استفاده از موتور و گیربکس مشابه با تارا اتوماتیک در شاهین

مشخصات سایپا شاهین اتوماتیک CVT و شاهین اتوماتیک پلاس

  سایپا شاهین در ابتدا در مدل دنده ای وارد بازار شد و حال پس از گذشت چند سال، سایپا در آستانه عرضه شاهین اتوماتیک CVT و پلاس قرار دارد. شاهین اتوماتیک دارای دو نسخه کاملا متفاوت بوده که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.  

دوشنبه، ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶:۲۸ |


مشخصات سایپا شاهین اتوماتیک با گیربکس CVT
یک نسخه شاهین اتوماتیک را که پیشتر با نام شاهین CVT می شناختیم قرار است که در ابتدا و زودتر از مدل دیگر به بازار عرضه شود. این نسخه دارای پیشرانه M۱۵ توربوشارژ است. یعنی همچنان از پیشرانه مشابهی با شاهین دنده ای بهره می برد. این موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر هشت سوپاپ که به سیستم پرخوران مجهز شده قادر به تولید ۱۰۹ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور است. این نیرو توسط گیربکس CVT اتوماتیک پانچ با هفت دنده شبیه سازی شده به چرخ های جلو منتقل می شود.

مشخصات سایپا شاهین اتوماتیک پلاس
یک نسخه دیگر شاهین اتوماتیک که قرار است در آینده به بازار عرضه شود، پیشتر با نام شاهین پلاس مطرح شده بود. اما ظاهرا سایپا نام آن را به شاهین اتوماتیک پلاس تغییر داده است. این خودرو مدل گرانتر شاهین اتوماتیک بوده و پیشرانه و گیربکس متفاوتی نسبت به مدل قبلی دارد.

سایپا شاهین اتوماتیک پلاس دارای موتور ME۱۶ بوده و چندی پیش در کنار سایپا کادیلا رونمایی شد. موتور ME۱۶ در واقع همان پیشرانه TU۵P ایران خودرو یا EC۵ بوده که یک موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ است. بدین ترتیب پس از مدت ها شاهین از موتور ۱۶ سوپاپ استفاده کرده است. این پیشرانه قادر به تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتن متر گشتاور بوده و نیروی آن توسط گیربکس AT اتوماتیک شش سرعته به چرخ های جلو منتقل می شود. این دقیقا همان موتور و گیربکسی بوده که ایران خودرو هم روی تارا اتوماتیک نصب کرده است.

تغییرات شاهین اتوماتیک نسبت به مدل دنده ای
سایپا شاهین اتوماتیک نسبت به مدل دنده ای به جز بهره گیری از گیربکس متفاوت، تغییراتی هم در طراحی ظاهری و کابین و سطح آپشن ها داشته است. این خودرو در بخش ظاهری دارای جلوپنجره کرومی، تریمن کرومی عقب بوده و در بخش کابین تریمی دو رنگ با طرح تزیینات طرح چوب دارد که مقداری نمای داخلی آن را جذابتر کرده است. همچنین رینگ هایی با دیزاین جدید برای این خودرو نصب شده بوند.

البته شاهین اتوماتیک به جز این موارد دارای نمایشگر مالتی مدیا بزرگتی بوده که از ۷ به ۱۰ اینچ تغییر یافته و به آنتن کوسه ای، کفپوش سه بعدی، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و دوربین دید ۳۶۰ درجه (آپشنال) و دوربین ثبت وقایع (آپشنال) مجهز شده است. ظاهرا همین امکانات علاوه بر شاهین اتوماتیک CVT روی شاهین اتوماتیک پلاس هم قرار است نصب شود.

نصب پیشرانه ME۱۶ روی شاهین دنده ای در آینده
سایپا به خوبی از ضعف موتور شاهین دنده ای آگاهی دارد و برای رفع این موضوع، مدتی پیش موتور ME۱۶ را که همان موتور TU۵P ایران خودرو بوده و روی محصولات روز پژو سیتروئن هم نصب بوده رونمایی کرد. در تمام خودروسازان دنیا، تیراژ تولید پیشرانه یکی از گلوگاه های تولید بوده و سایپا برنامه دارد در سال جاری تیراژ تولید این موتور ME۱۶ را افزایش دهد تا ضمن نصب روی سایپا کادیلا یا همان ال ۹۰ ایرانیزه شده، روی شاهین اتوماتیک پلاس و شاهین دنده ای هم نصب شود.

سایپا شاهین اتوماتیک CVT و مدل پلاس هر دو قرار است که در سال جاری راهی بازار شوند. طبق گفته این شرکت، ابتدا نسخه مجهز به گیربکس CVT و سپس مدل مجهز به موتور و گیربکس مشابه با تارا اتوماتیک راهی بازار می شود.


استفاده از موتور و گیربکس مشابه با تارا اتوماتیک در شاهین
مشخصات سایپا شاهین اتوماتیک CVT و شاهین اتوماتیک پلاس
گزارش

کد محتوا: ۲۲۵۷۹

ارسال: دوشنبه، ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶:۲۸

به روز شده: دوشنبه، ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱:۰۹

کلید واژه‌‌ها: سایپا، شاهین، اتوماتیک، شاهین اتوماتیک پلاس، تارا

نوع: گزارش

فرستنده: دبیر محتوا

منبع: خودرونویس

بازدید: ۳۴۹

زبان: پارسی

(۴ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.