هیوندای اکسنت
هیوندای اکسنت یک خودرو کوچک کرهای است که نسل اول آن در سال ۱۹۹۴ معرفی شد و در حال حاضر در نسل پنجم خود بر روی خط تولید قرار دارد. البته ما در مورد نسل چهارم اکسنت صحبت میکنیم که در سال ۲۰۱۰ معرفی و از سال ۲۰۱۱ وارد بازارهای جهانی شد.
هیوندای اکسنت در ابتدا در سال ۲۰۱۴ به صورت وارداتی وارد ایران شد اما کرمان موتور در سال ۱۳۹۶ خبر از مونتاژ آن در کشورمان داد. البته تولید اکسنت چندان خوب پیش نرفت و تعداد کمی نسخه مونتاژی به دست مشتریان رسید. هیوندای اکسنت وارداتی تفاوتهایی با نسخه وارداتی دارد که بیشتر در داخل کابین مشهود است.
طراحی هیوندای اکسنت ساده است و هیوندای در نسلهای قبل تلاش زیادی برای طراحی آن نکرده هرچند که هیوندای در نسل پنجم از زبان طراحی جدید خود استفاده کرد. در نمای جانبی یک خط ممتد دیده میشود و خطوط برجسته بر روی کاپوت هم دیده میشود. شاید بتوان گفت هیوندای اکسنت در بخش طراحی رقابت را به رقیب ژاپنی خود واگذار میکند هرچند که هر دو خودرو در نسلهای جدید خود در بازارهای جهانی عرضه میشوند.
همانطور که اشاره کردیم، اکسنت وارداتی و مونتاژ در طراحی کابین تفاوتهایی دارند که ما در مورد مدل مونتاژی صحبت میکنیم. در داخل کابین طراحی نسبتا خوبی دیده میشود هرچند که سادگی آن باز هم در برابر مزدا۳ جدید مشهود است. در مرکز داشبورد یک نمایشگر تعبیه شده و ورودیهای هوا در بالای آن جای گرفتهاند. کیفیت متریال به کار رفته در کابین خوب است هرچند که بیشتر بخشها از پلاستیک تشکیل شده. کیفیت سواری اکسنت هم قابل قبول است.

هیوندای اکسنت ویژگیهایی چون ۶ ایربگ، ایموبلایزر، استارت بدون کلید، سنسور پارک عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک، نمایشگر ۷ اینچی، سیستم صوتی مجهز به ۴ بلندگو و ۳ توئیتر، آینه وسط الکتروکرومیک، سانروف، سنسور نور و کامپیوتر سفری را در اختیار شمار قرار میدهد.
موتور به کار رفته در هیوندای اکسنت مونتاژ، حجم ۱.۶ لیتری و ۴ سیلندر دارد و میتواند ۱۲۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند. برای انتقال این قدرت یک جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده است. عملکرد این قوای محرکه خوب است و برای یک خودرو شهری شرایط مناسبی دارد.

در نهایت باید بگوییم هیوندای اکسنت به دلیل خدمات پس از فروش ارزانتر و قیمت پایینتر قطعات و تعمیرات، و نیز قیمت منطقیتر ارزش خرید بالاتری دارد.
مزدا۳ جدید
مزدا۳ یک خودرو کامپکت ژاپنی است که نخستین بار در سال ۲۰۰۳ وارد بازارهای جهانی شد و در حال حاضر هم در سومین نسل خود به تولید میرسد. ما در مورد نسل دوم مزدا۳ صحبت میکنیم که در سال ۲۰۰۸ معرفی شد و تا سال ۲۰۱۳ بر روی خط تولید مزدا قرار داشت.
مزدا ۳ جدید از سال ۱۳۸۹ وارد خط تولید گروه بهمن شد و تا چندی پیش به تولید میرسید. مزدا۳ جدید در دو مدل هاچبک و سدان به دست مشتریان ایرانی رسید که ما نسخه سدان را در این مقایسه مد نظر داریم.
مزدا۳ در ایران کاملا مورد توجه قرار گرفت و به دلیل طراحی جذاب و تجهیزات رفاهی مناسب، فروش بالایی را تجربه کرد. هرچند که حضور چندین ساله آن بر روی خط تولید هم در این فروش بی تاثیر نبوده است.
طراحی مزدا۳ جدید در مقایسه با نسل قبل تغییرات زیادی را تجربه کرد و کاملا متحول شد هرچند که کلیت طراحی بدنه را حفظ کرد البته بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که مزدا در نسل سوم، یک خودرو کاملا جدید را روانه بازار کرد که متاسفانه شاهد حضور آن در ایران نبودیم.
در نمای جلو مزدا۳ جدید، یک ورودی هوای بزرگ دیده میشود و چراغهای بزرگ برآمده و گلگیرهای برجسته خودنمایی میکنند. در نمای عقب، ارتفاع صندوق بالاست که این سبک طراحی در خودروهای این کلاس دیده میشود. یک اسپویلر هم به صندوق عقب متصل شده و در مجموع باید طراحی مزدا ۳ جدید را خوب بدانیم. هرچند ممکن است برخی از کاربران شکل ظاهری هیوندای اکسنت را ترجیح بدهند و انتخاب در این زمینه را به شما واگذار میکنیم.

طراحی کابین مزدا۳ جدید خوب است اما در مقایسه با خودروهای مدرن امروزی کمی قدیمی به نظر میرسد. مزدا ۳ جدید در تیپهای متفاوتی عرضه شد که ما در اینجا تیپ ۴ یعنی فولترین نسخه را مد نظر داریم. در مرکز داشبورد یک نمایشگر تعبیه شد و ورودیهای هوا در بالای آن قرار گرفتهاند. مزدا۳ کیفیت سواری بسیار مطلوبی دارد اما یک نکته منفی در مورد آن وجود دارد. مزدا۳ جدید به ویژه اگر سنگین باشد، با مشکل تماس کف خودرو با زمین روبهرو است هرچند که این اتفاق چندان رایج نیست.
مزدا۳ جدید در تیپ ۴ ویژگیها و امکاناتی نظیر ۶ ایربگ، ایموبلایزر، ورود و استارت بدون کلید، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سیستم صوتی با ۴ بلندگو، صندلیهای چرمی و گرمکن صندلیهای جلو، چراغهای جلو هالوژنی، تنظیم ارتفاع چراغهای جلو، چرخش چراغها در پیچ، سنسور باران و کروز کنترل را در اختیار شما قرار میدهد.
موتور به کار رفته در مزدا۳ جدید، حجم ۲ لیتری و ۴ سیلندر دارد و میتواند ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور تولید کند. برای انتقال این قدرت به چرخهای جلو جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده که عملکرد متوسطی دارد و چندان سریع نیست اما در مجموع عملکرد این قوای محرکه را باید خوب ارزیابی کرد.

در نهایت باید بگوییم که مزدا۳ جدید خودرو بسیار باکیفیتی است اما قیمت بالایی دارد و هزینههای آن و قیمت قطعات آن بالاست. به همین دلیل میتوان گفت هیوندای اکسنت ارزش خرید بالاتری دارد.