این نیسان روگ یک میتسوبیشی است!
دلیلی کاملا منطقی وجود دارد که چرا نیسان روگ پلاگین هیبرید جدید هیچ شباهتی به دیگر نسخه های این کراس اوور کامپکت ندارد: این خودرو در واقع یک نیسان واقعی نیست!
فورد اسپرتکا؛ تخم مرغ محبوب اروپایی!
دههها پیش از محبوبیت محصولات کلاس Mini-GTI مانند امروز، فورد با معرفی مدل اسپرتکا تلاش کرد تا به تنهایی وارد این بازار شود. اسپرتکا، نسخهای با توان فنی و ظاهری بهبودیافته از مدل عمومی فورد کا بود که در دوران محصولات خستهکننده فورد معرفی شد.
تارا توربو یا دنا پلاس توربو؛ رقابت خانوادگی جذاب ایرانی!
تارا توربو و دنا پلاس توربو دو محصول پرقدرت ملی بوده که رقابت تنگاتنگی با هم دارند. در این محتوا به مقایسه این دو برادر پرداختهایم.
جیلی امگرند جدید رقیب مهم آریزو ۵ از راه رسید
جیلی به طور رسمی پیش فروش نسل پنجم سدان امگرند خود را آغاز کرده است، با قیمت بین ۹۷۰۰ تا ۱۲۰۰۰ دلار که به صورت محدود ارائه می شود. مدل جدید بر پایه پلتفرم ماژولار جهانی BMA Evo ساخته شده و دو گزینه موتور ارائه میدهد: موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ و موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی.
خودروی ژاپنی یا کرهای؟ رقابت خودروسازان شرق آسیا در ایران!
تحلیل کامل تفاوت کیفیت، دوام، طراحی و خدمات دو رقیب دیرینه ژاپنی و کره ای در بازار ایران
مبدل کاتالیزور اگزوز چگونه کار می کند؟
مبدل کاتالیزوری مورد استفاده در اگزوز اتومبیل ها ، کاربرد جدیدی از کاتالیزور سطحی است
هر آنچیزی که از آب بندی صحیح موتور خودروهای خارجی باید بدانید
آب بندی خودروها چیزی نیست که متعلق به خودروهای قدیمی باشد و هنوز هم همه خودروها نیاز به آب بندی صحیح دارند تا بتوانند بهترین عملکرد و کیفیت را در اختیار صاحبانشان بگذارند.
نشانه های خرابی کمک فنر چیست؟
کمک فنرها یکی از مهم ترین بخش های خودرو محسوب می شوند و در صورت بی توجهی به آنها ممکن است با عواقب جبران ناپذیری مواجه شوید.
علت خرابی دینام خودرو چیست؟
دینام یا آلترناتور یکی از قطعات مهم سیستم برق خودروست که همانند هر قطعه دیگری شاید با گذشت زمان مشکلاتی را تجربه کند.
راهنماییهای لازم قبل از خرید خودروی نو!
مهم ترین و نخستین مرحله خرید اتومبیل درنظر گرفتن بودجه مالی است. مبلغی که میخواهید برای خرید خودرو کنار بگذارید را به طور دقیق تعیین کنید تا در یک بازه قیمتی مشخص، به دنبال خودروی مورد نظر خود بگردید. توجه داشته باشید که همه بودجه خود را برای خرید خودرو صرف نکنید زیرا بعدا هزینههای جانبی خودرو بیمه، سوخت، استهلاک قطعات و … به سراغ شما خواهند آمد.
چهارشنبه، ۲۸ آبانماه ۱۴۰۴ - ۱۸:۵۶
دوشنبه، ۲۶ آبانماه ۱۴۰۴ - ۱۷:۱۱
دوشنبه، ۱۹ آبانماه ۱۴۰۴ - ۱۲:۲۷
یکشنبه، ۱۸ آبانماه ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۲
دوشنبه، ۱۲ آبانماه ۱۴۰۴ - ۲۱:۱۵
تویوتا GR یاریس معرفی شد؛ فلفلی بسیار ریز اما خیلی تند + فیلم
شنبه، ۲۱ دیماه ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳
رندرهای جذاب از مدل سال ۲۰۵۰ موستانگ، کرولا، کوروت و سیویک
چهارشنبه، ۱۰ دیماه ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۲
خاص ترین مدل های خودرو مزدا MIATA
یکشنبه، ۲۵ خردادماه ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰
آشنایی با خودروهای باکیفیت اما ناموفق بازار ایران
سهشنبه، ۱ مهرماه ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷
۹ ویژگی و آپشن جالب در خودروهای لوکس
چهارشنبه، ۲۶ تیرماه ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲
کارشناسی خودرو چیست و چگونه انجام میشود؟
شنبه، ۲۶ مهرماه ۱۴۰۴ - ۱۹:۵۱
از ایده تا شاهکار: فرآیند خلق رنگهای نمادین خودرو چگونه است؟
شنبه، ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۴
برداشتن ترموستات ماشین در فصل گرما؛ کاری درست یا اشتباهی بزرگ؟
دوشنبه، ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۲
راهنمایی آسان برای عموم
آیرودینامیک خودرو چیست؟
دوشنبه، ۶ مردادماه ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۷
قوانین بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۴
شنبه، ۲۱ تیرماه ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۰
با اولین کراساوورهای دنیا آشنا شوید
امروزه کراساوورها بر بازار خودرو سلطه یافتهاند تا جایی که حتی در حال حذف سدانهای سنتی هستند. این تغییر چشمگیر حدود ۲۰ سال پیش با جدیت آغاز شد یعنی زمانی که تویوتا اولین نسل از لکسس RX که بر اساس پلتفرم کمری ساخته شده بوده را معرفی کرد؛ اما RX بههیچوجه اولین کراساوور دنیا نبود و تویوتا این کلاس را پایهگذاری نکرد بلکه فقط از مزیتهای آن استفاده کرد زمانی که رقبا توجهی به آن نداشتند. اولین کراساوورها پس از جنگ جهانی دوم توسط آمریکاییها و شورویها ساخته شدند و هرچند این خودروها رقیب مستقیم یکدیگر نبودند اما پیشنمایشی از خودروهایی را ارائه کردند که حدود نیمقرن بعد به شکل طوفانی بازار خودرو را در دست گرفتهاند.
شنبه، ۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۳:۴۴ |
ماترا سیمکا رانچو رانچو که توسط گروه مهندسی فرانسوی ماترا با همکاری شرکت خودروسازی فرانسوی سیمکا ساخته شد، در سال ۱۹۷۷ بهعنوان رقیب مستقیم رنجروور به بازار آمد. رانچو بر اساس نسخه پیکاپ از خودروی کوچک سیمکا ۱۱۰۰ ساخته شده بود. برای ساخت این ماشین مهندسان بهسادگی به طول شاسی سیمکا اضافه کرده و بدنه جدیدی را به آن اضافه کردند که از ترکیبی از فایبرگلاس و پلیاستر ساخته شده بود. هرچند رانچو ارتفاع زیادی از سطح زمین داشت اما از سامانه چهارچرخ محرک بیبهره بود. البته این کراساوور فرانسوی با همان انتقال قدرت دیفرانسیل جلو هم در سفرهای تفریحی خارج از شهر خوب عمل میکرد. زیر کاپوت رانچو هم یک پیشرانه ۱.۴ لیتری چهار سیلندر با تنها ۸۰ اسب بخار قدرت قرار گرفته بود. گاز M۷۲ خودروهای ساخت شوروی اغلب بسیار وحشتناک بودند اما نمونههای جالبی هم بین آنها پیدا میشود مثل همین گاز M۷۲ که بر اساس گاز M۲۰ ساخته شده و در سال ۱۹۵۵ معرفی شد. این خودرو که یک سدان چهاردر بود، اولین خودروی شاسی یکپارچه چهارچرخ محرک تولید انبوه دنیا محسوب میشود. بدنه M۷۲ نسبت به M۲۰ معمولی تقویت شده بود اما مهندسان شوروی شاسی و گیربکس آنرا از خودروی نظامی آفرود گاز ۶۹ قرض گرفته بودند. M۷۲ تنها ۵۵ اسب بخار قدرت داشت اما وظیفه خود را بهخوبی انجام میداد. از این خودرو مجموعاً ۴۶۷۷ دستگاه ساخته شد و تولید آن در سال ۱۹۵۸ خاتمه یافت. جیپ جیپستر پس از موفقیت جیپ ویلیز در جنگ جهانی دوم، شرکت ویلیز اوورلند معتقد بود حالا زمان ایدهآلی برای گسترش این فرمول برنده است. هرچند در آن زمان نسخه غیرنظامی جیپ با نام CJ ساخته شد اما سازنده متوجه شکافی در بازار شد که به خودروی کمی راحتتری نیاز داشت. این خودرو که جیپستر نام گرفت، هرچند بر اساس همان پلتفرم CJ ساخته شد اما طراحی سادهتر و شهریتری داشت. جیپستر که با کد VJ هم شناخته میشد، تا سال ۱۹۵۰ روی خط تولید ماند و مجموعاً نزدیک به ۲۰ هزار دستگاه از آن ساخته شد. لادا نیوا لادا نیوا توسط خودروساز اهل شوروی بنام آوتوواز طراحی و ساخته شد. این خودرو برای زمان خود کاملاً پیشرو و مترقی بود زیرا این نخستین خودروی آفرود تولیدی محسوب میشد که در آن از ساختار یکپارچه و سیستم تعلیق جلوی مستقل استفاده شده بود. همچنین نیوا صرفاً در شوروی باقی نماند بلکه به ایسلند، اتریش، اروگوئه و حتی بریتانیا هم صادر میشد. هرچند تولید این ماشین در سال ۱۹۷۷ آغاز شد اما همچنان ادامه دارد. لادا نیوا را میتوان بهعنوان جد همه کراساوورهای کامپکت چهارچرخ محرک امروزی در نظر گرفت. جیپ واگنییر جیپ واگنییر در سال ۱۹۶۳ به بازار آمد و اولین خودروی ۴×۴ لوکس محسوب میشد. هرچند واگنییر بعداً به یک شاسیبلند تمامعیار تبدیل شد اما اوایل واقعاً ظاهری کراساوور مانند داشت. این خودرو باوجوداینکه از شاسی مستقل پیکاپ استفاده میکرد اما شکل بدنه آن استیشن مانند بود و به همین دلیل بیشتر آمریکاییها آنرا یک استیشن با اسکلت یک پیکاپ میدانستند. البته شرکت کایزر که آن زمان مالک جیپ بود میدانست آمریکاییهای شهرنشین علاقهای به سواری خشک یک پیکاپ ندارند و به همین دلیل واگنییر مثل خودروهای سواری به تعلیق جلوی مستقل مجهز شده بود. AMC ایگل هرچند سوبارو مدل اوتبک خود را اولین کراس استیشن دنیا میداند اما درواقع این عنوان متعلق به AMC ایگل است. این خودرو که در سال ۱۹۷۹ به بازار آمد، بر اساس خودروی کامپکت کنکورد ساخته شده بود اما به سامانه چهارچرخ محرک هم مجهز بود. ایگل از شاسیبلندهایی مثل واگنییر که تشنه بنزین بودند کممصرفتر بود و به لطف تعلیق مستقل جلو، سواری آن شبیه به خودروهای سواری معمولی بود. هرچند ایگل برای آفرود جدی ساخته نشده بود اما توانایی حرکت در مسیرهایی که سدانها را دچار مشکل میکرد مثل گلولای، برف و شن را داشت. تویوتا رافور نسل اول رافور که در سال ۱۹۹۴ معرفی شد، هرچند پلتفرم منحصربهفردی داشت اما برخی قسمتهای آنرا از معماری کرولا قرض گرفته بود. این موضوع نهتنها به کاهش هزینهها کمک کرد بلکه رافور را تا حدودی به خودروهای سواری شبیه ساخته بود. این خودرو که رسماً آغازگر راه کراساوورهای امروزی بود، بهصورت دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ محرک در نسخههای سهدر، پنجدر و سهدر کابریولت تولید میشد.
کد محتوا: ۲۲۳۱۲
ارسال: شنبه، ۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۳:۴۴
به روز شده: شنبه، ۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۲:۴۸
کلید واژهها: کراس اوور، جیپ، تویوتا
نوع: گزارش
موضوع:
فرستنده: دبیر سرویس محتوا
منبع: سایت چرخان
بازدید: ۱۰۸۷
زبان: پارسی
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...
مجله و دانشنامه خودرویی
کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وبسایت کاردو سعی شده است با بهرهگیری از آخرین متدهای توسعه و برنامهنویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاههای هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژهای فراهم میسازد و طراحی سایت به گونهای است که لایهبندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق مییابد.
© ۱۳۹۳-۱۴۰۴ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.