تجربه رانندگی با ب ام و Z4 مدل 2014
در بین اتومبیل های ب ام و، Z4 از محبوبیت خاصی نزد جوانان برخوردار است. این مدل برای نخستین بار در سال 2002 و در دو گونه رودستر و کوپه ارائه شد و تولید آن تا سال 2008 ادامه یافت. در سال 2009 نیز نسل دوم این اتومبیل با پیشرانه های 4 و 6 سیلندر خطی عرضه گردید و همچنین توانست جایزه طراحی Red Dot را از آن خود کند. چندی پیش فرصتی دست داد تا مدل 2013 این رودستر زیبا که به مجموعه تقویتی M اسپرت نیز مجهز است را مورد بررسی قرار دهیم. 
اتومبیل های سواری ب ام و، علاوه بر شتاب بالا، از نظر ظاهری نیز ویژگی های اسپرت و جذاب بسیاری دارند. مدل Z4 نیز از این قاعده مستثنی نیست. این امر به طور سنتی در چراغ های جلو و پنجره جلو رادیاتور کاملاً مشهود است. 
قاب چراغ های جلو تحت تأثیر طرح بزرگ پنجره جلو رادیاتور، کوچک به نظر می رسند اما به لطف طرح دایره ای شکل و نزدیک به هم لامپ ها و نوار سفید بالای آنها، ظاهر زیبایی دارند. همچنین طراحی هندسی چراغ های جلو از خطوط منحنی تشکیل شده و پهنای پنجره جلو رادیاتور، جلوه این قسمت را بیشتر کرده است. طرح ظاهری این مدل از نوع MSport بود که سپرهای جلو عقب، رکاب ها و برخی قسمت های داخلی را شامل می شود. گوشه های سپر جلو توسط ورودی های بزرگ هوا در بر گرفته شده است. روی سپر، سعی شده که با ایجاد برجستگی های حساب شده، حس تهاجمی بیشتری به وجود بیاید. 
یکی از مشخصه های جذاب که هم از مقابل و هم از پشت فرمان به چشم می خورد، خطوط برآمده روی درپوش موتور است. این خطوط، هم طرح جلو را از یکنواختی به دور می کنند و هم در جهت بهبود جریان هوا و کاهش ضریب آیرودینامیک مؤثر هستند. در این مدل، با خطوط و ادامه آنها روی بدنه اتومبیل، حجم برجستگی های متعددی ایجاد شده است. به طور مثال، خطوط برجسته روی درپوش موتور تا روی درها کشیده شده و در انتها به سمت پایین تمام شده اند. همچنین خط برآمده دیگری از روی موتور کشیده شده و تا روی در و زیر شیشه ها ادامه پیدا می کند. در قسمت کنار نیز، با یک خط افقی برآمده، برجستگی مورد نیاز به وجود آمده است. روی گل گیر عقب از لبه چراغ های عقب خطی افقی شروع می شود و تا وسط گل گیر عقب ادامه پیدا می کند. لبه در موتور تا روی چرخ ها می رسد و گل گیر تا کنار در موتور بالا نمی آ ید. از قسمت بالای لبه قوس چرخ گل گیر، در موتور وجود دارد. استفاده از خطوط تنها به بدنه محدود نبوده و روی قاب آینه های جانبی نیز، لحاظ شده است. تایرهای جلو و عقب به اندازه 45/225 هستند و دور رینگ های 17 اینچی قرار گرفته اند که علاوه بر کارآیی، به زیبایی 
نمای جانبی می افزایند. 
چراغ های عقب بزرگ هستند و کمی شبیه به سری 6 به نظر می رسند، اما متناسب با عرض این مدل، طراحی و ساخته شده اند. لبه در صندوق عقب برآمده بوده و برای ایجاد محلی مناسب جهت نصب چراغ سوم ترمز LED روی در صندوق عقب فرورفته است. سپر عقب به وسیله لبه اسپرت پایین و خط برجسته، ظاهری اسپرت گرفته که این امر با دو دهنه اگزوز دوتایی گرد قوت می گیرد، ضمن اینکه شب نماهای قرمز روی سپر، طرح این قسمت را از ساده و خالی بودن دور کرده اند. این مدل در هر دو حالت کروکی و سقف بسته، زیبایی خاص خود را دارد. در حالت کروکی، پشت سری های صندلی ها که با قاب پلاستیکی آلومینیومی پوشیده شده، جلوه زیبایی به اتومبیل می بخشند. طول، عرض و ارتفاع Z4 برابر با 4239، 1791 و 1291 میلی متر است. همانند پنجره جلو رادیاتور که به عنوان سمبل ظاهری اکثر اتومبیل ب ام و شناخته می شود طرح جلو داشبورد نیز به یک سنت بدل گردیده، اگر چه این امر در مدل های جدید خیلی جذاب نیست. 
در این مدل، طرح یکنواخت جلو داشبورد مشهود بوده و فقط با نوار نقره ای، سعی در تنوع بیشتر شده اما نمی توان گفت مؤثر بوده است. البته اهرم تعویض دنده مدل های جدید ب ام و، یکی از الگوهایی به شمار می رود که علاوه بر ارتقاء زیبایی کابین، مرکز توجه هر راننده و یا خریدار قرار می گیرد. 
روی داشبورد، یک نوار پهن از سمت چپ کشیده شده و در ادامه تا وسط، امتداد یافته است. داخل کابین، از خطوط منحنی و اشکال هندسی غیرمتعارف خبری نیست و سنت طراحی داخل اتومبیل های ب ام و به خوبی به چشم می خورد. قسمت پایین داشبورد و رودری ها به رنگ نارنجی و قسمت بالا به رنگ تیره است که کنتراست جالب توجهی ایجاد کرده اند. 
دکمه های کنترل سیستم تهویه روی بخش نقره ای رنگ جلو داشبورد قرار دارند. کنسول وسط به رنگ نقره ای بوده و با طرح فیبر کربن تزئین شده است. دریچه های کولر تحت تاثیر طراحی به اشکال هندسی مختلف درآمده اند. غربیلک فرمان سه پره بوده و صفحه کیلومترشمار، در قالب دو استوانه و یک صفحه نمایش کوچک، ظاهری اسپرت دارد. رنگ قرمز کیلومترشمار و نورپردازی داخل، از سنت های دیرینه این خودروساز باواریایی بوده که در Z4 مورد بررسی نیز مشاهده می شود. در داخل کیلومتر شمار، به جای نشان دهنده درجه حرارت مایع رادیاتور، درجه حرارت روغن موتور قرار دارد. این نکته را فراموش نکنیم که در موتورهای اسپرت، برای استفاده کامل از قابلیت موتور، باید روغن موتور به درجه حرارت مناسب برسد. امکانات رفاهی در این مدل از قبیل: شیشه ها و آینه های برقی، سیستم تهویه خودکار جداگانه برای دو نفر، سامانه دستور صوتی برای تلفن، کروز کنترل، سنسورهای پارک، پخش صوتی با 6 سی دی گردان، رادیو، تلفن، ناوبری ماهواره ای و ... وجود دارد. یکی از دکمه هایی که روی فرمان قرار داده شده، بستن جریان ورودی هوا به داخل اتومبیل است. تنظیمات امکانات اصلی، توسط صفحه نمایش جمع شونده روی داشبورد به نمایش درمی آیند، همچنین به وسیله دکمه بالای اهرم راهنما، اطلاعات وسطی کیلومتر شمار تغییر می کند. شایان توجه است، اطلاعات مورد نیاز راننده در 9 بخش مختلف به نمایش درمی آید. 
ایمنی ب ام و Z4 به لطف مواردی نظیر: سامانه های کمکی ترمز (ضدقفل، تقسیم الکترونیکی نیرو)، سیستم کنترل پایداری، کیسه های هوای روبه رو، جانبی و زانو، کمربندهای ایمنی مجهز به پیش کشنده و ... تکمیل می گردد. 
پیشرانه این ماشین دیفرانسیل عقب، یک نمونه 4 سیلندر خطی 2 لیتری به گنجایش 1997 سی سی بوده که با دو توربوشارژر تجهیز شده و قادر به تولید 245 اسب بخار قدرت (در دور موتور 6500) و 350 نیوتن متر (در دور موتور 1250 الی 4800) است. شتاب صفر تا 100 کیلومتر و حداکثر سرعت مدل مورد بررسی با اتکاء به کارآیی این پیشرانه که به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش در سیکل ترکیبی، معادل 8/6 لیتر سوخت مصرف می کند، برابر با 7/5 ثانیه و 250 کیلومتر در ساعت (محدود شده به صورت الکترونیکی) است. 
از همان ابتدا، به دلیل طراحی خاص این رودستر، فضای داخل محدود احساس می شود، اما با تنظیم صندلی و فرمان، این حالت بهبود پیدا می کند. فرمان طرح M SPORT ضخیم و تحت کنترل بوده و با چرم روکش شده است. شایان توجه اینکه، این غربیلک فرمان و نوشته روی رکاب درها و محل استراحت پای چپ، در قالب بسته M اسپرت ارائه می گردد. اهرم تعویض دنده، خود حکایتی جدا دارد. خودرو توسط دکمه ای که روی سردنده تعبیه شده در حالت پارک قرار می گیرد. دنده های حرکت، عقب و خلاص در امتداد حرکت اهرم تعویض دنده قرار دارند. برای حرکت این اهرم، باید کمه کنار آن را فشار داد. 
با قرار دادن گیربکس در حالت D و فشار روی پدال گاز، اتومبیل با شتاب عالی و غیرقابل انتظاری که بیشتر به یک پیشرانه 6 سیلندر شباهت دارد، حرکت می کند! فرمان پذیری خوب و مطمئن بوده و دید اطراف از آینه های جانبی خوب است، اما با بستن سقف، کاهش پیدا می کند. به لطف طراحی ارگونومیک کابین، استفاده از ادوات و امکانات در هنگام رانندگی، راحت است. با توجه به کلاس Z4 نمی توان از آن توقع رانندگی نرم داشت اما در هر حال، سیستم تعلیق و کمک فنرها در عبور از دست اندازها خوب عمل می کنند. سیستم صوتی، حتی هنگام باز بودن سقف از کیفیت پخش صدای خوبی برخوردار است. پس از خروج از بزرگراه و هنگام رانندگی در خیابان های باریک و پر دست انداز و در تمام مسیرها، Z4 را اتومبیلی با قابلیت مانور بالا یافتم. دسته چرخنده روی قسمت میانی کنسول، کار هدایت، حرکت و استفاده از بخش های مختلف را بر عهده دارد. منوهای سیستم اتومبیل در 8 بخش مختلف تقسیم بندی شده اند. 
در کل می توان گفت، ب ام و Z4 مخصوصاً با مجموعه M SPORT، برای حرکت در هر نوع جاده و خیابان مناسب بوده و از نظر عملکرد و امکانات، در حد ایده آلی قرار می گیرد، هر چند بهای بهره گیری از چنین عملکردی 400 میلیون تومان تمام می شود. این در حالی است که قیمت مدل مورد بررسی در بازارهای جهانی، حدود 50 هزار دلار است!