تجربه قدرت به سبک اس کلاس

  نسل نو مرسدس بنز S۶۳ AMG تجربه قدرت به سبک S کلاس «مرسدس بنز» از نسل نو S۶۳ AMG به عنوان یکی از قدرتمندترین سدان های لوکس حال حاضر دنیا رونمایی کرد.  

جمعه، ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۰:۵۵ |

نسل نو مرسدس بنز S63 AMG تجربه قدرت به سبک S کلاس

«مرسدس بنز» از نسل نو S63 AMG به عنوان یکی از قدرتمندترین سدان های لوکس حال حاضر دنیا رونمایی کرد. سدانی که با توجه به طراحی آیرودینامیک، بهره مندی از قوی ترین پیشرانه سری BlueDIRECT با مصرف سوخت بسیار کم، بدنه سبک وزن و مقاوم و فهرست بلندبالایی از تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی، استاندارد جدیدی را در کلاس خود تعریف کرده و جزء معدود اتومبیل هایی است که می توان هم برای رقابت در پیست مسابقه و هم برای رانندگی درون/ برون شهری، از شاخصه های آن سود جست. 

در بررسی کلی ظاهر S63 AMG اصالت و ابهت، در کنار خطوط منظم که به دور از هرگونه اغراق در قسمت های مختلف به چشم می خورند، از جمله نکات در خور نگرش به شمار می روند. از قسمت جلوی خودرو که شروع به بررسی کنیم، نخستین المانی که جلب نظر می کند، پنجره جلو رادیاتور بزرگ آن  است که سه بعدی طراحی شده و جزئیات جالب توجهی دارد. این بخش، شامل 8 خط افقی (متشکل از 4 خط دوتایی در 4 اندازه متفاوت) موازی با هم بوده و بین هر دو خط، یک نوار کرومی قرار گرفته تا زیبایی آن را بهبود بخشد. در قسمت میانی این پنجره یک نوار عمودی قرار دارد و پشت پره های اصلی، 6 پره (3 عدد در سمت چپ نوار عمودی و 3 عدد در سمت راست آن) با دو جهت مختلف قرار داده شده است که در کنار قاب کرومی، نقش غیرقابل انکاری در تکمیل زیبایی پنجره جلو رادیاتور ایفا می کنند. 

ورودی های هوای مرکزی و جانبی مشبک، علاوه بر زیبایی، امکان ورود بهینه هوا را به داخل مجموعه پیشرانه فراهم می آورند. طراحی سپر، به لطف بهره گیری از مواردی نظیر: دو خط نسبتاً تند و زاویه دار که از طرفین جای پلاک آغاز شده و با رسیدن به برآمدگی گل گیرها خاتمه می یابند، لیپ و براگیر سه بعدی جلو، زیبا و چشم گیر جلوه می کند. خطوط بلند و کشیده روی کاپوت که همانند دیگر قسمت های بدنه به دور از حجم پردازی های اغراق آمیز شکل گرفته اند، از دو طرف قاب پنجره جلو رادیاتور آغاز شده و به نوعی در ستون A ادغام می شوند. طرح چراغ های بزرگ و کشیده اصلی، حالتی شبیه به دو بال گشوده را تداعی می کنند و گرافیک زیبایی نیز دارند. 

در نمای جانبی، نخستین نکته ای که جلب توجه می کند، خط زاویه دار و برجسته ای است که از قسمت انتهایی قاب چراغ های جلو آغاز شده و با رسیدن به قسمت انتهایی درهای عقب، خاتمه پیدا می کند. دقیقاً در پایین این خط، یک خط دیگر با زاویه ای متفاوت وجود دارد که از گل گیر جلو آغاز می شود و آن نیز، با رسیدن به قسمت انتهایی درهای عقب، خاتمه پیدا می کند. رکاب های برجسته و اسپرت جانبی به لطف وجود نوارهای کرومی رنگ، حالتی سه بعدی پیدا کرده و مفاهیمی نظیر سرعت و قدرت را تداعی می کنند. 

رینگ های 10 پره این مرسدس بنز از جنس آلیاژ آلومینوم ساخته شده اند. اندازه رینگ های جلو و عقب یکسان بوده (19 اینچی هستند) اما قطر آنها در جلو معادل 5/8 اینچ و در عقب برابر با 5/9 اینچ است. دور این رینگ ها که با رنگ خاکستری تیتانیومی تزئین شده اند، در قسمت جلو تایرهای اندازه 45/255 و در قسمت عقب تایرهای اندازه 40/285 قرار گرفته اند. البته نمونه های 20 اینچی (با مشخصات مشابه) و رینگ های اختصاصی 5 پره Siena نیز برای این سوپر سدان لوکس، در نظر گرفته شده است. 

از پس این رینگ های زیبا، کالیپرهای ترمز با نوشته AMG Carbon Ceramic نمایان هستند که در بهبود نمای جانبی، تأثیر دارند. طرح آیرودینامیک قاب آینه های جانبی و قاب کرومی یک تکه دور شیشه ها، از دیگر شاخصه های این نما به شمار می روند. طراحی قسمت عقب S63 AMG نیز به لطف مواردی نظیر: دیفیوزر زیبا با یک ردیف چراغ LED در قسمت میانی ،دو خروجی دوبل اگزوز در طرفین و دو رفلکتور قرمز رنگ که در بالای خروجی های اگزوز قرار گرفته اند، سپر بزرگ و ساده، طراحی چشم گیر چراغ های اصلی که متشکل از 4 ردیف لامپ LED هستند و شیشه بزرگ عقب، بی نقص و عالی به نظر می رسد. شایان توجه اینکه، نسل نو S63 AMG نسبت به مدل پیشین، معادل 100 کیلوگرم سبک تر است که این موارد در حصول این نتیجه، نقش داشته اند: 

- استفاده از رینگ های سبک وزن از جنس آلیاژ آلومینیوم
- استفاده از باتری لیتیوم- یون سبک وزن
- استفاده از کالیپرها و لنت های ترمز سرامیک کربنی
- استفاده گسترده از آلومینیوم و فیبر کربن در ساخت قسمت های مختلف بدنه (سپرها، پیشرانه، کیت تایر زاپاس و ...)

همانند بدنه، طراحی کابین نیز کاملاً بر اساس مدل پایه S کلاس شکل گرفته اما مهندسین طراح مرسدس بنز، در نحوه تزئینات آن، روی خصوصیات اسپرت تأکید بیشتری داشته اند. نخستین نکته ای که هنگام بررسی کابین این سوپر سدان لوکس جلب نظر می کند، وجود 2 صفحه نمایشگر 3/12 اینچی است. سمت چپ صفحه کیلومتر آرم AMG نقش بسته و شامل نشانگر بنزین و سرعت سنج (تا 330 کیلومتر) می شود. در قسمت میانی، یک صفحه نمایش کوچک تر تعبیه شده که اطلاعات ضروری مربوط به اتومبیل را به نظر راننده می رساند و در صفحه سمت راست که نوشته V8 BITURBO روی آن به چشم می خورد، اطلاعات مربوط به دور موتور، درجه حرارت آب رادیاتور و وضعیت جعبه دنده به نمایش درمی آید. 

برای تزئین فضای داخلی از چرم و آلکانتار سود برده شده که به همراه بخش های فیبر کربنی و آلومینیومی، اسپرت و جذاب جلوه می کنند. رکاب ها، غربیلک فرمان، کنسول میانی، پشتی صندلی ها و ... با آرم AMG تزئین شده اند و ساعت آنالوگ ساخت IWC در قسمت میانی جلو داشبورد، خوش می درخشد. 

تنها نکته منفی که درباره کابین این اعجوبه به چشم می خورد (که البته مربوط به طراحی نیست) عدم وجود اهرم تعویض دنده است. نکته ای که اگر چه به بهبود فضای داخلی و برخی اصلاحات فنی کمک کرده اما حسی را از بین برده که نه با پدال های تعویض دنده از پشت فرمان و نه با هیچ چیز دیگری، نمی تواند جایگزین شود! بگذریم.

زیر کاپونت این ماشین، قدرتمندترین پیشرانه سری BlueDIRECT قرار دارد که به لطف شاخصه هایی نظیر: سیستم تزریق مستقیم سوخت با تزریق کننده های چند منفذه، دو توربوشارژر، محفظه میل لنگ تمام آلومینیومی، 8 سینلدر، 32 سوپاپ با سامانه اعمال زمان بندی متغیر روی هر دو میل بادامک ورودی و خروجی، سیستم روزآمد خنک کننده روغن، آب و روغن جعبه دنده، محفظه روغن آلومینیومی، سامانه مدیریت دینام و سیستم توقف/ حرکت، روزآمدتر، سبک تر و کم مصرف تر از نمونه های قبلی است. این نیروگاه 5/5 لیتری (5461 سی سی) که با کد M157 شناخته شده و دقیقاً همان فلسفه «یک مرد یک موتور» را دنبال می کند، قادر به تولید 585 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه و 900 نیوتن متر گشتاور در 2250 الی 3750 دور در دقیقه بوده که از طریق جعبه دنده 7 سرعته SPEEDSHIFT MCT به چرخ های عقب یا هر چهار چرخ منتقل می شود (برای اولین بار سیستم چهار چرخ متحرک 4MATIC برای این خودرو قابل سفارش است). 

نتیجه بهره گیری از چنین مجموعه پیشرفته ای، امکان ثبت شتاب صفر تا 100 کیلومتر در 4/4 ثانیه (4 ثانیه برای مدل های مجهز به سیستم 4MATIC)و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 250 کیلومتر در ساعت (محدود شده به صورت الکترونیکی) است. این در حالی بوده که میانگین مصرف سوخت این سدان، معادل 1/10 (3/10 لیتر برای مدل های مجهز به سیستم 4MATIC) و میزان انتشار گازهای آلاینده از خروجی آن، برابر با 237 گرم بر کیلومتر (242 گرم بر کیلومتر برای مدل های مجهز به سیستم 4MATIC) اعلام شده است! شایان توجه اینکه، مرسدس بنز S63 AMG در سه نسخه شامل: پایه، L (مدل های با فاصله بیشتر بین دو محور) و L 4MATIC عرضه می شود که به ترتیب معادل 2045 و 2070 کیلوگرم وزن دارند. 

جعبه دنده مدل مورد بحث، برای رانندگی در سه حالت مختلف قابل تنظیم است که عبارتند از C یا Controlled Efficiency (اقتصادی)، S یا اسپرت (سریع) و M یا Manual (تعویض دنده غیراتوماتیک). در حالت C سامانه توقف/ حرکت، پیشرانه را هنگام توقف های طولانی در ترافیک خاموش می کند و همچنین نحوه تعویض دنده ها در آن به گونه ای تنظیم می شود که بالاترین میزان بهره وری در مصرف سوخت، حاصل آید. در حالت S فاصله میان تعویض دنده ها کم تر شده و (همانند حالت M) سامانه توقف/ حرکت از مدار خارج می شود. 

همچنین تنظیمات مربوط به تراتل ها، سیستم تزریق سوخت، واکنش پدال گاز و ... طوری تغییر می کند که بتوان لذت ناب رانندگی اسپرت با یک سدان لوکس را، به بهترین شکل ممکن تجربه کرد. شایان توجه اینکه، امکان تنظیم سیستم تعلیق AIRMATIC نیز از طریق دکمه تعبیه شده روی کنسول مرکزی و در دو حالت Comfort و Sport وجود دارد. 

در انتها، از میان برخی از شاخصه های فنی، ایمنی و رفاهی S63 AMG می توان این موارد را برشمرد: سیستم تعلیق بادی با تعدیل کننده های بادی هوشمند و سامانه MAGIC BODY CONTROL به جهت تنظیم هوشمند کمک فنرها با وضعیت جاده، کیسه های هوای روبه رو، جانبی و پرده ای هوشمند، سامانه اعلام رفع خستگی به راننده (Attention Assist)، سیستم کنترل ثبات و پایداری، مجموعه Pre-Safe که عملکرد ترمزها، کمربندهای ایمنی، چراغ ها و ... را کنترل می کند، ترمز کمکی BAS PLUS، سامانه کنترل خط و کنترل تعویض خط حرکت، کنترل خط و کنترل تعویض خط حرکت، کنترل هوشمند نور چراغ ها، سیستم دید در شب، نمایشگر میزان فشار باد تایرها، سامانه چند رسانه ای COMMAND، سیستم صوتی Burmester (سفارشی)، ماساژور صندلی ها، امکان سفارش مجموعه فیبر کربنی AMG برای بدنه، دور دوزی غربیلک فرمان با چرم Nappa و ... 


تجربه قدرت به سبك اس كلاس
تجربه قدرت به سبك اس كلاس
تجربه قدرت به سبك اس كلاس
تجربه قدرت به سبك اس كلاس


تجربه قدرت به سبک اس کلاس
نقد و بررسی

کد محتوا: ۱۰۸۴

ارسال: جمعه، ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۰:۵۵

به روز شده: جمعه، ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۰:۵۵

کلید واژه‌‌ها: مرسدس بنز/S۶۳ AMG /نسل نو بنز

نوع: نقد و بررسی

فرستنده: سرپرست

منبع: مجله ماشین

بازدید: ۱۱۴۶

زبان: پارسی

(۱ مورد )

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۴ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.