باوجود افزایش قیمت حاملهای سوخت در کشورهای جهان، کوچکتر کردن حجم موتور و بهتبع آن بالا بردن فنآوری برای افزایش قدرت و گشتاور، میتواند ایده جذابی باشد. در ۳۰ سال گذشته بوده و هستند موتورهای کمحجم ۴ سیلندری که قدرت شگفتانگیزی تولید کرده و بهخوبی، از نهایت تواناییشان استفادهشده است.
با ما باشید تا با این بستههای جذاب و قدرتمند نهفته در زیر کاپوت خودروها بیشتر آشنا شویم:
هوندا F۲۰C/F۲۲C
شرکت ژاپنی هوندا همیشه با ساخت موتورهای جذاب چهار سیلندر خود توانسته نام خود را سر زبانها بیاورد. سری موتورهای S۲۰۰۰ این شرکت نیز از بهترین مثالهای ۴ سیلندر در این زمینه هستند. گرفتن ۲۴۰ اسب بخار از یک موتور ۴ سیلندر تنفس طبیعی، بههیچعنوان شوخی نبوده و با نقطه قرمز ۹,۰۰۰ دور بر دقیقهای دور موتور، یک شاهکار محسوب میشوند. دراینبین،F۲۰C و F۲۲C از قویترین و قابلاعتمادترین موتورهای این سری هستند.
آلفارومئو توئین اسپارک
این موتور را میتوان یکی از جذابترین و در عین حال از بدیعترین موتورهای اروپایی دانست که آلفارومئو آن را تولید کرده است. دلیل بدیع بودن آن، استفاده از یک شمع کوچکتر برای هر سیلندر موتور بوده تا با این روش، آلفارومئو بتواند کارایی آن را بالاتر ببرد. اگرچه این قلب تپنده ایتالیایی خیلی دوام نیاورد و آلفارومئو نیز درنهایت تولید آن را متوقف کرد اما صدای غرش بالا و قدرت بینظیر از مؤلفههای این موتور جذاب بودهاند.
ساب B۲۳۴R
این موتور شرکت ساب درواقع یک قلب تپندهای است که اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ میلادی توسط این شرکت سوئدی تولید میشد. اگر شخصی یک نمونه ۵ سرعته دستی از این موتور را در اختیار داشت، میتوانست ۲۲۵ اسب بخار قدرت و ۴۰۶.۷ نیوتون متر گشتاور را زیر پای خود احساس کند. ساب در این موتور همچنین از میلههای توپر و میللنگ با یک ورقه آهنی مستحکم استفاده کرده بود.
ولوو ردبلاک B۲۳۰FT
موتورهای موسوم به ردبلاک شرکت سوئدی ولوو، موتورهای ساده و در حال خوش ساختی بودند که در صدر همهی آنها نوع B۲۳۰FT قرار داشت. این موتورهای ۴ سیلندر ولوو همحجم کمی را اشغال کرده و هم برای کسانی مناسب بوده است که میخواستند باکمی تغییرات فنی در داخل موتور، آن را تبدیل به یک نمونه قدرتمندتر و جذابتر کنند.
فولکسواگن EA۸۸۸
زمانی که صحبت از انعطافپذیری و پتانسیل یک موتور برای عملکرد بالا به میان میاید، موتور EA۸۸۸ فولکسواگن، در صدر موتورهای چهار سیلندر قرار خواهد گرفت. موتوری که در فولکسواگن گلف R و آئودی S۳ جا خوش کرده و میتواند قدرت بینظیر کمی کمتر از ۳۰۰ اسب بخار را برای سرنشینان خودرو به ارمغان بیاورد. نکته مثبت در مورد این موتور این است که توانایی مدیریت مصرف بنزین در هنگامیکه پای راننده تا آخر روی پدال نیست را نیز دارد.
میتسوبیشی ۴G۶۳T
سری موتورهای ۲ لیتری توربوشارژ موسوم به ۴G۶ میتسوبیشی بیشتر به این خاطر شناختهشده هستند که خودروهای جذاب و برتر لنسر این شرکت را تا نسل Evo IX همراهی کردهاند. موتوری که میتواند در دور ۶۰۰۰ rpm،۲۰۰ اسب بخار قدرت را تولید کند. البته آخرین نسخه از Evo XI میتسوبیشی که از سیستم زمانبندی متغیر (VVT) و توربوشارژ بهینهشده استفاده کرد، میتوانست قدرتی بین ۲۸۶ تا ۳۶۶ اسب بخار را از این موتور دریافت کند.
سوبارو EJ۲۵
اگرچه ممکن است مصرف سوخت خودروی نمادین ژاپنی مانند سوبارو WRX STI بالا بوده و با استانداردهای امروزی چندان جور درنیاید اما به خاطر وجود موتور قدرتمند EJ۲۵۷ است که این خودرو توانسته تا این حد، نام خود را بر سر زبانها بیندازد. البته اگرچه در نمونههای جدیدتر این خودرو، سوبارو سعی کرده تا مصرف آن را بهینهتر کند اما این موتور ۴ سیلندر تخت، هنوز هم در بین خودروهای این شرکت نفس میکشد.
نیسان SR۲۰DET
این فهرست هیچگاه بدون یکی از برترین موتورهای ۴ سیلندر ژاپنی کامل نخواهد بود. گفته میشود که دریافت ۳۰۰ اسب بخار قدرت از این موتور کار چندان سختی نبوده و باکمی تیونینگ کردن و بهینهسازی موتور، میتوان حتی به قدرت بینظیر ۴۰۰ اسب بخار نیز رسید.
موتور ۲.۳ لیتری اکوبوست فورد
یکی از دلایلی که در بازارهای جهانی، مردم خودروی فورد فوکوس RS را خریداری میکنند، وجود همین موتور قدرتمند ۴ سیلندر توربوشارژ در زیر کاپوت آن است. موتوری که میتواند قدرت عالی ۳۵۰ اسب بخار و گشتاور ۴۷۴ نیوتون متری را تولید کرده و باکمی تیونینگ، حتی از این اعداد هم بالاتر رفته و به اعداد بزرگتری میرسد. شاید این موتور، برای کسانی که به قدرت موتورهای ۴ سیلندر اعتمادی ندارند، پاسخ خوبی داشته باشد.