برترین شاهکارهای تویوتا در دهه ۹۰ میلادی

  دهه ۹۰ میلادی، یک دوره ده‌ساله جذاب برای تویوتا محسوب می‌شود. دهه‌ای که در آن، برند لکسوس تازه شروع به کارکرده بود و خود تویوتا نیز با تمام پتانسیل‌های خلاقیت خود، سعی در ارائه محصولاتی هم برای بازار داخلی ژاپن وهم بازارهای جهانی داشت.  

یک‌‌شنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷:۰۳ |

از تولید خودرویی با درب‌های بازشونده روبه بالا (معروف به بال پرنده‌ای) گرفته تا هاچبک سبک با موتور توربو، خودروی اسپرت موتور وسط و بسیاری از خلاقیت‌های دیگر، همگی جزئی از این پتانسیل‌هایی بودند که تویوتا آن‌ها را در دهه ۹۰، تبدیل به جنبشی کرد.

تویوتا سوپرا توربو
سوپرا اگرچه در هنگام رونمایی در دهه ۹۰، یک انتخاب جذاب و عالی محسوب می‌شد اما قلب تپنده این ماشین با استفاده از دو عدد توربوشارژ، قدرتی فراتر از یک خودروی جاده‌ای معمولی ایجاد می‌کرد. سوپرا توربو، ۳۲۰ اسب بخار قدرت را از موتور ۲JZ-GTE خود تولید می‌کرد و این قدرت تا وقتی بود که تیونرها (Tuner) فهمیدند که می‌توانند روی موتور آن کارکرده و قدرت آن را تا ۴۰۰ اسب بخار افزایش دادند.

البته بحث موتوری و فنی، یکی از شاخصه‌های جذاب سوپرا بوده به‌طوری‌که در مجلات مختلف خودرویی جهان، این خودرو را ازنظر فرمان پذیری (هندلینگ)، راحتی و مصرف سوخت، با خودرویی مانند بی ام و M۳ نیز مقایسه می‌کنند.

تویوتا سلیکا GT-Four
در دهه ۹۰، بیشتر سلیکاهایی که تولید شدند، چرخ جلو محرک (FWD) بودند درحالی‌که در بازارهای مختلف جهانی، بعضی، از نسخه چهارچرخ محرک (AWD) آن نیز بهره برده‌اند. همچنین، نسل ST-۱۸۵ سلیکا GT، توانست در سال‌های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۴، عنوان قهرمانی از طرف تولیدکنندگان مسابقات رالی جهانی (WRC) را نیز کسب کند.

برای بازارهای ژاپن، استرالیا و اروپا نیز تنها ۲,۵۰۰ دستگاه مشابه همان نسخه‌های AWD سلیکا جی تی ST۲۰۵ که شامل موتور ۴ سیلندر توربو، سیستم تزریق آب درون موتور، اسپویلر قرارگرفته روی کاپوت و قسمت عقب و شاسی قدرتمند تویوتا بودند، تولید شد.

تویوتا سرا (Sera)
در تاریخچه درخشان دهه ۹۰ تویوتا، خودروی کمتر شناخته‌شده Sera نیز به چشم می‌خورد. خودرویی متعلق به دهه ۹۰ که با ظاهر جذاب و طراحی بی‌نظیر خود نسبت به خودروهای آن زمان و هم‌چنین، خلاقیت تویوتا در ساخت درب‌های بال پرنده‌ای (Gullwing)، نه‌تنها یک شاهکار بی‌نظیر از طرف تویوتا به‌حساب می‌آمد بلکه ازنظر فروش نیز موفقیتی عالی محسوب می‌شد.

تویوتا Z۳۰ Soarer
سومین نسل از خودروی سورر، در استودیو مرکزی طراحی تویوتا در کالیفرنیا، طراحی شد. خودرویی که یکی از اولین‌هایی بود که از طرف شرکت سازنده دارای سیستم GPS بوده و هم‌چنین از فن‌آوری CD-ROM نیز بهره می‌برد. در ژاپن، Soarer با حق انتخاب‌های مختلفی برای چیدمان داخل کابین و همچنین موتورهای متفاوت، شامل یک موتور ۱JZ یک یا دو توربویی، قابل انتخاب بود.

تویوتا کرولا لوین (Levin)/اسپرینتر ترونو EA۱۱۱
دوقلوهای کرولا که در سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ میلادی، از همه لحاظ، معرکه بودند، با نسخه‌های FWD که بر پایه کرولا نسل E۱۰۰ بوده عرضه شدند و هم‌چنین می‌توان آن‌ها را نسخه‌هایی جذاب‌تر نسبت به آکورا اینتگرا (Acura Integra) در آن سال‌ها، به‌حساب آورد. خودرویی با جعبه‌دنده ۶ سرعته دستی، ترمزهای جلویی بزرگ‌تر و همچنین سیستم تعلیق بهبودیافته یک انتخاب عالی برای دهه ۹۰ محسوب می‌شد.

تویوتا استارلت جی تی توربو
استارلت، تنها در سال‌های محدودی در دهه ۸۰ میلادی به تولید رسید اما این خودرو، سابقه طولانی در بحث تولید داشت. استارلت جی تی توربو JDM، یکی از کمیاب‌ترین مدل‌هایی از این خودرو است که در بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵، به‌عنوان یک هاچبک کوچک ولی بسیار قدرتمند، به تولید رسید. خودرویی که حتی، نسخه توربو ۴ سیلندر آن نیز موجود بود که توانایی تولید ۱۳۳ اسب بخار قدرت را داشت.

وزن این هاچبک جذاب، تنها ۸۹۰ کیلوگرم بود که به استارلت جی تی، نسبت ۱۳۴ اسب بخار در یک‌تن را که عددی فوق‌العاده عالی محسوب می‌شد، می‌بخشید.

تویوتا کالدینا جی تی-تی
خودرویی که همان نسخه بریتانیایی سازی است که بانام تویوتا آونسیس شناخته می‌شود. کالدینا، در سال ۱۹۹۷ در ژاپن عرضه شد و نسخه نهایی آن بانام GT-T، شامل قوای محرکه‌ای باقابلیت چهارچرخ محرک و همچنین نقاط مشترک زیاد با سلیکا GT-Four بوده است. البته در این خودرو، نقاط ضعفی ماند کمبود قابلیت اطمینان‌پذیری و عادت از دست دادن بلبرینگ‌های اصلی نیز به چشم می‌خوردند که آن را از تبدیل‌شدن به یک افسانه خودرویی، بازداشتند.

تویوتا MR۲ توربو
قلب تپنده این تویوتا موسوم به ۳S-GTE که دارای ۲ لیتر حجم و سامانه توربوشارژ بود، توانایی تولید ۲۰۰ اسب بخار قدرت را داشت. این درحالی‌که است که نسخه تنفس طبیعی آن، با ۲.۲ لیتر حجم، فقط می‌توانست ۱۳۰ اسب بخار قدرت تولید کند. اگرچه این قدرت، اعدادی فوق‌العاده بزرگ محسوب نمی‌شود اما باید این را در نظر گرفت که MR۲، خودرویی کوچک، سبک و موتور وسط (Mid-Engine) بوده و این اعداد، حتی ۱۹ اسب بخار، بیشتر از مزدا MX-۵ کنونی هستند!

تویوتا مارک ۲ تورر V
این خودرو، در ابتدا، زندگی خود را به‌عنوان یک خودروی ساب-کامپکت (کوچک‌تر از خودروهای معمول) شروع کرد اما در طول نسل‌های آتی خود، تبدیل به یک سدان فول سایز شد. هفتمین نسل از این خودرو، حتی با موتورهای افسانه‌ای ۱JZ و ۲JZE تویوتا نیز همراه شدند. نسخه Mark ۲ Tourer این خودرو که بیشتر در بین تیونرها و رانندگان حرفه‌ای، هواخواه داشت، توانایی تولید ۲۸۰ اسب بخار قدرت را از طریق موتور ۲.۵ لیتری ۱JZ-GTE شش سیلندر خود داشت. قدرتی که از طریق یک جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی، به چرخ‌ها منتقل می‌شد.


برترین شاهکارهای تویوتا در دهه ۹۰ میلادی
مقاله

کد محتوا: ۲۰۶۹۹

ارسال: یک‌‌شنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷:۰۳

به روز شده: یک‌‌شنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰:۳۱

کلید واژه‌‌ها: تویوتا، لکسوس، خودرو اسپرت، هاچ بک، تویوتا کرولا

نوع: مقاله

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: سایت چرخان

بازدید: ۷۹

زبان: پارسی

(۳ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۳۹۸ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.