این نسخه از یک پیشرانه ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ بهره میبرد که قادر به تولید بیشینه قدرت ۳۶۲ اسببخار است. این قیمت و قدرت برای نسخه پایه مرسدس CLS بسیار بالا بوده و در چنین بازارهایی این نسخه جذابتر E کلاس برای بسیاری از اقشار قابل خرید نیست.
اما در اروپا مرسدس نسخه پایه دیگری را برای CLS در نظر گرفته است، این نسخه تریم CLS ۲۲۰d بوده که قیمت پایهای معادل ۶۲ هزار و ۵۰۰ دلار دارد و به یک پیشرانه دو لیتری توربودیزل ۱۹۱ اسببخاری مجهز شده است.
نصب پیشرانه ۱.۵ لیتری برای سدانی پریمیوم!
اما مرسدس به تازگی یک نسخه پایه دیگر برای این سدان کوپه استایل در چین با نام CLS ۲۶۰ عرضه کرده که وجه تمایز آن با نسخه پیشین، پیشرانه ضعیفتری است که در زیر کاپوت این خودرو جا خوش کرده! این خودرو در بازار چین برچسب قیمتی معادل ۸۱ هزار و ۵۰۰ دلار داشته و به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری بنزینی مجهز شده که نیروی تولیدی آن توسط یک جعبه دنده ۹ سرعته خودکار به محور عقب منتقل میشود.
این پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ در CLS ۲۶۰ قادر به تولید بیشینه قدرت ۱۸۴ اسببخار و بیشینه گشتاور ۲۸۰ نیوتنمتر بوده و برای کاهش مصرف سوخت و تولید گشتاور بیشتر در دور پایین یک سیستم هیبریدی ملایم نیز با آن کوپل شده است.
این نسخه CLS با وجود بهره بردن از یک پیشرانه کم حجم به نسبت ضعیف ۱.۵ لیتری، چندان هم کند نیست؛ این خودرو قادر است طی ۸.۷ ثانیه از حالت سکون به مرز ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. همزاد این خودرو در چین یعنی E کلاس نیز دارای چنین تریمی به نام E۲۶۰ با سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک ۴Matic بوده که ۰.۳ ثانیه نسبت به CLS در شتابگیری اولیه کندتر است. یک نکته در خصوص E کلاس وجود دارد که این خودرو به صورت اختصاصی در چین تولید شده و فاصله محور آن نسبت به حالت استاندارد مقداری بیشتر است؛ تولید این خودرو در چین باعث شده که قیمت پایه آن تا حدی نسبت به CLS وارداتی به این کشور پایینتر باشد.
چه چیز مرسدس را مجبور به این کار کرد؟
اما چرا باید مرسدس خودرویی بزرگ و لوکس مانند CLS را به چنین پیشرانه کوچکی مجهز کند؟ یکی از دلایل آن مالیاتی است که مرسدس برای صادرات این خودرو پرداخت میکند به دلیل بهره بردن از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری به مراتب کمتر از خودروهای مجهز به پیشرانههای حجیم و پر توان است. دلیل دیگری که مرسدس تصمیم به نصب چنین پیشرانهای برای CLS گرفت، امکان عرضه این خودرو با قیمتی پایینتر بود، چراکه این نسخه پایه مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتری حدود ۱۰ هزار دلار نسبت به CLS ۳۰۰ قیمت ارزانتری دارد؛ بدین ترتیب افراد بیشتری توان خرید آن را خواهند داشت.
اما کاهش حجم پیشرانه یک سیاست راهبردی در بسیاری از کشورهای دنیاست؛ شاید بهترین مثال آن باز هم به سبد محصولات مرسدس بنز و نسل بعدی AMG C۶۳ مربوط شود؛ چراکه این کمپانی آلمانی قصد دارد نسل بعدی این خودرو را به جای یک پیشرانه ۴ لیتری هشت سیلندر دو توربوشارژ، به یک پیشرانه دو لیتری الکتریکی سازی شده مجهز کند. البته در این لحظه تحقق این موضوع قطعی نشده، اما با توجه به پیشرفتهایی که خودروسازان در زمینه تولید و توسعه پیشرانه هیبریدی و الکتریکی کردهاند، بعید نیست که روند کاهش تعداد سیلندرها و حجم موتور ادامهدار باشد.
به دلیل سختتر شدن روز به روز قوانین مربوط به آلایندگی و تولید گازهای گلخانهای توسط پیشرانه خودروهای درونسوز، خودروسازان ملزم به الکتریکی سازی و کاهش حجم پیشرانههای نصب شده روی محصولات جدید خود شدهاند. اما با توجه به کاهش حجم پیشرانههای درونسوز نباید نگران کاهش قدرت تولیدی بود، چراکه این کاهش حجم با نصب پیشرانههای الکتریکی جبران شده و قدرت تولیدی مجموع سیستم هیبریدی کاملا مشتری را راضی میکند.