گرمای تابستان با تایر خودرو چه میکند؟!

  از آنجا که گرما، اثر جدی در خالی شدن باد یا ترکیدگی تایرها دارد؛ بدین سبب کارشناسان تصریح زیادی بر توجه رانندگان به این مقوله به ویژه در فصل تابستان دارند. ترکیدگی لاستیک در هوای گرم یکی از شایع ‌ترین عواملی است که خطرات زیادی برای خودروها ایجاد می‌کند؛ به صورتی که یکی از عوامل اصلی خیلی از تصادفات جاده ‌ای در فصل تابستان ترکیدگی لاستیک به علت های گوناگون است.  

شنبه، ۲۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۰:۱۱ |

از آنجا که گرما، اثر جدی در خالی شدن باد یا ترکیدگی تایرها دارد؛ بدین سبب کارشناسان تصریح زیادی بر توجه رانندگان به این مقوله به ویژه در فصل تابستان دارند. ترکیدگی لاستیک در هوای گرم یکی از شایع ‌ترین عواملی است که خطرات زیادی برای خودروها ایجاد می‌کند؛ به صورتی که یکی از عوامل اصلی خیلی از تصادفات جاده ‌ای در فصل تابستان ترکیدگی لاستیک به علت های گوناگون است. براین اساس خیلی از کارشناسان فنی خودرو تاکید دارند که مالکان خودرو همواره با شروع فصل گرم تابستان میزان باد لاستیک خودروهای خود را بررسی کنند تا از هر گونه حادثه و مشکلی که ممکن است از این طریق برای آنها به وجود آید، جلوگیری کنند.

بر این اساس یکی از دلایل اصلی ترکیدگی لاستیک در فصل گرم سال این است که پس از رانندگی طولانی و به‌ دلیل گرم شدن لاستیک، فشار باد زیاد می‌شود، اگر در این حالت فشار باد لاستیک از حد توصیه شده بیشتر شد، لاستیک می ‌ترکد. در اینجا گرما به عنوان یک عامل موثر بر این مساله اثر می‌گذارد و درجه ترکیدن لاستیک را افزایش می‌دهد. بر این اساس، چون لاستیک نقش مهمی در ایمنی حرکت و فرمان پذیری خودرو دارد، توجه و مراقبت ویژه در این خصوص، به ‌منظور جلوگیری از حادثه اهمیت زیادی دارد؛ بدین سبب رانندگان باید توجه ویژه ای بر این موضوع داشته باشند.

به عقیده کارشناسان فنی خودرو برای پیشگیری از بروز چنین اتفاقاتی چند کار ساده را می‌توان انجام داد که اثر جدی در کاهش آسیب دارد. به عنوان مثال هر ۵ درجه تغییر در دمای هوا، سبب تغییر فشار باد تایر می‌شود، یعنی کاهش دما به مقدار ۱۵ درجه سانتی‌گراد ۱۰ درصد کم بادی را به دنبال خواهد داشت. این در حالی است که باد خود لاستیک‌ها هم به مرور زمان کم می‌شوند، ولی چون کاهش فشار باد لاستیک در هوای گرم با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد بدین سبب رانندگان خودرو باید به تنظیم باد تایرها دقت زیادی داشته باشند. به ویژه آنکه با نگاه کردن به تایرها نمی‌توان متوجه کم باد بودن لاستیک‌ ها شد. به صورتی که اگر تایر خودرویی ۵۰ درصد کم باد شود، با نگاه به آنها و در ظاهر چنین موضوعی قابل ‌تشخیص نیست.از آنجا که فشار درون لاستیک با افزایش دما تغییر می‌کند؛ پس یک لاستیک کم باد تغییر شکل می‌دهد و در نتیجه به کناره‌های آن فشار وارد می‌شود و اگر گرمای هوا و فشار زیاد باشد، تایر در آخر می‌ ترکد پس همیشه باید از بی‌ عیب بودن لاستیک و تنظیم بودن فشار آن مطمئن شوید. برای اطمینان از تنظیم بودن فشار باد به صلاح است که یک بادسنج برگزیده خریداری کنید.برای تنظیم باد خودرو می‌توانید به آپاراتی‌ ها هم رجوع کنید، ولی این مساله نباید فراموش شود که اندازه ‌گیری فشار باد باید در حالت سرد انجام بگیرد. بدین سبب خودرو حداقل باید نزدیک به سه ساعت متوقف بوده و یا کمتر از ۲ کیلومتر مسیر طی کرده باشد. چون در حالت نرمال رانندگی دمای لاستیک تا ۳۵ درجه سانتی ‌گراد افزایش پیدا می‌کند.داوود اسماعیلی، کارشناس فنی خودرو در مورد اهمیت تنظیم باد لاستیک می‌گوید: فقط کافی است از زمستان سال پیش لاستیک خودروی خود را چک کنید. در زمستان به علت سرما، هوای درون لاستیک منقبض می‌شود و لایه سطحی لاستیک هم به علت سرما منقبض می شود. بدین سبب با گرم شدن هوا و تغییر دما بر اثر سرد و گرم شدن، هوای درون لاستیک تغییر می‌کند و این مساله بر نوع عملکرد تایرها اثر می‌گذارد.

اسماعیلی عقیده دارد که که تایر خودروها از آن بخش‌ هایی است که گرمای هوا صدمات بسیاری به آنها وارد می‌کند. تایری که باد اضافی دارد یا کم باد است یا تنظیم نشده است بر اثر استفاده زیاد مستهلک می‌شود پس ممکن است هنگام رانندگی، به ویژه در فصل گرم سال، خیلی خطرناک باشد. در حالی کارشناسان تصریح دارند که توجه به تایر خودرو در فصل گرم سال باید دو برابر بیشتر از دیگر فصول انجام بگیرد که آنها در خصوص تایر زاپاس هم همین مساله را عنوان می‌کنند. اگر وضع تایر زاپاس خودرو از تایرهایی که روی خودرو سوار است، بدتر باشد، بودنش در صندوق عقب معنایی ندارد. براین پایه به رانندگان خودرو توصیه می‌شود که هر ۸ تا ۱۰ هزار کیلومتر، جای لاستیک‌ های خودرو را با یکد یگر عوض کنند، به این علت که لاستیک های جلو سریع‌تر ساییده می شوند چون وظیفه چرخش خودرو در پیچ‌ ها را هم انجام می‌دهند، به ویژه اگر خودروی شما اکسل جلوست، سایش سریع‌ تر رخ می‌دهد. اسماعیلی می‌گوید: نحوه تعویض لاستیک‌ ها با یکدیگر اغلب در دفترچه راهنمای خودرو درج می‌شود. در صورتی که در دفترچه خودرو چنین موضوعی ذکر نشده باشد، بهتر آن است که به یک آپاراتی مجرب مراجعه کنید تا شما را در این خصوص راهنمایی کند.مورد دیگری که توجه به آن ضروری است بالانس یا تنظیم بودن تایر خودروها است. به طور معمول تایر و متعلقات چرخ روی هم نزدیک به ۲۰ کیلوگرم وزن دارند. اگر این وزن به طور متقارن روی چرخ توزیع نشود به معنی آن است که چرخ بالانس نیست. بر این پایه کارشناسان عقیده دارند که اگر در فرمان لرزش احساس می‌کنید احتمالا چرخ‌ های جلو بالانس نیستند و اگر در صندلی لرزش می بینید چرخ‌های عقب از بالانس خارج شده‌اند. لازم است با مراجعه به آپاراتی هر ۱۰ هزار کیلومتر از بالانس بودن چرخ‌ ها اطمینان پیدا کنید؛ چون بالانس نبودن موجب خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق خودروی شما هم خواهد شد.

نکته دیگری که داوود اسماعیلی آن را به رانندگان توصیه می‌کند این است که در فصل تابستان از رانندگی با سرعت بالا در مدت طولانی خودداری کنند و پس از هر ۲.۵ تا ۳ ساعت رانندگی، خودرو را متوقف کنند و به تایرها استراحت بدهند. به این ترتیب احتمال بروز حادثه بر اثر فشار به تایرها کم می‌شود، ضمن آنکه غفلت از این نکات ساده عمر تایرها را کوتاه می‌کند.


گرمای تابستان با تایر خودرو چه میکند؟!
دانشنامه

کد محتوا: ۱۷۴۹۲

ارسال: شنبه، ۲۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۰:۱۱

به روز شده: یک‌‌شنبه، ۲۴ تیر ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۳:۰۵

کلید واژه‌‌ها: تایر، لاستیک، تابستان، ترکیدگی لاستیک، تصادف، رانندگی

نوع: دانشنامه

فرستنده: دبیر محتوا

منبع: دنیای اقتصاد

بازدید: ۲۵۵۰

زبان: پارسی

(۶ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.