نوجوان رشید شرقی

راهنمای خرید هیوندای توسان در بازار ایران

  هرچند خودروهای شاسی بلند (SUV) بیش از ۵ دهه است که در بازار کشور ما عرضه می شوند اما تا کمتر از ۲ دهه پیش به دلایلی همچون ابعاد بسیار بزرگ، مصرف سوخت بالا و سواری خشک، خریداران ایرانی روی چندان خوشی به این دسته از خودروها نشان داده و اکثر خریداران SUV ها را قشر خاص علاقمند به سفرهای آفرودی تشکیل می دادند...  

دوشنبه، ۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۲:۱۴ |

 اما از اواسط دهه 80 شمسی و با آغاز دوره جدید واردات خودرو به کشور، رفته رفته ذائقه خریداران ایرانی نیز همگام با بازار جهانی تغییر کرد و خودروهای کراس اوور محبوبیتی چشم گیر پیدا کردند.
 این کلاس از خودروها که ظاهر خشن یک SUV را با کیفیت سواری و مصرف سوخت بهینه یک سدان درهم آمیخته اند، هم اکنون نیز به یکه تازی خود در بازارهای مختلف دنیا ادامه داده و هر روز شاهد افزایش تنوع نمونه های موجود در این کلاس هستیم. با این مقدمه، به سراغ بررسی نسل های مختلف یکی از محبوب ترین کراس اوورهای وارداتی بازار کشورمان رفته ایم.
 
نسل اول
نسل اول هیوندای توسان در سال 2004 معرفی و به بازار عرضه شد. این نسل از توسان که با کد JM شناخته می شود؛ تا سال 2010 روی خط تولید هیوندای قرار داشت و ازسال 2007 در بازار کشور ما نیز عرضه شد. توسان JM مطابق رسم آن سال های کراس اوورهای کره ای با دو تیپ ظاهری عرضه می شد که این دو تیپ در مشکی رنگ یا همرنگ بدنه بودن قطعات ظاهری (شامل سپرهای جلو و عقب، فلاپ های دور گلگیرها و ضربه گیرهای قسمت پایینی درها) با یکدیگر متفاوت هستند. البته اکثر توسان های نسل اول موجود در بازار ایران از قطعات همرنگ بدنه برخوردارند.
نسل اول توسان در مجموع با 5 نوع پیشرانه مختلف قابل سفارش بود که در بازار کشور ما تنها با پیشرانه قوی تر بنزینی که یک نمونه 2.7 لیتری V6 بود عرضه شد. پیشرانه مذکور با تولید حداکثرقدرت 173 اسب بخار و حداکثر گشتاور 241 نیوتون متر، با اتصال به یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک، ضمن مصرف 11.7 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 5، 10 ثانیه و حداکثر سرعت 180 کیلومتربر ساعت را برای این قد بلند کره ای به ارمغان می آورد.
توسان نسل اول از نظر سطح امکانات رفاهی و ایمنی نیز با درنظر گرفتن سال های عرضه به بازار، در سطح خوبی قرار داشته و امکلنات قابل قبولی همچون تهویه مطبوع اتوماتیک، کروز کنترل، سانروف، شیشه های تیره ردیف عقب و در صندوق بار، روکش چرمی صندلی ها و غربیلک فرمان، گرمکن صندلی های جلو، سنسور پارک عقب، سیستم ترمزEBD+ABS، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، 6 عدد ایربگ و... را برای سرنشینان خود فراهم آورده است. البته برخی نمونه های نیمه فول آپشن این نسل نیز به کشور ما وارد شدند که فاقد روکش چرم صندلی ها، گرم کن صندلی های جلو، سانروف و سنسور پارک عقب هستند. نسل اول توسان از پیشرانه نسبتا قدرتمندی بهره مند بوده که لذت رانندگی قابل توجهی را در استفاده های روزمره برای مالک خود به ارمغان می آورد. ضمن آن که فضای قابل قبول کابین و صندوق بار آن در کنار سواری نسبتا نرم باعث شده تا در مسافرت های خانوادگی با مشکل خاصی مواجه نشوید، اما در مقابل شاید یکی از مهمترین نقاط ضعف این نسل از توسان را بتوان چهره آن دانست چرا که این طراحی ظاهری حتی در همان یک دهه پیش و در قیاس با رقبای این خودرو در بازار داخلی مانند سوزوکی گرند ویتارا و کیا اسپورتیج نسل اول، چنگی به دل نزده و قدیمی به نظر می رسید و اکنون که دیگر اوضاع مشخص است! از دیگر نقاط ضعف توسان JM می توان به نفوذ نسبتا زیاد صدای پیشرانه به کابین در دورهای بالا و کیفیت و کیفیت ظاهری نه چندان مطلوب قطعات کابین اشاره کرد. البته کیفیت کلی و دوام قطعات کابین در سطح خوبی قرار داشته اما ظاهر آن ها حسی از ارزان قیمت بودن و کیفیت پایین به بیننده منتقل می کند.نسل اول توسان در بازار کشور ما در مدل های 2007 تا 2010 موجود بوده است.
 
نسل دوم
نسل دوم توسان که با کد LM شناخته می شود در سال 2010 معرفی و با مدل 2011 روانه بازارهای جهانی شد. توسان LM که تا سال 2015 روی خط تولید قرار داشت، از آغاز تا پایان حیات خود در بازار کشور ما نیز عرضه و با استقبال بسیار مناسبی مواجه شد.
هیوندای توسان در بازارهای اروپایی با نام ix35 شناخته می شود و به دلیل این که تعداد قابل توجهی از نمونه های سفارش اروپا توسان نسل دوم به بازار ایران نیز وارد شد، بسیاری از هم وطنان ما این نسل را با نام هیوندای ix35 می شناسند. البته تفاوت های ظاهری اندکی نیز بین توسان و ix35 وجودوجود دارد که مهم ترین این تفاوت ها در شکل چراغ مه شکن جلو است که در ix35 مدور بوده اما در توسان به صورت چهارگوش طراحی شده است. توسان نسل دوم در سال 2014 فیس لیفت مختصری را تجربه کرد که در آن گرافیک چراغ های جلو و عقب تغییر کرد و در داخل کابین نیز اهرم دنده مجهز به گردگیرشد. البته در برخی از توسان های مدل 2014 و2015 (بسته به کشور سفارش دهنده) جلو پنجره نیز تغییر کرد و ابعاد آن بزرگتر شد که این سری در بازار به توسان جلو پنجره سانتافه ای مشهور است. در نسل دوم توسان برخلاف نسل قبل خبری از پیشرانه 6 سیلندر نبود و این نسل با یک پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری در بازار کشورما عرضه شد اما خوشبختانه پیشرانه مذکور نسبت به نمونه V6  نسل قبل، ضعیف تر نبوده و با تولید حداکثر قدرت 176 اسب بخار و حداکثر گشتاور 227 نیوتون متر،با اتصال به یک گیربکس در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 10 ثانیه و حداکثر سرعت 192 کیلومتر بر ساعت را برای این کراس اوور محبوب به ارمغان می آورد.
توسان LM ا نظر سطح امکانات رفاهی و ایمنی کاملا نسبت به نسل قبلی ارتقا یافته و می توان روی نمونه های فول آپشن آن مواردی همچون کی لس استارتر، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سقف پانوراما، کروز کنترل، روکش چرمی صندلی ها و غربیلک فرمان، گرمکن تمامی صندلی ها، سنسور نور، سنسور باران، فرمان با نیروی کمکی الکتریکی، دوربین دید عقب، سیستم کمکی حرکت در شیب (DBC)، سیستم کنترل پایداری الکترونیک (ESP)، سیستم کنترل کشش (TCS)،6 عدد ایربگ و... را مشاهده کرد.
ذکر دو نکته در مورد آپشن های توسان نسل دوم خالی از لطف نیست. نخست آن که توسان نیز همچون اکثر خودروهای کره ای و ژاپنی وارد شده به کشور در سال های اخیر، در بسیاری از نمونه ها توسط واردکنندگان به یک سری آپشن های غیرفابریک مجهز شده که این آپشن ها در صورت نصب غیر اصولی ممکن است در طول زمان سبب بروز یکسری مشکلات برای خودرو شوند.نکته دوم نیز آن که معمولا نمونه های سفارش اروپا (ix35) از آپشن های بیشتری بهره مند هستند. به عنوان مثال گرمکن صندلی عقب و دی لایت، عمدتا در ix35 به چشم می خورد.
توسان نسل دوم از نقاط قوتی همچون طراحی ظاهری مدرن و جوان پسند، سطح نسبتا کامل آپشن ها و فضای مناسب کابین و صندوق بار برخوردار است. اما در مقابل، تعویض دنده در گیربکس آن با تاخیر همراه است، دوام برخی قطعات کابین آنچنان بالا نبوده و موقعیت قرار گیری راننده در کابین به گونه ای است که وی دید چندان کاملی به اطراف نخواهد داشت. نسل دوم توسان در مدل های 2011 تا 2015 در بازار کشور ما موجود بوده است.
 
نسل سوم
نسل سوم و فعلی هیوندای توسان در سال 2015 با کد TL معرفی و با مدل 2016 روانه بازارهای جهانی شد. این نسل از توسان نیز تقریبا همزمان با دیگر بازارها به بازار کشور ما هم وارد شد.
توسان TL با نیم نگاهی به برادر بزرگتر و موقش یعنی سانتافه طراحی شده و در عین جوان پسند بودن، جلوه ای لوکس تر را نسبت به نسل قبلی خود به نمایش می گذارد. البته توسان امسال یک فیس لیفت مختصر را تجربه کرده که در آن، طراحی نقاطی همچون سپر عقب، گرافیک چراغ های جلو وعقب، مه شکن های جلو وقسمت میانی داشبورد دستخوش یکسری تغییرات شده اما به دلیل ممنوعیت واردات خودرو، فعلا این نمونه های فیس لیفت شده راهی به بازار کشور ما ندارند و توسان های نسل سوم موجود در ایران، همگی از نمونه های قبل از فیس لیفت هستند.
بسته به بازار هدف، پیشرانه هایمختلف تنفس طبیعی و توربو برای توسان TL قابل سفارش هستند که متاسفانه نمونه های وارد شده به کشور ما مجهز به ضعیف ترین پیشرانه قابل نصب روی این نسل، یعنی یک نمونه 2 لیتری تنفس طبیعی هستند. پیشرانه مذکور با تولید حداکثر قدرت 155 اسب بخار و حداکثر گشتاور 196 نیوتون متر، با اتصال به یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، ضمن مصرف 8.6 لیتر سوخت در هر صد کیلومتردر سیکل ترکیبی، شتایب صفر تا صد 10.6 ثانیه و حداکثر سرعت 193 کیلومتر بر ساعت را برای این کراس اوور کره ای به ارمغان می آورد.
توسان نسل سوم از نظر امکانات رفاهی و ایمنی نیز در سطح بسیار خوبی قرار داشته و روی نمونه های فول آپشن شرکتی (وارد شده توسط نمایندگی) می توان مواردی همچون کی لس استارتر، سقف پانوراما، تهویه مطبوع اتوماتیک دو گانه، روکش چرمی صندلی ها و غربیلک فرمان، تنظیم برقی صندلی های جلو، گرمکن تمامی صندلی ها، سردکن صندلی های جلو، باز و بسته شدن برقی در صندوق بار، سیستم انتخاب حالت رانندگی (Drive mod)، کروز کنترل، ترمز پارک، برقی، دی لایت، سنسور نور، سنسور باران، سیستم هشدار دهنده نقاط کور، سیستم کمکی حرکت در شیب (BDC)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، 6 عدد ایربگ و... را یافت. البته توسان TL همچون اکثر خودروهای کره ای با سطح آپشن های گوناگونی در بازار یافت می شود. برای مثال نمونه های فول آپشن آن علاوه بر موارد ذکر شده به امکاناتی همچون اتو پارک، سیستم هشدار عدم رانندگی بین خطوط، سیستم هوشمند پیشگیری از تصادف و چراغ شوی جلو نیز مجهز هستند. در مقابل برخی نمونه های تک دیفرانسیل این نسل نیز در بازار یافت می شود که از امکانات بسیار کمتری برخوردارند. با کمی دقت می توانید این نمونه ها را از روی لنز تکی چراغ های اصلی جلو تشخیص دهید (نمونه های فول آپشن مجهز به چراغ جلو با لنز دو گانه هستند).
در مجموع می توان گفت که توسان TL نسبت به نسل قبلی خود لوکس تر شده و سواری نرم تری را ارائه می کند ضمن آن که امکانات رفاهی کامل آن نیز مطلوب سلیقه خریداران ایرانی است اما در مقابل پیشرانه آن نسبت به رقبا ضعیف تر بوده و قیمت آن حتی در شرایط آشفته حال حاضر بازار خودرو کشور چندان منطقی نیست و شاید بسیاری از افراد ترجیح دهند با این قیمت به سراغ نسل جدید کیا اسپورتیج ( که نقاط اشتراک زیادی با توسان TL داشته اما مجهز به پیشرانه قوی تر 2.4 لیتری است) و یا حتی یک نمونه کم کارد هیوندای سانتافه بروند. هیوندای توسان نسل سوم در مدل های 2016 و 2017 در بازار کشورمان موجود بوده است.
 

نوجوان رشيد شرقي
راهنماي خريد هيونداي توسان در بازار ايراننوجوان رشيد شرقي
راهنماي خريد هيونداي توسان در بازار ايراننوجوان رشيد شرقي
راهنماي خريد هيونداي توسان در بازار ايراننوجوان رشيد شرقي
راهنماي خريد هيونداي توسان در بازار ايران


نوجوان رشید شرقی
راهنمای خرید هیوندای توسان در بازار ایران
یادداشت

کد محتوا: ۱۸۵۲۲

ارسال: دوشنبه، ۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۲:۱۴

به روز شده: سه‌‌شنبه، ۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶:۵۸

کلید واژه‌‌ها: مشخصات فنی توسان، نسل های هیوندای توسان، امکانات هیوندای توسان، انواع هیوندای توسان، تفاوت نسل های هیوندا توسان، مشخصات فنی ix۳۵

نوع: یادداشت

فرستنده: دبیر محتوا

منبع: خودرو امروز

بازدید: ۵۲۷۵

زبان: پارسی

(۱۰ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.