آزمایش رانندگی با فورد Edge
فورد Edge یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین خودروهای منطقه آزاد ارس به شمار می آید. با توجه به این استقبال، تصمیم به آزمایش و مقایسه مدل اسپرت آن با سایر تیپ های پایین تر گرفتیم. قدرت و کیفیت ساخت و استفاده از تکنولوژی های روز، از مشخصات فورد Edge است که برای ما هم فرصتی پیش آمد تا این ویژگی ها را مورد بررسی قرار دهیم. 
فورد Edge تولیدی سال های 2013 و 2014 در 5 مدل پایه (عمدتاً سفارش کشورهای حوزه خلیج فارس) SE- (دو دیفرانسیل ساده)- SEL (دو دیفرانسیل با برخی آپشن های ضروری اما بدون سانروف) لیمیتد (فول آپشن) و اسپرت در کانادا عرضه می شود که مدل اسپرت آن طرفداران خاص خود را دارد. 
طراحی خارجی
اولین موردی که جلب توجه می کند، تفاوت رنگ جلوپنجره Edge اسپرت با سایرین است که با رنگ مشکی تزئین شده تا حس اسپرت بودن را بهتر منتقل کند. اندازه چراغ ها نسبت به جلوپنجره و در مقابل جثه تنومند آمریکایی فورد کوچک به نظر می رسد. این چراغ ها به صورتی هنرمندانه در کنار سپر جلو و جلو پنجره طراحی شده اند و خطوطی که آنها را به هم می رسانند، زیبا هستند. 
مدل ساده از پروژکتور بی بهره است که البته با هزینه ای حدود 700 هزار تومان می توانید اقدام به نصب آن کنید. در نمای جانبی رکاب های Edge اسپرت نیز تغییر کرده و برآمدگی بیشتری دارند که البته هم رنگ بدنه نیز هستند و مهم ترین چیزی که در دید کناری جلب توجه می کند، رینگ های 22 اینچ بزرگ آن بوده که قیافه ای کاملاً خاص و اسپرت به اتومبیل داده و در نمای عقب تقریباً همه موارد شبیه هم است و همچون دیگر آمریکایی ها از قانون اصالت در طراحی پیروی می کنند، فقط در مدل لیمیتد آرم فورد کروم کاری شده که جلوه زیبایی به آن داده است و همچنین مدل لیمیتد قابلیت حمل تراک و کانتینر را دارد. 
در عقب در مدل پایه، SE و SEL دستی و در دو مدل لیمیتد و اسپرت به کمک جک باز می شود. در کل طراحی ظاهری Edge ساده و دوست داشتنی بوده و دقیقاً همان خودرویی است که از یک آمریکایی با جثه متوسط انتظار دارید. 
طراحی داخلی و امکانات 
با ورود به داخل کابین بلافاصله متوجه سادگی و اصالت طراحی می شوید و از خطوط اغراق آمیز خودروهای کره ای خبری نیست. بیشتر آپشن های مدل لیمیتد و اسپرت یکی است. مانیتور بزرگ به همراه نرم افزار کاملاً کاربردی طراحی شده توسط مایکروسافت، سیستم صوتی با مارک سونی، دوربین دنده عقب، سقف پانوراما، کلیدهای تهویه لمسی، تهویه اتوماتیک و دریچه های تهویه ردیف عقب (البته بدون قابلیت تنظیم از ردیف عقب)، صندلی های چرمی برقی دارای 2 حالت حافظه، ورودی USB و آیپد، از امکانات این مدل ها هستند. تنها تفاوت این است که در مدل لیمیتد، قابلیت تعویض دنده از پشت فرمان وجود ندارد، همچنین فاقد رادار جانبی روی آینه ها بوده که نزدیک شدن خودروی دیگر را به شما اطلاع می دهد. 
از دیگر امکانات آنها می توان به ورود بدون کلید اشاره کرد که با استفاده از کدهای یک تا 9 تعبیه شده بر روی در راننده امکان پذیر شده است. استارت هر دو خودرو به صورت دکمه START/ STOP بوده و با فشردن پدال ترمز، می توانید اقدام به استارت زدن کنید تا بتوانید قدرت آن را به چالش بکشید. 
در مدل ساده همه چیز متفاوت بوده و خبری از صندلی های چرمی و برقی، استارتر و کی لس، مانیتور و دوربین دنده عقب و چند مورد دیگر نیست، ولی با همه این موارد پرفروش ترین تیپ در بین هر 5 مدل بوده و این آمار فروش به نظر غیر عادی می آید، اما شما هم اگر پشت فرمان Edge از نوع ساده با قیمت معقول در محدوده 70 تا 80 میلوین تومان بنشینید و اقدام به شتابگیری و رانندگی با آن کنید، مطمئناً آن را با هیچ خودروی دیگری از رقبایش مقایسه نخواهید کرد، چرا که فورد خودرویی را در اختیار شما گذاشته که تلفیقی از راحتی، جاداری، ایمنی، شتاب و قدرت است.
به Edge اسپرت برمی گردیم. بعد از استارت، آمپرها ظاهر شده و همچنین دور موتور به صورت دیجیتال است ولی سرعت سنج به صورت زیبا در وسط قرار گرفته و به صورت عقربه ای بوده و در سمت راست آن منوی سیستم صوتی، دماسنج و تنظیم تهویه از روی فرمان، قطب نما و تنظیمات تلفن همراه قرار دارد که از طریق کنترل های سمت راست فرمان تنظیم می شوند. 
سمت چپ، منوی تنظیمات دیجیتالی نمایش دور موتور به همراه نشان دهنده وضعیت بنزین و آب، تنظیمات TRIP، حالت های سوخت رسانی و information را شامل می شود که مشکلات خودرو را می توانید در این قسمت مشاهده کنید. تنظیمات، شامل تبدیل واحدها انتخاب زبان، تنظیمات صفحه کیلومتر و واحدهای مربوطه، تنظیمات کد ورودی در راننده (1 تا 9)، تایمر و حالت های بسته شدن در و لامپ های داخلی، حالت ورود و خروج آسان و حالت های استفاده از سنسورهای کناری است. 
قوای محرکه
قوای محرکه در همه مدل ها به جز اسپرت از موتور 3500 سی سی با 285 اسب بخار قدرت و 343 نیوتن متر گشتاور بهره می برد، دارای شتاب صفر تا صد 5/7 تا 2/8 ثانیه ای بوده که این اختلاف به علت تفاوت در دیفرانسیل است که در نمونه پایه تک دیفرانسیل بوده و پرشتاب ترین است، یعنی 5/7 ثانیه و بقیه مدل ها دو دیفرانسیل هستند که شتاب 2/8 ثانیه ای دارند، به جز مدل اسپرت که دارای موتور 3700 سی سی 305 اسب بخاری با گشتاور 379 نیوتن متر بوده و شتاب 5/7 ثانیه ای را ثبت کرد. 
شتاب گیری فوق العاده Edge اسپرت حاکی از موتور 305 اسب بخاری است که بلافاصله بعد از 75 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رسد و برای خودرویی در این کلاس خوب و راضی کننده است. رانندگی با فورد Edge نرم و راحت است و در عبور از دست اندازها به خوبی عمل کرده و کمترین ضربات را به کابین منتقل می کند. 
تعویض دنده ها به نرمی انجام می گیرد و جعبه دنده 6 سرعته آن دارای حالت S نیز بوده که رانندگی پرهیجانی را به شما القا می کند و می توانید از شیفترهای پشت فرمان نیز اقدام به تعویض دنده کنید. عملکرد ترمزها هم خوب بوده و تقریباً همه مشتری های Edge از قدرت ترمزهای آن اظهار رضایت می کنند. 
ایمنی نکته مهمی بوده که در کشوری مانند آمریکا جزء سخت گیرانه ترین ویژگی های خوردو است. تمام خودروهای تولید آمریکا و برندهای مشهور اروپایی حتی در ساده ترین نمونه خودروهای تولیدی، کلمه ای به نام دو اربگ ندارند، چه برسد به تک اربگ! با همین توضیح به فورد Edge خودمان برمی گردیم که در مدل ساده 6 اربگ و هر چهار چرخ دیسک هستند و از امنیت بالایی برخوردار بوده که همین موارد در بقیه تیپ هایش نیز صدق می کند. 
در حالت کلی اگر اقدام به خرید نمونه لیمیتد یا اسپرت این فورد کنید، شما را در مقابل وجه پرداختی کاملاً راضی خواهد کرد و در صورت کسر آمار فروش کره ای ها، آن هم به علت خدمات پس از فروش بهتر و نمایندگی های مربوطه، فورد Edge یکی از پرفروش ترین های منطقه آزاد ارس است. 
شروع قیمت ها از حدوداً 70 میلیون تومان برای مدل پایه آغاز شده و مدل های لیمیتد در حدود 100 تا 120 میلیون تومان و مدل اسپرت که کمیاب تر است حدوداً 135 میلیون تومان قیمت دارند، البته این قیمت ها ملاک قیمت گذاری به حساب نمی آیند، زیرا آنچه مسلم است هر خودرو بسته به وضعیت فنی و ظاهری، قیمت مخصوص خود را دارد. 
خودروهای مورد آزمایش مدل های 2013 و 2014 هستند. لازم به ذکر است که فورد در مدل Edge، همانند موستانگ اقدام به طراحی دوباره برای مدل 2015 کرده و امیدواریم به زودی شرکت های واردکننده، مدل 2015 آن را با موتور و طراحی ظاهری جدید وارد کنند تا بتوانیم آن را نیز آزمایش کنیم.