آنچه در پشت صحنه یک مسابقه F۱ اتفاق می افتد

  جذابیت و نظم مثال زدنی مسابقات اتومبیلرانی فرمولاوان که در تلویزیون های خود می بینید، مرهون تلاش کارشناسان فنی F۱ و البته تیم های شرکت کننده بوده که وظایف گوناگونی را بر عهده دارند.  

پنج‌‌شنبه، ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۹:۱۴ |

آنچه در پشت صحنه یک مسابقه F1 اتفاق می افتد 

جذابیت و نظم مثال زدنی مسابقات اتومبیلرانی فرمولاوان که در تلویزیون های خود می بینید، مرهون تلاش کارشناسان فنی F1 و البته تیم های شرکت کننده بوده که وظایف گوناگونی را بر عهده دارند. در این مطالب با سایر نکاتی که در برگزاری یک گرندپری خوب رعایت می شود آشنا می شویم: 

هوای مناسب 

مهم ترین نکته در برگزاری یک گرندپری، شرایط جوی خوب است. به طوری که هوای بد باعث لغو آن می گردد. برای همین، حتی در طول مسابقه و در pit lane ها اعضاء فنی تیم ها روی نمایشگر جلوی خود وضعیت هوا را مشاهده می کنند. البته کنترل اصلی با تیم فنی FIA است که در داخل اتاقک فرمان با مجموعه ای از مانیتورها، هم پیست و هم شرایط هوا را کنترل می کنند. 

کنترل محل پارک اتومبیل ها

تیم کارشناسان فنی FIA، رانندگان و رفت و آمدهای داخل گاراژها را، به دقت کنترل می کنند. رفت و آمد در این مکان کاملاً محدود بوده و هر فردی نمی تواند وارد شود، حتی متخصصین فنی تیم ها! در محل پارک، فقط دو گروه می توانند تردد کنند، یکی مسئولین FIA و دیگری قائم مقام تیم های F1 (البته این افراد هم باید از سوی FIA رسماً دعوت شده و فقط نظاره گر باشند)! تیم فنی نیز می تواند از طریق یک نمایشگر شرایط گاراژ تمامی 19 تیم را به صورت همزمان ببینند. 

گاراژ فرماندهی

مکان های محدود شده زیادی در یک مسابقه F1 وجود دارد که یک خودرو، تمامی آزمایش های فنی را در آنها گذرانده و سپس راهی پیست می شود. گاراژ FIA در انتهای پیت لین قرار داشته و می توان آن را گاراژ فرماندهی نامید که کارهایی مانند وزن کردن رانندگان و ماشین ها و یا کنترل و آنالیز سوخت در لابراتوار، با حضور 11 کارشناس FIA در آن انجام می گیرد که همه از مکانیک های حرفه ای F1 و بریتانیایی هستند (این موضوع به نوعی نمایانگر نفوذ این کشور در مسابقات فرمولاوان است). نکته جالب تر در خصوص این کارشناسان و کلاً تیم FIA آن بوده که از هر مسابقه به مسابقه بعدی، باید حدود 14 تن لوازم را جابه جا کنند! 

مدیریت مسابقه 

«چارلی وایتینگ» از 1997 تاکنون مدیر مسابقات بوده و به قول معروف، اوست که ماشه مسابقه را می چکاند! وی در اتاقکی که به پیست اشراف داشته، بالای ماشین ها می نشیند و چراغ های معروف استارت را از قرمز به سبز می برد تا 800 اسب بخار و دور موتورهای 18 هزارتایی غوغا کنند! 

ایمنی

ایمنی همیشه برای برد مدیریتی FIA اولین فاکتور است و به همین منظور، نماینده پزشکی FIA که در بخش کنترل مسابقه می نشیند بر این عملکرد نظارت دارد. وی حتی در طول 7 ماه به صورت دائم به پیست های مختلف F1 سفر کرده، از امکاناتشان بازدید می کند و آنها را از محدودیت ها و تغییرات جدید FIA آگاه می سازد. بخش پزشکی این فدراسیون، در کل شامل 6 خودروی مداخله کننده در حادثه و 8 آمبولانس (تعداد آنها بستگی به طول پیست هم دارد) و یک واحد پیشرفته پزشکی با 100 متخصص و نیروی ماهر است. 

سامانه امنیتی

سیستم جدید به کار گرفته شده از سوی FIA برای روشن شدن جزئیات و دلائل سوانح در پیست، مجهز به GPS بوده و زمانی که راننده از پیست خارج می شود، اقدام به شناسایی وی کرده، بعد به مرکز کنترل اطلاع می دهد و شروع به جمع آوری اطلاعات از طریق سیستم دوربین های اطراف پیست و دوربین های در حال حرکت FOM (دوربین های مدیریت F1) می کند. سپس طی 20 ثانیه، مجموعه ای از این تصاویر جمع آوری و در اختیار «چارلی وایتینگ» و تیم وی، برای بررسی موضوع از زوایای مختلف قرار می گیرد. در ادامه آنها به ناظر مسابقات گزارش داده و اگر ناظر تصمیم بگیرد که نیاز به اطلاع بیشتر است، برای روشن شدن موضوع شروع به پیگیری می کند. 

دستگاه های ارتباطی

یکی دیگر از بخش های مهم مسابقات فرمولاوان، دستگاه های ارتباطی است. شرکت Riedel برای هر مسابقه 13 مهندس خبره را برای نصب و راه اندازی شبکه رادیوی دیجیتالی با 1000 کانال جهت ایجاد ارتباط بین FIA , FOM، رانندگان، کارشناسان، مدیران، تیم ها و ... به کار می گیرد. 

بازرسی

«جوبائور» یکی دیگر از نمایندگان FIA در مسابقات است. کار این مرد آلمانی و تیم متخصصین تحت هدایت او این بوده که (از سال 1997 تاکنون) تمامی تخلفات فنی صورت گرفته توسط تیم ها و رانندگان در مسابقات را شناسایی و گزارش کند. وی می گوید: «در طول مسابقه کارشناسان ما در گاراژ و پیت لین هر 11 تیم حضور داشته و سرکشی می کنند تا تخطی از قوانین FIA صورت نگیرد، البته باید اعتراف کنم که این قوانین خیلی پیچیده هستند. در مسابقات FIA صورت نگیرد، البته باید اعتراف کنم که این قوانین خیلی پیچیده هستند. در مسابقات F1 فشار زیادی وجود دارد و وقتی من شروع به نوشتن گزارشی برای ارسال به ناظر می کنم، باید تمام جوانب را بررسی کرده باشم، زیرا کوچک ترین اشتباه نیز پذیرفته نیست». 

اتومبیل های مارشال 
حتماً سال هاست چشمتان به خودروهای مرسدس AMG به عنوان اتومبیل های مارشال (Safety Car) می خورد. 


آنچه در پشت صحنه يك مسابقه F1 اتفاق مي افتد
آنچه در پشت صحنه يك مسابقه F1 اتفاق مي افتد
آنچه در پشت صحنه يك مسابقه F1 اتفاق مي افتد


آنچه در پشت صحنه یک مسابقه F۱ اتفاق می افتد
گزارش

کد محتوا: ۱۰۷۱

ارسال: پنج‌‌شنبه، ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۹:۱۴

به روز شده: پنج‌‌شنبه، ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۵:۵۵

کلید واژه‌‌ها: F۱/فرمول یک/مدیریت مسابقات فرمول یک/سامانه امنیتی فرمول یک

نوع: گزارش

فرستنده: سرپرست

منبع: مجله ماشین

بازدید: ۷۴۵

زبان: پارسی

(۱ مورد )

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۴ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.