استفاده از موتور Wankel صرفا به عنوان ژنراتور

مزدا MX-۳۰ با موتور ونکل رونمایی شد

  پس از سالها صبر و شایعه سازی، مزدا سرانجام پیشرانه محبوب روتاری خود را دوباره عرضه کرد. این پیشرانه ونکل Wankel روی مزدا MX-۳۰ REV نصب شده که در واقع نقش ژنراتور را برای این کراس اوور جمع و جور برقی ایفا می کند. مزدا MX-۳۰ با موتور ونکل روتاری در نمایشگاه خودرو بروکسل در ژانویه ۲۰۲۳ به نمایش گذاشته خواهد شد.  

چهارشنبه، ۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳:۲۹ |


البته این مزدا MX-۳۰ REV با موتور روتاری ونکل را نباید با مزدا RX-۷ اشتباه بگیرید. این موتور روتاری با یک سرعت ثابت فعالیت می کند و نقش ژنراتور را برای شارژ باتری های مزدا MX-۳۰ REV ایفا می کند و متاسفانه نیروی آن به چرخ ها مانند مزدا RX-۷ منتقل نمی شود. مزدا این ترکیب را به عنوان یک راه حل خوب و منطقی برای داشتن خودرویی برقی می داند که در کنار آن یک موتور بنزینی هم به عنوان ژنراتور نصب شده است.

مشخصات فنی مزدا MX-۳۰ REV با موتور ونکل
نسخه باتری الکتریکی تمام برقی مزدا MX-۳۰ ضعف بزرگی در زمینه پیمایش دارد. این نسخه به یک باتری ۳۵.۵ کیلووات ساعتی مجهز شده که در حالت شارژ کامل در عمل قادر به پیمایش ۱۶۱ کیلومتر مسافت است. مزدا MX-۳۰ تمام الکتریکی دارای یک موتور برقی با توان ۱۴۴ اسب بخار قدرت و ۲۷۱ نیوتن متر گشتاور بوده و قادر است طی ۹.۶ ثانیه از حالت سکون به مرز ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد.

حجم پیشرانه ونکل روتاری مزدا MX-۳۰ REV هنوز اعلام نشده است. هنوز مشخص نیست که مزدا توان موتور برقی را در نسخه REV کراس اوور MX-۳۰ نسبت به مدل باتری الکتریکی افزایش داده که بتواند اضافه وزن ناشی از نصب موتور بنزینی را جبران کند یا خیر. در سال ۲۰۲۰ مزدا اعلام کرده بود که یک نسخه MX-۳۰ با پیشرانه روتاری در دست توسعه است. این کمپانی همان سال رسما آغاز توسعه این خودرو را اعلام کرد و در سال ۲۰۲۱ نسخه برقی بدون موتور روتاری مزدا MX-۳۰ را رونمایی کرد.

خودروهای مهم مزدا با موتور ونکل Wankel
مزدا علاقه زیادی به استفاده از پیشرانه ونکل Wankel روتاری در محصولات خود داشته و این موضوع با نگاه به گذشته و محصولات پیشین این برند کاملا مشهود است. این شکل ابتدا لایسنس این تکنولوژی را از NSU دریافت کرد و سپس به کمک دانش مهندسین خود این پیشرانه را ارتقا داد. خودرو Cosmo که در نمایشگاه توکیو سال ۱۹۶۴ رونمایی شد، اولین محصول مزدا بود که از پیشرانه ونکل بهره گرفته بود. البته تولید انبوه این خودرو در سال ۱۹۶۷ محقق شد. در ادامه نیز موتور ونکل روی مدل های دیگری همچون مزدا RX-۳ و RX-۷ نصب شد که محبوبیت این پیشرانه را به اوج خود رساند.

اما مسائلی همچون مصرف سوخت بالا و آلایندگی بالای پیشرانه های روتاری ونکل Wankel مانع بزرگی بر سر راه مزدا به منظور استفاده از آنها به عنوان قلب تپنده محصولاتش شد. همین موضوع سبب شد که مزدا RX-۸ آخرین خودروی این کمپانی باشد که به موتور ونکل مجهز بوده که آن هم در سال ۲۰۱۲ از چرخه تولید خارج شد.

استفاده از موتور Wankel صرفا به عنوان ژنراتور
مزدا MX-۳۰ با موتور ونكل رونمايي شداستفاده از موتور Wankel صرفا به عنوان ژنراتور
مزدا MX-۳۰ با موتور ونكل رونمايي شد


استفاده از موتور Wankel صرفا به عنوان ژنراتور
مزدا MX-۳۰ با موتور ونکل رونمایی شد
گزارش

کد محتوا: ۲۲۵۳۰

ارسال: چهارشنبه، ۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳:۲۹

به روز شده: چهارشنبه، ۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱:۵۶

کلید واژه‌‌ها: مزدا، مزدا MX-۳۰

نوع: گزارش

فرستنده: دبیر محتوا

منبع: خودرونویس

بازدید: ۲۹۹

زبان: پارسی

(۲ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.