بازگشت به آینده 
سیتروئن C4 پیکاسو
در زمانی که بیشتر خودروسازان به ساخت اتومبیل هایی با طراحی به روز می پرداختند، سیتروئن ماشین هایی با طراحی دگرگون می ساخت. با گذشت زمان از آنجا که بسیاری از خریداران به خرید خودروهای با طراحی روز روی آورده بودند، سیتروئن نیز از شیوه طراحی سنتی و نوآورانه خود دست شست و به ساخت خودروهای با طراحی عادی تر پرداخت. این روند تا آنجا پیش رفت که نسل کنونی سیتروئن C4 هاچ بک بیشتر شبیه فولکس واگن گلف شده تا یک سیتروئن اصیل. اما نسل نو سیتروئن C4 پیکاسو، دوباره چهره یک سیتروئن اصیل را به نمایش می گذارد. این ماشین در طراحی بدنه و کابین، جهشی بلند به سوی آینه را نشان می دهد، جهشی که شاید بتوان آن را بازگشت به طراحی اتومبیل های پیش تر از زمان خود نامید. 
بدنه
سیتروئن پیش از ساخت نسل نو پیکاسو، نخست مدل کانسپت خود با نام Technospace را در نمایشگاه اتومبیل ژنو 2013 به نمایش گذاشت و پس از یک نظر سنجی حساب شده به ساخت مدل C4 پیکاسو که تقریباً کپی کامل تکنو اسپیس است پرداخت. درازا، پهنا و بلندای بدنه این ماشین به ترتیب برابر با 4428، 1826 و 1610 میلی متر و فاصله اکسل های ان از یکدیگر برابر با 2785 میلی متر است. بدین روی با اینکه این ماشین در اندازه های بدنه تفاوت چندانی با نسل پیشین خود ندارد، اما در بلندا، اندکی کوتاه تر بوده و فاصله میان اکسل های آن نیز 55 میلی متر بیشتر از مدل پیشین است. 
در نمای جلوی این اتومبیل، بیش از هر چیز جاگذاری چراغ ها که در سپر جلو جای گرفته اند، نشان از نوآوری در طراحی سیتروئن دارند، اما چون نیک بنگری چراغ ها در بلندای همیشگی خود جای دارند. در بالای چراغ ها نیز یک سری چراغ دیودی وجود دارد که زیبایی طراحی چراغ های جلو را دو چندان کرده اند. 
درپوش موتور این سیتروئن در عین سادگی طراحی، از دینامیک ویژه ای بهره مند است و بادگیر بزرگ سپر جلو نیز فرم ماشین های روز را به نمایش می گذارد. C4 پیکاسو با اینکه در نمای جانبی به ویژه در فرم ستون A دارای اندک شباهتی به نسل های پیشین است، اما در این نما نیز یک طراحی نسبتاً ساده، مدرن، پویا و تا اندازه ای اسپرت را به نمایش می گذارد. در این نما فرم برش قاب چارچوب شیشه های عقب با روکش کروم کاری شده در جایی که به ستون C پهن این ماشین می رسد نیز فرم زیبایی به ستون C بخشیده است. پیکاسو در نمای عقب نیز از یک طراحی ساده اما زیبا برخوردار است. در این نما به ویژه چراغ های عقب تا اندازه ای نزدیک به طراحی چراغ های عقب ساخته های نو فولکس واگن هستند، اما در هنگام روشن بودن دارای یک جلوه 3 بعدی بوده که این نیز از نوآوری های این مدل سیتروئن به شمار می آید. 
پیکاسو روی پلت فرم نو پژو سیتروئن ساخته می شود که پلت فرم مشترک بسیاری از ساخته های آینده این دو خودروساز خواهد بود و این ماشین نخستین ساخته سیتروئن روی این پلت فرم است. پیکاسو هم اکنون تنها در گونه 5 نفره به بازار آمده، اما در آینده نزدیک مدل 7 نفره آن نیز روانه بازار خواهد شد که البته به زیبایی مدل 5 نفره این ماشین نیست. 
کابین
سیتروئن C4 پیکاسو نه تنها در بدنه که به ویژه در کابین، یک طراحی مدرن چون ماشین های آینده فیلم های ساینس فیکشن را به نمایش می گذارد. در کابین پیکاسو خبری از نشان دهنده های سنتی و دکمه ها و کلیدهای گردان نیست، چرا که این کابین در بر دارنده دو مانیتور بزرگ Touch Screen است. در این میان مانیتور 12 اینچی بالایی نه تنها جایگزین نشان دهنده ها و چراغ های هشدار دهنده کابین شده که دربر دارنده هر آن چیزی بوده که یک راننده در هنگام رانندگی به آن نیازمند است و از راه فشار روی قسمت های گوناگون آن نیز می توان چیدمان و داده های گوناگون آن را دگرگون ساخت. از داده های این مانیتور می توان به کیلومترشمار دیجیتال در نمایش های سنتی و دیجیتال، دورشمار موتور، قطب نما، رادیو، سی دی گردان، پیوند سامانه های بیرونی چون USB، گزارش وضع هوا، سامانه تلفن بی سیم، پیوند با اینترنت، کامپیوتر رانندگی، نشان دهنده میانگین مصرف سوخت، دوربین دید عقب، سامانه پارک و ... را نام برد. 
از این گذشته مانیتور پایینی که در کانون کنسول میانی جای دارد نیز نشان دهنده سامانه های گرمایی و سرمایی، سیستم رهیاب ماهواره ای و برخی سامانه های دیگر است. این ماشین از کابینی پرنور و جادار سود می برد. صندلی راننده گرچه اندکی کوچک به چشم می آید، اما راحت است و در فرم طراحی نیز دوباره دارای نوآوری های ویژه سیتروئن است. فرمان زیبا و مدرن هم با دکمه های کنترل گوناگون جاسازی شده روی آن برای خود دارای فصلی جداگانه است و کار بکارگیری سامانه های گوناگون این اتومبیل را برای راننده آسان تر می کند. 
این خودرو در قسمت عقب کابین، دارای 3 صندلی جداگانه است که هر 3 از تنظیم در درازای کابین بهره مند بوده و از قابلیت بیرون آوردن از کابین نیز سود می برند. گنجایش صندوق بار برابر 537 لیتر است و این در حالی بوده که این اتومبیل در درازای بدنه 40 میلی متر از نسل پیشین کوچک تر شده است. پوشش درونی در صندوق بار تا اندازه ای گود است. این بدان معناست که اگر جامه دان های مسافرتی سرنشینان، اندکی از صندوق بار بیرون بزند نیز باز هم در صندوق بسته خواهد شد. در زیر موکت صندوق بار جایی برای لاستیک زاپاس وجود ندارد، چرا که این سیتروئن نیز چون ماشین های دیگر، تنها از یک کیت پنچرگیری (پمپ و مایع پنچرگیری) سود می برد. 
موتور و گیربکس
سیتروئن C4 پیکاسو با 4 پیشرانه گوناگون، در این میان 2 موتور بنزینی و 2 پیشرانه توربو دیزل قابل سفارش بوده و بسته به گونه موتور با جعبه دنده های 6 سرعته دستی و یا 6 سرعته اتوماتیک قابل گزینش است. نکته در خور نگرش اینکه هر دو موتور بنزینی و 2 پیشرانه دیزل که همگی از گونه 6/1 لیتری هستند، هرکدام در گروه خود موتورهایی یکسان، ولی با توان هایی گوناگون دارند. ناگفته نماند که موتورهای بنزینی قابل سفارش برای این ماشین ساخت ب ام و هستند. 
بیشترین توان و گشتاور دو موتور بنزینی این ماشین که نخستین آنها 120 VTI نام دارد و آن دیگری 155 THP، به ترتیب برابر با 120 اسب بخار و 160 نیوتن متر و گونه توربو آن 155 اسب بخار و 240 نیوتن متر است. در این میان گیربکس هر دو این موتورها از گونه 6 سرعته دستی است. 
بیشترین توان و گشتاور نخستین موتور 6/1 لیتری توربو دیزل قابل سفارش برای این سیتروئن به ترتیب برابر با 90 اسب بخار و 230 نیوتن متر است. این موتور به گونه استاندارد، از جعبه دنده 6 سرعته دستی بهره مند خواهد بود. بیشترین توان و گشتاور دیگر موتور توربو دیزل 6/1 لیتری 8 سوپاپه قابل سفارش برای پیکاسو که موتور ماشین این آزمایش نیز بود به ترتیب برابر با 115 اسب بخار در 3600 دور و 270 نیوتن متر از 1750 دور در دقیقه، شتاب صفر تا 100 آن 3/11 ثانیه و بیشترین سرعت 190 کیلومتر در ساعت است. میانگین مصرف سوخت نیز 25 کیلومتر بر هر لیتر است. این موتور به گونه استاندارد از گیربکس 6 سرعته دستی سود می برد، ولی با جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک 6ETG نیز قابل سفارش است. نسل نو پیکاسو نسبت به مدل پیشین تا اندازه ای کم مصرف تر شده که بزرگ ترین انگیزه آن کاهش وزن 140 کیلوگرمی این ماشین نسبت به نسل پیشین است. همه موتورهای نامبرده در بالا از سامانه اتوماتیک استارت استاپ که موتور را در پشت چراغ قرمزها و راه بندان ها خاموش کرده و از این راه از مصرف بیهوده سوخت می کاهد نیز بهره مند هستند. 
رانندگی
سیتروئن C4 این آزمایش به گونه استاندارد از سامانه ورود بدون کلید برخوردار بود. با در جیب داشتن کلید الکترونیکی می توان تنها با فشار روی دکمه ای که روی دستگیره در جای دارد، قفل در ماشین را باز کرد. از این گذشته می توان با فشار روی دکمه سامانه کنترل یا کلید الکترونیکی نیز در را باز کرد که درست پس از فشار، آینه ها نیز از حالت بسته باز می شوند. با ورود به کابین، خود را در کابینی مدرن، پر نور و شبیه به اتومبیل های آینده می یابم. 
طراحی زیبای جلو داشبورد به همراه دو مانیتوری که نقش همه سامانه ها را آن هم از راه تماس انگشت بر شانه دارند، فضا و نمایی مدرن را به کابین بخشیده اند. صندلی راننده با اینکه اندکی کوچک و در قسمت های نشیمن و تکیه گاه نیز نازک به چشم می آیند، اما از راحتی در خور نگرشی سود می برند. با داشتن کلید الکترونیکی در جیب و فشار روی دکمه استارت/ استاپ، پیشرانه دیزل را بیدار کرده و برای نگاره برداری به یکی از گردشگاه های بیرون شهر راندم. در طول رانندگی اندکی با مانیتورها بازی کردم، اما از آنجا که این کار حواسم را از رانندگی پرت می کرد از این کار دلپذیر دست کشیدم. 
پیکاسو در رانندگی، ماشینی با دینامیک مناسب، پرشتاب و کم آوا احساس می شود. سامانه فرمان سرور الکتریکی، تیز و دارای کارکرد قابل قبولی است. از این گذشته نرمی کلاچ و کارکرد ترمزهای نیرومند نیز همگی نشان از ماشینی با ارگونومی و امنیت بالای راننده دارند. راندن با این سیتروئن تا اندازه ای نیازند عادت کردن به چگونگی کارکرد مانیتورهای آن است، اما پس از این کار به باور من رانندگی به همان آسانی ماشین های امروزی است. پیش از آزماش نیز گونه اتوماتیک پیکاسو را راندم. این مدل دارای هیچ دسته دنده ای نیست و دنده های آن در حالت اتوماتیک، از راه اهرمی کوچک در پشت فرمان تعویض می شوند. از این گذشته این گیربکس با پدال های کوچکی که در دو سوی راست و چپ فرمان هستند (مانند ماشین های مسابقه ای) نیز به فرمان و گزینش راننده به تعویض دنده می پردازند. این جعبه دنده به هیچ روی قابل مقایسه با گیربکس های مدرنی چون جعبه دنده DSG فولکس واگن نیست، چرا که در تعویض ها اندکی دیرکرد دارد. 
پایان سخن 
سیتروئن از آغاز کار تاکنون همواره به ساخت ماشین هایی دیگرگون پرداخته است. به همین انگیزه، سیتروئن ساختن و یا در میان اتومبیل ها سیتروئن بودن آسان نیست. سیتروئن با به بازار فرستادن نسل نو C4 پیکاسو ماشینی مدرن، زیبا و با طراحی نزدیک به اتومبیل های آینده را به بازار فرستاده و بدین روی این خودروساز پر دل و جرأت دوباره به آینده بازگشته است.