نگاهی کامل به دنا پلاس اتوماتیک؛ لوکس ترین محصول خودکفایی صنعت خودروسازی

  دنا پلاس اتومات؛ تنفس طبیعی یا توربوشارژ؟  

سه‌‌شنبه، ۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷:۵۲ |

خرداد ماه سال ۹۸ بود که شرکت ایران خودرو در یک اعلان عمومی اقدام به پیش ثبت نام محصولی کرد که طی دو سال قبل از آن مشغول مهندسی و تست سیستم فنی آن بود. موعد تحویل محصول با عنوان دنا پلاس اتوماتیک، فروردین تا شهریور ۹۹ اعلام شد. با گذشت چند ماه مجددا ایران خودرو طی ۲ اعلان دیگر (دی ماه و بهمن ماه) اقدام به ثبت نام محصول مشابه این‌بار با نام دنا پلاس توربو اتوماتیک نمود که زمان تحویل آن در فصول تابستان و پاییز ۱۴۰۰ اعلام شده بود. تفاوت کوچکی که در ثبت نام این محصول وجود داشت این بود که محصول پیش فروش شده در خرداد ماه ۹۸ با نام دنا پلاس اتوماتیک (با موتور EF۷ تنفس طبیعی) به مشتریان معرفی شده بود. در حالیکه باقی ثبت نام ها صراحتا دنا پلاس اتوماتیک توربوشارژ را به عنوان محصول ثبت نامی معرفی می‌کرد.

جدیدا اما پس از گذشت یکسال و در خرداد ماه ۹۹ و بر اساس اخبار ارائه شده از رسانه‌های شرکت ایران خودرو مشخص شد که اساسا پروژه ایران خودرو برای دنا پلاس با گیربکس اتوماتیک، تنها روی نمونه با موتور توربو پیش رفته و تنها این موتور با گیربکس اتوماتیک جدید مراحل تست و کالیبراسیون را پشت سر گذاشته است.

شاید در آینده نه چندان دور ایران خودرو نمونه اتوماتیک تنفس طبیعی را نیز برای تولید در نظر بگیرد اما تکمیل پروژه مرتبط با آن و نیز تناسب موتور تنفس طبیعی با گیربکس اتوماتیک جدید در شرایط کنونی بعید به نظر میرسد. این پروژه قبلا با موتور توربو و گیربکسی منصوب به شرکت هیوندای پاورتک انجام میشد اما بدلیل تحریم ها و عدم امکان همکاری این شرکت پروژه به ناچار با کمک گیربکس تولیدی یکی از شرکت های چینی همکار آن بنام DAE ادامه داده شد.

به هر ترتیب آنچه مشخص است با احتمال بالا همین خودرو به حواله داران دنا پلاس اتوماتیک (ثبت نام خرداد ۹۸) تحویل داده شده و به نوعی محصول با امکانات بیشتری به این دسته از خریداران تحویل خواهد شد.

“دنا پلاس اتومات” و امکانات اعلامی تا این لحظه
شرکت ایران خودرو ابتدای سال ۹۹ بحث تیپ بندی دنا پلاس اتوماتیک را مطرح کرد اما در همان موعد عنوان شد که این تیپ بندی ها تنها جنبه بازاریابی داشته و جزوی از برنامه آتی شرکت در ارائه محصولات جدید بر مبنای آپشن بوده است.

جدا از بحث تیپ بندی، طی ماه گذشته این شرکت در رسانه های اجتماعی توضیحات بیشتری از امکانات این خودرو را بیان کرده و طی ۲ اعلان، سطح امکانات با کمی تفاوت را برای این خودرو اعلام کرده است. اعلان اول که کلاس ۷۰۷۰۲ را برای این خودرو اعلام میکند در سایت ایران خودرو تحت عنوان دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک معرفی شده است. اما اینفوگرافیک جدید منتشر شده پس از آن در صفحه رسمی این شرکت در شبکه های اجتماعی نشان از آن دارد که این محصول با امکانات کامل‌تر مشابه همان تیپ L۲ معرفی شده در ابتدای سال ۹۹ به دست مشتریان خواهد رسید.

نکته اینجاست که در اینفوگرافیک جدید معرفی این محصول عنوان “دنا پلاس اتومات” برای آن در نظر گرفته شده و کلمه توربو بکار نرفته است.

به نظر می‌رسد دنا پلاس اتومات به طور کلی اشاره به محصول جدید این شرکت در مقایسه با دنا پلاس دنده‌ای داشته و موتور آن نیز موتور TC۷ توربوشارژ خواهد بود. البته انتظار می‌رود که اختلاف قیمتی محصول نیز با توجه به امکانات خودروی توربو بیش از پیش بینی‌های قبلی باشد.

کد ۷۰۷۰۲ معرفی شده در سایت ikco.ir نسبت به نمونه L۲ امکاناتی نظیر ایربگ های جانی، سیستم کنترل فشار باد تایر tpms، صندلی چرم و پارچه، و شیشه های عقب معروف به سولار را ندارد. به نظر میرسد تامین قطعات و هزینه‌های مرتبط با موارد فوق برای ایران خودرو تا حدودی مسئله ساز بوده است.

به هر حال باید منتظر ماند تا مشخص شود این خودرو پس از تعیین قیمت توسط شورای رقابت و صدور دعوتنامه در هفته های آتی با چه سطحی از امکانات تحویل مشتریان منتظر خواهد شد.

تفاوت مدل اتوماتیک با مدل دنده ای ساده و توربو
جدا از مسئله تیپ بندی‌های L۱ و L۲ و L۳ که پیشتر معرفی شده بود، دنا پلاس اتومات از نظر سازه و خصوصیات فنی نیز تا حدودی با نمونه دنده ای متفاوت است.

پیش‌تر در اسفند ماه ۹۸، کیانوش پورمجیب معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو در کنفراس معرفی محصول خبر از تامین گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته دنا پلاس از طریق یک شرکت خارجی داده بود و اعلام نموده بود که محموله های این قطعه از قبل وارد ایران خودرو شده است. همچنین حدود ۱۰۰ قطعه در ساختار و پلتفرم این خودرو نسبت به نمونه دنده ای تغییر کرده و بیشترین تغییرات در بخش قوای محرکه و تعلیق صورت گرفته است.

رام خودرو، مجموعه اگزوز، طَبَق، سیستم خنکاری، ECU و TCU، میل موج‌گیرها و… در دنا پلاس اتوماتیک نسبت به نمونه دنده ای تغییر کرده است. همچنین بدلیل نیاز به خنک کاری گیربکس اتوماتیک، یک منبع انبساط مجزا برای این بخش تعبیه شده است. برای اولین بار فرمان برقی EPS نیز در دنا پلاس بر روی نسخه اتوماتیک بصورت استاندارد نصب میشود که خود با حذف مجموعه هیدرولیک موجب بهینه شدن سیستم فرمان و حذف استهلاک سیستم های رایج قبلی خواهد شد.

در مشخصات جدید این خودرو که در سایت ایران خودرو قابل مشاهده است، وزن آن ۱۳۷۵ کیلوگرم اعلام شده که نسبت به نمونه دنده ای حدود ۱۱۰ کیلو افزایش داشته و نشان از آن دارد که مجموعه تغییرات در بخش جلویی سازه خودرو موجب افزایش وزن قابل توجهی شده است.

از آنجائیکه گیربکس ۶ سرعته AT ضرایب مناسب تری به نسبت نمونه دنده ای داشته و افت گشتاور کمی برای آن اعلام میشود به نظر میرسد افزایش وزن در افت شتاب خودرو تاثیر زیادی نداشته باشد، لذا میتوان امیدوار بود که این خودرو از نظر توانایی های حرکتی در حد نمونه دنده ای چابک و سریع ظاهر شود.

گیربکس ۶ دنده اتوماتیک AT مدل DAEA۶F۵ این خودرو محصول شرکت دانگآن اتوموتیو (به اختصار DAE) چین بوده و از نظر ضرایب دنده‌ها نزدیک به گیربکس های مشابه آیسین و هیوندای پاورتک معروف عمل میکند لذا از نظر تناسب ضرایب با قدرت موتور میتوان به این مجموعه روی کاغذ نمره خوبی داد اما باید در عمل دید که یکپارچه شدن موتور توربو و گیربکس جدید تحت فشار مداوم چگونه پاسخ خواهد داد. طبیعتا گیربکس شرکت DAE که بعد از سال ۲۰۱۵ تولید شده است از نظر عملکرد بسیار بهتر از نمونه های قدیمی AL۴ نصب شده روی پژو ۲۰۷ و مگان های ۲۰۰۰ مونتاژی خواهد بود.

از مدل ECU و توربوشارژر استفاده شده در این خودرو تاکنون اطلاعاتی منتشر نشده اما به نظر می‌رسد با توجه به تولیدات قبلی شرکت ایران خودرو و وارداتی بودن گیربکس آن، مجددا از قطعات تولید شده توسط شرکت های چینی در خط تولید دنا پلاس اتومات استفاده شود.


نگاهی کامل به دنا پلاس اتوماتیک؛ لوکس ترین محصول خودکفایی صنعت خودروسازی
نقد و بررسی

کد محتوا: ۲۱۰۱۵

ارسال: سه‌‌شنبه، ۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷:۵۲

به روز شده: سه‌‌شنبه، ۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴:۱۱

کلید واژه‌‌ها: دنا پلاس اتوماتیک،دنا پلاس، ایران خودرو

نوع: نقد و بررسی

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: سایت چرخان

بازدید: ۷۲

زبان: پارسی

(۴ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۳۹۹ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.