آزمايش سانگ يانگ كايرون

  اواخر سال ۱۳۸۱ و هنگامی که خودروهای SUV به تازگی مورد توجه قرار گرفته بودند، سانگ یانگ «موسو» وارد بازار شد که به دلیل برخی مشکلات فنی (از جمله هماهنگ نبودن پیشرانه و جعبه دنده)، مشکلات فروش و خدمات پس از فروش، ظاهر نامتعارف و شاید آشنایی کم خریداران با برند سازنده، مورد استقبال قرار نگرفت. مدل «کایرون»، نخستین بار در نمایشگاه «فرانکفورت» سال ۲۰۰۵ و به عنوان جایگزین «موسو» معرفی گردید.  

جمعه، ۲۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸:۳۳|

آزمایش سانگ یانگ کایرون

اواخر سال 1381 و هنگامی که خودروهای SUV به تازگی مورد توجه قرار گرفته بودند، سانگ یانگ «موسو» وارد بازار شد که به دلیل برخی مشکلات فنی (از جمله هماهنگ نبودن پیشرانه و جعبه دنده)، مشکلات فروش و خدمات پس از فروش، ظاهر نامتعارف و شاید آشنایی کم خریداران با برند سازنده، مورد استقبال قرار نگرفت. مدل «کایرون»، نخستین بار در نمایشگاه «فرانکفورت» سال 2005 و به عنوان جایگزین «موسو» معرفی گردید. سپس در سال 2007 مسئولین «سانگ یانگ» نسخه جدید آن را پس از به روز آوری ظاهری و فنی روانه بازار کردند که مورد استقبال قرار گرفت و به کشورمان نیز وارد شد. آنچه در پی می خوانید، شرح بررسی میدانی مدل 2012 این خودروست: 

بدنه 

نخستین نکته ای که درباره «کایرون» جلب توجه می کند، چراغ های جلوی آن بوده که کاملاً برگرفته از چراغ های مرسدس بنز کلاس S مدل 2011 است. پنجره جلو رادیاتور با قاب استیل تزئین شده و خطوط عمودی آن به سمت خطوط برآمده روی درپوش موتور امتداد یافته، هم چنین ورودی خشن و تهاجمی به «کایرون» داده است. زه کوچکی، کنار پایین درها نصب شده که البته وجود آن، تأثیر زیادی روی جذابیت ظاهری خودرو نمی گذارد! نمای جانبی، با توجه به مواردی نظیر شیب در عقب، گارد روی سقف و رکاب های جانبی مشکی رنگ، زیبا جلوه می کند. خط شانه اتومبیل از گلگیر جلو آغاز شده و تا روی در صندوق بار ادامه می یابد، یک خط برجسته نیز به موازات آن از زیر اهرم در جلو آغاز شده، تا وسط در صندوق بار امتداد پیدا کرده و نمای عقب را نیز تحت الشعاع قرار داده است. یکی از شاخصه های ظاهری این بخش، شیب تند شیشه عقب و اسپویلر روی سقف بوده که در خود، چراغ سوم ترمز را نیز جای داده است. طرح چراغ های عقب ساده بوده و می توان آن را نمونه اصلاح شده «موسو» دانست. 

کابین

«کایرون» با دو نمونه رنگ داشبورد به بازار عرضه می شود. یکی مشکی و دیگری بژ که در این خصوص، داشبورد بژ ظاهری جذاب و لوکس دارد. در مورد کابین، جلو داشبورد با زوایای تند و تیز و برآمده، نخستین نکته جالب توجه است. دسترسی به ادوات مربوط به برف پاک کن، فلاشر، چراغ های مه شکن و سامانه های کنترل پایداری (ESP) و کنترل سرعت خودرو در سراشیبی (HDC)، علیرغم اینکه در بالای داشبورد قرار دارند کمی سخت است. 

نحوه قرارگیری دکمه های کنترلی روی فرمان، استفاده آسان آنها را میسر کرده اما اهرم کروز کنترل که روی قسمت پایینی سمت راست فرمان قرار دارد، کمی از دید راننده دور است. روکش چرمی صندلی ها، فرمان و رودری ها، به فضای داخلی زیبایی بخشیده و نوشته Kyron روی پشتی صندلی ها نیز جلب توجه می کند. 
نحوه طراحی صندلی های جلو و عقب قابل قبول است، هر چند کمی حالت نیمکتی دارند و به درستی راننده و سرنشین را در بر نمی گیرند. به خاطر شیب تند سقف، فضای عقب، برای 3 سرنشین بلند قد، کمی ناراحت کننده خواهد بود. 

فضای پا نسبتاً خوب بوده و اگر کمی سرنشینان جلو صندلی های خود را جلو ببرند، ایده آل می شود، هر چند ممکن است در مسیرهای طولانی، برای 3 سرنشین بزرگسال، رضایت بخش نباشد. صندوق بار جادار بوده و برای انجام مسافرت های طولانی، مناسب است. نکته ای که برخلاف اتومبیل های اروپایی، در کلیه خودروهای کره ای مشاهده می شود، این بوده که اگر راننده بخواهد شیشه های برقی عقب را قفل کند، دیگر نمی تواند با دکمه هایی که فقط در دسترس خودش است، آنها را کنترل نماید و این ایراد بزرگی به حساب می آید! 

کیسه های هوای هوشمند جلو، عقب و پرده ای، سامانه ضد واژگونی (ARP)، کمربند ایمنی پیش کشنده، سنسور دنده عقب، فرمان حساس به سرعت ترمز دستی پدالی، امکان تنظیم نور چراغ های جلو، آینه حساس به نور، برف پاک کن مجهز به سنسور باران و یخ زدا، سیستم صوتی پیشرفته با 6 بلندگو، 2 آمپلی فایر و امکان پخش DVD، تهویه مطبوع اتوماتیک، مسیریاب، آینه های تاشوی برقی مجهز به گرم کن، امکان تنظیم برقی صندلی راننده در 8 جهت و سرنشین در 4 جهت و گرم کن برای تمامی صندلی ها، از جمله امکانات مدل مورد بحث به شمار می روند. 

آزمایش رانندگی

پیشرانه «کایرون» یک نمونه 6 سیلندر خطی به گنجایش 3200 سی سی با توان و گشتاور 220 اسب بخار و 312 نیوتن متر بوده که به ترتیب در 6100 و 4600 rpm حاصل می شود و با صدای نه چندان جذابی به حرکت درمی آید. اهرم تعویض دنده را در حالت D قرار می دهیم و همانند اکثر خودروهای «سانگ یانگ»، تقه کوچکی از گیربکس به خودرو وارد می شود. 

موردی که به هنگام شتاب گیری و شروع حرکت با خودروهای این برند جلب توجه می کند، صدای زیاد پیشرانه و پروانه فن خنک کننده رادیاتور بوده که زوزه بلندی از آن به گوش می رسد. البته بعد از چند صد متر، حرکت پروانه به وسیله یک کلاچ یک طرفه از پیشرانه تفکیک شده و مجدداً در صورت نیاز وارد مدار می شود. 

گیربکس، دنده ها را به نرمی و بدون تکان تعویض می کند و به محض فشردن پدال گاز، سریعاً واکنش نشان داده و با معکوس کردن دنده، دور موتور را تا آخرین حد مجاز بالا برده و به شتاب گیری کمک می کند. با رسیدن سرعت خودرو را به 100 کیلومتر بر ساعت، ناگهان روی پدال ترمز فشار می آوریم. سیستم ترمز به لطف حمایت سامانه های ضدبلوکه و توزیع الکترونیکی نیرو بین چرخ ها (ABS و EBD)، به راحتی این خودروی سنگین وزن را متوقف می سازد. 

نکته قابل توجه دیگر درباره «کایرون»، کروز کنترل هوشمند آن بوده که وقتی در مدار باشد، در صورت نیاز به افزایش سرعت و شتاب، اگر دکمه ACC را سریع و پشت سر هم فشار دهید، گیربکس حالت اسپرت به خود گرفته و با معکوس کردن دنده ها، روی نحوه شتاب گیری تأثیر مثبت می گذارد. این ماشین، همانند مدل «اکتیون» قابلیت تعویض دنده به صورت غیراتوماتیک با شاسی کنار اهرم تعویض دنده و دکمه روی فرمان را دارد اما پس از انتخاب آن، تأخیر زیادی جهت تعویض دنده در گیربکس مشاهده می شود، به طوری که ترجیح خواهید داد همیشه از حالت اتوماتیک استفاده کنید! 

این خودرو، مجهز به سیستم تعلیق چند میله ای با میله تعادل بوده که تمام ضربات وارده از جاده و دست اندازها را دفع کرده و آسایش اتاق را به خوبی برقرار می کند. «کایرون»، همچنین اتومبیل مناسبی برای مسیرهای خارج جاده ای بوده و حتی می توان گفت در میان رقبای موجود در بازار، برای این منظور از همه بهتر است، زیرا هم شاسی و سیستم تعلیق مناسبی دارد و هم گیربکس هوشمند آن در مواقع ضروری به کمک راننده می آید. 

مزایای کایرون در یک نگاه 

امکانات قابل قبول، قابلیت های خارج جاده ای خوب، دید کافی به اطراف، شاسی و سیستم تعلیق مطلوب، پیشرانه قدرتمند و جعبه دنده روزآمد. 

معایب کایرون در یک نگاه 

عدم تجهیز به کامپیوتر سفری، سادگی طرح صفحه کیلومترشمار، عدم وجود صندلی های ردیف سوم، مصرف سوخت بالا، ظرفیت بالای کارتل روغن به نسبت حجم پیشرانه (5/9 لیتر)، کمبود و گرانی قطعات و لوازم یدکی خصوصاً در شهرستان ها، صدای زیاد پیشرانه و افت قیمت به هنگام فروش 


 

آزمایش سانگ یانگ کایرون

کد محتوا: ۱۱۱۲

ارسال: جمعه، ۲۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸:۳۳

به روز شده: جمعه، ۲۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸:۳۳

کلید واژه‌‌ها: سانگ یانگ/کایرون/سانگ یانگ کایرون/جایگزین موسو

نوع: نقد و بررسی

موضوع: تعیین نشده

فرستنده: سرپرست

منبع: مجله ماشین

پیوند:

زبان: پارسی

چاپ: ۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۱:۰۸:۳۲

نشانی دسترسی: http://cardo.ir/contents/view/1112

 

© ۱۴۰۳ کلیه حقوق برای کاردو محفوظ است.