(۰۲۱) ۲۲۲ ۷۸ ۷۸ ۹
سانگ یانگ، كايرون ، ۲۰۱۲
سفید، بدون رنگ شدگی، کارکرد ۴۷,۰۰۰ کیلومتر
تویوتا، لندكروزر 6 سيلندر 4.0 ، ۲۰۱۳
مشکی، بدون رنگ شدگی، کارکرد ۲۴,۰۰۰ کیلومتر
مزدا، 3 جديد صندوقدار 2.0 ليتر تيپ 4 ، ۱۳۹۲
سفید، بدون رنگ شدگی، کارکرد ۶۱,۰۰۰ کیلومتر
هیوندایی، توسان ( ix35 ) ، ۲۰۱۷
مشکی، بدون رنگ شدگی، کارکرد ۲۶,۰۰۰ کیلومتر
آلفارومئو، جوليتا ، ۲۰۱۴
سفید، بدون رنگ شدگی، کارکرد ۸۵,۰۰۰ کیلومتر
افسانه یا واقعیت
آیا ساخت خودروی آب سوز ممکن است؟
چهارشنبه، ۱۳ آذرماه ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴:۵۱
ادعای اختراع ماشینی که از آب بهعنوان سوخت استفاده کند، موضوع جدیدی نیست و تاکنون افراد بسیاری در سرتاسر جهان مدعی ساخت چنین خودرویی شدهاند. در یکی از جدیدترین نسخهها از این سری داستانهای عامهپسند (که این بار از قضا وطنی است)، چند سال پیش مخترعی جوان با ادعای ساخت خودروی آبسوز، توانسته بود توجه رسانهای زیادی را به سمت خود جلب کند.
ادامه مطلب
نیکولاس لطیفی اولین راننده ایرانی کانادایی مسابقات فرمول یک شد
شنبه، ۹ آذرماه ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲:۱۵
نیکولاس لطیفی فرزند یک تاجر ایرانی-کانادایی و سومین سهامدار عمدهی مک لارن، سال آینده در مسابقات فرمول یک حضور خواهد داشت.
استون مارتین DBS سوپرلجرا کنکورد معرفی شد
پنجشنبه، ۷ آذرماه ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸:۹۹
به مناسبت پنجاهمین سالگرد رونمایی از هوایپمای کنکورد، نسخهای ویژه از استون مارتین سوپرلجرا پیشفروش میشود. تنها ۱۰ دستگاه از این سوپراسپرت ساخته خواهد شد.
شاسی بلند میباخ مرسدس بنز GLS رونمایی شد
شنبه، ۲ آذرماه ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۸:۲۶
جدیدترین محصول مرسدس بنز در کلاس سوپرلوکس، با برند میباخ و براساس شاسیبلند GLS ۶۰۰ تولید خواهد شد. این مدل، آستانه قیمت ۲۰۰ هزار دلار خواهد داشت.
فورد موستانگ GT۵۰۰ با دو تیونینگ متفاوت در لاسوگاس رونمایی شد
شنبه، ۱۸ آبانماه ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷:۰۸
شلبی و Roush، نسخههای تیونینگ و سفارشی فورد موستانگ جدید، در نمایشگاه SEMA رونمایی کردند.
اولین رانندگی با فورد موستانگ شلبی GT۵۰۰
شنبه، ۱۶ آذرماه ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹:۵۶
فورد موستانگ شلبی GT۵۰۰ جدید را باید سریعترین موستانگ تولید شده دانست که تواناییهای حرکتی در حد خودروهای سوپراسپرت دارد.
برای اولین بار در تاریخ
تیونینگ تویوتا سوپرا توسط تیونر اختصاصی بامو
یکشنبه، ۱۰ آذرماه ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴:۴۶
کمپانی AC اشنیتزر به تازگی و برای اولین بار در تاریخ یک محصول تویوتا یعنی سوپرا را تیونینگ کرده است.
برترین خودرو اسپرت سال ۲۰۱۹ از نگاه مجله موتورترند
سهشنبه، ۵ آذرماه ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۲:۴۱
هر ساله مجله معتبر و بزرگ موتورترند خودروهای سال را در دسته بندی های مشخص انتخاب می کند.
خودرویی با امکانات متنوع و قیمت رقابتی
رنو کپچر ۲۰۲۰ معرفی شد
چهارشنبه، ۲۹ آبانماه ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۵:۰۹
تقریبا از یک دهه گذشته تا کنون؛ بخش مهمی از برنامه های تولیدی کمپانی های مطرح خودروسازی به توسعه کلاس کراس اوورهای جمع و جور یا بهتر بگوئیم "کوچک" اختصاص یافته است. خودروهای مناسب رانندگی در شهر و خانواده های ۴ یا ۵ نفره که به تدریج می تواند جای سدان های کامپکت را گرفته و عملا تداوم تولید آنها را وارد یک چالش جدی کند.
۶۴ هزار دلار برای نهایت کیفیت و امکانات
مدل ۲۰۲۰ "ب ام و" x ۶ معرفی شد
سهشنبه، ۲۸ آبانماه ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۶:۴۶
اکس۶(X۶) یکی از متفاوت ترین محصولات ب ام و در تمام دوران است.
سیستم اتوپایلوت تسلا چگونه کار می کند؟
سهشنبه، ۳۰ مهرماه ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹:۵۰
از جمله ویژگی های خودروهای تولیدی تسلا که در ماه های اخیر در کانون توجه خریداران قرار گرفته، می توان به سیستم نیمه خودکار اتوپایلوت این ماشین ها اشاره نمود که بارها و بارها جان بسیاری از سرنشینان اتومبیل های این شرکت را نجات داده و از برخوردشان با موانع جلوگیری کرده است.
آیا سیستم دو دیفرانسیل مانع لیز خوردن خودرو میشود؟
پنجشنبه، ۴ بهمنماه ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲:۵۲
بسیاری بر این باورند که سیستم دو دیفرانسیل مانع سر خوردن خودرو بر روی زمینهای برفی میشود و بدون ملاحظه رانندگی میکنند، اما آیا این امر صحت دارد؟
پنج عمل ویرانگر موتور خودرو را بشناسید
چهارشنبه، ۵ دیماه ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷:۲۲
موتوری که به علت عدم رسیدگی نیازمند تعمیر یا تعویض است، معمولا پرهزینهترین مشکل در نگهداری خودرو به حساب میآید که یک راننده ممکن است با آن مواجه شود.
روغنهایی که دشمن سیستمهای الکترونیکی خودرو میشوند
یکشنبه، ۱۸ آذرماه ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶:۰۹
یکی از چالشهای تولیدکنندگان روغنموتور، یک استارت راحت و بیدردسر در هوای سرد است. اما یکی از این چالشها، انتقال نیروی برق زیادی است که در حرکت اولیه موتور و از طریق روغن به بدنه خودرو و پس از آن به سایر تجهیزات الکتریکی موتور منتقل میشود.
آنچه باید در مورد ترمز ABS بدانید
دوشنبه، ۱۴ آبانماه ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۳:۲۲
سیستم ترمز ضد قفل برای اولین بار در سال ۱۹۳۰ در هواپیما به شکل مکانیکی مورد استفاده قرار گرفت. در همان زمان تحولات زیادی در توسعه این سیستم در صنعت هوانوردی به وجود آمد. اما جالب بود که بررسی این سیستم برای چندین سال متوقف شد تا اینکه در سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۶ برای اولین بار این سیستم در کامیونهای سنگین در آمریکا برای کاهش تصادفات به خاطر از دست دادن پایداری کامیون در جاده ها مخصوصا” جاده های لغزنده مورد استفاده قرار گرفت . در سال ۱۹۸۰ در تکنولوژی ایمنی خودرو تحول عظیمی رخ داد و سیستم ABS به شکل امروزی (الکترونیکی ) در خودروهای سواری مورد استفاده قرار گرفت .
ام وی ام ایکس ۳۳ / MVM X۳۳؛ مشخصات فنی و قیمت و هرچه درباره آن باید بدانید
چری تیگو ۳ که در ایران با کد X۳۳ عرضه میشود، یکی از خودروهای پرفروش چینی کشور است. در این مطلب، امویام X۳۳ S اسپرت را ازنظر فنی بررسی و با لیفان X۶۰ و محصولات مشابه مقایسه میکنیم.
پنجشنبه، ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۱:۲۷ |
میتوان ادعا کرد کراساورهای کامپکت درحالتبدیل به محبوبترین کلاس خودرویی در دنیا هستند. چنین محصولاتی ازنظر اندازهی بدنه، بین شاسیبلندهای پهنپیکر و سدانهای امروزی قرار میگیرند. از یک سو، چندان بزرگ و پرهزینه نیستند و از سوی دیگر، ارتفاع بالاتر سرنشینان را از سطح زمین و راحتی بیشتری فراهم میکنند. هر کراساور کوچک یا متوسطی، صندوق بار مناسب و فضای مناسب چهار سرنشین و مصرف سوخت راضیکننده دارد؛ پس، میتواند برای خانوادههای امروزی گزینهای ایدهال باشد. شرکت خودروسازی چری در شهر ووهو در استان آنهوی (Wuhu, Anhui Province) کشور چین فعالیت میکند. این شرکت در سال ۱۹۹۹ بنیان نهاده شد و از سال ۲۰۰۳ با تولید انواع خودروهای سواری آغاز بهکار کرد. چری اتوموبیل، هماکنون رتبهی دهم ساخت و مونتاژ خودرو در چین را با تیراژ ششصدهزار دستگاه در سال بهخود اختصاص داده است. چری علاوهبر تولیدات خود، برای شرکتهای مطرح دنیا، خصوصا جگوار و لندروور، خودرو مونتاژ میکند و درمجموع، نزدیک به یکچهارم کل تولیدات این شرکت به خارج از چین صادر میشوند. پیش از هر چیز باید یادآوری کنیم خودروهای برند MVM هم زیرمجموعهی شرکت چری هستند و در کشور چین با همان نام چری شناخته میشوند. بهنظر میرسد نام و لوگوی MVM صرفا به درخواست نمایندهی فروش این شرکت در ایران، روی بعضی خودروهای چری گذاشته شد. در تاریخ شرکت چری، MVM صرفا لقبی برای خودروی QQ۳ است که در ایران با نام MVM۱۱۰ میشناسیم. واژهی تیگو (Tiggo) در شرکت چری، مخصوص کراساورهای این برند است. درواقع، اولین تیگو در بازار ایران X۳۳ بود که هنوزهم از مهمترین تولیدات چری است. این خودرو، سال ۲۰۰۵ رونمایی شد و همچنان با تکیه بر پلتفرم اولیه، پس از چند تغییرچهره تولید میشود. مدیران خودرو هر سه مدل تیگو ۳ را به ایران وارد کرده است. این سه مدل عبارتاند از: مدل پایه و فیسلیفت ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴. چری تیگو ۳ یا همان امویام ایکس ۳۳، امروزه در چین، روسیه، اروگوئه، مصر، اندونزی و کرمان موتور ایران تولید میشود. آخرین مدل این خودرو در ایران، کد X۳۳ S اسپرت دارد تا متفاوت از مدلهای قبلی تشخیص داده شود. طراحی ظاهری و بدنه افرادی که با نسخههای گذشتهی X۳۳ آشنایی دارند، بهسختی باور میکنند تمامی این مدلها از سیزده سال قبل تاکنون، با پلتفرمی واحد تولید شدهاند. نمونهی اولیه طراحی ناهماهنگی با چراغهای بزرگ و ناخوشایند داشت؛ اما با فیسلیفت سال ۲۰۱۰ جذابیت بیشتری پیدا کرد. این محصول بهلطف بازطراحی سال ۲۰۱۴ متحول شد و شبیه به خودروهای تغییر نسل یافته، جلوهای تازه پیدا کرد. درواقع، بسیاری از خودروهای چینی ساخت برندهای مختلف بهدلیل استخدام طراحان خارجی در صنعت خودروسازی چین، تغییر ظاهری چشمگیری بین سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ تجربه کردند و تیگو ۳ (امویام ایکس ۳۳) هم با این خوشاقبالی روبهرو شد. جدیدترین مدل X۳۳ در ایران، با دو تیپ S و S اسپرت عرضه میشود که صرفا در جزئیات سپر جلو متفاوت هستند. درضمن، مدل اسپرت سقف سیاهرنگ دارد. امروزه، مدل X۳۳ S اسپرت جذابیت بیشتری در بازار دارد. از نمای روبهرو، چراغهای کشیده این خودرو با لامپ هالوژن در وسط جذابیت بیشتری درمقایسهبا مدلهای قبلی دارند. چراغ راهنمای کوچک و نارنجیرنگ در گوشهی چراغ اصلی است که همراهبا قطعاتی باریک و فلزی، حالت چشم و پلک را برای روشنایی خودرو تداعی میکند. نوار LED روشنایی روز داخل سپر و کمی بالاتر از چراغ مهشکن قرار دارد. مشابه دیگر خودروهای گروه چری، X۳۳ هم جلوپنجرهی سادهای دارد که با زمینهی سیاه و خطی افقی همراهبا فلز کروم و نشان شرکت سازنده ارائه میشود. این خودرو فقط در ایران برند MVM دارد و در دیگر کشورها، با لوگوی شبیه به A مربوط به گروه چری تولید میشود. سپر X۳۳ S حجمدهی پیچیده و چشمگیری ندارد؛ اما با چند حفرهی بزرگ، نمایی اسپرت و جوانپسند فراهم میکند. این ترفند البته نیاز به فلز و قیمت تمامشده در این بخش را کاهش داده است. در طرفین، جایگاه ویژهای برای مهشکن و روشنایی روز وجود دارد. در بخش میانی هم، ادوات سیاه پلاستیکی و مشبک دیده میشوند که در مدل X۳۳ S اسپرت با زهوار فلزی و نقرهایرنگ مستطیلشکل همراه است. از نمای جانبی، تفاوت خاصی میان بدنهی X۳۳ S و مدل قبلی وجود ندارد؛ ولی بهدلیل استفاده از ادوات فلزی روی درها، تشخیش مدل جدید از نسخهی قدیمی امکانپذیر است. رینگهای X۳۳ S نیز زیباتر شدهاند و حالا خریدار میتواند از طرح اسپرت چرخهای آلومنیوم هفده اینچ استفاده کند. در نسخهی اسپرت، ریل باربند هم ظریفتر شده؛ اما همچنان از آنتن کوسهای خبری نیست و نمونهی سنّتی با پوشش سیاه در انتهای سقف دیده میشود. چری X۳۳ حجمدهی درخورتوجهی در نمای جانبی بدنه دارد. حفرهی مربوط به چرخهای جلو و عقب، دایرهی منظم نیستند و با حالت منحنی ارائه میشوند. این خودرو برخلاف بسیاری از کراساورهای کامپکت چینی، از ادوات پلاستیکی سیاهرنگ در پیرامون گِلگیرها و پایین رکاب استفاده نمیکند تا همراهبا آینهبغلهای فلزی همرنگ بدنه و مجهز به چراغ راهنما، لوکستر از رقبا بهنظر رسد. از نمای پشت، چراغهای کوچک با ابعاد خودرو هماهنگ هستند. در گذشته، چراغهای بزرگ در بخش عقب خودروهای چینی، خصوصا کراساورها را شاهد بودیم که چندان جذابیت نداشتند. البته، نباید فراموش کنیم مدل اولیهی X۳۳ بهدلیل الگوبرداری واضح از کراساورهای ژاپنی مثل تویوتا راو ۴ (نسل دوم و سوم) و سوزوکی گرند ویتارا، طراحی متناسبی در نمای پشت داشت. این خودرو برخلاف نمای روبهرو که در سالهای گذشته دستخوش تغییرات گسترده شده، تفاوت چشمگیری در نمای پشت مدلهای مختلف ندارد. چراغهای عقب در مدل X۳۳ S اسپرت زاویهدار هستند، ضمن اینکه مشابه گرند ویتارا، از مربعهای سفید در محیط قرمز استفاده میکنند. حتی در قسمت پایین و گوشههای سپر نیز چراغهای هشدار دیده میشوند که شباهت زیادی با نمونههای موجود در سوزوکی دارند. از تغییرات مهم این نما، باید به قاب دورنگ مخصوص چرخ یدکی و طرح جذاب سپرها با ادوات نقرهایرنگ و حفرههای مستطیلی با فریم کروم اشاره کرد که البته، کاربرد فنی و ارتباطی با اگزوز ندارند. چری X۳۳ حتی شیشهی عقب را بهسادگی ها نکرده و با منحنی در قسمت پایین، متفاوت از مدلهای قبلی بهنظر میرسد. کراساور تیگو ۳ با ابعادی به طول ۴۴۱۹ میلیمتر و عرض ۱۷۶۵ میلیمتر و ارتفاع سقف ۱۶۵۱ ارائه میشود؛ در حالیکه فاصلهی محورهای آن ۲۵۱۰ میلیمتر است. طراحی داخلی و کابین مشابه نمای روبهرو، فضای داخلی X۳۳ در مدل جدید کاملا متحول شده است. فرمان مدرن با فریم فلزی و نمایشگر بزرگتر همراه جایگاه ویژه در داشبورد و طراحی خلاقانه برای مجرای خروجی هوا، جلوهای تازه برای سرنشین فراهم میکند. در مدل X۳۳ S اسپرت که نسخهای ویژه در بازار ایران محسوب میشود، ادوات سرخرنگ در بعضی قسمتهای داشبورد و پوشش داخلی درها دیده میشوند. مشابه بسیاری از خودروهای امروزی، داشبورد X۳۳ هم به سه بخش تقسیم میشود: ۱. در قسمت بالا، منحنی چشمنوازی با تأکید بر مجرای خروجی هوا و پنل پشت فرمان وجود دارد؛ ۲. بخش میانی جایگاهی ویژه برای نمایشگر لمسی هشت اینچ دارد؛ بهطوریکه هماهنگ و مرتبطبا پنل پشت فرمان بهنظر میرسد؛ ۳. قسمت پایینی داشبورد هم زوایایی متقارن با بخش بالایی دارد. کمی پایینتر، جایگاه ویژهای هم برای تهویهی مطبوع وجود دارد که با کلیدهای گردان و قاب فلزی ارائه میشود. در قسمت تهویه و دستهدنده، البته مشابهت زیادی با ادوات موجود در دیگر خودروهای چینی بهچشم میخورد؛ اما درمجموع، میتوان از کیفیت کلیدها و دکمهها رضایت داشت. این خودرو درکنار کلیدهای پلاستیکی و نسبتا ارزانقیمت، با قابهای فلزی و مواد سیاهرنگ شفاف (اصطلاحا پیانویی) سعی میکند اندکی حس لوکس برای سرنشین فراهم کند. علاوهبراین، X۳۳ جدید برخلاف طراحی جذاب فضای داخلی، از مواد درجهیک برای داشبورد سود نمیبرد و در قسمتهای مختلف از پلاستیک سخت استفاده کرده است. این موضوع برای خریدار کراساوری چینی در کلاس قیمتی X۳۳، البته آزاردهنده نیست و باید توجه کرد درمقایسهبا خودروهای ارزانتر، نظیر چانگان CS۳۵، برتری دارد. فرمان مدل X۳۳ S اسپرت درمقایسهبا نسخههای قبلی متحول شده است. در این قسمت، نهتنها کلیدهای کاربردی متعدد برای کروزکنترل و سیستم صوتی و پاسخگویی به تماس تلفنی وجود دارد؛ بلکه مواد مرغوبتر با ادوات نقرهایرنگ دیده میشوند. ساختار فرمان حالت استخوانی و اسپرت دارد و بهجای پلاستیک، از چرم مصنوعی همراهبا خط دوخت داخلی برخوردار است. در پنل پشت فرمان، عقربههای سرعتسنج و دور موتور با حالتی جذاب ارائه میشوند که نمایی تخت و شبیه به محصولات فولکس دارد. این بخش با کامپیوتر سفری و نورپردازی آبی ملایم، مدرنتر از دیگر خودروهای چینی در کلاس کراساور اقتصادی بهنظر میرسد. در آخرین مدل X۳۳، صندلیها و فضای داخلی رضایتبخش است. این کراساور کامپکت برای جلوزانو و بالای سرِ چهار انسان بلندقد فضای کافی دارد و در سفرهای بلندمدت، میتواند نسبتا راحت باشد. مواد بهکاررفته در بخش اصلی صندلیها (قسمت میانی نشیمنگاه و گودی کمر)، حالت اسفنجی و نرم دارند؛ اما در کنارهها با چرم مصنوعی و مواد سختتر ارائه میشوند. این شرایط باعث میشود درکنار صرفهجویی هزینهی تولید برای خودروساز و مصرفکننده، نمای اسپرت صندلیها حفظ شود و بدن سرنشینان نیز تا حدودی هنگام گردش ماشین ثابت بماند. در فضای عقب، البته صندلیها حالت تختهای و صاف دارند که غیرارگونومیک (ناهماهنگ با بدن انسان) هستند و در سفرهای طولانی، تا حدودی خستهکننده خواهند بود. باوجوداین، بهدلیل استفاده از طراحی دوگانه مشابه صندلیهای جلو، ظاهر زیبایی دارند. از نکات مثبت مهم در طراحی داخلی X۳۳، توجه ویژه به جزئیات داشبورد و پوشش داخل درها است. در ناحیهی استراحتگاه بازو، چرم مصنوعی دیده میشود. دستگیرهی نسبتا بزرگ و نقرهایرنگ همراهبا اهرم کروم برای بازکردن درهای جلو، جذابیت زیادی برای سرنشین X۳۳ خواهد داشت. درمجموع، میتوان از طراحی نمای داخلی X۳۳ S اسپرت راضی بود. به مواد استفادهشده با ارفاق میتوان نمرهی قبولی داد و آن را مناسب استفادهی خانوادهای چهارنفره دانست. این خودرو با صندوق ۵۵۰ لیتر در حالت استاندارد ارائه میشود که البته با خواباندن صندلیهای عقب افزایش پیدا میکند. پیشرانه و شرایط فنی کراساور X۳۳ در چین با پیشرانهی ۱.۶لیتری فروش چشمگیری دارد. این مدل قدرت ۱۲۵ اسببخار در ۶۱۵۰ دور بر دقیقه و نهایت گشتاور ۱۶۰ نیوتنمتر از ۳۹۰۰ دور بر دقیقه تولید میکند که البته آمار جذابی برای کراساوری با وزن خالص نزدیک به ۱۴۰۰ کیلوگرم بهنظر نمیرسد. تاکنون در ایران، این مدل ارائه نشده است؛ اما باتوجهبه افزایش قیمت ناشی از افت ارزش پول ملی ایران، ممکن است در فهرست شرکت مدیران خودرو قرار گیرد. مدل ۱.۶لیتری X۳۳ با آپشنهای کامل (تیپ لاکچری) در بازار جهانی حدود ۱۳هزار دلار قیمت دارد. مشابه سالهای قبل، کراساور پرفروش چری با پیشرانهی دولیتری تنفس طبیعی در ایران فروخته میشود. این مدل قدرت ۱۳۶ اسببخار در ۵۷۵۰ دور بر دقیقه بههمراه نهایت گشتاور ۱۸۰ نیوتنمتر در ۴۳۰۰ دور بر دقیقه تولید میکند. کراساور X۳۳ با جعبهدنده خودکار CVT و هفتسرعته (در حالت تعویض دستی) عرضه میشود که نتیجهی آن، رسیدن به سرعت صد کیلومتربرساعت در زمانی حدود ۱۴.۵ ثانیه است. نهایت سرعت خودرو با موتور دولیتری، ۱۷۰ کیلومتربرساعت و میانگین مصرف سوخت با بنزین معمولی ایران، نزدیک به دَه لیتر در صد کیلومتر خواهد بود. امکانات رفاهی و ظاهری مدل X۳۳ S اسپرت کاملترین نسخه از چری تیگو ۳ است. علاوهبر پیشرانهی دولیتری و جعبهدندهی خودکار، این خودرو در نمای بیرونی به قابلیتهای ازایندست مجهز است: ریل باربند، رینگهای اسپرت آلومینیوم هفده اینچ با لاستیکهایی بهپهنای ۲۱۵ میلیمتر، سانروف، بال عقب، نوار LED روشنایی روز، مهشکن، آینهبغل فلزی مجهز به راهنما و تنظیم برقی. در بعضی مدلها، گرمکن داخل آینهبغل و بادگیر پنجرههای جانبی نیز وجود دارد؛ اما تمامی نسخهها آنتن سنّتی دارند و امکان ورود به خودرو با لمس انگشت روی دستگیره وجود ندارد.
در نمای داخلی، X۳۳ S اسپرت از این قابلیتها برخوردار است: کروزکنترل، فرمان استخوانی با پوشش چرم مصنوعی همراهبا قابلیت تنظیم سیستم صوتی و کنترل ارتباط تلفنی، نمایشگر لمسی هشت اینچ، ناوبری ماهوارهای فارسی، چهار بلندگوی استریو، دوربین پارک، درگاه ورودی USB، سیدی و AUX، قابلیت اتصال به گوشی هوشمند ازطریق بلوتوث و برقراری ارتباط تلفنی. این خودرو با پوشش چرم مصنوعی برای صندلیهای و تودریها ارائه میشود که البته در نسخهی اسپرت، ترکیب رنگ سیاه و قرمز دارد. تنظیم صندلی در تمامی نسخهها، غیرالکتریکی است تا در شش جهت برای راننده یا چهار جهت برای صندلی کنار (شاگرد) بهصورت دستی انجام شود. کامپیوتر سفری ازطریق نمایشگر پنل فرمان عمل میکند و نمایی مدرن در اندازهی چهار اینچ دارد. اطلاعاتی نظیر مصرف سوخت، مسافت پیمودهشده، بازماندن درها و حالت رانندگی، ازطریق این نمایشگر به راننده اطلاعرسانی میشوند. کراساور X۳۳ در مدل جدید، به تهویهی مطبوع خودکار تککانال بدون خروجی مجزا برای سرنشین عقب مجهز است. تنظیمات برقی و گرمکن داخل صندلی، سقف پانورامیک، استارت دکمهای، خروجی برق دوازده ولت، چراغ LED برای روشنایی عقب و تهویهی مطبوع دوگانه امکاناتی هستند که در نسخهی وارداتی X۳۳ ارائه نمیشوند. شرایط ایمنی و تجهیزات حفاظتی مشابه دیگر خودروهای ساخت چین، اطلاعات کاملی از آزمایشهای تصادف و میزان ایمنی X۳۳ S دردسترس نیست؛ اما با جستوجو در سایتهای چینی متوجه شدیم مدل ۲۰۱۱ خودرو مذکور را بنیاد ایمنی خودروهای چین (C-NCAP) آزمایش کرده و امتیاز متوسط (دو ستاره از چهار) به آن داده است. کراساور X۳۳ با چهار کیسهی هوا برای روبهرو و فضای جانبی سرنشینان جلو ارائه میشود. این خودرو کیسه هوای پردهای ندارد و سرتاسری برای سرنشینان عقب است. بهجز ترمز ضدقفل (ABS) و تقسیم هوشمند نیروی ترمز در مواقغ اضطراری (EBD)، فناوری دیگری برای کنترل تعادل خودرو وجود ندارد. البته مصرفکنندگان توقع سیستمهایی مثل کنترل لغزش (ESP) در کراساورهای کامپکت چینی ندارند؛ اما کمبود آپشنهایی مثل فناوری حفظ خودرو در شیب (HCA) و نشاندهندهی فشار باد لاستیکها در X۳۳ احساس میشود. این خودرو به حسگر عقب مجهز است؛ اما برای هشدار برخورد از نمای جلو و جوانب حسگری ندارد. بررسی فنی، قیمت نهایی و مقایسه با رقبا (بهروزرسانی ۲۱ مهرماه ۱۳۹۸) بدون شک، X۳۳ پرفروشترین خودروی چینی در تاریخ ایران است. این محصول با سه چهره، سابقهی حضور دَهساله در بازار کشور دارد و محصولی شناختهشده محسوب میشود. هرچند مدلهای قبلی X۳۳ ظاهر جذاب یا امکانات فراتر از انتظار نداشتند، بهدلیل قیمت مناسب و شرایط فروش اقساطی، موفق به جذب مخاطب شدند. این موضوع در زمان نگارش مطلب و نرخ دلار به ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان رنگ دیگری به خود گرفته است؛ چراکه شرکت مدیران خودرو با قیمتی نزدیک به ۲۳۵ میلیون تومان، X۳۳ را پیشفروش میکند. این درحالی است که سال ۱۳۹۶، با پیشپرداخت ۳۰میلیون تومان یا مبلغ نقدی درحدود ۸۰میلیون تومان، امکان خرید X۳۳ S اسپرت برای مصرفکننده ایرانی وجود داشت. جالبتر اینکه، باتوجه به کاهش قدرت اقتصادی عامهی مردم و کاهش تقاضا برای خودروهای چینی، میتوان نمونههای صفرکیلومتر از X۳۳ را با قیمتی در حدود ۲۲۰ میلیون تومان (براساس استعلام از نمایشگاههای خودرو در ۲۱ مهرماه ٩۸) خریداری کرد. در نمای ظاهری، نمیتوان ایرادی خاصی به کراساور چری گرفت. این خودرو از چراغهای مدرن با طرح اسپرت و نوار LED روشنایی و رینگهای جدید آلومینیوم استفاده میکند که همراهبا رنگآمیزی دوگانه (سقف سیاه و بدنهی متفاوت) فراتر از مدلهای قبلی بهنظر میرسد. امویام X۳۳ S باربند و سانروف و جایگاهی ویژه برای یدکی دارد که علاوهبر زیبایی کاربردی هستند و به بهبود راحتی سرنشینان منجر میشوند. درمقایسهبا رقبا، کراساور کامپکت چری بهتر از چانگان XC۳۵ و لیفان X۶۰ است؛ اما درمقابل محصولات جدیدتر، نظیر هایما S۵ و هاوال H۲ برندهی مطلق نیست. در فضای داخلی نیز، تفاوت زیادی بین X۳۳ S امروزی با مدلهای گذشته وجود دارد. ازنظر مواد بهکاررفته در کابین و صندلیها، رضایت نسبی برای خریدار ایرانی فراهم میشود. ترکیب ادوات الکترونیک نمایشگر و پنل پشت فرمان با خطوط داشبورد و حفرههای خروجی هوا برای تهویهی مطبوع رضایتبخش هستند و نمای داخلی درها با قطعات نقرهای و پوشش چرم مصنوعی، چشمنواز بهنظر میرسند. بهعقیدهی نگارنده، نمای داخلی X۳۳ S درمقایسهبا دیگر کراساورهای کامپکت چینی در بازار ایران، برتری نسبی دارد و حس بهتری به سرنشین میدهد. دید راننده و سرشینان داخل این کراساور بسیار خوب است و هنگام مانورهای شهری و پارک دوبل (دندهعقب)، فرمانپذیر خواهد بود. جدیدترین مدل چری تیگو ۳ که در ایران با نام امیویام X۳۳ S عرضه میشود، ازنظر فنی برای رانندگی آرام در شهر و سفرهای معمول خانوادهای چهارنفره مناسب است. میانگین مصرف سوخت این خودرو با پیشرانهی دولیتری تنفس طبیعی در محدودهی نُه تا دَه لیتر در صد کیلومتر، برای مصرفکنندهی ایرانی پذیرفتنی بهنظر میرسد و البته، کمی بیشتر از هایما S۵ و هاوال H۲ خواهد بود. شتابگیری X۳۳ S مسلما با رسیدن به سرعت صد کیلومتربرساعت در زمانی حدود چهارده ثانیه رضایتبخش نیست؛ اما نیازهای روزانه را برآورده میکند و احتمالا توقع خریدار نیز، بیشازاین نخواهد بود. همچنین، نباید فراموش کرد هایما و هاوال با موتورهای توربوشارژ ۱.۵ لیتری همراهبا قیمت بیشتر درمقایسهبا X۳۳ S، در زمانی حدود دوازده ثانیه به سرعت صد کیلومتربرساعت میرسند. ازنظر آپشنهای ظاهری و امکانات رفاهی، نمیتوان نمرهی فوقالعادهای برای X۳۳ S درنظر گرفت. البته، این شرایط کموبیش برای تمامی خودروهای چینی در این محدودهی قیمت وجود دارد. بهرهگیری از نمایشگر لمسی هشت اینچ و کامپیوتر سفری، مهمترین نکات مثبت این خودرو در بحث آپشنهای رفاهی هستند؛ اما فقدان صندلی برقی، حسگر نزدیکشدن به اجسام از جلو و جوانب، تهویهی مطبوع خودکار، کیسه هوای پردهای و آنتن کوسهای در تمامی نسخههای X۳۳ S سؤالبرانگیز است. ازنظر فناوریهای مربوطبه سیستمهای حفاظت رانندگی، بهدلیل فقدان سیستم کنترل پایداری الکترونیک (ESP) و فناوری کنترل کشش (TCS) و سیستم حفظ خودرو در شیب (HCA)، هایما S۵ و هاوال H۲ برتر از X۳۳ S هستند. از نظر کیفیت رانندگی، باید اعتراف کرد فنربندی و تعلیق درخورتوجهی در X۳۳ S وجود دارد و بهخوبی از دستاندازهای شهری عبور میکند. این خودرو البته دودیفرانسیل نیست و بهدلیل ضعف در امکاناتی مثل سیستم حفظ خودرو در شیب (HCA)، مناسب سفرهای خارج جاده و طبیعتگردی نخواهد بود. چنانچه تجربهی رانندگی با سوزوکی ویتارا داشته باشید، متوجه خواهید شد تعادل X۳۳ هنگام مانورهای ناگهانی راضیکننده نیست و امکان چرخش انتهای خودرو در سرعتهای زیاد وجود دارد. البته، کیفیت سیستم تعلیق و تعادل این محصول برتری محسوسی درمقایسهبا چانگان و لیفان ایجاد میکند؛ اما نیازمند احتیاط راننده است؛ چراکه بدون ESP و کنترل کشش ارائه میشود. امویام X۳۳ S تا زمانیکه ارزانتر از هایما S۵ و هاوال H۲ باشد، بهدلیل قدرت بیشتر و ظاهر بهتر درمقایسهبا لیفان X۶۰ و چانگان XC۳۵، پرتقاضا باقی خواهد ماند. البته، نباید فراموش کرد برچسب قیمتی بیش از ۲۰۰ میلیونتومان برای کراساور کامپکت چینی هنوز برای خریدار ایرانی با درآمد کنونی پذیرفتنی نیست. افزونبراین، سابقهی مدیران خودرو و حضور طولانیمدت X۳۳ در بازار ایران، خیال مردم را از بابت خدمات پس از فروش و گارانتی و تأمین قطعات این خودرو در سالهای آینده راحت میکند. تجربه نشان داده حضور کوتاهمدت محصولی چینی در بازار ایران، به هزینههای سنگین تعمیر، کمبود لوازم یدکی، فقدان متخصص فنی و درنهایت، افت شدید قیمت در بازار دست دوم منجر خواهد شد.
کد محتوا: ۲۰۸۱۸
ارسال: پنجشنبه، ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۱:۲۷
به روز شده: پنجشنبه، ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۳:۲۶
کلید واژهها: ام وی ام ایکس ۳۳، MVM X۳۳، ام وی ام، چری تیگو، چری تیگو ۳، لیفان، لیفان X۶۰
نوع: مقاله
موضوع:
فرستنده: دبیر سرویس محتوا
منبع: زومیت
بازدید: ۱۸۳
زبان: پارسی
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...
کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وبسایت کاردو سعی شده است با بهرهگیری از آخرین متدهای توسعه و برنامهنویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاههای هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژهای فراهم میسازد و طراحی سایت به گونهای است که لایهبندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق مییابد.
این سایت ماحصل، تلاشهای چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخابها فراهم باشد.
«کاردو» واژهی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو میباشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام میدهد تا شایسته خدمترسانی به شما باشد.
به دلیل حجم بالای آگهیهای ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آنها امکانناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز میتوانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باریرسانی استفاده کنید.
طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.
© ۱۳۹۳-۱۳۹۸ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.