خودروی ژاپنی یا کرهای؟ رقابت خودروسازان شرق آسیا در ایران!
تحلیل کامل تفاوت کیفیت، دوام، طراحی و خدمات دو رقیب دیرینه ژاپنی و کره ای در بازار ایران
معرفی لامبورگینی روئلتو منصوری با قدرت بیشتر و ماسک فیبر کربنی!
منصوری با پکیجی به نام Initiate، لامبورگینی روئلتو را به یک هیولای ۱۰۷۰ اسب بخاری با ظاهری تهاجمی از فیبر کربن تبدیل کرده است.
معرفی پورشه ماکان GTS: اسپرتترین شاسیبلند برقی پورشه
پورشه با معرفی مدل ماکان GTS، خط تولید شاسیبلندهای تمامبرقی خود را گسترش داده است. این مدل که پنجمین عضو از خانواده ماکان برقی محسوب میشود، با تمرکز ویژه بر ویژگیهای اسپرت و رانندگی پویا (Driver-Focused) طراحی شده و استانداردهای جدیدی را در چابکی و دینامیک رانندگی تعریف میکند.
هزینه باورنکردنی تعمیر بوگاتی با قطعاتی گرانتر از فراری صفرکیلومتر!
هزینه بازسازی یک بوگاتی شیرون تصادفی سرسامآور است تا جایی که فقط قیمت چراغهای جلو بهتنهایی با یک پورشه ۹۱۱ صفرکیلومتر برابری میکند.
مزایا و معایب خودروهای سدان، هاچبک، شاسیبلند و وانت پیکاپ
خریداران خودروهای سدان، هاچبک، شاسیبلند و وانت پیکاپ در زمان انتخاب خود باید هدف کاربری و فاکتورهای مهم دیگر را در نظر بگیرند.
هنگام ترکیدن لاستیک خودرو، مناسب ترین واکنش چیست؟
به طور کلی چرخ ها و لاستیک های خودرو یکی از استراتژیک ترین و مهم ترین اجزای تشکیل دهنده یک وسیله نقلیه محسوب می شوند و بروز حادثه ای برای این قسمت، قطعا ایمنی خودرو و وضعیت حرکت ان را تحت الشعاع قرار خواهد داد.
اهمیت تمیز بودن انژکتور
وظیفه سیستم انژکتوری (Injector) ترکیب کردن سوخت و هوا به میزان و نسبت لازم و سپس تزریق آن به موتور خودرو است. سیستم انژکتور همان عملکرد مشابه سیستم کاربراتور را دارد اما بنابر ماهیت اجزای تشکیل دهنده آن و برخورداری از سیستم متفاوت، عمل ترکیب کردن سوخت و هوا در آن بسیار دقیق تر می باشد و به ندرت در تنظیمات موتور خودور اختلال ایجاد می کند. نکته مهم اینکه عملکرد مناسب سیستم انژکتور باعث کاهش مصرف سوخت خودرو و همچنین کاهش میزان آلودگی هوا میگردد.
انواع تونل باد و چگونگی آزمایش های آیرودینامیکی خودرو
بهبود ویژگی های آیرودینامیکی خودروها، تنها با آزمایش در تونل باد میسر می شود.
ترمیم شیشه ی خودرو
آیا تا به حال برایتان پیش آمده که در حین رانندگی، سنگی به شیشه خودروی شما برخورد کند و باعث ترک خوردگی یا شکستگی شود؟ آیا در چنین شرایطی شیشه خودرو را تعویض یا آن را ترمیم کرده اید؟
قوانین بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۴
قوانین بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۴ با تغییراتی همراه بوده که دانستن آنها برای هر رانندهای ضروری است. افزایش نرخ دیه، تغییر در محاسبه حق بیمه، جریمه دیرکرد و نحوه اعمال پوششها همگی نکاتی هستند که میتوانند مستقیما روی هزینهها و تعهدات شما تاثیر بگذارند.
دوشنبه، ۱۲ آبانماه ۱۴۰۴ - ۲۱:۱۵
شنبه، ۱۰ آبانماه ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۶
دوشنبه، ۵ آبانماه ۱۴۰۴ - ۱۹:۱۵
شنبه، ۳ آبانماه ۱۴۰۴ - ۱۱:۲۱
دوشنبه، ۲۸ مهرماه ۱۴۰۴ - ۱۸:۴۴
برترین خودروهای بریتانیایی در طول تاریخ
چهارشنبه، ۹ مردادماه ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۷
تویوتا سوپرا چگونه جاودانه شد؛ نگاهی به چهل سال تکامل+فیلم
دوشنبه، ۳ دیماه ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰
تجربه رانندگی با آئودی
چهارشنبه، ۱۲ اسفندماه ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۵
گران قیمت تر از بنزین؛ هزینه بالای شارژ سریع خودروهای برقی در آمریکا
جمعه، ۲۴ خردادماه ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸
۱۰ شاسی بلند لوکس با قیمت جالب در بازار جهانی
پنجشنبه، ۱۸ مهرماه ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۶
کارشناسی خودرو چیست و چگونه انجام میشود؟
شنبه، ۲۶ مهرماه ۱۴۰۴ - ۱۹:۵۱
از ایده تا شاهکار: فرآیند خلق رنگهای نمادین خودرو چگونه است؟
شنبه، ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۴
برداشتن ترموستات ماشین در فصل گرما؛ کاری درست یا اشتباهی بزرگ؟
دوشنبه، ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۲
راهنمایی آسان برای عموم
آیرودینامیک خودرو چیست؟
دوشنبه، ۶ مردادماه ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۷
شنبه، ۲۱ تیرماه ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۰
مروری بر تاریخچه کیا به بهانه پنجاهسالگی خودروساز کرهای
سدان بریسا اولین خودروی کیا محسوب میشود و حالا شرکت کرهای به مناسبت پنجاهسالگی خود، یک نمونه از این خودرو را بازسازی کرده است.
دوشنبه، ۱۴ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۵:۳۹ |
کیا این روزها با خودروهایی مثل تلوراید و مدلهای الکتریکی همچون EV۶ و EV۹، به شرکت موفقی تبدیل شده است ولی این خودروساز کرهای تاریخچهای طولانی دارد که به نیم قرن پیش بازمیگردد. کیا در حالی امسال پنجاهمین سالگرد تأسیس خود را جشن میگیرد که شاید هیچکس خارج از کره جنوبی خبر از این پیشینهٔ طولانی نداشته باشد. از دوچرخه تا خودروی اقتصادی پیشینهٔ کیا به سال ۱۹۴۴ و شرکت صنعتی کیونگسونگ بازمیگردد. این شرکت که ابتدا به ساخت قطعات دوچرخه و سپس خود دوچرخه میپرداخت، در سال ۱۹۵۲ به شرکت صنایع کیا تغییر نام داد. پس از جنگ کره و تجزیهٔ این کشور بعد از جنگ جهانی دوم، زندگی اکثر کرهایها بسیار دشوار شد و دوچرخه اولین گام برای حرکت دوبارهٔ این کشور محسوب میشد. فصل بعدی داستان کره جنوبی بسیار شبیه داستان بازسازی ژاپن پس از جنگ جهان دوم بود. با سرازیر شدن کمکهای آمریکا به این کشور، تولید موتورسیکلتها و پیکاپهای سهچرخ در کره آغاز شد. در این دوران، کیا بهصورت تحت لیسانس اقدام به تولید موتورسیکلتهای هوندا و وانتهای سهچرخ مزدا مثل T۶۰۰ میکرد. کیا T۶۰۰ این وانتهای سهچرخ که در کشورمان هم عرضه شدند، آنقدر در گذراندن کره از روزهای سخت نقش داشتند که دولت کره در سال ۲۰۰۸ رسماً آنها را بهعنوان دارایی فرهنگی به ثبت رساند. در سال ۱۹۷۴ نیز فصل جدید داستان زندگی کیا با کمک مزدا آغاز شد. در این سال، شرکت کرهای اولین خودروی سواری خود را با نام بریسا معرفی کرد که بر اساس مزدا فامیلیا ساخته شده بود. این دو خودرو بهجز تفاوتهای جزئی در طراحی بیرونی، تقریباً باهم یکسان بودند ولی بریسا آغازگر دوران خودروسازی کره بود زیرا هیوندای پونی بهعنوان اولین خودروی تولید انبوه کرهای یک سال بعد از این معرفی شد. بریسا هرچند از ابتدا توسط کیا طراحی و توسعه پیدا نکرده بود ولی ۹۰ درصد از قطعات آن در خود کره ساخته میشد. بریسا ابتدا با یک پیشرانهٔ ۱۰۰۰ سیسی با حدود ۶۰ اسب بخار قدرت و یک گیربکس چهار سرعتهٔ دستی تولید میشد. این خودرو هرچند مشخصات هیجانانگیزی نداشت ولی برای کشوری که تازه در حال ایستادن روی پاهای خود بود، گزینهٔ بسیار مناسبی بهحساب میآمد. همچنین زمانی که در دههٔ ۷۰ بحرانهای سوخت رخ داد، بریسا به دلیل مصرف سوخت پایین، محبوبیت زیادی پیدا کرد. ورود به بازار آمریکا در سال ۱۹۷۹، در بحبوحهٔ تظاهرات ضد دولتی در کره، رئیسجمهور این کشور «پارک چونگ هی» پس از نزدیک به دو دهه حکومت، ترور شد. بلافاصله پسازاین اتفاق، یک کودتای نظامی توسط ژنرال «چون دو هوان» شکل گرفت. یکی از نخستین اقدامات ژنرال چون، تحکیم صنعت خودروسازی کره بود و به همین دلیل، کیا را به توقف تولید خودروهای سواری در سال ۱۹۸۱ مجبور کرد. این شرکت حالا فقط مجاز به تولید کامیونهای سبک بود و این وضعیت تا اواسط دههٔ ۸۰ ادامه داشت تا اینکه در سال ۱۹۸۷ انتخابات ریاست جمهوری دموکراتیک در کره برگزار شد و سرانجام کیا در اواخر دههٔ ۸۰ با ساخت مدلهایی بر اساس خودروهای مزدا، دوباره تولید خودروهای سواری را از سر گرفت. در سال ۱۹۹۳ نیز این شرکت با افتتاح چهار نمایندگی، وارد بازار آمریکا شد. کیا و هیوندای در سال ۱۹۹۸ به هم پیوستند و کیا در سال ۲۰۰۵ پنج میلیونمین خودروی خود را صادر کرد. این فرایند ابتدا با صادرات بریسا به کشورهایی مثل یونان و کلمبیا آغاز شده بود. توجه به میراث گذشته سال گذشته کیا بیش از سه میلیون خودرو در سراسر جهان به فروش رساند ولی این شرکت هیچگاه فراموش نخواهد کرد که این موفقیت با بریسا کوچولو آغاز شد. خودروی مردمی سختکوشی که بسیاری از کرهایها را ماشیندار کرد و چیزی شبیه پیکان برای ما ایرانیها بود. بریسا بهنوعی یک نماد فرهنگی برای کره محسوب میشود و در دههٔ ۷۰ و اوایل دههٔ ۸۰، در خیابانهای سئول فراوان دیده میشد. این خودرو همچنین در سال ۲۰۱۷ با حضور در فیلمی بنام «یک راننده تاکسی» که نامزد کره جنوبی در نوزدهمین دوره جوایز اسکار بود، شهرت بیشتری پیدا کرد. حال کیا برای نشان دادن میراث برند خود، یک نمونه از بریسا را بازسازی کرده و در کنار وانت سهچرخ T۶۰۰ در قلب سئول به نمایش درآورده است.
کد محتوا: ۲۲۷۱۱
ارسال: دوشنبه، ۱۴ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۵:۳۹
به روز شده: دوشنبه، ۱۴ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۹:۰۶
کلید واژهها: کیا
نوع: گزارش
موضوع:
فرستنده: دبیر محتوا
منبع: پدال
بازدید: ۲۵۶
زبان: پارسی
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...
مجله و دانشنامه خودرویی
کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وبسایت کاردو سعی شده است با بهرهگیری از آخرین متدهای توسعه و برنامهنویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاههای هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژهای فراهم میسازد و طراحی سایت به گونهای است که لایهبندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق مییابد.
© ۱۳۹۳-۱۴۰۴ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.