سیستم اتوپایلوت تسلا چگونه کار می کند؟

  از جمله ویژگی های خودروهای تولیدی تسلا که در ماه های اخیر در کانون توجه خریداران قرار گرفته، می توان به سیستم نیمه خودکار اتوپایلوت این ماشین ها اشاره نمود که بارها و بارها جان بسیاری از سرنشینان اتومبیل های این شرکت را نجات داده و از برخوردشان با موانع جلوگیری کرده است.  

سه‌‌شنبه، ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹:۵۰ |

ایلان ماسک مدیرعامل این کمپانی خودروساز نیز در ماه آوریل پیرامون همین مساله اعلام نمود که سیستم اتوپایلوت می تواند تا ۵۰ درصد از بروز سوانح رانندگی جلوگیری کند.

اما سیستم اتوپایلوت تسلا نیز درست مانند هر فناوری مشابه دیگر، با کاستی هایی روبروست و نمی توان آن را کامل خواند؛ برای نمونه لازم است که راننده تمام مدت حواسش را به آن معطوف نماید و نمی توان این سیستم را به حال خود رها کرد.

اگر خبرها را دنبال کرده باشید حتما می دانید که چندی پیش فردی به خاطر استفاده از این سیستم با خودروی تسلای خود دچار سانحه شده و جانش را از دست داد.

البته اطلاعات اندکی در مورد این اتفاق منتشر گردید اما تسلا اعلام نموده که در زمان تصادف، ماشین در وضعیت اتوپایلوت بوده است. با در نظر داشتن مناقشات به وجود آمده در خصوص کارایی و عملکرد این سیستم در نظر داریم در ادامه این مطلب نگاهی دقیق تر به آن داشته باشیم.

سیستم اتوپایلوت از سنسورهای مختلفی تشکیل شده که دورتادور ماشین کار گذاشته می شوند. این حسگرها به خودرو کمک خواهند کرد تا درک بهتری از محیط پیرامونی اش پیدا کند و با ایمنی و امنیت کامل هدایت ماشین را غالبا در اتوبان ها و بزرگراه ها بر عهده بگیرد.

سخت افزار مورد استفاده در سیستم خودران تسلا دربرگیرنده یک رادار جلویی، دوربین جلو، سیستم الکتریکی کمک ترمز کنترل شونده دیجیتالی و ۱۲ حسگر دوربرد فراصوت می شود که دورتادور بدنه کار گذاشته شده اند.

سنسورهای التراسونیک یا فراصوت به شکلی استراتژیک دورتادور بدنه خودرو را احاطه کرده اند و قادرند تا ۴.۸ متر آنطرف تر را در هر جهتی و با هر سرعتی حس کنند.

این حسگرها به ماشین امکان می دهند که وقتی چیزی بیش از اندازه به خودرو نزدیک شد، فاصله مناسب را با آن حفظ نموده و مثلا با عوض کردن لاین، از بروز سانحه جلوگیری نمایند.

با این همه، لازم است اشاره نماییم که مواردی نظیر گرد و غبار می تواند روی این حسگرها را بپوشاند و مانع از دید محیط پیرامونی توسط آنها شود.

رادار شناسایی ماشین ها و دیگر اشیاء در حال حرکت را میسر می کند.

دوربین جلویی که در بالا به آن اشاره شد در راس شیشه جلوی ماشین تعبیه شده. کامپیوتری که درون این دوربین قرار دارد امکانی را برای خودرو فراهم می کند تا موانع پیش روی خود را تشخیص دهد.

دوربین جلویی که در بالا به آن اشاره شد در راس شیشه جلوی ماشین تعبیه شده. کامپیوتری که درون این دوربین قرار دارد امکانی را برای خودرو فراهم می کند تا موانع پیش روی خود را تشخیص دهد.

این دوربین را در اصل می توان به منزله چشم سیستم دانست چراکه به ماشین امکان می دهد ترافیک، عابرین پیاده، علائم جاده ای، خطوط جدا کننده لاین و هرچیز دیگری که ممکن است در مسیرش باشد را تشخیص دهد و این اطلاعات در واقع به ماشین کمک می کنند تا خود را هدایت نماید.
برای فعال نمودن اتوپایلوت صرفا باید دکمه کروز کنترل را دوبار به داخل فشار داد تا ماشین هدایت خود را به دست بگیرد.

برای فعال نمودن اتوپایلوت صرفا باید دکمه کروز کنترل را دوبار به داخل فشار داد تا ماشین هدایت خود را به دست بگیرد.

برای غیرفعال کردن اتوپایلوت هم باید دکمه ای که در بخش انتهایی ساقه کروز کنترل قرار دارد را فشار داده و ساقه را به سمت جلو حرکت دهید یا اینکه ترمز را بگیرید. با اندکی حرکت دادن فرمان هم البته می شود این سیستم را غیرفعال نمود.

در زمانی که سیستم اتوپایلوت فعال است ماشین می تواند در داخل یک لاین به صورت خودکار حرکت نماید، لاین عوض کند، سرعت خود را مدیریت نماید و کنترل ترمز را ضمن رانندگی در اختیار بگیرد.

ماشین های تسلا همچنین قابلیت پارک دوبله و پارک خودکار در موقعیت های عمود را هم دارند. در ماه ژانویه، این شرکت سیستم خود را به روز رسانی کرد به نحوی که حالا به لطف آن یک خودرو می تواند بدون حضور راننده در ماشین نیز وارد پارکینگ شده یا از آن خارج گردد.

راننده ها همچنین می توانند ماشین خود را فراخوانی کنند تا به صورت خودکار به موقعیت رفته و سوارشان کند.

البته سیستم اتوپایلوت تسلا هنوز با محدودیت های زیادی روبروست و مثلا نباید در مناطق مسکونی حاوی چراغ های راهنمایی یا تابلوی توقف از آن استفاده نمود. در واقع این سیستم صرفا برای استفاده در بزرگراه ها طراحی شده است.

کنترل پنل این خودروها نوع ترافیک، موانع و علائم مربوط به لاین را که سیستم در حال دنبال نمودنش است در خود نشان می دهد.

با وجود آنکه سیستم اتوپایلوت می تواند هدایت خودرو را در بزرگراه ها بر عهده بگیرد، راننده ها باید همواره دستانشان را روی فرمان داشته باشند تا در صورت نیاز بی درنگ کنترل آن را بر عهده بگیرند.

تسلا در بیانیه ای که در ماه اکتبر در مورد سیستم اتوپایلوت خود منتشر کرد اعلام نمود: راننده همچنان مسئول ماشین است و کنترل آن را در اختیار دارد. نکته دیگر اینکه شما همواره به اطلاعاتی که ماشین تان مورد استفاده قرار می دهد نیز دسترسی خواهید داشت.

سیستم اتوپایلوت به گونه ای طراحی شده که تشخیص می دهد آیا دستان شما روی فرمان قرار دارند یا خیر. اگر دستان روی فرمان نباشد سیستم به صورت تصویری به شما هشدار خواهد داد و با انتشار یک فرمان صوتی درخواست می کند که کنترل فرمان را در اختیار بگیرید.

سیستم اتوپایلوت تسلا همچنین مرتبا از دیگر خودروهای تولیدی توسط این شرکت یاد می گیرد و خود را بهبود می دهد.

دوربین، رادار، حسگرهای فراصوت و GPS همگی با یکدیگر تعامل دارند و به صورت آنی فیدبک های خود را ارسال می کنند. در مرحله بعد این داده ها برای بهبود کلی سیستم مورد استفاده قرار می گیرد.

شرکت تحت سرپرستی ماسک همچنین به صورت نوبه ای آپدیت های OTA خود را برای بهبود عملکرد سیستم هایش ارائه می دهد و درست مانند به روزرسانی های نرم افزاری برای دستگاه های موبایل، از این طریق قابلیت های آن ها را نیز بهبود می دهد.


سیستم اتوپایلوت تسلا چگونه کار می کند؟
دانشنامه

کد محتوا: ۲۰۸۲۲

ارسال: سه‌‌شنبه، ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹:۵۰

به روز شده: سه‌‌شنبه، ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷:۱۳

کلید واژه‌‌ها: تسلا، ایلان ماسک

نوع: دانشنامه

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: DIGIATO

بازدید: ۱۶۸۳

زبان: پارسی

(۳ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۲ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.