هر آن‌چیزی که از رانندگی در سیل و مواقع بارانی باید بدانید

  اتفاقات غیرمترقبه همان‌طور که از نامشان پیداست کسی را خبر نمی‌کنند و هر لحظه بسیاری از اتفاقاتی که حالا به یک بحران در کشورمان تبدیل شده‌اند، در هر جای جهان محتمل بوده و این توانایی برخورد با اتفاقات است که باعث می‌شود شما بتوانیم عملکرد بهتری را در این زمینه‌ها داشته باشید که از جمله آنها جاده سیل زده یا پر از آب است که باید نحوه رانندگی در آن را یاد بگیرید.  

سه‌‌شنبه، ۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲:۰۹ |

سیل اتفاقی است که سال‌هاست مهمان کشورمان است و بسیاری از شهرهای شمال و جنوب کشور با آن درگیر هستند که عدم آموزش‌های کافی و در بسیاری از آنها عدم توجه به آموزش‌های پیرامون این موضوع از سوی مردم باعث شده است تا متاسفانه شاهد خسارات جانی و مالی بسیاری در این زمینه باشیم که در صورت جلوگیری از آن می‌توانستیم صرفا به پوشش خسارات مالی این رخداد غیرمترقبه بپردازیم و دیگر عزادار اتفاقات جانی نباشیم.

رانندگی در سیلدر جاده‌های خیس و پر آب چگونه رانندگی کنیم؟
یک نکته مهم در مورد تفاوت جاده خیس و آبی با سیل است که باید بدانید و این دو را واحد در نظر نگیرید! جاده خیس و یا پر از آب ولی با سطح پایین مشکلات به مراتب کمتری برای خودروی شما ایجاد می‌کند و شما به راحتی می‌توانید با اقدامات ساده با این مساله مقابله کنید و مسیرتان را بپیمایید و از بسیاری از خطرات ایمن باشید.

  • جاده خیس یعنی زمان توقف طولانی‌تر و این یعنی شما برای ترمز کردن باید دقت بیشتری نمایید! به طور مثال اگر در حال عادی و با دیدن مانع در ۲۰ متری اقدام به ترمز می‌کنید و این ترمز کردن شما به آرامی صورت می‌گیرد و بدون مشکل قبل از مانع توقف می‌کنید، در جاده خیس این فاصله باید حداقل در ۴۰ متری رخ داده و اگر مثل روزهای عادی بخواهید اقدام به رانندگی کنید قطعا رانندگی پرخطری خواهید داشت!
  • اگر سطح آب کمتر از ۱۵ سانتی متر است بدون نگرانی به مسیرتان ادامه دهید و صرفا به نکات ایمنی توجه کنید. ترجیحا از سرعت معمولی و عرف جاده بالاتر نروید و حتی در حدود ۳۰ درصد نیز آن را کاهش دهید تا ایمن‌تر برانید.
  • اگر از خودروهای لوکس استفاده کنید و خودروی شما به سیستم استارت/استاپ مجهز است حتما آن را متوقف کنید و به هیچ وجه از آپشن‌های برقی خودرو را به کار نیندازید!
  • اگر سطح آب جاده زیاد است و یا سرعت عبور آب بالاست، سرعتتان را متعادل نگه دارید و از کم و زیاد کردنش بپرهیزید. تا حد امکان از توقف بپرهیزید و حتی المقدور با حداقل سرعت حرکت کنید و طبیعی است که حرکت شما باید با دنده سنگین باشد و به هیچ وجه از دور موتور نکاهید!
  • به هیچ وجه موتور خودرو را خاموش نکنید و به مسیرتان ادامه دهید تا به یک جای مطمئن برسید. حتی المقدور این جای مطمئن همان پارکینگ خانه‌تان باشد و یا یک پارکینگ عمومی را برای این کار در نظر بگیرید و از قرار دادن خودروی در خیابان و مسیرهای عبور آب پرهیز کنید.
  • فاصله خودرو را با خودروهای کناری و جلویی را حفظ کنید! در جاده‌های خیس و پر از آب هیچ خودرویی اطمینان کامل از استقرار خود ندارد و هر لحظه امکان خارج شدن کنترل خودرو از دست راننده وجود دارد! البته این بدین معنی نیست که از عبور دیگر خودروها وحشت کنید، صرفا حواستان باشد شما دلیل تصادف و اتفاقات ناگوار نباشید!
  • شیشه پاک کن را در یک سیکل مرتب و منظم قرار دهید تا به طور مداوم دید شما را باز نماید. از غرور برای عدم استفاده از شیشه پاک کن و یا تمیز نکردن شیشه برای نشان دادن تبحرتان بپرهیزید! این موارد صرفا یک حماقت بزرگ است و کسی برای شما هورا نمی‌کشد!
  • استفاده از نور بالا در جاده‌های دو طرفه یعنی صدور حکم تصادف خودتان! در جاده‌های لغزنده و خیس و در هنگامی که باران می‌بارد، به هیچ وجه از نور بالا استفاده نکنید تا همگی دید مناسب‌تری داشته باشند. البته اگر جاده یک طرفه است می‌توانید برای دید بهتر اقدام نمایید.
  • از چراغ‌های مه شکن عقب برای دیده شده استفاده کنید. البته توجه کنید که استفاده از مه شکن عقب به قدری نیاز است که دیده نشدن چراغ ترمزتان را توجیه نماید!
  • سعی کنید از چاله‌های پر از آب عبور نکنید و حتی المقدور از جاهایی که تجمع آب وجود دارد دور باشید! اگر فرمان زیر دستتان شل شد، نترسید و صرفا گاز خود را کم کنید و صبر کنید که خودرو عملکرد مناسب‌تری داشته باشد و متعادل گردد.

 همه آن‌چیزی که باید در مورد رانندگی در سیل بدانید!
رانندگی در سیل نسبت به مواردی که در مورد جاده‌های خیس گفتیم تفاوت‌هایی دارد و البته باید به این توجه کنید که  عملا شما در سیل برای زنده ماندن تلاش می‌کنید و دیگر مسائل مربوط به خودرو در اولویت‌های بعدی قرار دارد! اگر سطح آب بالاتر از حد معمول بیاید و عملا لاستیک و بخشی از بدنه شما را درگیر نماید، فارغ از قدرت آب احتمال جابجا کردن و تکان دادن خودروی شما توسط آب وجود دارد!

اگر به هر دلیلی تصمیم گرفتید که از بخش آب گرفته جاده عبور کنید سعی کنید که از وسط جاده حرکت کنید و از نزدیک شدن به کناره‌های جاده بپرهیزید چرا که اصولا نحوه طراحی مسیر جاده‌ها به نحوی است که در صورت بارش باران و مسائل این چنینی آب را به کناره‌ها بزند و پر آب شدن جاده جلوگیری نماید.

سعی کنید که نهایتا چیزی در حدود ۱۰ الی ۲۰ کیلومتر سرعت داشته باشید و از کم و زیاد شدن سرعت خودروی جلوگیری کنید چرا که در صورت نزدیک شدن به صفر عملا منجر به خاموشی خودرو و مشکلات بعدی خواهد شد و در صورت بیشتر شدن سرعت نیز اجاد موج کرده و خودتان یا سایرین را دچار مشکل می‌نماید.

حفظ فاصله نسبت به خودروهای دیگر بسیار اهمیت دارید و حتی المقدور فاصله بالای ۵۰ متر در این مواقع توصیه می‌شود تا خودروها به صورت زنجیروار دچار مشکل نشوند و در صورت وجود مانع یا مشکلی، باقی خودروها از این موضوع مطلع شوند. بعد از اینکه از محل سیلاب خارج شدید ترمز خودرو را چک کنید و از عملکرد آن مطمئن شوید. در ضمن اگر در وسط عبور از آب اتومبیلتان خاموش شد برای روشن شدنش تلاش نکنید و یک تعمیر ساده و هزینه نسبتا اندک را به یک تعمیر اساسی و هزینه بالا تبدیل نکنید! اتومبیل شما احتمالا بعد از خشک شدن عملکرد بهتری خواهد داشت!

اگر گرفتار سیل شدیم چه کنیم؟
تمام مواردی که تابحال گفتیم وضعیت بسیار کنترل شده‌ای از آب گرفتگی و سیل است، ولی اگر سیل حالت تهاجمی بالاتر داشته باشد شما عملا بسیاری از موارد را نمی‌توانید رعایت کنید! در ادامه به صورت کوتاه به مهم‌ترین اقدامات اشاره می‌کنیم:

  • بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که کابین خودرو در هنگام سیل محل مناسبی برای پناه گرفتن است! به هیچ وجه اینگونه نیست و شما باید در هنگام مشاهده سیل، خودرو را خاموش کنید و به سرعت آن را ترک نمایید و جانتان را نجات دهید.
  • اگر در هنگام سیل درب خودرو باز نشد، حتما شیشه خودرو را بشکنید و از آن خارج شوید و فرار را بر قرار ترجیح دهید!
  • اگر خودرویتان سالم ماند و حجم آب کاهش یافت با احتیاط زیادی با خودرو برخورد کنید و پس از خشک شدن خودرو از یک متخصص بخواهید تا وضعیت خودرو را بررسی نماید.
  • اگر در جاده پر از آب حرکت می‌کنید و مشکلی در این حرکت ندارید به حجم آب توجه کنید. در صورتی که متوجه اضافه شدن حجم آب شدید این یک هشدار برای سیل مخرب در نزدیکی شماست! اگر متوجه این موضوع شدید در مسیر موافق آب حرکت کنید و سریعا خود را به یک مکان امن برسانید!
  • برای بار آخر اشاره می‌کنیم که در هنگان برخورد با سیل، رانندگی و هر عمل دیگر به قیمت جانتان تمام می‌شود و هیچ چیز حتی خودروی لوکس شما ارزش جانتان را ندارد!
  • اگر فردی هستید که اموالتان برایتان مهم است، به جای بر سر کوبیدن در مواقع سیل و زلزله، حالا که هنوز درگیر این اتفاقات نشدید اقدام به بیمه کردن اموالتان کنید و با خیال راحت‌تری در هنگام سیل و زلزله به فکر نجات جان خودتان و عزیزانتان باشید.


هر آن‌چیزی که از رانندگی در سیل و مواقع بارانی باید بدانید
یادداشت

کد محتوا: ۲۰۶۵۴

ارسال: سه‌‌شنبه، ۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲:۰۹

به روز شده: سه‌‌شنبه، ۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹:۵۷

کلید واژه‌‌ها: آموزش رانندگی در سیل، رانندگی در سیل، رانندگی در جاده بارانی، رانندگی در سیل

نوع: یادداشت

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: سایت چرخان

بازدید: ۸۹۹

زبان: پارسی

(۵ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.