سیسیتالیا ۲۰۲؛ ایتالیایی ها از همان اول زیبا بودند!
خودروی سیسیتالیا ۲۰۲ محصول سال ۱۹۴۷، با طراحی منحصربهفرد خود مرزهای میان مهندسی و هنر را جابهجا کرد. این خودرو به دلیل بدنه یکپارچه و مدرن، به عنوان اولین خودروی تاریخ به مجموعه دائمی موزه هنر مدرن نیویورک (MoMA) راه یافت و لقب «مجسمه متحرک» را از آن خود کرد.
معرفی مرسدس بنز یونیماگ سفارشی: غول بیراههنوردی
واحد Mercedes-Benz Special Trucks نسخهای خاص و لوکس از خودروی افسانهای Unimog را معرفی کرده است؛ کامیونی ۴×۴ که به تواناییهای خارقالعاده در آفرود شهرت دارد، اما اینبار با امکانات رفاهی کمنظیر وارد میدان شده است.
استارلایت ۵۶۰ ؛ شاسی بلند ۸۴۰۰ دلاری را ببینید
شرک SGMW که ائتلافی با حضور سایک–جنرال موتورز–وولینگ است از طریق برند وولینگ به طور رسمی جدیدترین عضو خانواده شینگوانگ یا استارلایت با نام Xingguang ۵۶۰ را رونمایی کرد.
پژو ۳۰۹ جیتیآی؛ مطرح با قلب ۴۰۵
پژو ۳۰۹، خودروی کامپکت فرانسوی، در سال ۱۹۸۷ با معرفی مدل GTI با موتور ۱۳۰ اسب بخاری خود به یک اسپرت جمعوجور تبدیل شد؛ اما اوج عملکرد این خانواده در مدل کمیاب GTI ۱۶ بود که با موتور ۱۶۰ اسب بخاری، در مسابقات رالی درخشید.
احیای لوتوس اسپریت سری ۱؛ پروژه گران قیمت بریتانیایی
شرکت بریتانیایی انکور با رونمایی از پروژه بازسازی مدرن لوتوس اسپریت سری ۱، یک نسخه انحصاری با بدنه فیبر کربن و موتور V۸ را معرفی کرد. این بازآفرینی قرار است در تیراژ محدود ۵۰ دستگاه و با قیمت پایه حدود ۴۳۰ هزار پوند عرضه شود.
هنگام ترکیدن لاستیک خودرو، مناسب ترین واکنش چیست؟
به طور کلی چرخ ها و لاستیک های خودرو یکی از استراتژیک ترین و مهم ترین اجزای تشکیل دهنده یک وسیله نقلیه محسوب می شوند و بروز حادثه ای برای این قسمت، قطعا ایمنی خودرو و وضعیت حرکت ان را تحت الشعاع قرار خواهد داد.
آیا سیستم دو دیفرانسیل مانع لیز خوردن خودرو میشود؟
بسیاری بر این باورند که سیستم دو دیفرانسیل مانع سر خوردن خودرو بر روی زمینهای برفی میشود و بدون ملاحظه رانندگی میکنند، اما آیا این امر صحت دارد؟
چرا گیربکسهای دستی همیشه بهترین نیستند؟
شاید برای بسیاری از رانندگان و عاشقان خودرو لذت رانندگی با جعبهدنده دستی بسیار بیشتر از جعبهدنده خودکار باشد. لذتی که میتواند حس خوب تعویض دنده را برای راننده ایجاد کند.
از ایده تا شاهکار: فرآیند خلق رنگهای نمادین خودرو چگونه است؟
تا به حال فکر کردهاید رنگ خاص خودرویتان چگونه خلق شده؟ سفری به فرآیند پیچیده، طولانی و هنرمندانه تولد یک رنگ، از ایده تا تولید نهایی.
علت صدای چرخ ماشین
ممکن است که شما هم گاهی اوقات در زمان رانندگی حس کرده باشید که صدای غیرعادی از چرخها به گوش میرسد. با اینکه صدای غیرعادی از چرخها گاهی نشانه مهمی نیست و خطری ندارد، اما گاهی هم میتواند خطرساز باشد.
اولین خودرو در مجموعه دائمی موزه هنر مدرن
شنبه، ۶ دیماه ۱۴۰۴ - ۱۴:۲۳
شنبه، ۲۹ آذرماه ۱۴۰۴ - ۱۹:۱۲
چهارشنبه، ۲۶ آذرماه ۱۴۰۴ - ۱۶:۳۸
دوشنبه، ۲۴ آذرماه ۱۴۰۴ - ۱۳:۰۶
دوشنبه، ۱۷ آذرماه ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۵
بزرگان دنیای فناوری با چه خودروهایی رانندگی میکنند
دوشنبه، ۱۴ بهمنماه ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴
خودرانهایی در سطوح مختلف
هشت حقیقت مهم درباره ماشینهای خودران
سهشنبه، ۱۵ اسفندماه ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸
کم هزینهترین روش نگهداری خودرو در ده گام
دوشنبه، ۳۰ آبانماه ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۷
معرفی ۱۰ سدان کند سال های اخیر
دوشنبه، ۲۷ مردادماه ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶
مدیرعامل فراری: اول من را بکشید بعد شاسی بلند تولید کنید
جمعه، ۱۶ بهمنماه ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰
کارشناسی خودرو چیست و چگونه انجام میشود؟
شنبه، ۲۶ مهرماه ۱۴۰۴ - ۱۹:۵۱
شنبه، ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۴
برداشتن ترموستات ماشین در فصل گرما؛ کاری درست یا اشتباهی بزرگ؟
دوشنبه، ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۲
راهنمایی آسان برای عموم
آیرودینامیک خودرو چیست؟
دوشنبه، ۶ مردادماه ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۷
قوانین بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۴
شنبه، ۲۱ تیرماه ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۰
دلیل اصلی ترکیدگی سیلندر خودرو
علت شاتون زدن موتور خودرو
قطعاتی در خودرو وجود دارد که شاید اسم آن ها را رانندگان تابحال نشنیده باشند. این قطعات کوچک نقش مهمی در سیستم خودرو ایفا می کنند و بی توجهی به آن ها می تواند سبب استهلاک و در نهایت تخریب آن ها شود. شاتون نمونه ای از این قطعات است که غلی رغم اندازه کوچکش، وظیفه مهمی را در سیستم موتور برعهده دارد و استهلاک و آسیب به آن می تواند سبب بروز مشکلاتی در موتور شود که حرکت خودرو هم دچار اختلال می شود.
سهشنبه، ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶:۰۳ |
در این مقاله قصد آن را داریم تا علت شاتون زدن خودرو را مورد بررسی قرار دهیم تا در صورت بروز چنین پدیده ای با شناخت علت به رفع آن اقدام شود. شاتون چیست؟ شاتون از جمله قطعاتی است که رابط بین میل لنگ و پیستون محسوب می شود. شاتون با ایجاد این ارتباط، حرکت عمودی پیستون را به حرکت چرخشی تبدیل می کند. علاوه بر این به منظور فشرده شدن مخلوط سوخت و اکسیژن در محفظه احتراق با حرکت پیستون به طرف بالا به آن انتقال می دهد. شاتون این انرژی مورد نیاز را از میل لنگ می گیرد. شاتون با کمک یاتاقان عمل تبدیل نیروی عمودی به چرخشی و بالعکس را انجام می دهد. شاتون از چه اجزایی ساخته شده است؟ شاتون قطعه ای میله مانند است که یک طرف آن سر بزرگ داشته و طرف دیگر آن کوچک است. این قطعه علی رغم وزن سبکش مقاومت و سختی بسیار بالایی دارد. زیرا در مقابل فشارهایی که از پیستون در عمل رفت و برگشت به آن وارد می شود باید استحکام و مقاومت بالایی داشته باشد. قسمت های این قطعه را در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم. سر کوچک این قسمت از شاتون با ساق آن یک متصل و یک تکه است. این سر شاتون با پیستون همیشه تماس دارد و با کمک گژن پین با آن اتصال دارد. سر کوچک شاتون یک یاتاقان را ایجاد می کند و در داخل آن هم یک بوش تعبیه می شود. جنس این بوش از مس یا برنج بوده و با گژن پین برخورد دارد و از ساییدگی سطح درونی یاتاقان سر کوچک جلوگیری می کند. بدنه شاتون بدنه یا ساق شاتون که با سر کوچک و قسمت بالایی سر بزرگ تر به صورت یکپارچه طراحی و ساخته می شود. البته ممکن است کل سه قسمت شاتون به صورت یک تکه ساخته شده باشد. وقتی پیستون حرکت می کند ضربات آن نخست به یاتاقان کوچک و پس از آن به بدنه و سر بزرگ آن منتقل می شود. سر بزرگ سر بزرگ شاتون که یاتاقان بزرگ هم گفته می شود در دو مدل طراحی و ساخته می شود. این قطعه به کمک لنگ به میل لنگ وصل می شود. با حرکت این یاتاقان، لنگ میل لنگ به چرخش درآمده و حرکت عمودی پیستون به میل لنگ منتقل می شود و وقتی این حرکت به حرکت چرخشی تبدیل شد سبب به حرکت چرخش ها می شود. علت شاتون زدن موتور خودرو بدترین علت گریپاژ کردن موتور خودرو شاتون زدن است. شاتون زدن وقتی روی می دهد که میزان روغن موتور در کارتل کاهش می یابد و یا این که روغن موجود به عللی نمی تواند وظیفه روانکاری بین قطعات مختلف را انجام دهد. این حالت کافی است که تا پیستون خشک شده و با این حالت کار کند و دمای آی به شدت بالا برود. گرمای تولید شده سبب منبسط شدن قطعات پیستون می شود و نتیجه آن قفل شدن گژن پین را به دنبال دارد. فشاری که از طرف پیستون ایجاد می شود به سمت پایین انتقال داده می شود وقتی شاتون قفل می شود سبب خمیدگی و شکستن آن می شود. در صورت قفل شدن کامل شاتون، فشار وارد شده آن را می شکند و سبب وارد شدن ضربه به دیواره های سیلندر و ترک خوردن آن می شود. ترکیدگی سیلندر خودرو به دلیل شاتون زدن در این حالت قطعاتی از جمله شاتون، سیلندر و میل لنگ ها همگی دچار آسسب دیدگی شده اند و یا باید آن ها را تعمیر کرد و یا با نمونه های جدید جایگزین شوند. این حالت بیشتر در هنگامی روی می دهد که خودرو با سرعت زیاد و دور موتور بالا حرکت می کند. چنانچه سرعت خودرو و دور موتور آن پایین باشد احتمال اینکه قفل شاتون باز شده و کارش ادامه پیدا کند وجود دارد هر چند این حالت بسیار سخت است. در این وضعیت شاتون به علت فشار وارده از پیستون خم می شود و در هنگام حرکت با دیوار سیلندر تماس پیدا کرده و صدای شدیدی به هنگام کار کردن موتور تولید می شود. در حالت نخست که شاتون قفل می کند دیگر خودرو قادر به حرکت نیست اما در حالت دوم که شاتون به کار خود ادامه می دهد دور موتور به شدن افت چیدا می کند و حرکت خودرو به سختی انجام می شود. علائم خرابی شاتون شاتون از جمله قطعاتی است که کم تر دچار خرابی می شود و معمولا تصادفات از عواملی است که سبب شکستن و خرابب ان می شود. در ادامه به بررسی علائم خرابی و آسیب دیدن این قطعه می پردازیم. شنیده شدن صداهای غیر عادی از موتور به هنگام حرکت خودرو در سرعت زیاد صداهای غیر عادی از موتور به گوش می رسد که این صداها در هنگام حرکت با سرعت پایین و به هنگام توقف کم تر تولید می شود. شنیده شدن صدای تق تق از زیر کاپوت این صدا در اثر خشک کار کردن شاتون و ایجاد اصطکاک به علت گیر کردن انگشتی شاتون با میل لنگ تولید می شود. پرت شدن قطعه از زیر کاپوت یکی از علائم قطعی خرابی شکستن و آسیب دیدگی شاتون در هنگامی است که خودرو با جایی برخورد کرده یا تصادف می کند که در این حین ممکن است قطعه ای به بیرون از کاپوت پرت شود. نشت روغن خارج شدن روغن می تواند نشانه ای از خرابی شاتون باشد. البته خروج و نشتی روغن می تواند علل مختلفی داشته باشد که در صورت بررسی سایر علل اگر موردی پیدا نشود خرابی شاتون می تواند تنها علت آن باشد که نیاز به بررسی دارد. کلام آخر در این مقاله به بررسی علت شاتون زدن موتور خودرو پرداختیم. این مساله معمولا خیلی کم اتفاق می افتد که علت عمده آن می تواند برخورد خودرو با جایی و یا تصادف باشد. اگر در حین رانندگی متوجه شدید که صداهای غیر طبیعی از موتور به گوش می رسد خودرو را در جایی پارک کرده و به بررسی علت بپردازید. در صورتی که علت این صدا را از خرابی شاتون ها تشخیص دادید فورا به یک تعمیرگاه مراجعه کرده تا سریعا خرابی شاتون ها رفع شود.
کد محتوا: ۲۲۱۸۷
ارسال: سهشنبه، ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶:۰۳
به روز شده: سهشنبه، ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۵:۰۴
کلید واژهها: علت شاتون زدن موتور خودرو، دلیل ترکیدگی سیلندر خودرو، علائم خرابی شاتون
نوع: دانشنامه
موضوع:
فرستنده: دبیر سرویس محتوا
منبع: خودرونویس
بازدید: ۲۷۷۴
زبان: پارسی
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...
مجله و دانشنامه خودرویی
کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وبسایت کاردو سعی شده است با بهرهگیری از آخرین متدهای توسعه و برنامهنویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاههای هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژهای فراهم میسازد و طراحی سایت به گونهای است که لایهبندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق مییابد.
© ۱۳۹۳-۱۴۰۴ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.