۱۰ خودرویی که یک دهه گذشته صنعت خودروسازی را بازتعریف کرده اند

  بدون شک، دهه گذشته میلادی، برای صنعت خودروسازی که بیش‌ازپیش جذابیت‌های بی‌شماری را به دست آورده و به سمت جلو می‌رود، ده‌ساله بسیار مهم و تأثیرگذاری به شمار می‌رود.  

شنبه، ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵:۱۸ |

چه بخواهد این جذابیت، جنگ برای به دست آوردن اسب بخار بیشتر در خودروهای آمریکایی باشد، چه برای هرچه مدرن‌تر و بهینه‌تر شدن خودروهای برقی و چه برای سلطه پیدا کردن خودروهای کراس اوور و شاسی‌بلند، این دهه، ده سال بسیار مهم و تأثیرگذار بوده است.

به همین خاطر، هر پیشرفت و جذابیتی که در این صنعت رخ‌داده است باید خودروهایی باشند که به‌صورت ویژه، نمایانگر این ده‌ساله صنعت خودروسازی بوده‌اند. البته شاید محدود کردن بهترین‌ها ازنظر فن‌آوری، تأثیرگذاری روی صنعت خودرو و مؤلفه‌های کلی دیگر، کار راحتی نباشد اما شما می‌توانید در این فهرست که شماره‌گذاری‌های آن، هیچ دلیل خاصی ندارند، با ۱۰ خودرویی روبرو شوید که دهه گذشته این صنعت را تعریف کرده‌اند.

۱-دوج چلنجر Hellcat(گربه جهنمی)

این خودروی عضلانی و اسپرت آمریکایی، تنها به یک دلیل در این فهرست جای‌داده شده است و آن‌هم کلمه‌ای به نام «قدرت» است. دهه گذشته جایی بوده است که قدرت‌های هیولایی از خودروهایی با تولید انبوه سردرمی آوردند و شاید برای این گزینه، هیچ خودرویی بهتر از گربه جهنمی دوج باقدرت ۷۰۷ اسب بخار نباشد. البته چلنجر نه‌تنها آخرین خودرویی در جهان است که می‌توان آن را یک «خودروی عضلانی» نامید، بلکه بیش‌ازپیش جایگاه خود را تثبیت و محکم نیز کرده است.

درحالی‌که شورلت کامارو و فورد موستانگ، جایگاه جهانی خود را به‌عنوان خودروهای اسپرت و نه عضلانی به دست آورده‌اند اما چلنجر همچنان دیگران را به چالش کشیده و با همان کلاس خودرویی خود به‌پیش می‌تازد. خودرویی که در سال ۲۰۰۸ باز متولد شد، اما سال ۲۰۱۰ بود که این عضلانی آمریکایی، به بلوغ رسید و سریع و سریع‌تر شد.

۲-پورشه ۹۱۸ اسپایدر

این خودروی هیبرید آلمانی از همان ابتدای کار خود، توانسته بود راه خود را از رقیبان دیگرش مانند فراری لافراری و مک لارن P۱ جدا کرده و به خاطر فن‌آوری‌های به‌روز و مدرنی که در پورشه در آن استفاده کرده بود، تأثیر به سزایی بر دیگر محصولات بعدی این شرکت اشتوتگارتی بگذارد. حتی فن‌آوری پیشرفته ۹۱۸ اسپایدر، راه را برای پیشبرد خودروهای موفقی مانند تایکان برقی پورشه نیز بازکرده است.

البته تنها قدرت ترکیبی بی‌نظیر ۸۸۷ اسب بخار و موفقیت بی‌نظیر این خودرو در پیست نوربرگرینگ نبوده که دلیل ماندگاری آن شده است بلکه بهینه بودن مصرف سوخت زمانی که صحبت از هیبرید بودن و بسته‌های باتری نیز به میان میاید، بازهم این خودروی پورشه، حرف زیادی برای گفتن دارد.

۳-مرسدس بنز SLS AMG

این خودروی آلمانی که در اوایل دهه گذشته یعنی ابتدای سال ۲۰۱۰ معرفی‌شده بود، در بین آخرین خودروهای AMG جای می‌گیرد که از پیشرانه تنفس طبیعی ۸ سیلندر استفاده کرده است. این خودروی جذاب، همچنین با طراحی خود توانست نامش را به‌عنوان یک خودروی نمادین در تاریخ خودروسازی ثبت کرده و مسیر شرکت AMG برای محصولات بعدی‌اش را هموارتر کند.

البته این خودروی خوش‌چهره و جذاب مرسدس AMG، بعدها با یک خودروی اسپرت در رده جهانی بانام AMG GT جایگزین شد و تولید آن متوقف شد.

۴-شورلت کوروت (C۷)

نسل موسوم به C۷ از شورلت کوروت، نمایانگر خودروهای اسپرت موتور جلو آمریکایی بوده که در سال ۲۰۱۰ اتفاق افتاد. درواقع مهندسان و طراحان شورلت، با این کار قصد داشتند تا بیشترین قدرت ممکن را از این خودرو و قلب تپنده‌اش، استخراج کنند.

این خودروی اسپرت آمریکایی، با یک موتور ۶.۲ لیتری ۸ سیلندر مجهز به سامانه سوپرشارژ تغذیه می‌شود که می‌تواند قدرت ۷۵۵ اسب بخار و گشتاور عالی ۹۶۹ نیوتون متر را تولید کند. البته در حال حاضر، این خودرو تبدیل به یک خودروی موتور وسط شده و نسل C۷ از کوروت نیز به تاریخ پیوسته است.

۵-مک لارن ۷۲۰S

قبل از این‌که بخواهد سال ۲۰۱۰ شروع بشود، مک لارن حتی به‌عنوان یک خودروساز، وجود خارجی نداشت. البته این شرکت خودروهای مسابقه‌ای تولید می‌کرد اما شرکتی نبود که بخواهد با تولید خودروهای جاده‌ای نیز، دیگر رقیبان جدی و مطرحی مانند فراری و لامبورگینی را به چالش بکشد. سال ۲۰۱۰ بود که مک لارن بریتانیایی، خودروی ۷۲۰S خود را به میدان مبارزه فرستاد.

خودرویی با قلب تپنده ۴ لیتری ۸ سیلندر که می‌توانست با سیستم توربو دوقلو،۷۱۰ اسب بخار قدرت به زیر پای راننده خود منتقل کند. حالا که پرونده دهه گذشته میلادی بسته‌شده است، نمی‌توان صنعت خودروسازی را بدون مک لارن و خودروی نمادین این شرکت یعنی ۷۲۰S تصور کرد. خودرویی که کارت ورود این شرکت را به باشگاه خودروسازان جهانی صادر کرد.

۶-بنتلی بنتایگا

سال ۲۰۱۰ سالی بود که به‌صورت گسترده باروی کارآمدن خودروهای کلاس شاسی‌بلند مزین شده بود. تویوتا راو ۴ اولین خودروی شاسی‌بلندی بود که در آمریکا توانست لقب بهترین فروش را به دست بگیرد؛ اما یک شاسی‌بلند فوق لوکس از طرف بنتلی لوکس ساز، شاید مبحث دیگری باشد.

بنتلی بنتایگا در سال ۲۰۱۵ روی کارآمد و از آن زمان تاکنون، استون مارتین، لامبورگینی و رولز-رویس نیز این روش را برای ساخت یک شاسی‌بلند عجیب و جذاب با برند خودشان، دنبال کردند. حتی فراری نیز برنامه‌ریزی‌هایی کرده است تا وارد این بازار پررونق جهانی یعنی شاسی‌بلند ها شود.

۷-تویوتا ۸۶ و سوبارو BRZ

البته دهه گذشته تنها مختص خودروهای پرقدرت با اسب بخار بالا یا شاسی‌بلند های لوکس و گران‌قیمت نبوده‌اند. بلکه شرکت‌هایی مانند تویوتا و سوبارو ژاپن، با همکاری با یکدیگر، ثابت کرده‌اند که همه‌چیز قدرت و مؤلفه‌های لوکس نبوده و می‌توانند خودروی اسپرت و جذابی را تولید کنند که باقیمت پایین کمتر از ۳۰,۰۰۰ دلار نیز بتواند کارهای بزرگی را انجام دهد.

شاید به‌جز مزدا MX-۵ که یک خودروی اسپرت نمادین محسوب می‌شود، بتوان تنها تویوتا ۸۶ و سوبارو BRZ را، یک خودروی اسپرت با موتور تنفس طبیعی دانست که احتمالاً هیچ‌گاه تکرار نخواهند شد.

۸-فورد F۱۵۰

چگونه می‌توان فهرستی از بهترین‌ها داشت اما نام یک وانت جذاب، قدرتمند، عضلانی و خوش‌چهره‌ای را که توانسته در سال‌های متمادی، پرفروش‌ترین خودروی کشور آمریکا باشد را نیاورد. این دهه حتی با معرفی یک نمونه خاص از فورد F۱۵۰ بانام رپتور (Raptor) شروع شد که باقابلیت‌های آفرودی خود، انقلابی در این کلاس خودرویی به پا کرد.

در سال ۲۰۱۴، سری F شرکت فورد وارد سیزدهمین نسل خود شد و توانست اولین خودروی تولید انبوه آمریکایی لقب بگیرد که برای کاهش وزن خود، به‌صورت گسترده، در آن از آلومینیوم استفاده‌شده است.

۹-بوگاتی شیرون

شاید عبارت «بازی عوض کن» یا تغییردهنده معادلات خودرویی جهان را بتوان به بوگاتی ویرون داد که این شرکت در سال ۲۰۰۵ آن را معرفی کرد؛ اما بوگاتی، یازده سال پس‌ازآن و با معرفی مدل شیرون خود، همه‌چیز را به سمت هیولایی شدن بیشتر وبرتری بی‌قیدوشرط، پیش برد. این هیولای جذاب که با یک انجین حجیم ۸ لیتری ۱۶ سیلندر (W۱۶ همراه شده بود) توانست تا اواخر سال ۲۰۱۹ و بابروزرسانی هایی که در آن صورت گرفت، به‌سرعت بیش از ۳۰۰ مایل بر ساعت (۴۸۳ کیلومتر بر ساعت) برسد.

این خودرو همچنین علاوه بر تمام رکورد شکنی‌هایش، رکورد ۰-۴۰۰-۰ کیلومتر بر ساعت را نیز که در ۴۱.۹۶ ثانیه به انجام رساند، شکست.

۱۰-تسلا مدل S

زمین‌ بازی خودروسازی یک‌بار برای همیشه در دهه گذشته و در سال ۲۰۱۲، تغییر کرد؛ یعنی سالی که تسلا مدل S راه خود را به سمت بازارهای خودرویی جهآن‌هموار کرد. البته حتی قبل از اینکه ایلان ماسک متولد شود نیز خودروهای برقی در جهان در سالیان دور وجود داشته است اما تسلا مدل S همان چیزی بود که جهان انتظارش را می‌کشید.

خودرویی با طراحی خارجی و داخلی بسیار جذاب و چشم‌نواز، ضریب آئرودینامیک عالی، عملکرد بی‌نظیر در تمامی زمینه‌ها، سرعت و شتاب گیری استثنائی و باتری‌های انقلابی که معادلات را عوض کردند. حتی این خودرو توانست رقابتی هیجان‌انگیز و پرهیاهو برای ساخت خودروهای برقی را در بین بسیاری از شرکت‌های ریزودرشت جهانی به راه بیندازد که پیشرانه این صنعت برای خودروهای برقی شده است.


۱۰ خودرویی که یک دهه گذشته صنعت خودروسازی را بازتعریف کرده اند
مقاله

کد محتوا: ۲۰۸۸۶

ارسال: شنبه، ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵:۱۸

به روز شده: شنبه، ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶:۹۹

کلید واژه‌‌ها: دوج چلنجر، پورشه، مرسدس بنز، شورلت، مک لارن، بنتلی، تویوتا، سوبارو، فورد، بوگاتی، تسلا

نوع: مقاله

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: سایت چرخان

بازدید: ۹۴۴

زبان: پارسی

(۳ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۲ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.