بالاخره 2WD يا 4WD، كدام بهتر است؟

  ماشین دیفرانسیل جلو می پسندید یا دیفرانسیل عقب؟ تک محوره می خواهید یا دو دیفرانسیل؟ البته امروز دیگر مثل گذشته فقط اتومبیل های SUV از این سامانه سود نمی برند و تکنولوژی هایی مثل ۴MATIC (مرسدس بنز)، xDrive (ب ام و)، Quattro (آئودی) و ... برای انواع خودروهای لوکس، اسپرت، سوپر اسپرت و حتی کراس اوورها و سدان های ارزان قیمت، قابل سفارش است.  

جمعه، ۲۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶:۳۶|

بالاخره 2WD یا 4WD، کدام بهتر است؟ 

شما از کدام راننده ها هستید؟ 

ماشین دیفرانسیل جلو می پسندید یا دیفرانسیل عقب؟ تک محوره می خواهید یا دو دیفرانسیل؟ البته امروز دیگر مثل گذشته فقط اتومبیل های SUV از این سامانه سود نمی برند و تکنولوژی هایی مثل 4MATIC (مرسدس بنز)، xDrive (ب ام و)، Quattro (آئودی) و ... برای انواع خودروهای لوکس، اسپرت، سوپر اسپرت و حتی کراس اوورها و سدان های ارزان قیمت، قابل سفارش است. 

سامانه چهار چرخ متحرک را می توانید با نمک مقایسه کنید! همیشه به آن نیاز ندارید و گاهی برای خوردن برخی میوه ها از آن استفاده می کنید و این حالت، دقیقاً در مورد سامانه چهار چرخ متحرک خودروهای سواری، نمود پیدا می کند. 

مثلاً روی برف و سطوح لغزنده یا در حالت مسابقه، برای کنترل بهتر خودرو در پیچ ها می توان از این سیستم ها بهره گرفت ولی اگر هنگام رانندگی معمولی شهری از آن استفاده کنید، پیامدی جز استهلاک بیشتر، مصرف سوخت بالاتر و نهایتاً افزایش هزینه ها به دنبال نخواهد داشت! 

البته در مورد یک سری خودروهای اسپرت کوپه با توجه به تعریف و مهندسی فنی متفاوتی که روی آن اعمال شده، ماجرا کمی فرق می کند. مثلاً خیلی از کارشناسانی که مرسدس بنز E63AMG را آزمایش کرده اند، می گویند این خودروی دیفرانسیل عقب خیلی عالی می پیچد و چسبندگی خوبی دارد اما رقیب اصلی آن یعنی آئودی RS6 که از سیستم کواترو سود می برد، روی دنده 2 و 3 و هنگام عبور از پیچ ها، عملکرد غیرقابل مقایسه ای داشته و وحشیانه حرکت می کند! 

البته دو عامل دیگر نیز در عملکرد فنی RS6 تأثیر دارند، یکی پیشرانه توربوشارژ سبک و دیگری بدننه آلومینیومی که دایو کردن های دماغه آن را به شدت کم می کند. 

در هر حال، راه حل های دیگری هم برای دستیابی به بالاترین میزان چسبندگی وجود دارد. به عنوان مثال این مهم در نیسان GT-R با انتقال جعبه دنده به عقب برقرار شده است. فراری FF نیز یکی دیگر از این مدل هاست که تقسیم وزن عالی آن را با در نظر گرفتن یک جعبه دنده فوق سبک دو سرعته در محور جلو، حاصل گردیده است. مثال بعدی، پورشه 911 کاررا 4 بوده که فقط 50 کیلو از پورشه 911 کاررا 2 سنگین تر است و مکانیزم تقسیم وزن بهتری دارد. در حقیقت، همه این ماشین های جدید به نسبت خودروهای قدیمی یک مزیت ویژه دارند و آن سود بردن از سیستم کنترل گشتاور دیفرانسیل هاست که روی قوای تقسیم شده به محورهای عقب و جلو کاملاً نظارت و اشراف داشته و به همین دلیل، در این کلاس خودرویی، کمترین میزان تند فرمانی و از دست رفتن کنترل قسمت عقب دیده می شود. 

در کل، ماشین های 4WD از تقسیم وزن بهتر، دیفرانسیل هوشمند، سواری پایدارتر، کنترل بهتر و سیستم تعلیق مناسب تری برخودارند، البته تایرها هم در چنین خودروهایی، نقش مهمی بازی می کنند (پیشنهاد اغلب کارشناسان بهره گیری از تایرهای چهارفصل است). 

در هر حال، وقتی همه این فاکتورها را کنار هم بگذارید، یعنی هم روی کاغذ و هم در عمل، راحتی، آرامش و ایمنی بیشتری دارید. هر چند تمامی این موارد برابر است با صرف هزینه بیشتر که البته کاملاً ارزش دارد. زیرا حتی خودروی توانمندی مثل ب ام و X3 نیز اگر فاقد سیستم چهار چرخ متحرک xDrive باشد، در روزهای سخت زمستانی و هنگام عبور از مسیرهای شیب دار، ناتوان عمل می کند، یا خودرویی مثل لکسس RX که از سیستم الکترونیکی دو چرخ عقب سود می برد، در شرایط سخت رانندگی لغزنده ای داشته و نمی تواند قدرت پیشرانه را به خوبی به چرخ ها منتقل کند. 



 

بالاخره ۲WD یا ۴WD، کدام بهتر است؟

کد محتوا: ۱۱۰۹

ارسال: جمعه، ۲۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶:۳۶

به روز شده: جمعه، ۲۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶:۳۶

کلید واژه‌‌ها: ۲WD / ۴WD /دیفرانسیل جلو/دیفرانسیل عقب/تک محوره/دو محوره/دو دیفرانسیل

نوع: نقد و بررسی

موضوع: تعیین نشده

فرستنده: سرپرست

منبع: مجله ماشین

پیوند:

زبان: پارسی

چاپ: ۱۴۰۴/۰۳/۱۵ - ۰۴:۵۴:۳۶

نشانی دسترسی: http://cardo.ir/contents/view/1109

 

© ۱۴۰۴ کلیه حقوق برای کاردو محفوظ است.