2014 HYUNDAI  i10  
فرصتی دیگر برای نسل نو سوپر مینی کره ای 
«هیوندای i10» و «کیا پیکانتو» به طور مشترک روی یک پلت فرم کاملاً جدید ساخته می شوند. 
با اینکه فقط پنج سال از عرضه هاچ بک کوچک i10 می گذرد اما این سوپرمینی کره ای، موفق شده عنوان پرفروش ترین ساخته «هیوندای» را در بسیاری از کشورها به دست آورد. مطمئناً فضای داخلی بزرگ تر نسل نو i10 باعث جلب توجه مشتریان به سمت این کوچولوی دوست داشتنی خواهد شد و این موضوع زمانی اهمیت پیدا می کند که بدانیم، ابعاد آن در درازا فقط 80 میلی متر و در پهنا 65 میلی متر بیشتر از مدل قبلی است. 
هیوندای ادعا می کند، فضای بار i10 جدید با گنجایش 252 لیتر در کلاس خود بزرگ ترین بوده که نسبت به فولکس واگن Up حدود یک لیتر و نسبت به نسل قبلی i10 حدود 27 لیتر بیشتر است. فضای عقب نسل نو i10 به اندازه ای جادار است که سرنشینی با قد 180 سانتی متر، به راحتی می تواند پشت سر راننده ای هم قد خود بنشیند. هر چند باید اذعان داشت این اتومبیل بیشتر برای خانواده هایی مناسب است که خواهان یک اتومبیل دوم برای خود هستند. 
نکته دیگری که در داخل اتاق i10 جدید جلب توجه می کند، وجود مکان های متعدد برای نگهداری اشیاء مختلف و چندین جالیوانی، به اضافه روکش پلاستیک نرم برای داشبورد و کنترل هایی با طراحی مناسب است. به گفته «کریستین لوییر»، رئیس بازاریابی محصولات هیوندای، اکثر مشتریان این نوع طراحی و مواد به کار رفته در کابین i10 جدید را به سطوح فلزی موجود در کابین Up ترجیح خواهند داد. تجهیزاتی که برای بهبود ایمنی و راحتی سرنشینان در نسل نو i10 به کار گرفته شده اند بیشتر در خودروهای بزرگ تر و گران قیمت تر این اتومبیل یافت می شوند. بدون تردید کاربرد تجهیزاتی از قبیل: تهویه مطبوع خودکار، غربیلک فرمان چرمی مجهز به گرم کننده، کروز کنترل با محدود کننده سرعت، سیستم ورود بدون کلید، سامانه کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم نمایش فشار باد تایرها و 6 عدد کسیه هوا، علاوه بر آسایش راننده و سرنشینان، موجب جلب نظر تعداد زیادی خریدار جدید خواهد شد. همانطور که «هیوندای i10» و «کیا پیکانتو» به طور مشترک روی یک پلت فرم کاملاً جدید ساخته می شوند، پیشرانه های بنزینی مورد استفاده در آنها نیز یکسان است. 
هر چند اعداد و ارقام مربوط به قدرت و میزان آلایندگی پیشرانه های نسل نو i10 هنوز اعلام نشده اما به نظر می رسد نمونه های یک لیتری 3 و 4 سیلندر این اتومبیل، کم تر از 100 گرم دی اکسید کربن در هر کیلومتر تولید کنند. همچنین برخی شنیده ها حکایت از آن دارند که یک پیشرانه 4 سیلندر 2/1 لیتری به قدرت 90 اسب بخار، به فهرست پیشرانه های قابل سفارش برای i10 جدید افزوده خواهد شد. با توجه به کاربرد یک پلت فرم جدید، پیش بینی می شود نسل نو مدل مورد بحث از دینامیک رانندگی بهتر و جذاب تری نسبت به مدل قبلی خود برخوردار باشد و با برطرف ساختن نقاط ضعف (که باعث شده بود این اتومبیل از نظر رضایت مشتری در پایین ترین مکان جدول رده بندی قرار بگیرد) مطمئناً شاهد موفقیت بیش از پیش این هاچ بک کوچولو خواهیم بود. 
درست مانند 95 درصد از اتومبیل های هیوندای که در قاره اروپا به فروش می رسند، تمامی مراحل طراحی و توسعه نسل نو i10 نیز در مرکز فنی این کمپانی واقع در «راسلشایم- آلمان» صورت پذیرفته است. تیم طراحی هیوندای در اروپا به سرپرستی «توماس برکل»، شکلی پویا بر اساس فلسفه طراحی کمپانی ایجاد کرده اند که این کار بیشتر با تکیه بر تناسبات قوی و ابعاد بیرونی بزرگ تر نسل نو i10 صورت پذیرفته، همچنین طراحی داخلی آن، بیشتر تحت تأثیر نمای بیرونی و کاربرد مواد با کیفیت بالا قرار گرفته است. 
به گفته «آلن راشفورت»، نایب رئیس ارشد هیوندای در اروپا، نسل نو i10 قدم بزرگ رو به جلوی دیگری بوده که هیوندای به درستی برداشته است. وی معتقد است مدل مورد بحث از هر نظر باب میل مشتریان بوده و نیازهای روزمره آنها را به خوبی برآورده می کند. این اتومبیل همچنین نخستین محصول هیوندای در بخش A بوده که در اروپا ساخته می شود. 
طبق برنامه ریزی های صورت گرفته تولید نسل نو i10 از سپتامبر سال جاری میلادی، در کارخانه هیوندای در ترکیه آغاز می شود. ظرفیت تولید سالیانه این کارخانه که هم اکنون مشغول تولید نسل نو i20 نیز هست، با یک سرمایه گذاری چند میلیون یورویی در تأسیسات زیربنایی منطقه، به 200 هزار دستگاه افزایش خواهد یافت. 
نسل نو i10 از ژانویه 2014 و با قیمت پایه حدود 13 هزار و 200 دلار به فروش خواهد رسید اما علیرغم افزایش قیمت نسبت به مدل فعلی، فضایی جادارتر، تجهیزاتی بیشتر و کیفیتی به مراتب بهتر از قبل در اختیار خریداران قرار می دهد.