تجربه 16 هزار کیلومتر رانندگی با هیوندای آوانته
در میان محصولات یک کمپانی اغلب نمونه هایی شاخص هستند و بیشتر از سایر تولیدات جلب نظر می کنند که این می تواند به علت طراحی، کارایی، دوام یا سایر مؤلفه ها باشد. هیوندای «الانترا» که در برخی کشورها بنام «آوانته» شناخته می شود نیز، یکی از همین ماشین هاست. آنچه در ادامه می خوانید، نظر یکی از دوستان پس از 16 هزار کیلومتر رانندگی با این ماشین است. آوانته در کنار «ورنا»، دو محصول شرکت خودروسازان «راین» هستند که مونتاژ آنها به صورت CKD از سال 1382 در سایت کرمان خودرو آغاز شد. خودروی مورد بررسی تحویل شهوریور 1390، از نوع گیربکس معمولی بود و در آن زمان، حدود 30 میلیون تومان قیمت داشت. به محض تحویل گرفتن خودرو، کیفیت بالای مونتاژ، نخستین نکته ای بود که جلب توجه می کرد. اتومبیل را با حدود 10 لیتر بنزین تحویل گرفته و تا 500 کیلومتر مسافت، از شتاب گیری های سریع و حرکت با سرعت های بالای 80 کیلومتر بر ساعت اجتناب کردم. بعد از آن در کیلومتر 500 اولین سرویس شامل بازدید چرخ ها و بررسی های جزئی در نمایندگی انجام گرفت.
 تعویض روغن موتور در سرویس 1000 کیلومتری به موارد قبلی اضافه و سرویس ها هر 5 هزار کیلومتر به طور منظم انجام گردید و تا کارکرد 16 هزار کیلومتر، کمتر ایراد فنی در آن مشاهده شد که احتیاج به تعمیر داشته باشد. 
پیشرانه آوانته، یک نمونه 4 سیلندر خطی 16 سوپاپه با دو میل سوپاپ در بالا (DOHC) بوده که 2 لیتر (1975 سی سی) حجم دارد و به سیستم اعمال زمان بندی متغیر باز و بسته شدن سوپاپ ها (VVT) نیز مجهز است. قدرت و گشتاور این پیشرانه معادل 140 اسب بخار و 184 نیوتن متر بوده که به ترتیب در دور موتور 6 هزار و 4500 rpm حاصل می شود و با اتکاء به کارآیی آن (که در مدل i30 نیز مورد استفاده قرار گرفته)، می توان در 2/9 ثانیه سرعت 96 کیلومتر را ثبت کرد و تا 206 کیلومتر بر ساعت سرعت گرفت. ترمز چرخ های جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع دیسکی معمول بوده که به سامانه ضدقفل چهار کاناله و سیستم توزیع الکترونیکی نیرو مجهز است و توقف کامل از 96 کیلومتر را در 45 متر میسر می سازد. 
کیفیت مونتاژ به نسبت برخی خودروهای تولید داخل، سطح بالایی دارد. صندلی های جلو به خوبی سرنشین را در بر گرفته و فضای پا نیز در ردیف عقب مناسب است. همچنین، صندلی های عقب به علت عمق نسبتاً زیادی که دارند، در مسافرت های طولانی شرایط راحتی را برای سرنشینان فراهم می کنند. کابین راحت بوده و ضربات به خوبی توسط سیستم تعلیق جذب می شوند. 
کولر و بخاری عملکرد خوبی دارند و وجود یک داکت (که هوای سرد را به درون داشبورد می رساند) بطری نوشیدنی را خنک نگه می دارد. اگر چه نمای کنسول و طراحی بیرونی آوانته کمی قدیمی به نظر می رسد، اما راضی کننده بود و مالک میان سال را به همین زودی ها خسته نمی کند! 
این خودرو به دو کیسه هوای هوشمند مجهز شده و در بحث ایمنی، موفق به کسب 3 ستاره ایمنی از مؤسسه Euro NCAP گردیده است. پایداری در پیچ ها به واسطه ارتفاع کم و شاسی قدرتمند، رانندگی مطمئنی را به ارمغان می آورند. 
در کل می توان گفت، آوانته علیرغم افزایش چشمگیر قیمت ها، همچنان انتخاب مناسبی به شمار می رود، هر چند باید بازار فروش آن را نیز در نظر گرفت، چرا که فروش این خودرو با قیمت مناسب و در مدت زمان کم، به سادگی میسر نمی شود. به هر جهت، از گرانی قطعات یدکی و خدمات پس از فروش نه چندان گسترده نمی توان به راحتی چشم پوشی کرد و با توجه به موارد عنوان شده باید گفت، هیوندای آوانته خودرویی است که با وجود برخی کاستی هایش (از جمله سطح پایین امکانات رفاهی)، باز هم ارزش بهای پرداختی را دارد.