آزمون توانایی های 
رنوکولئوس 2013
گرایش خرید و توجه وار اغلب مردم به خودروهای SUV از اواسط دهه 90 میلادی به این سو باعث شد تا بسیاری از خودروسازان، علاقه مند به عرضه محصولی در این سطح شوند. همین امر باعث ورود خودروسازانی به این وادی شد که تا پیش از آن تجربه ای در یان امر نداشتند. ب ام و، پژو، رنو، فولکس واگن، پورشه و ... از جمله این خودروسازان بودند. رنو نیز نخستین محصول جدی اش در این سطح را با نام «کولئوس» در سال 2007 عرضه کرد، خودرویی که یک SUV کراس اوور محسوب می شد و جدیدترین گونه آن دستمایه یک آزمایش گروهی در یک روز آفتابی پاییزی در پیست آزمایش شرکت سایپا کاشان شد. 
رنو کولئوس برای مشتریان ایرانی، نام ناآشنایی نیست. این محصول از دو سال پیش توسط وارد کننده محصولات رنو در کشورمان عرضه شده، ابتدا با چهره اولیه اش و سپس با چهره پس از فیس لیفت، اما گونه مورد آزمایش شامل آخرین تغییرات ظاهری و فنی بود که با نگاهی به طرح جلو پنجره متمایز از مدل های عرضه شده قبلی دیده می شد. 
رنوکولئوس که خواهر خوانده ای به نام سامسونگ QM5 نیز دارد، در تأسیسات رنو سامسونگ در بوسان کره جنوبی تولید شده و البته علاوه بر کره، در هندوستان و روسیه نیز مونتاژ می شود. این خودرو روی پلت فرم C نیسان شکل گرفته، پلت فرمی که محصولاتی از نیسان همچون قشقایی، Rouge وایکس تریل نیز روی آن قرار دارند.
کولئوس با پیشرانه های 2 لیتری توربودیزل و 5/2 لیتری بنزین سوز عرضه می شود که مدل های عرضه شده در کشورمان از پیشرانه 5/2 لیتری بنزین سوز با توان 171 اسب بخار بهره می برند. 
کولئوس در نمای ظاهری، خودرو زیبایی نیست. طراحی آن تا حدودی قدیمی به نظر می رسد و در این میان ابعاد غیرعادی و بزرگ نشان رنو روی جلو پنجره و پیش آمدگی زیاد قسمت جلو از محور جلو کاملاً از موارد منفی است که جلب توجه می کند و این مسئله در طراحی کابین نیز دیده می شود، جایی که علاوه بر طراحی قدیمی، نوعی بی نظمی و آشفتگی نیز در چیدمان ادوات به چشم می آید. 
کیفیت سواری و فضای کابین و راحتی کولئوس، مهم ترین شاخصه آن همچون اکثر محصولات رنو است که به وضوح نسبت به رقبای کره ای اش در بازار کشورمان برتری دارد. ضمن آنکه سطح تجهیزات در مدل انتخابی کاملاً جلب توجه می کند که عبارتند از: سقف پانوراما، کنترل های برقی صندلی راننده، تهویه مطبوع خودکار دوگانه، چراغ های جلو زنون، ترمز دستی برقی، پوشش چرم صندلی ها، سامانه استارت بدون سوئیچ (Key Less)، سامانه صوتی و حرفه ای BOSE و گرمکن صندلی های جلو، در کنار تجهیزات رفاهی دیگر همراه با تجهیزات ایمنی شامل 6 کیسه هوا، سامانه ترمز کمکی، سامانه کنترل پایداری، سامانه هشدار دهنده نقاط کور و سامانه ترمز در سرازیری. 
با این اوصاف کولئوس کاملاً در قد و قواره رقبای شناخته شده اش بوده و البته در زمان راندنش نیز تحت کنترل، بدون هندلینگ خوب و عملکرد مطلوب ترمزها جلب توجه می کند. اگر چه که عملکرد جعبه دنده CVT آن علیرغم تأکید زیاد گروه رنو- نیسان بر این نوع جعبه دنده هنوز هم آن طور که انتظار می رود نیست و نوعی تنبلی در عملکرد آن دیده می شود. جعبه دنده های CVT اگر چه به دلیل متغیر بودن ضریب، رفاه و آرامش رانندگی را بیشتر می کنند اما بایستی پذیرفت که مورد پسند خودرو دوستانی که خواهان لذت در رانندگی هستند، نبوده و به قولی پیرمردی است! 
شتاب گیری اولیه کند کولئوس جلب توجه می کند و در زمان حرکت نیز اگر خواهان واکنش های سریع تر هستید، حتماً بایستی از تعویض دستی استفاده کنید. عملکرد مجموعه هوشمند انتقال قدرت آن که با توجه به شرایط، میزان نیرو را بین چرخ ها تنظیم می کند و ترمز اتوماتیک برای آغاز حرکت در سربالایی ها، از نکات مثبت آن هستند که نظرتان را جلب خواهد کرد. 
تسلط خوب بر جاده، میزان دید مناسب، کیفیت ظاهری و داخل کابین خودرو و نفوذ کم صدا، از جمله موارد مثبت دیگر کولئوس است. اما آنچه که کار را بر کولئوس در بازار داخلی سخت می کند، حضور رقبایی است که در بازار اسم و رسمی دارند. کیا اسپورتیج و هیوندای ix35 (توسان) بدون شک در صدر این لیست قرار دارند. 
ضمن آنکه نبایستی از نسل جدید تویوتا RAV4 و محصول کمتر شناخته شده ای همچون میتسوبیشی ASX نیز غافل شد و اگر بخواهیم این لیست را تکمیل کنیم، سنگ یانگ اکتیون و سوزوکی گرندویتارا نیز به آن افزوده خواهند شد. 
قیمت 162 میلیون تومانی کولئوس آن را در رده های بالای این جدول قرار می دهد و باید دید که خریدار تا چه حد حاضر است چنین بهایی را برای خودرویی با نشان رنو پرداخت کند. چون تجربه عرضه دو ساله کولئوس توسط وارد کننده دیگر نشان داده که علیرغم بازار تشنه در سال 91 این خودرو عملکرد موفقی نداشت و اکنون که بازار در رکود به سر می برد، کار آن دشوارتر نیز خواهد شد. ضمن آنکه عرضه هم زمان آن با قیمت های متفاوت از سوی دو نماینده رنو در کشورمان نیز کار را دچار پیچیدگی کرده و تنها ارائه یک خدمات پس از فروش مطلوب و متمایز می تواند برگ برنده کولئوس عرضه شده توسط پارس خودرو باشد که آن هم در سوابق این خودروساز کمتر دیده می شود. 
در یک جمع بندی بایستی کولئوس را یک کراس اوور خوب همراه با ویژگی های مطلوب و البته چهره ای قدیمی و طراحی کابین نامطلوب دانست.