مقایسه سه کراس اوور چینی بازار ایران 
شاید دو سال پیش، کمتر کسی باور می کرد روزی برسد که هر وقت صحبت از انتخاب اتومبیلی مناسب با محدود قیمت پایین تر از 80 میلیون تومان به میان آید، تمامی گزینه ها ساخت کشور چین باشند! اما به هر حال این اتفاق افتاده و امروز اگر قصد خرید یک کراس اوور صفر کیلومتر کلاس متوسط را داشته باشید، گزینه ای به جز انتخاب مدل های ساخت شرق دور که البته با کمک کمپانی های صاحب نام اروپایی مانند لوتوس، ریکاردو و ... تولید می شوند، ندارید. در هر حال، تصمیم گرفتیم شاخصه های سه مدل از جذاب ترین این خودروها یعنی «هاوال H3»، «لیفان X60» و «MVM X33» را با یکدیگر مقایسه کنیم تا مشخص شود کدام یک (لااقل روی کاغذ)، از دیگری برتری است. 
Great Wall Haval H3
هاوال H3 کاملاً بر اساس مدل Isuzu Axiom ساخته شده که این تصمیم، به علت کاهش هزینه طراحی از طرف مدیران «گریت وال» اتخاذ شده است. طراحی اصولی بدنه، ابعاد مناسب، طراحی داخلی رضایت بخش با فضای کافی و صندوق عقب بزرگ، از ویژگی های این ماشین هستند. در نمای جلو، به نسل قبلی تویوتا پرادو شباهت دارد و در سپر جلو از مرسدس بنز کلاس GLK الگوبرداری شده است. البته کلیه این شباهت ها و تقلیدها به نحوی هماهنگ و زیبا در کنار هم قرار گرفته و نتیجه خوبی داشته اند. در نمای عقب، به جای چراغ یک تکه عقب آکسیوم، از چراغ دو تکه استفاده شده که قسمت بالای چراغ روی ستون، توسط مهندسین طراح کمپانی «گریت وال» افزوده شده است. ابعاد بدنه شامل 4620 میلی متر طول، 1800 میلی متر عرض و 1710 میلی متر ارتفاع بوده و معادل 1720 کیلوگرم وزن دارد.
نیروی محرکه H3 توسط پیشرانه 4G63 ساخت میتسوبیشی با 2 لیتر حجم، 121 اسب بخار قدرت و 170 نیوتن متر گشتاور که به ترتیب در دور موتور 5000 و 2500 الی 3000 حاصل می شود، تأمین می گردد. این در حالی بوده که هاوال در بازار ایران باید با خودروهایی چون X33 با قدرت 133 اسب بخار رقابت کند که با توجه به حدود 400 کیلوگرم اضافه وزن، کار را برای آن اندکی دشوار می سازد. 
گیربکس این خودرو از نوع پنج دنده معمولی بوده و قدرت موتور را به چرخ های عقب منتقل می کند، البته تیپ Luxury مدل مورد بحث به سیستم چهار چرخ متحرک مجهز است. شتاب اولیه H3 با اتکاء به کارایی پیشرانه، معادل 12 ثانیه و حداکثر سرعت آن 165 کیلومتر در ساعت اعلام شده که برای این کلاس خودرویی مناسب به نظر می رسد. پیشرانه هاوال استاندارد آلایندگی یورو 4 را پاس می کند و مصرف سوخت ترکیبی آن به ازای هر 100 کیلومختر برابر با 7 لیتر است. رینگ های 17 اینچی، سانروف برقی، سنسور پارک، تنظیم الکترونیکی زاویه نور چراغ ها، آینه های جانبی برقی ضد بخار، شیشه های برقی، سیستم صوتی CD/DVD/MP3 با 8 بلندگو و ورودی های USB و AUX، چراغ های هالوژن جلو، صندلی های چرم با قابلیت تنظیم برقی و حافظه برای صندلی های چرم با قابلیت تنظیم برقی و حافظه برای صندلی راننده، فرمان هیدرولیک تلسکوپی با کنترلرهای سیستم صوتی، تهویه مطبوع اتوماتیک و ناوبری GPS با نمایشگر 6 اینچی، از جمله امکانات این خودرو هستند. همچنین، دو کسیه هوا، سیستم کنترل کشش، سامانه ضدقفل به همراه سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (ABS+ EBD)، ایموبیلایزر و دوربین دید عقب، ایمنی اتومبیل را بهبود می بخشند. شایان توجه اینکه مدل مورد بحث، از مؤسسه آزمایش تصادف استرالیا 4 ستاره ایمنی دریافت کرده است. 
اگر چه ممکن است هاوال از حیث قدرت پیشرانه نسبت به دو رقیب دیگر ضعیف تر باشد اما چنانچه ظاهر و فضای داخلی اتاق در اولویت خرید قرار بگیرد، مطمئناً برنده خواهد بود. ضمن اینکه فهرست امکانات آن نسبت به دو رقیب دیگر، کامل تر است. 
قیمت در زمان نگارش مقاله : حدود 72 میلیون تومان 
لیفان X60
با اولین نگاه به این خودرو، ظاهر تویوتا RAV4 در ذهن تداعی می شود و دریچه های ورودی هوا روی سپر جلو، مانند هیوندای سانتافه هستند. در نمای جانبی، این اتومبیل تقریباً هم سطح رقیب خود یعنی X33 بوده و طرح آینه ها، از روی سنل قبل مرسدس بنز کلاس C تقلید شده است. در نمای عقب، از خطوط منحنی و حجم های نرم و ملایم خبری نیست که همین مسئله به طراحی X60 لطمه وارد کرده است. طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محور این خودرو به ترتیب معادل 4325، 1790، 1690 و 2600 میلی متر بوده و رقیبی سرسخت برای خودروی هموطن خود یعنی Cherry X33 محسوب میشود. 
لیفان X60 دارای پیشرانه 8/1 لیتری 4 سیلندر DOHC با 16 سوپاپ مجهز به سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها (VVT)، سامانه تزریق سوخت ترتیبی و کنترل سیستم الکترونیکی موتور (EFI) بوده که توسط شرکت «ریکاردو- بریتانیا» طراحی شده و توانایی تولید 133 اسب بخار قدرت در 6000 دور در دقیقه و 164 نیوتن متر گشتاور در 4200 دور در دقیقه را داشته و قادر است این کراس اوور 1330 کیلوگرمی را در حدود 15 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر برساند و با حداکثر سرعت 170 کیلومتر در ساعت، در مسیر خود حرکت دهد. 
مدلی که کرمان موتور برای بازار ایران در نظر گرفته، به گیربکس پنج دنده معمولی مجهز شده و البته گیربکس اتوماتیک 4 سرعته نیز به عنوان گزینه انتخابی، برای آن در نظر گرفته خواهد شد. سیستم تعلیق در جلو از نوع مک فرسون با فنر لول و در عقب از نوع میله تعادلی با تیرچه یکپارچه و فنرلول تعبیه شده است. مصرف سوخت ترکیبی X60 معادل 2/8 لیتر در هر صد کیلومتر بوده و استاندارد آلایندگی یورو 4 را پاس می کند. 
در نمای داخلی از ادوات داخلی تویوتا RAV4 تقلید شده و فهرست امکانات آن با مواردی نظیر: دو کیسه هوا، فرمان هیدرولیکی تلسکوپی، صندلی های عقب تا شونده، تهویه مطبوع، شیشه ها و آینه های برقی، گرم کن شیشه عقب، مه شکن جلو و عقب، قفل مرکزی و سیستم هشدار باز بودن در، سامانه تنظیم نور چراغ ها، سیستم پخش CD با شش بلندگو، ایموبیلایزر، سنسور پارک، قفل ایمنی کودک، سیستم ترمز ضدقفل چهار کاناله به همراه سامانه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و ... تکمیل می شود. 
بدون شک، جذابیت ظاهری، مهم ترین عامل موفقیت این مدل خواهد بود اما به خاطر امکانات کمتر، در مقام دوم این مقایسه قرار گرفت. 
قیمت در زمان نگارش مقاله : حدود 75 میلیون تومان 
MVM X33
MVM X33  کراس اووری است با چهره ای نسبتاً خوب که در ظاهر، طراحی خودروهای ژاپنی مانند سوزوکی گرند ویتارا و تویوتا RAV4 را اقتباس کرده و در قسمت جلو، شباهت هایی با نسل قبلی هیوندای «توسان» دارد. این خودرو در کشورهای چین، مصر، اندونزی، ترکیه، روسیه و اوروگوئه مونتاژ شده و در ایران نیز توسط شرکت «مدیران خودرو» تولید می شود. پیشرانه این ماشین یک نمونه 2 لیتری است که قدرتی معادل 139 اسب بخار در دور موتور 5750 و گشتاوری برابر با 180 نیوتن متر را در دور موتور 4500 تولید می کند. قدرت پیشرانه توسط گیربکس 5 سرعته معمولی به محور جلو منتقل می شود که ثبت شتاب اولیه 5/11 ثانیه ای و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 170 کیلومتر در ساعت را برای آن به دنبال دارد. میزان مصرف سوخت ترکیبی X33 نسبت به رقبا بیشتر بوده و حدود 2/9 لیتر در هر صد کیلومتر است. 
از جمله معایب این مدل، تک دیفرانسیل بودن و توانایی خارج جاده ای بسیار کم و همچنین ورود صدای زیاد موتور به درون اتاق خودرو بوده که با روشن کردن کولر و کمتر شدن توان موتور، بیشتر هم می شود. از محاسن آن نیز می توان به دید مناسب راننده و تسلط او به جاده اشاره کرد، همچنین آینه های بزرگ دارای نقطه کور کمتری نسبت به دو رقیب دیگر هستند. سیستم تعلیق در جلو از نوع مک فرسون با میله نگه دارنده و فنر لول و در عقب از نوع اتصالی چندگانه و فنر لول و میله ضد لغزش بوده که توسط «لوتوس» ساخته شده و عملکرد مناسبی دارد. 
از میان امکانات این ماشین می توان موارد ذیل را برشمرد: قفل مرکزی با ریموت، رایانه سفری، ایموبیلایزر، کمربندهای ایمنی سه نقطه ای، مه شکن جلو و عقب، اسپویلر عقب، شیشه ها و آینه های برقی، سانروف دو حالته برقی، فرمان هیدرولیک، تهویه مطبوع، سیستم پخش CD/MP3 با ورودی های USB و Aux با چهار بلندگو، گرمکن صندلی های جلو، تنظیم زاویه چراغ های جلو، تودوزی چرم، تنظیم برق صندلی راننده در 6 جهت، تنظیم صندلی سرنشین جلویی در چهار جهت، ترمز ضدقفل (ABS) ساخت Tevis آلمان به همراه سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، دو کیسه هوا و ... 
فضای داخلی خودرو، جادار و راحت بوده و پوشش چرمی صندلی ها و کنترلرهای سیستم صوتی روی فرمان، حس لوکس بودن را القاء می کنند. طراحی داشبورد دو رنگ نقره ای کرم آن با پانل داشبورد مشکی نیز، تضاد زیبایی ایجاد کرده است. این خودرو 1375 کیلوگرمی، دارای طول 4285، عرض 1765 و ارتفاع 1705 میلی متر بوده و فاصله دو محور آن 2510 میلی متر بوده و به خاطر توانایی های فنی متفاوت نسبت به هاوال و لیفان، در رتبه سوم این مقایسه قرار گرفته است. 
قیمت در زمان نگارش مقاله : حدود 65 میلیون تومان