خاص ترین مدل های خودرو مزدا MIATA

  میاتا یکی از خاص ترین و دوست داشتنی ترین خودروهای موجود در بازار جهانی است. همیشه طرفداران زیادی داشته و صد البته که این طرفداران بیشتر هم خواهند شد. از جمله عوامل موفقیت میاتا را می توان به کیفیت ساخت مثال زدنی وقیمت رقابتی آن عنوان نمود.  

یک‌‌شنبه، ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰:۰۸ |

تا به حال نام خودروهای مقرون به صرفه را زیاد شنیده اید. این خودروها علاوه بر قیمت مناسبی که دارند بسیار با کیفیت هستند و می توانند نیاز خریدارانشان را تا حد خوبی رفع نمایند. اما بعضی از خودرو های این دسته هستند که دیگر بدون هیچ قاعده ای به شهرت می رسند و به نوعی تا ابد در تاریخ صنعت خودروسازی جهان به یاد می مانند. یکی از خودروسازهایی که همیشه خودرویی در لیست بهترین ها داشته است مزدا افسانه ای است.

مزدا که جزو قدیمی های صنعت خودرو در ژاپن محسوب می شود همواره خودرو های مناسب و البته با کیفیتی تولید کرده. یکی از خودرو های تولید مزدا از شهرت عجیبی بهره می برد که تا به الان هم حفظ شده است. میاتا یا همان خودرو MX۵ همان خودرویی است که تا به الان موفقیت های بی شماری را برای مزدا به ارمغان آورده است. البته به دلیل شهرت بالایش افراد عاشق خودرو که دوست دارند تغییراتی در خودروها اعمال کنند نیز به سراغش آمده اند و مدل های خاصی از آن ساخته اند. در این مطلب قصد داریم به خاص ترین مدل های تولید شده از مزدا میاتا اشاره کنیم.
 
Mazda MX-۵ ۳۰th Anniversary Edition

اولین خودرو خاص این لیست محصول خود مزدا است. ای خودرو در سال ۲۰۱۹ به مناسبت ۳۰ سالگی این خودرو ساخته شد. مزدا صرفا ۳۰۰۰ عدد از این خودرو را ساخت که ۵۰۰ تای آن ها روانه ایالات متحده کرد. رنگ این خودرو بسیار خاص بود. یک نارنجی مخصوص میاتا. البته این خودرو که چند هزار دلاری از مدل اصلی گران تر بود از طراحی لوکس تری در کابینش بهره می برد. هرچند که دامنه این تغییرات صرفا به کابین و بدنه خودرو محدود است و در زیر کاپوت این خودرو هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است. این مدل هم چنان از همان موتور ۴ سیلندر تنفس طبیعی استفاده می کند که تنها می تواند برایش ۱۸۴ اسب بخار توان تولید نماید.

Mazdaspeed Miata

این مدل هم یک مدل خاص ساخته شده به دست خود مزدا است. در سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ نسل دوم میاتا ساخته می شد. تمامی میاتا های ساخته شده از یک موتور ۴ سیلندر استفاده می کردند که در نهایت توان می توانست ۱۴۰ اسب بخار توان تولید نماید. مزدا تصمیم گرفت تا در ۲۰۰۴ یک نمونه ارتقا یافته از میاتا را روانه بازار کند. از این رو مزدا تغییراتی را روی  نسل دوم  میاتا پیاده کرد. از جمله این تغییرات اضافه شدن  یک  توربوشارژ به موتور اصلی بود که باعث  شد تا موتور این خودرو ۱۷۸ اسب بخار توان تولید کند. البته مزدا در ظاهر هم تغییرات اندکی اضافه  کرد. مثلا چرخ های ۱۷ اینچی جدید را جایگزین نمونه های اصلی کرد هم چنین کیت های جدیدی  برای بدنه معرفی کرد و البته یک مقداری هم به سوسپانسیون خودرو دست اندازی  کرد. با تمام این ها چون تغییر ایجاد شده در بخش موتور و توان این خودرو از بقیه قسمت ها بسیار بیشتر بود مزدا نام خودرو تازه تولید شده خود را میاتا سرعت یا همان Mazdaspeed گذاشت  البته در بعضی از کشورهای هدف نام این خودرو MX۵ SE بود که SE به معنای مدل خاص بود. مزدا در بین سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ از این خودرو ۵۵۰۰ دستگاه خودرو تولید نمود که همه آن ها به فروش رفتند.

۲۰۰۲ Special Edition Mazda Miata

این خودرو جزو اولین مدل های خاص مزدا میاتا بود که دو رنگ بسیار خاص برای آن وجود داشت. رنگ های خاکستری تیتانیومی و زرد فروزان اولین رنگ های خاصی بودند که به طور اختصاصی برای این خودرو عرضه می شدند. مزدا از این خودرو ۱۲۵۰ عدد ساخت  که همه این مدل ها به فروش رفتند. البته تنها تفاوت مزدا های تولید شده در رنگشان بود و آن ها در هیچ چیز دیگر تفاوتی نداشتند.

۲۰۰۳ Mazda Miata Club Sport

نمی دانم تا به حال چیزی در مورد SCCA شنیده اید یا نه. این عبارت مخفف عبارت Sports Car Club of America است. این کلاب یک باشگاه خودرو سواری خصوصی است که سال هاست در ایالات متحده شکل گرفته است. این باشگاه یک باشگاه خصوصی بوده و تا به حال اقدام به برگزاری بیش از هزاران مسابقه کرده است. خودروهایی که بتوانند در کلاس خودشان در مسابقات این باشگاه به موفقیت های چشمگیری برسند به عضویت ویژه این باشگاه در می آیند. یکی از آن خودوهایی که توانسته تا به حال در این باشگاه اسم و رسمی برای خود پیدا کند همین خودرو میاتا است. البته در سال ۲۰۰۳ با توجه به این که میاتا کم کم در حال عقب افتادن از رقیبان بود والبته که آن ها از امکانات ویژه تری برای خودرو خود استفاده می کردند از این رو این باشگاه دست به کار شد و یک نسخه ویژه مخصوص خود را ساخت. از این خودرو تنها  ۵۰ دستگاه تولید شده است. البته که این خودرو آن چنان تغییراتی که باید را تجربه ننمود اما باز هم نسبت به میاتای خود مزدا که هیچ چیز نداشت خیلی بهتر بود. در این خودرو برای بار اول بود که از سیستم صوتی استفاده می شد. هم چنین تهویه هوا نیز وارد این خودرو شده بود. این خودرو در سال ۲۰۰۳ ساخته شده است.

Mazda MX-۵ Club Edition

اگر به واژه باشگاه در نام این خودرو دقت کنید متوجه خواهید شد که این یکی هم مثل قبلی از کجا آمده است. البته این خودرو محصول سال ۲۰۱۶ است و نسل ۴  میاتا است. قبل از این که از ویژگی اصلی این خودرو نام ببرم  باید یک شرکت دیگر را به شما معرفی کنم. تا به حال نام Bilstein را شنده اید. این شرکت یک شرکت آمریکایی فعال در صنعت خودرو سازی است که تبحر اصلی اش ساخت کمک فنر و سیستم تعلیق برای خودرو هاست. شرکت های مطرحی از محصولات این شرکت در خودرو هایشان استفاده می کنند. یکی از مجموعه هایی که معمولا در ساخت مدل های محدود و خاص به سراغ این شرکت می رود همین SCCA است. میاتا ساخته شده توسط این باشگاه در قسمت کمک فنر و تعلیق به کلی از قطعات شرکت Bilstein استفاده می کند. این به آن معنا است که میاتا باید یک خودرو بی نطیر در زمینه کیفیت رانندگی  والبته امنیت سرنشینانش باشد. البته یکی دیگر از برند های به نامی که در ساخت این خودرو به SCCA کمک کرده است شرکت BOSE است. به طور حتم آن هایی که در زمینه موسیقی و صدا دستی در کار دارند مارک BOSE را به خوبی می شناسند. برند BOSE یک برند به نام آمریکایی است که در حوزه موسیقی و صدا فعال است که در سال ۱۹۶۴ تاسیس شده است. این شرکت به تولید هدفون ، اسپیکر ، سیتم های صوتی و به طور کلی هر چه که در باره صدا باشد می پردازد. البته این شرکت جزو برترین تولید کنندگان سیستم های صوتی برای خودرو ها در جهان نیز هست. حالا میاتا نسخه SCCA به سیستم فراگیر صوتی ساخت شرکت BOSE نیز مجهز شده است. البته این نسخه از میاتا در قسمت وزن کاهش شدیدی را شاهد بوده به طرزی که وزن آن به زیر ۱۰۰۰ کیلوگرم آمده است. البته در بخش موتور به طرز ناامید کننده ای هیچ تغییری را شاهد نیستیم و این خودرو از همان موتور ۴ سیلندری استفاده می کند که تنها می تواند ۱۵۵ اسب بخار توان تولید نماید.

Mazda MX-۵ Coupe

کمتر خودرو رودستری را در تاریخ می شناسم که به صورت ۴ نفره عرضه شده باشند. بدون شک میاتا را می توان جزو این خودروها  قرار داد. در سال ۲۰۰۳ مزدا تصمیم گرفت که دست به تولید یک نمونه خاص از میاتا بزند. این نمونه خاص یک مدل کوپه بود. حالا قرار بود تا میاتا کمی لوکس تر به نظر برسد. مزدا یک مدل کوپه از نسل دوم ساخت اما این حرکت آن چنان که باید خوشایند طرفداران  میاتا نبود. دلیلش کوپه بودن این خودرو نبود بلکه به خاطر این بود که مزدا سقف بازشونده را برداشته بود و به جای آن یک سقف ثابت قرار داده بود. البته این خودرو در بخش توان توانست بسیار موفق ظاهر شود. مدل کوپه میاتا قوی تر از مدل معمولی بود. مهندسان مزدا در این خودرو از یک موتور ۱.۶ لیتری استفاده کرده بودند که می توانست در نهایت تلاش ۱۵۸ اسب بخار توان تولید کند. از این خودرو بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دستگاه ساخته شد که البته همه آن ها محدود به بازار ژاپن بودند.

Mazda MX۵ Le Mans

بله باورش سخت است اما اتفاق افتاده است. مزدا یک بار توانسته در سال ۱۹۹۱ در کلاس خودرو های کوچک با استفاده از میاتا به پیروزی در لمانز ۲۴ ساعته دست پیدا کند. البته که در این کلاس خودرویی خودرو های قوی  به چشم  نمی خورند و همه مثل هم هستند. این مدل اصلا چیز اضافه ای نسبت به یک میاتا معمولی نداشت و تنها در قسمت رنگ از همان رنگ مخصوص خودرو اصلی در مسابقات استفاده می کرد. شاید بر خلاف شرکت های دیگر مزدا آن قدر ها با مفهوم تجلیل و قدردانی با ساخت یک خودرو آشنا نبود از این رو این خودرو هر گز به محبوبیتی دست نیافت.

۲۰۱۳ Mazda MX-۵ GT Jota

یکی از خاص ترین مدل های میاتا همین خودرو است. این خودرو در سال ۲۰۱۲ در جشنواره Goodwood به نمایش درآمد و توانست نظر طرفداران مزدا را به خود جلب کند. این خودرو در حقیقت یک مزدا میاتا نسل ۳ بود که این بار در قسمت توان و البته تعلیق و چرخ ها تغییرات فوق العاده ای را تجربه می کرد. موتور این خودرو با ارتقا رو به رو شده بود و این بار توان نهایی آن ۲۰۵ اسب بخار شده بود. چرخ ها این بار نمونه های ۱۸ یا ۱۹ اینچی کرومی بودند و تعلیق خودرو هم به طرز چشمگیری برای مسابقه دادن ارتقا پیدا کرده بود. در ضمن در داخل کابین هم تمامی تجهیزات مناسب حالت مسابقه در نظر گرفته شده بودند. از جمله این ویژگی ها می توان به صندلی های Recaro اشاره کرد که تا پیش از این صرفا در خودروهای گران قیمت و اسپرت دیده می شدند. قیمت این خودرو بسیار بیشتر از نمونه اصلی بود و البته که به صورت کاملا محدود تولید شد.

Mazda MX-۵ NR-A Roadster

اما آخرین خودرو این لیست گران ترین میاتا تاریخ تا به این جا نیز محسوب می شود. این خودرو در واقع به قول خود شرکت سازنده لوکس ترین میاتا تا به این جاست. هر چه که امکانات و ویژگی لوکس است در این خودرو به کار گرفته شده است. از صندلی های حرفه ای تا گیربکس ترونیک و البته چرخ های کرومی وصد البته مهمترین ویژگی آن یعنی سیستم تعلیق ۱۰ هزار دلاری Bilstein در آن به کار گرفته شده است. در بخش توان نیز این خودرو بهبود هایی را تجربه کرده است و موتورش تقویت شده است. البته طبق روال این تغییر آن چنان چشمگیر نیست. در واقع یکی از نقدهای همیشه وارد به مزدا در مورد این خودرو به خاطر توان مزحک آن است ک به هیچ وجه مناسب این خودرو نیست. شکی نیست که طرفداران میاتا حاظرند قیمت بیشتری بپردازند اما به جایش حداقَل از یک موتور ۶ سیلندر در این خودرو بهره ببرند. َ


خاص ترین مدل های خودرو مزدا MIATA
مقاله

کد محتوا: ۲۱۰۰۸

ارسال: یک‌‌شنبه، ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰:۰۸

به روز شده: یک‌‌شنبه، ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۱:۱۶

کلید واژه‌‌ها: مزدا، میاتا، مزدا میاتا

نوع: مقاله

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: جی اس ام

بازدید: ۱۱۴۰

زبان: پارسی

(۳ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.