تصاویر زیبایی از تحفه مرسدس بنز؛ کلاس SL مرسدس بنز با معرفی مدل انقلابی R۱۰۷
مرسدس بنز کلاس SL (که از سال ۲۰۲۲ با نام مرسدس-آامگ SL عرضه میشود)، یک خودروی اسپرت «گرند تورینگ» است که از سال ۱۹۵۴ توسط مرسدس بنز تولید میشود. نام "SL" برگرفته از عبارت آلمانی "Sport-Leicht" است که به معنای «اسپرت سبک» ترجمه میشود.
چانگان UNI-V ۲.۰ در دبی مدل عکاسی شد!
خودروی سدان چانگان UNI-V ۲.۰ با ترکیبی از طراحی آیرودینامیک، شیک و جذاب، یک موتور ۲.۰ لیتری قدرتمند و همچنین هندلینگ دقیق و کنترلپذیر، برای ارائه یک تجربه رانندگی بینظیر و نهایی معرفی شده است.
شاسی بلند لوکس بی وای دی یانگ وانگ U۸L با قیمت ۱۸۰ هزار دلار عرضه شد
یانگ وانگ، زیربرند لوکس بی وای دی، شاسی بلند U۸L دینگشی ادیشن را عرضه کرد. پیشفروش این مدل لوکس با قیمت ۱.۳ میلیون یوان (۱۸۱۱۳۰ دلار) و سپرده ۲۰ هزار یوان (۲۷۸۰ دلار) در ۳۱ ژوئیه آغاز شده بود.
نسل جدید چری تیگو ۸ رونمایی شد؛ بزرگتر و با دو چهره متفاوت
شرکت چری با انتشار تصاویر رسمی، از نسل جدید تیگو ۸ پردهبرداری کرد. این کراساوور سایز متوسط خانوادگی با طراحی کاملاً جدید، ابعادی بزرگتر از نسل فعلی و چیدمان پنجنفره، برای عرضه در سهماهه پایانی سال جاری میلادی آماده میشود.
معرفی منصوری وناتوس SE، لامبورگینی اوروس هیبریدی با ۱۱۰۰ اسب بخار!
منصوری با معرفی وناتوس SE، لامبورگینی اوروس پلاگینهیبریدی را به یک هیولای ۱۱۰۰ اسب بخاری تبدیل کرده است که فقط در ۲.۸ ثانیه به صد کیلومتر میرسد.
راهنمای صفر تا صد بیمه بدنه خودرو
خرید بیمه بدنه خودرو برای افراد اجباری نیست؛ اما پوشش های زیادی که برای بیمه بدنه خودرو در نظر گرفته شده است، باعث می شود که بسیاری از افراد متقاضی خرید این بیمه باشند.
برداشتن ترموستات ماشین در فصل گرما؛ کاری درست یا اشتباهی بزرگ؟
برخی افراد مالکان خودرو را به برداشتن ترموستات ماشین در فصل گرما ترغیب می کنند اما این کار چه عواقبی دارد؟
انواع تونل باد و چگونگی آزمایش های آیرودینامیکی خودرو
بهبود ویژگی های آیرودینامیکی خودروها، تنها با آزمایش در تونل باد میسر می شود.
شرایط دریافت پلاک گذر موقت چیست؟ هزینه + مراحل گرفتن پلاک
در این مطلب میگوییم پلاک گذر موقت چیست، خودرو گذر موقت چیست، شرایط ماشین گذر موقت چگونه است.
پنج عمل ویرانگر موتور خودرو را بشناسید
موتوری که به علت عدم رسیدگی نیازمند تعمیر یا تعویض است، معمولا پرهزینهترین مشکل در نگهداری خودرو به حساب میآید که یک راننده ممکن است با آن مواجه شود.
دوشنبه، ۲۱ مهرماه ۱۴۰۴ - ۱۰:۲۱
شنبه، ۱۹ مهرماه ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۲
شنبه، ۱۲ مهرماه ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۲
دوشنبه، ۷ مهرماه ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۷
شنبه، ۵ مهرماه ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۰
برترین مدلهای شورولت کامارو
شنبه، ۱۸ اسفندماه ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۶
نگاهی به خودروهای نوستالژی بی ام و در ایران؛ پیرمردهای آلمانی که هنوز در خیابانها حضور دارند
دوشنبه، ۱۶ اردیبهشتماه ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹
۶ دلیل برای آنکه چانگان CS۳۵ بخریم
چهارشنبه، ۲۴ مهرماه ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۲
برترین خودروهای ۱۰۰ هزار دلاری بازار جهانی ( قسمت دوم )
شنبه، ۱۷ آبانماه ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰
خودرویی که بیشترین تعداد موتور روی آنها نصب شد
شنبه، ۱۰ فروردینماه ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۹
از ایده تا شاهکار: فرآیند خلق رنگهای نمادین خودرو چگونه است؟
شنبه، ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۴
دوشنبه، ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۲
راهنمایی آسان برای عموم
آیرودینامیک خودرو چیست؟
دوشنبه، ۶ مردادماه ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۷
قوانین بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۴
شنبه، ۲۱ تیرماه ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۰
۵ اقدام مهم درباره خرید خودروی دست دوم کارکرد بالا که باید انجام دهید
دوشنبه، ۹ تیرماه ۱۴۰۴ - ۱۰:۱۲
تاریخچه خودروهای گرن توریزمو یا GT
در خودروسازی، کد GT تاریخچهی جالب و معنای مهمی دارد. خودروهای این کلاس ویژگیهای متفاوتی دارند که آنها را از دیگر کلاسها متمایز میکند.
سهشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹:۳۲ |
از دیدگاه شما، ویژگی مشترک آلفارومئو ایتالیا و جیامسی آمریکا چیست؟ این پرسش شاید در نگاه اول عجیب باشد؛ اما پاسخش جالب است. این دو شرکت خودروساز متفاوت، هر دو از کد GT در محصولات خود استفاده کردهاند. البته خودروهای GT برخی برندها با دیگر شرکتها مقایسهشدنی نیست؛ ولی تقریبا تمام خودروسازان بزرگ جهان حداقل یک مدل در این کلاس از خودروها یا مشابه آن تولید کردهاند. در این مقاله با نگاهی عمیق به صنعت خودروسازی جهان، تاریخچهی مدلهای GT را بررسی میکنیم. کد GT از کجا شروع شد؟ خودروهای این کلاس چه ویژگیهایی دارند؟ کدام خودروساز بهترین سابقه در تولید خودروهای GT را دارد؟ در این مقاله، سعی کردهایم به تمام این پرسشها پاسخ دهیم. کد GT چه معنایی دارد؟ تقریبا تمام کارشناسهای دنیای خودرو معتقدند که کد GT از عبارت ایتالیایی گرن توریزمو (Gran Turismo) بهمعنی «سواری راحت در مسافت طولانی» یا بهانگلیسی گرندتورینگ (Grand Touring) گرفته شده است. همانطورکه از معنی گرن توریزمو مشخص است، خودروهایی با ویژگیهای برجسته، مثل قدرت فراوان پیشرانه و کابین و صندوق بار جادار درکنار سواری راحت برای رانندگی در مسافتهای طولانی در کلاس GT قرار میگیرند. اولین خودروهای گرن توریزمو تاریخ خودروسازی اصلا به نمونههای مدرن سبکوزن و پرفرمنس شباهت نداشتند. بااینحال، گرن توریزمو را میتوان به موتوراسپرت هم ربط داد. درواقع، چند دهه پیش با گسترش مسابقات اتومبیلرانی و ظهور کلاس اختصاصی رقابتهای GT، پیوند بین خودروهای گرن توریزمو با مدلهای ریسینگ برقرار شد. بنابراین، برخی خودروسازان از کد GT در مدلهای با عملکرد بالا و سبکوزن استفاده کردهاند. با تمام این تفاسیر، خودروهای GT همهی شرکتهای خودروسازی براساس این دو مفهوم اصلی تولید نشدهاند. بسیاری از خودروها که کد GT روی بدنه آنها حک شده است، در کلاس دیگری قرار میگیرند و مدلهایی هم وجود دارند که بدون داشتن نام GT، گرن توریزمو کلاسیک در پوشش مدرن هستند. سال ۱۹۵۱؛ اولین خودروِ GT تولید شد اولین خودروِ گرن توریزمو تاریخ که با کد GT همراه شد، مدل Aurelia B۲۰ GT محصول شرکت ایتالیایی لانچیا بود. مدل کوپهی GT آئورِلیا و مجهز به کابین با طراحی اسپرت براساس نمونهی استاندارد و چهاردر آئورلیا B۱۰ تولید شد. همچنین، این مدل اولین خودرو با پیشرانهی ۶ سیلندر Vشکل است. B۲۰ GT که از استودیو طراحی پینینفارینا به خطتولید لانچیا رسید، از پیشرانهی ۱۹۹۱ سیسی ۷۵ اسببخار قدرت میگرفت. پس از تولید این مدل، لانچیا بارها از کد GT در محصولات مختلف خود نظیر مدلهای پرقدرت و جاودانهی Fulvia Berlina و Delta استفاده کرد. سال ۱۹۵۴؛ اسب سرکش ایتالیا با نشان GT فراری با همکاری شرکتهای طراحی و کوچبیلدینگ (Coach Building)، مثل پینینفارینا، بیش از ۱۲ نسخهی مختلف از مدل ۲۵۰ تولید کرده است. فراری ۲۵۰GT که در نمایشگاه خودرو پاریس ۱۹۵۴ رونمایی شد، اولین مدل گرن توریزمو کد GT این شرکت اصیل ایتالیایی است. ۲۵۰GT با ویژگیهای اصلی گرن توریزمو، یعنی خودرویی راحت و پرقدرت برای سواری در مسافتهای طولانی طراحی شده بود. بسیاری از محصولات پرفروش و ماندگار فراری با کد G و T همراه بودهاند. ۲۵۰GTO و دینو ۲۶۰GT و ۳۶۵ GTB/۴ برخی از این مدلها هستند. گرن توریزموهای امروز فراری که کد GT را بههمراه دارند، در دو مدل GTC۴ Lusso و ۴۸۸ GTB خلاصه میشوند. سال ۱۹۵۷؛ تولید یکی از خودروهای برتر GT تاریخ مازراتی پس از عرضهی مدل A۶، در نامگذاری محصولاتش تجدیدنظر کرد. مدل زیبای ۳۵۰۰GT که در سال ۱۹۵۷ با پیشرانهی ۳۵۰۰ سیسی ۶ سیلندر خطی عرضه شد، اولین محصول مازراتی با کد گرن توریزمو است. تنها رقیب مازراتی ۳۵۰۰GT در آن دوران، ساب GT۷۵۰ بود که در سال ۱۹۵۸ رونمایی شد؛ اما هیچ بختی دربرابر این خودرو ایتالیایی زیبا نداشت. بااینحال، ساب (SAAB) از اولین خودروسازان خارج از ایتالیا بود که از کد GT استفاده کرد. مدل ۵۰۰۰GT محصول سال ۱۹۵۹ ادامهدهندهی راه یکی از خودروهای برتر GT تاریخ بود. پس از سالها غیبت کد GT از سبد محصولات مازراتی، مدل ۳۲۰۰GT که از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ تولید شد، روح و کالبد گرن توریزموِ واقعی را احیا کرد. درحالحاضر، مازراتی با کوپهی گرن توریزمو و تیپهای GTS در مدلهای مختلف مثل لوانته و کواتروپورته، همچنان کد GT را زنده نگه داشته است. ۱۹۵۹؛ ورود محافظهکارانهی انگلیسیها به قلمرو ایتالیاییها در نمایشگاه خودروِ لندن ۱۹۵۹، استون مارتین نسخهی مسابقهای GT کوپهی DB۴ را رونمایی کرد. این مدل یکی از اولین نمونههای تاریخ با کد GT است که به مفهوم اصلی گرن توریزمو اشاره نمیکند. DB۴ GT با وزن سبکتر و ارتقای پیشرانه و ترمزها، نمونهی مسابقهای DB۴ بود که تعریف جدیدی از کد GT بههمراه داشت. DB۴ GT پیش از رونمایی رسمی، در پیست مسابقه عملکرد خود را بهنمایش گذاشته بود. استرلینگ ماس فقید پشت فرمان مدل پروتوتایپ استون مارتین DB۴ GT مسابقهی کلاس GT را پیروز شده بود. همچنین، این مدل اساس DB۴ GT Zagato، یکی از محصولات ارزشمند و کمیاب استون مارتین را هم تشکیل داده است. استون مارتین همیشه به مفهوم اصلی گرن توریزمو پایبند مانده؛ اما از DB۴ GT تاکنون، محصولات کمی با کد GT عرضه کرده است. درحقیقت، بیشتر خودروهای استون مارتین گرن توریزمو هستند؛ ولی کد GT روی بدنهشان دیده نمیشود. سال ۱۹۶۲؛ گرن توریزموِ آمریکایی تولید شد استودبیکر (Studebaker) اولین خودروساز آمریکایی بود که از کد GT استفاده کرد. مدل گرن توریزمو هاوک (Hawk) براساس مدل استاندارد هاوک تولید شد و طراحی جلوپنجرهی آن مشابه محصولات مرسدس بنز بود. استودبیکر گرن توریزمو هاوک ابتدا با دو پیشرانهی ۸ سیلندر Vشکل تنفس طبیعی عرضه شد و سپس، نمونهی سوپرشارژ V۸ با قدرت ۲۸۹ اسببخار هم از راه رسید. این مدل آخرین تلاشهای مقامهای خودروساز آمریکایی برای ادامهی تولید بود؛ اما گرن توریزمو هاوک نتوانست از تعطیلی کامل استودبیکر در سال ۱۹۶۷ جلوگیری کند. در سال ۱۹۶۲، شرکت آمریکایی دیگری هم خودروِ GT عرضه کرد. دوج مدل سقف سخت Lancer را با نام GT ۲-Door و تمرکز بر پیشرانهی قدرتمند تولید کرد. لنسر جیتی از پیشرانه ۶ سیلندر کرایسلر با قدرت ۱۴۵ اسببخار استفاده میکرد. مدل بعدی گرن توریزمو دوج نسل سوم Dart و جایگزین لنسر بود و نسل چهارم این مدل هم با کد GTS تولید شد. سال ۱۹۶۳؛ آلفارومئو کد GT را بازتعریف کرد اوایل دههی ۱۹۶۰، خودروسازان جنبههای جدیدی از کد GT را در بازاریابی کشف کردند. آلفارومئو با عرضهی مدل بسیار زیبا و ماندگار جولیا اسپرینتر جیتی، کلاس گرن توریزمو را زیرورو کرد. Giulia Sprint GT که سپس مدلهای GTV ،GTC ،GT Junior ،GTA و GTAm آن هم عرضه شد، محصول استودیوِ طراحی برتونه (Bertone) است. مسئولان آلفارومئو پس از توقف تولید جولیا، کد GT را زنده نگه داشتند. Alfetta GT و GTV۶ از نمونههای موفق گرن توریزمو آلفارومئو هستند. سال ۱۹۶۳؛ ظهور اولین گاو خشمگین ایتالیا فروچو لامبورگینی برای رقابت با فراری، تراکتورسازی را کنار گذاشت و اولین خودروِ برند گاو ایتالیایی خشمگین را در کلاس GT رونمایی کرد. ۳۵۰GTV دو مفهوم مهم داشت: اشاره به پیشرانه ۱۲ سیلندر Vشکل ۳۵۰۰ سیسی و رقابت با گرن توریزموهای برتر آن دوران، یعنی محصولات فراری و مازراتی. مدل پروتوتایپ لامبورگینی ۳۵۰GTV در نمایشگاه خودروِ تورین ۱۹۶۳ بهنمایش گذاشته شد؛ اما بهدلیل بازخوردهای منفی به تولید نرسید. تیم مهندسی لامبورگینی در مرحلهی بعد، مدل ۳۵۰GT را با پیشرانهی اصلاحشدهی ۳۵۰GTV عرضه کرد. ۳۵۰GT اولین خودروِ تولیدی لامبورگینی است که سال ۱۹۶۶، مدل ۴۰۰GT به پیشرانهی ۱۲ سیلندر Vشکل ۴۰۰۰ سیسی جایگزینش مجهز شد. لامبورگینی همیشه بهدنبال تولید خودروهای GT بوده و کد GT و GTS در بسیاری از محصولات این شرکت ایتالیایی استفاده شده است. دیابلو GT یکی از خودروهای شناختهشدهی لامبورگینی با کد گرن توریزمو محسوب میشود. سال ۱۹۶۴؛ رستگاری فورد با GT۴۰ و GTO آمریکایی فورد GT۴۰ فقط با یک هدف تولید شد: شکست و تحقیر فراری. اولین مدل GT۴۰ تاریخ در مسابقات ۱،۰۰۰ کیلومتری نوربرگرینگ شرکت داده شد. پس از این مسابقه که فورد GT۴۰ نتوانست تمام ۱،۰۰۰ کیلومتر جهنم سبز را طی کند، سه دستگاه از گرن توریزموِ آمریکاییها به مسابقات ۲۴ ساعته لمانز ۱۹۶۴ وارد شدند. ناکامیهای GT۴۰ در سال ۱۹۶۴ و ۱۹۶۵ ادامه یافت؛ اما سرانجام از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۹، فراری شکست دربرابر فورد را پذیرفت. پس از موفقیت GT۴۰، تیم تبلیغاتی فورد از کد GT برای فروش بیشتر موستانگ مدل ۱۹۶۵ و سپس، کاپری استفاده کرد. کد GT هنوزهم در مدل V۸ فورد موستانگ و نسل جدید GT۴۰ وجود دارد. یکی از مدلهای ماندگار GT و اولین خودروِ عضلانی آمریکایی، در سال ۱۹۶۴ متولد شد. پونتیاک GTO در سال ۱۹۶۴، بیش از ۳۲،۰۰۰ مشتری پیدا کرد. مهندس ارشد تولید پونتیاک GTO جان دلورین معروف بود. بسیاری از کارشناسان معتقدند پونتیاک GTO با الهام از فراری ۲۵۰GTO نامگذاری شده؛ اما دلورین اعلام کرد کد GTO براساس عبارت Grand Tempest Option شکل گرفته است. پونتیاک GTO در اصل نسخهی قدرتمند مدل Tempest بود. کد GTO پسازاین، در مدل مفهومی و هولدن مونارو (Holden Monaro) ساخت استرالیا در سال ۲۰۰۴ استفاده شد. برند پونتیاک که در سال ۲۰۱۰ منحل شد، دو نسل اول هاچبک Vibe را هم با کد GT عرضه کرد. سال ۱۹۶۴؛ اولین خودروِ گرن توریزمو از آسیا نیسان GT-R امروز، اصالت و سابقهی خود را مدیون شرکت خودروسازی پرینس (Prince Motor Company) است. قبل از ادغام با برند نیسان، پرینس نسخهی مسابقهای اسکایلاین مجهز به پیشرانهی ۶ سیلندر خطی را براساس مدل گلوریا (Gloria) تولید کرد. این مدل بهقدری موفق بود که نمونهی جادهای آن با کد اسکایلاین ۲۰۰۰GT عرضه شد. نیسان در سال ۱۹۶۶ پس از دراختیارگرفتن برند پرینس، مدلهای گلوریا و اسکایلاین را هم درکنار پیشرانهی ۶ سیلندر ۱۹۹۸ سیسی بهدست آورد. سال ۱۹۶۹، اولین نسل از نیسان GT-R متولد شد. پس از گذشت ۴۰ سال، کد GT-R، پرچمدار نیسان در کلاس خودروهای اسپرت و گرن توریزمو، هنوزهم زنده مانده است. سال ۱۹۶۴؛ اولین خودروِ GT اشتوتگارت استارت خورد پورشه اولین خودروِ تولیدی اشتوتگارت با کد GT را برای شرکت در مسابقات تارگا فلوریو ایتالیا (Targa Florio) تولید کرد. مدل ۹۰۴GTS در این مسابقات به مقام اول رسید تا بنیانگذار انواع محصولات پورشه با کد گرن توریزمو اسپرت شامل ۹۲۸، ۹۱۱، کیمن، پانامرا و حتی کاین باشد. یکی از خودروهای برتر پورشه با کد GT، مدل کاررا جیتی با پیشرانهی V۱۰ تنفس طبیعی محصول سال ۲۰۰۳ است. پورشه در جایگزین کاررا جیتی، یعنی ۹۱۸ اسپایدر، از کد GT استفاده نکرد؛ اما مفهوم گرن توریزمو مسابقهای هنوزهم در دیگر محصولات خودروساز محبوب اشتوتگارت مثل GT۲ و GT۳ وجود دارد. سال ۱۹۶۵؛ تویوتا و جیمزباند تویوتا ۲۰۰۰GT که بیشترِ مهندسی و طراحی و ساختش حاصل تلاش یاماها است، یکی از جاودانههای دنیای خودرو محسوب میشود. ۲۰۰۰GT میتوانست با نشان نیسان تولید شود؛ اما مقامهای این برند با پروژه GT جدید موافقت نکردند. بنابراین، بزرگترین خودروساز ژاپن در اقدامی غیرمنتظره رقیبی درخوراحترام برای جگوار E-Type عرضه کرد. تویوتا ۲۰۰۰GT از هر نگاهی، گرن توریزمویی واقعی و اصیل است که بهدنیای سری فیلمهای جیمزباند (فیلم «فقط دوبار زندگی میکنید» (You Only Live Twice) محصول سال ۱۹۶۷) هم رسید. پس از تولید این مدل، تویوتا از کد GT در تیپهای مختلف سلیکا (Celica) و نمونهی مسابقهای GT-Four استفاده کرد. آخرین محصول تویوتا با کد GT، کوپهی خوشفرمان ۸۶ است (محصول مشترک با سوبارو) که در کشورهای اروپایی بهنام GT۸۶ عرضه میشود. سال ۱۹۶۷؛ خودروِ GT در خطتولید ولوو خودروساز سوئدی ولوو در سال ۱۹۶۷ با هدف شناختهترشدن در سطح جهانی، اولین خودروِ خود با کد GT را تولید کرد. ۱۲۳GT نسخهی دودر و قدرتمند سدان آمازون (Amazon) بود که براساس تجربهی کسبشدهی تیم مهندسی ولوو در مسابقات مختلف موتوراسپرت دههی ۱۹۶۰ طراحی شد. تغییرات ۱۲۳GT دربرابر آمازون عبارت است از: سیستم تعیلق سختتر، ترمزهای دیسکی در جلو، چراغهای مهشکن، دورموتور بالاتر پیشرانه و صندلیهای ریکارو. آمازون و ۱۲۳GT هر دو از پیشرانهی ۴ سیلندر ۱۷۷۸ سیسی مدل P۱۸۰۰ با قدرت ۱۱۵ اسببخار درکنار جعبهدندهی ۴ سرعته و انتقال قدرت محورعقب استفاده میکنند. دومین محصول ولوو با کد GT مدل ۲۴۲ محصول سال ۱۹۷۴ بود. درحالحاضر، این برند سوئدی خودروِ گرن توریزمو با کد GT عرضه نمیکند. سال ۱۹۶۹؛ کوچکترین GT تولید شد در سال ۱۹۶۹، مینی ۱۲۷۵GT بهعنوان جایگزین مینیکوپر استاندارد رونمایی شد. کد ۱۲۷۵GT در این مدل به پیشرانهی ۴ سیلندر ۱۲۷۵ سیسی با قدرت ۵۹ اسببخار اشاره میکرد و تفاوت آن با دیگر نسخههای مینی در طراحی جلوپنجره و فروش کمتر آن خلاصه میشود. پسازاین، محصولات مینی بدون کد GT عرضه شدند تا سرانجام، مدل ۱۴۹۹GT در سال ۲۰۱۷ برای گرامیداشت ۱۲۷۵GT کلاسیک عرضه شد. ۱۴۹۹GT از پیشرانهی ۳ سیلندر با قدرت ۱۰۱ اسببخار استفاده میکند. سال ۱۹۷۰؛ سومین GTO اینبار از ژاپن کد GTO بهویژه در دههی ۱۹۶۰، طرفداران زیادی پیدا کرد. پس از معرفی GTO بهوسیلهی فراری و سپس استفادهی پونتیاک از آن، سومین GTO معروف از ژاپن ظهور کرد. میتسوبیشی در سال ۱۹۷۰، مدل گالانت GTO را رونمایی کرد که شباهت زیادی به موستانگ داشت. این مدل براساس Colt Galant میتسوبیشی ساخته شده بود و تولیدش در سال ۱۹۷۷، بهپایان رسید. دومین و آخرین محصول میتسوبیشی با کد GTO در سال ۱۹۹۰ رونمایی شد. میتسوبیشی GTO که در آمریکا با کد ۳۰۰۰GT عرضه شد، آخرین گرن توریزموِ این شرکت ژاپنی تا امروز است. سال ۱۹۷۵؛ هاچبک با چاشنی گرن توریزمو در سال ۱۹۷۵، فولکس واگن محصولی عرضه کرد که بهیکی از زیرمجموعههای کد GT تبدیل شد. گلف GTI تعریف جدید و ناآشنایی از گرن توریزمو بود. GTI که از سرواژههای Gran Turismo Iniezione تشکیل شده و به سیستم تزریق مستقیم پاشش سوخت اشاره میکند، گرن توریزمو را در خودروِ شهری کوچک خلاصه کرد. درحقیقت، فولکس واگن ایدهی مینی ۱۲۷۵GT را بهصورت کاملتر ارائه داد. البته، گلف GTI اولین هاچبک جذاب تاریخ نیست و این افتخار به اتوبیانچی A۱۱۲ Abarth میرسد؛ اما محصول آلمانیها، دلیل اصلی افزایش محبوبیت خودروهای هاچبک است. پس از عرضهی گلف GTI، فولکس واگن کد GT را با دیگر محصولاتش هم ترکیب کرد. GTD و GTE به قوای فنی توربودیزل و پلاگین هیبرید فولکس واگن اشاره میکنند. سال ۱۹۷۷؛ گرن توریزموِ فرانسوی با نشان سیتروئن در دههی ۱۹۶۰، هیچکس نمیتوانست سیتروئن را با کد GT تصور کند. واقعا تولید سیتروئن ۲CV GT امکانپذیر نبود؛ اما پس از اینکه سیتروئن، مازراتی را دراختیار گرفت، همهچیز امکانپذیر شد. در ابتدا، بهنظر میرسید سیتروئن SM محصول سال ۱۹۷۰ شایستهترین محصول فرانسویها برای دریافت کد GT باشد؛ اما اولین محصول سیتروئن با کد GT سال ۱۹۷۷ عرضه شد. ۲۴۰۰ GTi نسخهی انژکتور از سیتروئن CX بود که از پیشرانهی ۱۲۸ اسببخار استفاده میکرد. کدهای GT و GTi در مدلهای Visa و BX و AX هم استفاده شدند. درحالحاضر، سیتروئن بیشتر بر راحتی سواری تمرکز کرده تا پرفرمنس. باتوجهبه حضور این شرکت فرانسوی در مسابقات رالی قهرمانی جهان، امکان تولید مدلی جدید با کد GT، مثلا C۳ GT وجود دارد؛؛ اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. سال ۱۹۸۰؛ خودروِ GT از آئودی آئودی پس از افزایش ظرفیت تولید و ورود به کلاس خودروهای لوکس، اولین نمونهی GT خود را عرضه کرد. Coupe GT براساس مدل ۱۰۰ و با قطعات مدل ۸۰ ساخته شده بود؛ اما در بخش طراحی تفاوت داشت. این مدل بهدلیل موفقیتهای آئودی کواترو، هیچوقت پرطرفدار نبود. خطتولید امروز آئودی تقریبا زیرنظر مهندسان کواترو اداره میشود؛ ولی حتی یک مدل با کد GT در محصولات بزرگترین خودروساز اینگولشتات آلمان وجود ندارد. شاید در آیندهی نزدیک، مدلی جدید با کد GT براساس مدل مفهومی E-Tron GT تولید شود. سال ۱۹۹۳؛ شاسیبلند آمریکایی با نشان GT همانطورکه درککردنی است، تعداد شاسیبلندهای مختلف با نشان GT زیاد نیست و ارتفاع زیاد این مدلها با تعریف خودروهای گرن توریزمو کاملا در تضاد است. باوجوداین، خودروساز آمریکایی جیامسی برای تولید و فروش نسخهی دودر شاسیبلند یوکان (Yucon) از کد GT استفاده کرد. نسخه GT با گِلگیرهای برجسته و رینگهای آلومینیومی و پیشرانهی ۸ سیلندر ۵۷۰۰ سیسی با قدرت ۲۰۰ اسببخار از نسخهی استاندارد یوکان متمایز میشود. سال ۲۰۰۳؛ تولید گرن توریزموِ مدرن تقریبا تمام خودروهای بنتلی با مفهوم گرن توریزمو گره خوردهاند. درواقع، برند بنتلی در تولید خودروهای جادار، لوکس، راحت، قدرتمند و سریع تعریف میشود. نسل اول بنتلی Continental GT نمونهی کاملی از خودروِ گرن توریزموِ مدرن است: بزرگ، جادار، لوکس، راحت و پیشرانهی ۱۲ سیلندر Wشکل با قدرت ۵۵۲ اسببخار. درکنار محصول جذاب بنتلی، کرایسلر هم مدل PT Cruiser GT را معرفی کرد که از دیدگاه بسیاری از کارشناسان، یکی از خودروهای عجیب و زشت تاریخ با کد GT ماندگار شده است. سال ۲۰۰۹؛ داستان بیامو و کد GT سالها بود که خودروساز باواریا از کد GT استفاده نمیکرد و فقط مدل ۱۶۰۰GT بود که آنهم براساس Glas GT ساخته شد. نامگذاری محصولات بیامو ساده بود و بهدلیل شهرت و اعتبار برند، این شرکت نیازی نداشت برای معرفی خودروهای پرفرمنس و عملکرد بالای خود از کد GT استفاده کند. تمام این موارد، با رونمایی مدل جنجالبرانگیز GT سری ۵ در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۰۹ تغییر کرد. کد GT در این مدل به فضای بیشتر کابین و در صندوق عقب دوگانه اشاره میکرد. فرمول متفاوت کد GT در محصولات بیامو با سری ۳ جیتی در سال ۲۰۱۳ و سری ۶ جیتی ۲۰۱۸ ادامه یافت. سال ۲۰۱۳؛ خودروِ کرهای با کد GT در چند سال گذشته، شرکتهای خودروسازی کرهجنوبی پیشرفت فراوانی کردند. این امر باعث شد تازهواردهای خودروسازی از کد مقدس GT هم در محصولاتشان استفاده کنند. هیوندای ابتدا در تریمهای مختلف نام GT را بهکار برد؛ اما سرانجام در سال ۲۰۱۳، مدل النترا GT را معرفی کرد. این هاچبک فقط در بازار آمریکا با نام النترا GT عرضه میشد و در کشورهای دیگر، هیوندای i۳۰ بود. همانطورکه پیشبینیپذیر بود، هیوندای النترا GT نه خودروِ گرن توریزمو و نه هاچبک موفق مثل فولکس واگن GTI شد. سال ۲۰۱۴؛ مرسدس بنز و AMG بهاضافهی GT مرسدس بنز معمولا از کد GT فقط در خودروهای مسابقهای استفاده میکرد؛ اما این سنّت در سال ۲۰۱۴ شکسته شد. محصول دپارتمان جدید Mercedes-AMG برای رقابت با پورشه ۹۱۱ بدون شلوغکاری فقط GT نام گرفت. مدلهای دیگر مرسدس AMG GT شامل GT S و GT C و GT R درکنار کوپهی چهاردر E کلاس (GT ۴-door) تولید شدند. سال ۲۰۱۷؛ بازگشت متفاوت کرهایها پس از تلاش ناموفق هیوندای، کیا با معرفی مدل مفهومی GT در نمایشگاه خودروِ فرانکفورت ۲۰۱۱ توجه علاقهمندان را جلب کرد. وقتی مدل مفهومی کیا رونمایی شد، بسیاری از کارشناسها آن را فقط نمایشی از تواناییهای تیم طراحی این برند توصیف کردند؛ اما بهقدری واکنشها به GT Concept کیا مثبت بود که سرانجام به خطتولید رسید. استینگر GT محصول سال ۲۰۱۷ اولین خودروِ گرن توریزموِ واقعی کیا است که دیدگاهها به خودروسازی کرهجنوبی را کاملا تغییر داد. خودروهای گرن توریزموِ امروز و آینده امروزه، تقریبا تمام خودروسازان بزرگ جهان، بهجز کادیلاک، جیپ، لندرور، لکسوس و لینکلن، حداقل یک خودرو با نشان GT فارغ از گرن توریزمو بودن یا نبودن عرضه کردهاند. در خودروهای مختلف، از آلفارومئو مخصوص مسابقه گرفته تا پورشه کاین، کد GT در ترکیب با مفاهیم مختلف مثل GTA ،GTB ،GTC ،GTD ،GTE ،GTI ،GTL ،GTO ،GTS ،GTV و GTX استفاده شده است. گاهی اوقات، مدلی با کد GT خودروِ گرن توریزموِ واقعی است؛ در مواقع دیگر، این کد نشاندهندهی کلاس مسابقهای مثل پورشه ۹۱۱GT۲ RS است. گاهی هم این کد فقطا برای بازاریابی بهکار میرود. از دیدگاه شما، خودروهای برتر گرن توریزمو محصول کدام برندها هستند؟
کد محتوا: ۲۰۶۲۷
ارسال: سهشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹:۳۲
به روز شده: سهشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۶:۵۲
کلید واژهها: مازراتی، لامبورگینی، فورد، نیسان، پورشه، تویوتا، ولوو، مینی کوپر، فراری، میتسوبیشی، فولکس واگن، سیتروئن، آئودی، بنتلی، بیامو، هیوندایی، مرسدس، کیا، بوگاتی، کادیلاک، جیپ، لکسوس، لندرور
نوع: مقاله
موضوع:
فرستنده: دبیر سرویس محتوا
منبع: زومیت
بازدید: ۱۶۰۴
زبان: پارسی
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...
مجله و دانشنامه خودرویی
کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وبسایت کاردو سعی شده است با بهرهگیری از آخرین متدهای توسعه و برنامهنویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاههای هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژهای فراهم میسازد و طراحی سایت به گونهای است که لایهبندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق مییابد.
© ۱۳۹۳-۱۴۰۴ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.