند. مزدا ۳ چه مشخصات فنی دارد؟ نسل دوم مزدا ۳ با دو پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۱۰۴ اسب بخار و ۲ لیتری ۱۴۷ اسب بخار به بازار ایران آمده است. نسخه ۱٫۶ لیتری صرفا با جعبه دنده ۵ سرعته دستی عرضه شده و نسخه دو لیتری نیز به جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک مجهز است. تیپ ۴ مزدا ۳ تولیدی در ایران، از نظر امکانات رفاهی و ایمنی کامل تر از نمونه های دنده ای و یا اتوماتیک کم آپشن است. ۶ کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، چراغ های AFS، سیستم کنترل پایداری، تعویض دنده از روی فرمان، سنسور نور و باران، چراغشوی، استارت دکمه ای، صندلی راننده برقی، گرمکن صندلی های جلو، تهویه دوگانه اتوماتیک، سانروف و… از جمله امکانات مزدا ۳ تیپ ۴ FL است. آخرین نسخه های تولیدی مزدا ۳ در شرکت بهمن موتور مربوط به مدل های ۱۳۹۸ است و هنوز نسخه های ۱۳۹۹ این خودرو در جاده های کشور یافت نمی شود. با توجه به اینکه فناوری پیشرانه مزدا ۳ به استاندارد آلایندگی یورو ۴ مجهز است و امکان ارتقای آن به استاندارد یورو ۵ وجود ندارد، بازگشت این نسخه مزدا ۳ به خط تولید بهمن موتور بعید به نظر می رسد. از سویی مشکلات تحریم ها هم باعث شده تا کمپانی مزدا آنچنان همکاری مستمری را با گروه بهمن و بهمن موتور نداشته باشد. در حال حاضر با توجه به ابعاد، مشخصات فنی و قیمت مزدا ۳ مونتاژ، خودروهایی مانند چری آریزو ۶، هیوندای النترا AD، کیا سراتو آپشنال و… با این خودروی سدان رقابت می کنند.
کد محتوا: ۲۱۰۴۵
ارسال: یکشنبه، ۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲:۰۱
به روز شده: یکشنبه، ۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹:۴۲
کلید واژهها: مزدا، مزدا ۳
نوع: مقاله
موضوع:
فرستنده: دبیر سرویس محتوا
منبع: عصر ایران
بازدید: ۹۸۳
زبان: پارسی
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...
کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وبسایت کاردو سعی شده است با بهرهگیری از آخرین متدهای توسعه و برنامهنویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاههای هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژهای فراهم میسازد و طراحی سایت به گونهای است که لایهبندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق مییابد.
این سایت ماحصل، تلاشهای چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخابها فراهم باشد.
«کاردو» واژهی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو میباشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام میدهد تا شایسته خدمترسانی به شما باشد.
به دلیل حجم بالای آگهیهای ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آنها امکانناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز میتوانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باریرسانی استفاده کنید.
طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.
© ۱۳۹۳-۱۴۰۴ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.