بررسی میدانی نسل نو MVM X۳۳

  خودروی تیگو (Tiggo) که در کشورمان با نام X۳۳ شناخته می شود، نخستین بار در سال ۲۰۰۶ و به عنوان اولین کراس اوور کامپکت «چری» معرفی شد  

چهارشنبه، ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲:۱۰ |

بررسی میدانی نسل نو MVM X33 

در ووهو- چین

خودروی تیگو (Tiggo) که در کشورمان با نام X33 شناخته می شود، نخستین بار در سال 2006 و به عنوان اولین کراس اوور کامپکت «چری» معرفی شد. این مدل که به غیر از «چین» در «ایتالیا» و «مالزی» هم به تولید می رسد، دو سه سالی است که میهمان خیابان های ایران شده و در آینده ای نزدیک، قرار است نسل نو آن وارد بازار شود. چندی پیش طی سفری به شهر «وهوو- چین»، فرصت یافتیم تا مدل جدید این خودرو را در Road Test کمپانی سازنده مورد بررسی میدانی قرار دهیم. 

بدنه و کابین

هنگام بررسی قسمت جلو، اولین نکته ای که جلب توجه می کند، طرح چراغ های اصلی بوده که نسبت به قبل کاملاً تغییر یافته و با برخورداری از لامپ های LED به زیبایی اتومبیل کمک شایانی می کند. طرح و گرافیک چراغ، در کنار سپر بزرگ و عضلانی با خطوط برجسته و زوایای ملایم (که با سپر بی هیجان قبلی قابل مقایسه نیست) و مواردی نظیر پنجره جلو رادیاتور باز طراحی شده با خطوط موازی به همراه بخش کروم کاری شده، چراغ های مه شکن جدید که دیگر همانند نسل قبلی و به قول یکی از همکاران، بلاتکلیف روی سپر رها نشده اند و در نهایت، خطوط روی کاپوت، چهره نسل نو «تیگو» را جذاب و دوست داشتنی تر جلوه می دهند. 

در قسمت جانبی، دو ضربه گیر روی درها نصب شده که روی زیبایی ظاهری تأثیر منفی گذاشته و چهره آن را چند سالی به عقب برده است! دستگیره های روی در، همانند نسل قبلی در نهایت سادگی شکل گرفته و طرح آینه ها نیز تغییری به خود ندیده است. در هر حال، خطوط دور گلگیرها و خط شانه برجسته، رینگ های 5 پره دوبل 17 اینچی آلومینیومی با تایرهای 60/215 در جلو و عقب به صورت استاندارد، ادامه یافتن چراغ ها روی گلگیر و باربند بزرگ روی سقف، از جمله ویژگی های ظاهری نمای جانبی به شمار می روند. 

قسمت عقب، به لطف طرح نو و جذاب چراغ های اصلی مجهز به لامپ های LED و بازنگری در طرح و مکان قرار دادن مه شکن ها، نسبت به قبل زیباتر جلوه می کند. البته تغییرات این بخش به همین دو مورد خلاصه شده و همچنان مشخص بودن انباره اگزوز به علت طرح ضعیف سپر، به عنوان مهمترین نقطه ضعف نمای عقب مطرح است. 

فضای کابین، به خصوص طراحی جلو داشبورد، کاملاً متحول شده و منطقی تر از قبل به نظر می رسد. مهمترین ویژگی فضای داخلی، استفاده از رنگ های تیره بوده که تا حد زیادی، کیفیت نسبتاً پایین جنس مواد به کار رفته در ساخت را پنهان می کند. البته امکان سفارش اتومبیل با ادوات داخلی رنگ روشن، همچنان وجود دارد. بارزترین تغییر طراحی جلو داشبورد، مربوط به قسمت میانی آن بوده که هم از نظر ظاهری و هم از نظر چیدمان ادوات، کاملاً دگرگون شده و دیگر شاهد آشفتگی موجود در نسل قبل نیستیم. از میان سایر تغییرات اعمال شده در طراحی فضای داخلی، می توان مواردی نظیر: طرح نو دریچه ها و کنترلرهای سیستم تهویه، کنسول میانی، صندلی ها، غربیلک فرمان، صفحه کیلومترشمار و قاب دور سیستم صوتی را نام برد. در یک جمع بندی کلی، درباره ظاهر نسل نو X33 می توان گفت که طراحان این خودرو، توانسته اند علاوه بر حفظ اندک نکات قوت نسل قبل، تقریباً تمامی نقاط ضعف آن را برطرف کرده و به عنوان یک فیس لیفت موفق، به بازار عرضه کنند. 

امکانات

برخلاف تغییرات اساسی و مثبت اعمال شده در طراحی بدنه و کابین نسل نو تیگو، هنگام مشاهده فهرست امکانات رفاهی و شاخصه های ایمنی این ماشین، پیشرفت چشم گیری به نسبت نسل قبل مشاهده نمی شود. البته این به هیچ وجه به معنای ضعف مدل مورد بحث نبوده و برعکس، باید گفت به عنوان کراس اوور کلاس متوسط، به امکانات قابل قبولی مجهز شده که از میان مهم ترین آنها می توان به این موارد اشاره داشت: روکش پارچه ای یا چرمی مرغوب برای صندلی ها، امکان تنظیم الکترونیکی صندلی راننده در 6 جهت به همراه گرم کننده، فرمان هیدرولیک به همراه غربیلک قابل تنظیم، سیستم صوتی CD/MP3 با ورودی USB، چهار خروجی اسپیکر و کنترلرهای روی فرمان، بالابرهای برقی برای تمام شیشه ها، قفل مرکزی، سامانه ورود بدون کلید، سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)، سیستم تهویه مطبوع (غیر اتوماتیک)، گرم کننده آینه های جانبی، برف پاک کن شیشه عقب، سانروف برقی، رایانه سفری، کمربندهای ایمنی سه نقطه ای برای تمامی سرنشینان به همراه پیش کشنده برای سرنشینان به همراه پیش کشنده برای سرنشینان جلو، امکان تنظیم فشار کمربندهای عقب، کیسه های هوای ایمنی برای راننده و سرنشین جلو، سامانه های کمکی ترمز شامل ضدبلوکه و توزیع الکترونیکی نیرو بین هر چهار چرخ به نسبت وزن (ABS و EBD)، سنسور پارک و دوربین دید عقب که البته این مورد آخر، جزء موارد انتخابی است. 

مشخصات فنی

برای تأمین قوای محرکه X33 جدید، چهار پیشرانه در نظر گرفته شده که عبارتند از: 

- نمونه 6/1 لیتری با 124 اسب بخار قدرت و 160 نیوتن متر گشتاور

- نمونه 6/1 لیتری با تعریف قدرت 147 اسب بخار و گشتاور 205 نیوتن متر

- نمونه 8/1 لیتری با 130 اسب بخار قدرت و 170 نیوتن متر گشتاور

- نمونه 2 لیتری با 136 اسب بخار قدرت و 182 نیوتن متر گشتاور

شایان توجه است، پیشرانه های این ماشین به سامانه های تزریق مستقیم سوخت و اعمال زمان بندی دوگانه متغیر باز و بسته شدن سوپاپ ها (VVT) مجهز بوده، با استاندارد آلایندگی China IV مطابقت می کنند و قادر هستند آن را در بازه سرعت بین 160 تا 175 کیلومتر بر ساعت، در مسیر خود حرکت دهند. برای توقف اتومبیل که بسته به تیپ، نوع گیربکس و تعداد دیفرانسیل، بین 1343 تا 1455 کیلوگرم وزن دارد، سیستم ترمز دیسکی برای هر چهار چرخ در نظر گرفته شده و وظیفه برقراری آرامش اتاق را سیستم تعلیق روزآمد از نوع «مک فرسون» به همراه میل موج گیر، فنر لول و تعدیل کنده های دو حالته در جلو و دو اتصالی با بازوهای کنترلی و تعدیل کننده های دو حالته در عقب، بر عهده دارند. 

آزمایش

اتومبیلی که جهت آزمایش در اختیارمان قرار گرفت، مجهز به پیشرانه 2 لیتری بود و قدرت آن، از طریق گیربکس 5 دنده خودکار به هر چهار چرخ منتقل می شد. البته امکان رانندگی با مدل مجهز به گیربکس غیر اتوماتیک نیز برایمان فراهم آمد که مختصراً به آن خواهیم پرداخت. حداکثر قدرت و گشتاور پیشرانه 2 لیتری نمونه مورد آزمایش، به ترتیب در 5750 و 4300 الی 4500 دور در دقیقه حاصل می شود که به خوبی گویای نوع کاربری «تیگو» است. عملکرد گیربکس اتوماتیک رضایت بخش بود اما تعویض دنده ها در آن با تأخیر و به کندی صورت می پذیرفت، به طوری که خودرو با نمونه 5 دنده غیر اتوماتیک، چابک تر بود و سواری دلچسب تری را ارائه می داد. 

با توجه به مسطح بودن مسیر، میسر نشد تا عملکرد سیستم تعلیق را به خوبی خیابان های تهران محک بزنیم اما شواهد به وضوح حاکی از آن بودند که کیفیت سواری X33 جدید به نسبت قبل بهبود یافته و لااقل تا زمانی که خلافش ثابت نشود، نمره قبولی می گیرد! 


بررسی میدانی نسل نو MVM X۳۳
نقد و بررسی

کد محتوا: ۱۱۲۸

ارسال: چهارشنبه، ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲:۱۰

به روز شده: چهارشنبه، ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲:۱۰

کلید واژه‌‌ها: تیگو/ام وی ام/ایکس ۳۳/MVM X۳۳

نوع: نقد و بررسی

فرستنده: سرپرست

منبع: مجله ماشین

بازدید: ۱۳۹۷

زبان: پارسی

(۳ مورد )

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۴ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.