در این مراسم که با حضور مدیران صنایع خودروسازی برگزار میشود نسخه نهایی K۱۳۲ دیده میشود که برخلاف خودروهایی نظیر دنا و … از پلتفرم جدید و بروز بهره میبرد.
طبق گفته ایران خودرو تولید انبوه این پروژه از شهریور ماه ۹۹ و احتمالا در ایام دهه فجر شروع خواهد شد ظرفیت تولید آن نیز ۴ دستگاه در ساعت بوده که البته در سال ۱۴۰۰ به ۳۰ دستگاه در ساعت خواهد رسید. طبق گزارشات تا کنون ۱۲ دستگاه از این مدل تولید شده است.
نامگذاری
همانطور که میدانید کد K۱۳۲ نام پروژه این محصول ایران خودرو است و نسخه تجاری این خودرو نام دیگری خواهد داشت. در فروردین ماه ۹۹ هم این شرکت فراخوان نامگذاری برای محصول جدیدش داده بود تا اسمی مناسب برای این محصول جدید خود بیابد.
پلت فرم
این خودروی جدید که به نوعی پژو ۳۰۱ ایرانی شده محسوب میشود، از پلتفرم PF۱ گروه PSA در آن استفاده شده است. حق استفاده این سازه در دوران برجام از طرف پژو سیتروئن به ایران خودرو داده شد و پیش از این قرار بود که محصول دیگری با نام پژو ۳۰۱ با قطعات داخلی تولید شود که ظاهرا تصمیم عوض شده و این شرکت در نظر دارد تا K۱۳۲ را به عنوان یک اتومبیل ایرانی وارد بازار کند.
کراس اور پژو ۲۰۰۸ و هاچ بک پژو ۲۰۸ (نسل اول) هم توسعه یافته این پلتفرم بوده و ایران خودرو قصد دارد تا با اقتباس از این دو محصول یک خودرو شاسی بلند (کراس اوور) و یک سدان را وارد بازار کشور کند.
به گفته ایران خودرو علاوه بر ظاهر بیرونی و داخلی متفاوت، نسخه نهایی K۱۳۲ در فاصله محوری، سیستم برق و فنی، ساختار بدنه و … تفاوت هایی با پژو ۳۰۱ دارد.
ایران خودرو تاکید کرده این خودروی جدید بدون مشارکت حتی یک درصد کمک شرکت های خارجی به نتیجه رسیده است.
مشخصات فنی و پیشرانه
ایران خودرو قصد دارد تا این خودرو را با پیشرانه EC۵ وارد بازار کند که ۱۱۴ اسب بخار قدرت و گشتاوری معادل ۱۵۰ تا ۱۵۶ نیوتنمتر تولید میکند و ۱.۶ لیتر حجم دارد. اما شنیدهها حاکی از آن است ایران خودرو بعدا میخواهد از موتور TC۷ پلاس به همراه گیربکس ۶ سرعته اتومات DAE نیز بر روی این خودرو استفاده کند.
کد موتور EC۵ یورو۵
حجم موتور ۱.۶ لیتر
گیربکس ۵ دنده دستی
قدرت ۱۱۴ اسب بخار
گشتاور ۱۵۰ تا ۱۵۶ نیوتن متر
مصرف ترکیبی ۶.۷ لیتر
حجم باک ۵۰ لیتر
وزن ۱۱۹۰ کیلوگرم
امکانات و آپشنها
هنوز به صورت رسمی امکانات و مشخصات این خودرو مشخص نشده اما انتظار میرود K۱۳۲ در نسخه پایه دارای امکانات زیر باشد.
-
دو ایربگ
-
دی لایت
-
فرمان برقی
-
تهویه دیجیتال
-
کروز کنترل
-
رینگ آلومینیومی
-
سنسور عقب
-
روکش پارچه ای صندلی ها
-
دکمه های کنترلی فرمان
-
ترمزهای دیسکی جلو و عقب
-
توزیع نیروی ترمز یا EBD
-
کنترل پایداری یا ESC
-
کنترل ایستایی در سربالایی یا HSA
-
مولتی مدیا با مانیتور، دوربین و نویگیشن
البته امکاناتی نظیر موارد زیر در نسخههای فول دور از انتظار نیست.
-
سانروف
-
اتولایت
-
سنسور باران
-
روکش چرم
-
سنسور باد تایر
-
تهویه اتوماتیک
-
و…
طراحی
ایران خودرو در چهره این خودرو تغییراتی را نسبت به پژو ۳۰۱ به وجود آورده است به طوری که K۱۳۲ چهره به مراتب بروزتر و زیباتری نسبت به نسخه فرانسوی این خودرو دارد. همچنین چراغهای جلو و عقب بکار رفته در این خودرو با استفاده از LED و با چهره جدید توسعه پیدا کرده است و استانداردهای روز جهانی در توسعه آن رعایت شده است. در طراحی این اتومبیل از زبان طراحی جدید ایران خودرو استفاده شده که شاهد استفاده از این نوع طراحی در خودروهای شاسی بلند و هاچ بک بعدی این شرکت خواهیم بود.
قیمت و رقبا
با توجه به اوضاع قیمتها و جدیدتر بودن پلت فرم این خودرو میتوان انتظار داشت K۱۳۲ با قیمتی در حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان به مشتریان عرضه شود و در بازار شاهد رقابت دو خودرو شاهین سایپا و K۱۳۲ ایران خودرو باشیم.