با علائم سوختن واشر سرسیلندر آشنا شوید؛ از دود سفید رنگ تا قاطی شدن آب و روغن

  سوختن واشر سرسیلندر یکی از عیوب رایج در پیشرانه‌های احتراقی است که تعمیر آن معمولا هزینه و وقت نسبتا زیادی را طلب می‌کند.  

جمعه، ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۶:۵۰ |

واشر سرسیلندر یک قطعه پلاستیکی-فلزی‌ست که مقاومت بالایی در برابر حرارت و فشار از خود نشان می‌دهد. این قطعه پیش از سوار شدن سرسیلندر بر بلوک سیلندر، بین محل تماس این دو بخش قرار داده می‌شود؛ سپس سرسیلندر بر روی آن گذاشته شده و توسط پیچ‌های مخصوص به بلوک سیلندر متصل می‌شود. بدین ترتیب احتمال بروز هرگونه نشتی از سطوح تماس سرسیلندر و بلوک موتور به حداقل می‌رسد.

در نیمه پایینی موتور یا همان بلوک موتور، انواع و اقسام منافذ آب (مایع خنک کننده) و روغن تعبیه شده است. در صورتی که پس از سوار شدن سرسیلندر بر روی بلوک و شروع به کار کردن پیشرانه، نتوان این منافذ را نسبت به یکدیگر به طور کامل ایزوله ساخت، احتمال آن وجود دارد که روغن از منافذ و مکان‌های مخصوص خود به مجاری آب موتور سرایت کند؛ همچنین احتمال نشتی روغن از کناره‌های واشر سرسیلندر به بیرون و کاهش سطح روغن پیشرانه نیز وجود دارد که می‌تواند موجب آسیب رسیدن به موتور خودرو گردد.

از طرف دیگر، در صورت آب بندی نامناسب منافذ آب و روغن بلوک سیلندر، نشتی آب موتور به منافذ روغن و کاهش کیفیت روانکار نیز امری محتمل است. در چنین وضعیتی، زنگ زدگی و از کار افتادن قطعات حساس نظیر میل لنگ و میل سوپاپ، یکی از موارد قابل انتظار خواهد بود که تعمیر آن مستلزم باز شدن کامل موتور و تعمیر اساسی آن است.

یکی دیگر از معایب ناشی از عدم آب بندی مناسب فضای میانی سرسیلندر و بلوک سیلندر، نفوذ آب به داخل محفظه سیلندر است که در این صورت، پیشرانه به دلیل خیس بودن سر شمعها، در ابتدای کار مدتی ریپ خواهد زد. تمامی این عیوب که به اطلاعتان رسید، به دلیل عدم آب بندی مناسب فصل مشترک سرسیلندر و بلوک موتور به وقوع می‌پیوندند. چاره کار رفع این مشکل، استفاده از واشر سرسیلندر است؛ واشر سرسیلندر همان قطعه‌ای است که به جهت آب بندی گپ میانی این دو بخش مهم پیشرانه به کار گرفته می‌شود.

به علت آنکه واشر سرسیلندر همواره تحت شرایطی با دمای بسیار بالا (ناشی از احتراق درون سیلندر) و فشار بسیار زیاد قرار دارد، بسته به کیفیت و جنس مواد تشکیل دهنده، پس از مدتی کارایی خود را از دست داده و به تدریج در اثر سوختن یا استهلاک از قدرت آب بندی آن کاسته می‌شود. تحت چنین شرایطی گفته خواهد شد که واشر سرسیلندر سوخته است و حتما نیاز به تعمیر و تعویض خواهد داشت.

اگر دمای موتور به هر دلیلی مانند عمل نکردن فن خنک کننده رادیاتور، بسته ماندن ترموستات، خرابی رادیاتور، کمبود آب مخزن خنک کننده و عواملی از این دست بیش از حد بالا برود، واشر سرسیلندر اولین قطعه‌ای است که از این مشکل آسیب خواهد دید.

سوختن واشر سرسیلندر چه علائمی دارد؟

همانطور که ذکر شد، بروز نقص در واشر سرسیلندر به عدم آب بندی منافذ آب و روغن پیشرانه منجر خواهد شد؛ با توجه به این اصل، می‌توان موارد زیر را به عنوان مهمترین نشانه‌های سوختن واشر سرسیلندر در نظر گرفت.

۱- کاهش سطح آب (مایع خنک کننده) پیشرانه
در صورتی که موتور خودروی شما به میزان غیرعادی آب کم می‌کند و هیچ گونه نشتی نیز از لوله‌ها، شلنگ‌ها، رادیاتور و سایر اتصالات آب پیشرانه مشاهده نمی‌شود، احتمال سوختن واشر سر سیلندر در اینگونه مواقع بسیار بالاست. چرا که آب موتور به سمت منافذ دیگر همچون مجاری روغن و محفظه سیلندر حرکت کرده و حین احتراق سوخت همراه با دود به صورت بخار از موتور خارج می‌شود.

۲- وجود لایه روغن درون رادیاتور
اگر درب رادیاتور را در زمان سرد بودن موتور باز کرده و حضور لایه روغن را بر سطح آب آن مشاهده کردید، بدانید که واشر سرسیلندر ایراد پیدا نموده و روغن پیشرانه به داخل مجاری آب نفوذ کرده است.

۳- وجود حباب در آب رادیاتور
اگر در اثر کارکرد موتور، درون آب رادیاتور حباب‌های هوا (ناشی از فشار کمپرس سیلندر) ایجاد شود، واشر سرسیلندر آسیب دیده است. احتمال متورم شدن شلنگ رادیاتور در این شرایط وجود دارد.

۴- تغییر رنگ روغن موتور
اگر پس از بیرون کشیدن گیج روغن (زمانی که موتور نسبتا گرم است) متوجه شدید که روغن به رنگ شیری (نسکافه‌ای) در آمده و شمایل عادی ندارد، به احتمال زیاد واشر سرسیلندر سوخته و آب موتور به سمت مجاری روغن راه پیدا کرده است.

همچنین زمانی که پس از برداشتن درب روغن موتور (در حالت موتور خاموش و نسبتاً گرم) وجود ماده سفید (شیری) رنگ را در زیر آن مشاهده کردید، لازم است بدانید که این نشانه خبر از سوختن واشر سر سیلندر خودروی شما یا نیم سوز شدن آن می‌دهد.

۵- خروج دود سفید رنگ از اگزوز
اگر دود سفید رنگ نسبتا غلیظ به حالت غیر عادی از اگزوز خودروی شما در حین روشن بودن موتور خارج می‌شود، این مورد نشانه نفوذ آب به درون محفظه سیلندر و سوختن مایع خنک کننده همراه با مخلوط بنزین و هواست که از خرابی و سوختن واشر سرسیلندر ناشی می‌شود. خروج بخارات سفید رنگ در آب و هوای سرد و مرطوب نمی‌تواند به خودی خود دلیلی بر سوختن واشر سرسیلندر باشد.

در پایان توصیه می‌شود که در صورت مشاهده هر کدام از نشانه‌های فوق، خودرو را سریعا به مراکز تعمیرگاهی مجاز و مورد اعتماد ارجاع دهید تا از بروز هزینه‌ها و خسارات سنگین‌تر جلوگیری به عمل آید.


با علائم سوختن واشر سرسیلندر آشنا شوید؛ از دود سفید رنگ تا قاطی شدن آب و روغن
دانشنامه

کد محتوا: ۲۰۸۸۵

ارسال: جمعه، ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۶:۵۰

به روز شده: جمعه، ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰:۱۱

کلید واژه‌‌ها: واشر سرسیلندر، علائم سوختن واشر سرسیلندر،

نوع: دانشنامه

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: DIGIATO

بازدید: ۲۳۲۸

زبان: پارسی

(۴ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۲ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.