دغدغه های عظیم خودرو

  شرکت عظیم خودرو که در سال های گذشته همواره به عنوان یک شرکت عرضه کننده خودرو و بعدها لیزینگ فعالیت کرده، اکنون و پس از خرید شرکت زاگرس خودرو بروجرد در قامت یک خودروساز نیز ظاهر شده است.  

دوشنبه، ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸:۰۲ |

اگرچه ادامه همکاری این شرکت با پروتون مالزی در هاله ابهام قرار دارد، اما این بار عظیم خودرو با دغدغه های بسیار و در سودای خودروساز شدن همکاری با شرکت فوتون چین را آغاز کرده و در تلاش است تا با عرضه محصول ساوانا مجالی برای خود دست و پا کند. این که فوتون ساوانا در ایران موفق خواهد بود یاخیر جای تامل بسیار دارد و باید دید این خودرو چه گونه مسیر خود را در بازار ایران پیدا خواهد کرد.

عظیم خودرو از ابتدا تا کنون
 
"عظیم خودرو" ابتدا در قالب یک کارگزار عملیاتی فروش خودرو روی کار آمد. با سابقه بد شرکت های لیزینگی در ایران و کلاه برداری های فراوان  صورت گرفته از سوی آن ها، اعتماد عمومی به صنعت لیزینگ خدشه دار شده بود. با این حال عظیم خودرو اندک اندک در مسیر پیشرفت قرار گرفت و توانست اعتبار نسبی برای خود دست و پا کند.چندی بعد عظیم خودرو به عنوان عرضه کننده یک برند مستقل در نمایشگاه خودروی اصفهان سال 94 عرض اندام کرد و محصولات برند "هاوال" به نمایش گذاشت. رونمایی و پیش فروش شتاب زده چهار محصول با کیفیت از هاوال با تخفیف های باور نکردنی از سوی عظیم خودرو، تحسین بسیاری را بر انگیخت. ظرفیت فروش به پایان رسید، اما با گذشت ماه ها خبری از تحویل هاوال های فروخته شده نشد. عظیم خودرو در واردات هاوال های ثبت نامی به مشکلات بسیاری برخورد و در عمل مرگ زود هنگام این برند را در ایران رقم زد. پس از دو سال سکوت رسانه ای از سوی این شرکت، در نمایشگاه مشهد 96، عظیم خودرو با رونمایی از محصولی جدید دیگر به جرگه عرضه کنندگان خودرو پیوسته است.
 
فوتون اکنون با ساوانا
 
این که چرا و چگونه عظیم خودرو با چرخشی عجیب از هاوال به فوتون رسیده است و این که چگونه با وجود شراکت ایران خودرو دیزل با فوتون، شاسی بلند متوسط این برند این بار از عظیم خودرو سر در آورده، از حوصله این مطلب خارج است، اما نکته جالب این که نسخه پیکاپ ساوانا (فوتون تانلند)، توسط زیرمجموعه تجاری ساز ایران خودرو در حال تولید است و پیش ازاین برخی رسانه ها، از احتمال عرضه ساوانا از سوی ایران خودرو دیزل خبر داده بودند. ساواناشاسی بلندی بر پایه پیکاپ است و با کراس اوورهای معمولی بازار که بر اساس خودروهای سواری طراحی می شوند، تفاوت دارد. از نمونه خودروهای موجود این کلاس در ایران می توان به تویوتا فرچونر، نیسان سرانزا و لندمارک V7 اشاره کرد که هیچکدوم نتوانسته اند در بازار ایران موفق ظاهر شوند.
 
طراحی ظاهری
 
ساوانا خلاف بیش تر شاسی بلندهایی که بر پایه پیکاپ ها ساخته می شوند، در طراحی ظاهری  چندان برادر وانت مانند خود را یادآوری نمی کند.با این حال ظاهر کلی آن چندان دلربا نیست و گویی نیاز به یک ارتقای اساسی در آن احساس می شود.
چراغ های جلو با شکل ساده مستطیلی، ظاهری مردانه و ساده را به وجود آورده است که البته با گرافیک نه چندان دلچسب و جلو پنجره با حجم زیادی از تزئینات کرومی که چینی بودن خودرو را فریاد می زند، نوعی خنگی در چهره ساوانا به چشم می آید. با گذر از نمای جلو و رسیدن به انتهای بدنه پختگی و تکامل در طراحی در و پنجره ها، گلگیرها و خط های روی بدنه مشاده می شود.
 
ویژگی های فنی و توانایی ها
 
ساوانا با یک پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری بنزین سوز با فن آوری سوخت رسانی GDI و توربو شارژر، 200 اسب بخار قدرت دارد که چندان بد به نظر نمی رسد به ویژه این که گشتاور این موتور به 300 نیوتون متر می رسد. ساوانا در بازارهای جهانی در دو تیپ تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل و با دو نوع جعبه دنه 5 سرعته دستی و 6 سرعته خودکار عرضه می شود که تنها نسخه های دو دیفرانسیل و اتوماتیک به ایران وارد خواهد شد. ساوانا از نظر امکانات رفاهی در رده مناسبی قرار دارد و به صورت استاندارد برای آن سانروف برقی، روکش چرمی صندلی و فرمان، سیستم شروع حرکت در سراشیبی، سه ردیف صندلی، دوربین دید عقب، سیستم کنترل کنترل پایداری، سیستم چندرسانه ای با صفحه نمایش 7 اینچی، پاور ویندوز، مه شکن های جلو و عقب، سنسورهای دنده عقب، سیستم تنظیم هوای منطقه ای، چراغ های روشنایی روز، فرمان برقی و کامپیوتر سفری قرار دارد. 
 
ساوانا در بازار 

تجربه قبلی نشان داده است که نمونه های مشابه ساوانا همچون لندمارک یا فورچونر با وجود برخورداری از توانایی های آفرود در خور توجه و فضای جادار کابین، چندان مورد پسند عموم واقع نمی شوند. ساوانا با برند فوتون که بیش تر در بازار کار و تجاری کشور شناخته شده است و از سوی دیگر سابقه بد عهدی های عظیم خودرو در تحویل به مشتریان، را دشواری پیش رو خواهد داشت.

 
ساوانا پس از ام جی GS، به گران ترین شاسی بلند چینی بازار تبدیل شد. ساوانا هرچند در کلاسی بزرگ تر از کره ای های هم قیمت قرار دارد و به مراتب از آن ها کاربردی تر است، اما پذیرش یک شاسی بلند گمنام چینی در این محدوده قیمتی در ابتدای امر برای بازار خودرو اندکی غیر منطقی به نظر می آید.
 


دغدغه هاي عظيم خودرو
دغدغه هاي عظيم خودرو


دغدغه های عظیم خودرو
نقد و بررسی

کد محتوا: ۱۸۵۲۶

ارسال: دوشنبه، ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸:۰۲

به روز شده: چهارشنبه، ۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶:۴۶

کلید واژه‌‌ها: بازار فوتون ساوانا در ایران،شاسی بلند ساوانا،ویژگی های فنی ساوانا،محصول جدید عظیم خودرو

نوع: نقد و بررسی

فرستنده: دبیر محتوا

منبع:

بازدید: ۱۲۷۹

زبان: پارسی

(۹ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.