آیا محصول جدید سایپا بازار را متحول می کند؟

رهام، ضد حمله به تحریم!

  تیر ماه امسال در نمایشگاه خودرو شیراز بسیاری از بازدید کنندگان در جست و جوی خبری خوش از سوی خودرو سازان یا وارد کنندگان بودند تا شاید ترمزی باشد برای آشفتگی تولید و تجارت خودرو در بازار ایران. در سالن های خلوت و کم رمق نمایشگاه اما تنها یک خودرو دیده می شد که زیر یک پارچه ای نارنجی خفته و می توانست هیجانی را در میان مردم برانگیزد.  

دوشنبه، ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۹:۵۹ |

مدیران سایپا در روز نخست نمایشگاه اعلام کردند که قصد دارند یک محصول جدید را معرفی کنند و نه رونمایی. دقایقی بعد مدیر عامل سایپا شخصا دست به کار شد و پرده از محصول آینده این شرکت برداشت.   «رهام» سرمه ای رنگ که از پرده برون افتاد، گمانه زنی ها درباره احتمال موفقیت این محصول در آینده نیز بالا گرفت. سوال این بود که آیا پروژه رهام می تواند به تنهایی بار سنگین شکست تحریم های خارجی و کنترل بازار داخلی را به دوش بکشد؟

تاریخ بازار و صنعت خودرو در ایران نشان می دهد که عموما در همه این سال ها، خودروهای کلاس متوسط و اقتصادی بوده اند که تاثیر قوی و تکان دهنده ای بر این کسب و کار گذاشته اند و در واقع تیراژ تولید و قیمت مناسب برای همه اقشار جامعه، برگ برنده خودروسازان داخلی در برابر خارجی ها بوده است. بر همین مبنا معرفی محصولی در کلاس رهام موضوع مهمی در میان اخبار خودرویی امسال تلقی می شود. از دیگر سو مدیران سایپا نیز چند سالی است از پیگیری خود برای ساخت یک پلتفرم اختصاصی و ملی سخن می گویند و در شیراز نیز اعلام شد که رهام بر مبنای پلتفرم جدید سایپا با کد SP100 ساخته خواهد شد. بنابراین طبیعی بود که رسانه ها، نگاه ویژه ای به رهام داشته باشند چرا که به نظر می رسد استفاده از پلتفرم پراید با معرفی ساینا و کوییک به نقطه پایانی خود نزدیک شده است. در عین حال معرفی پلتفرم های جدید نیز عموما با استقبال مردم همراه می شود و پاسخی است به تنوع طلبی بازار. با این پیش فرض ها بود که رهام در نمایشگاه شیراز بیش از دیگر خودروهای به نمایش درآمده مورد توجه قرار گرفت و حتی شخص مدیر عامل سایپا به صورت نمادین پشت فرمان آن نشست.

نام ایرانی

شرکت سایپا در بروشورمعرفی این خودرو نوشته است: « رهام نام فارسی است که در فرهنگ لغت دهخدا به معنی پرنده آزاد و رهاست و استایل مدل سدان به عنوان اولین خودروی تولید شده از این پلتفرم با الهام از شاهین ایرانی طراحی شده است.» طبعا استفاده از نام ایرانی برای یک محصول صنعتی به ایجاد ارتباط بهتر با خریداران داخلی منجر می شود اما شدت و ضعف آن نیاز به زمان کافی و حضور در بازار دارد.

ظاهر روز آمد

بی شک یکی از بدیهی ترین خصوصیات خودروهای اقتصادی خصوصا در بازار کشورهای در حال توسعه، طراحی ساده و بدون تجمل آن است. ظاهر رهام البته به خودروهای آسیای شرقی شباهت دارد و حتی شکل پوزه بند آن بیننده را به یاد کیا کادنزا می اندازد اما در کل مشخص است که به کدام سگمنت بازار تعلق دارد. به طور کلی پروژه سایپا SP100 با همکاری مشاوران خارجی سایپا کلید خورده و گرته برداری از مدل های پرفروش دنیا در چنین برنامه ای چندان عجیب نیست. ظاهرا رهام اشتراکاتی با طراحی نسل های قدیمی تویوتا یاریس دارد که البته این اتفاق در سیستم تولید و انتقال نیرو دیده نمی شود. این خودرو به موتور 1.65 لیتری مجهز شده  که همان موتور برلیانس های جدید پارس خودرو است؛ موتوری با 113 اسب بخار قدرت و 154 نیوتون متر گشتاور که نیروی خود را از طریق گیربکس 5 سرعته دستی یا 6 سرعته اتوماتیک ساخت پانچ، به چرخ های جلو می رساند. بنا بر اعلام سایپا، رهام از نظر فنی مشابهت زیادی با برلیانس H330 دارد.در نمای جلو شاهد طراحی هماهنگ و بدون حشور و زوائدی هستیم که در قیاس با خودروهای ساخت داخل نسل گذشته ظاهر جذابتری دارد. اندازه چراغ ها و خطوط و شکست ها متعادل و منظم هستند. جلو پنجره و چراغ ها ذهن ما را یاد کیا کادنزا می اندازد و در زیر سپر یک خط LED برای چراغ های مخصوص روز نیز در نظر گرفته شده است.از زاویه جانبی اما با طراحی ساده و بدون اغراق سرو کار داریم. شاید به زعم عده ای بهتر باشد که از رینگ های بزرگ تری برای رهام استفاده شود چون چرخ ها کوچک تر از ابعاد اتاق به نظر می رسند. در نمای پشت اما خطوط تیز بیشتری به کار رفته و قسمتی از چراغ های عقب روی در صندوق عقب نیز انتداد یافته اند.

میانه روی در طراحی کابین

نمونه معرفی شده از رهام در نمایشگاه شیراز نشانه روشنی از اعتدال و میانه روی در طراحی کابین است. از آنجا که قرار است این خودرو برای بخش عمده ای از اقشار جامعه قابل ابتیاع باشد، طبعا از تجملات و زرق و برق در داخل کابین خبری نیست. رهام در ساخت داشبورد از پلاستیک خشک و مقاوم استفاده کرده است اما امکانات جانبی این خودرو قابل قبول هستند.  روی غربیلک فرمان پر از دگمه ها و ابزارک های کنترلی است که به نظر می آید برای آشنا شدن با آنها و عادت کردن به استفاده، نیاز به زمان کافی است. در عین حال صفحه نمایش و کولر دیجیتالی از جمله امکاناتی است که در نگاه اول توجه را به خود جلب می کند. به طور کلی سطح امکانات رفاهی این خودرو نسبت به خودروهای معمول فعلی در ایران قابل قبول است.

امکانات دیگر

سایپا رهام یک خودروی سدان است که با وزن 1260 و 1330 کیلوگرم در نوع گیربکس اتوماتیک و دنده ای و با رینگ های 15 و 16 اینچی به بازار عرضه می شود. فنربندی مک فرسون برای چرخ های جلو و میله پیچشی برای چرخ های عقب در کنار ترمزهای چهار چرخ دیسک با سیستم های کمکی ABS و ESC و امکاناتی نظیر سانروف، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی های چرمی برقی برای مدل های لوکس و سوپرلوکس از جمله ویژگی های دیگر سایپا رهام هستند. گرچه هنوز اطلاعات کاملی درباره سطح ایمنی این خودرو منتشر نشده اما بر اساس اطلاعات اولیه، سایپا رهام می تواند در تست تصادف 3 ستاره ایمنی را ازآن خود کند که چنین عملکردی اگرچه درخشان محسوب نمی شود اما در مقایسه با سایر خودروهای مهندسی شده در ایران، قابل توجه است.   

 

 

آيا محصول جديد سايپا بازار را متحول مي كند؟
رهام، ضد حمله به تحريم!


آیا محصول جدید سایپا بازار را متحول می کند؟
رهام، ضد حمله به تحریم!
یادداشت

کد محتوا: ۱۸۵۱۶

ارسال: دوشنبه، ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۹:۵۹

به روز شده: سه‌‌شنبه، ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰:۲۹

کلید واژه‌‌ها: مشخصات فنی رهام، محصول جدید سایپا، رهام

نوع: یادداشت

فرستنده: دبیر محتوا

منبع: مجله پایش خودروها

بازدید: ۲۳۴۹

زبان: پارسی

(۱۴ مورد )
در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید. برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید. چنانچه هنوز عضو سایت نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید. (ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

کاردو، به عنوان یکی از بزرگترین فضای آنلاین تبادل و معامله خودرو، در حال حاضر به صدها مشتری در حال ارائه خدمات است. در این نسخه از وب‌سایت کاردو سعی شده است با بهره‌گیری از آخرین متدهای توسعه و برنامه‌نویسی امکان استفاده کاربران از سایت در دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به صورت ویژه‌ای فراهم می‌سازد و طراحی سایت به گونه‌ای است که لایه‌بندی سایت بر اساس دستگاه شما تطبیق می‌یابد.

این سایت ماحصل، تلاش‌های چندساله کارشناسان خبره در ۲ حوزه صنعت خودرو و IT بوده است و سعی شده است بنا به نیاز کاربر ایرانی و بر اساس شیوه فعالیت جاری کشور سریعترین و بهترین انتخاب‌ها فراهم باشد.

«کاردو» واژه‌ی اصیل پارسی است و به معنای توانمندی و پشتکار است، همچنین نگارش انگلیسی آن (CarDo) به معنای فعالیت مرتبط با خودرو می‌باشد. «کاردو» تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شایسته خدمت‌رسانی به شما باشد.

به دلیل حجم بالای آگهی‌های ثبت شده، امکان بررسی صحت و اصالت آن‌ها امکان‌ناپذیر است، پیش از هرگونه معامله از صحت و اصالت مدارک و خودرو مطمئن شوید، در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان بخش خدمات مشتریان ما جهت راهنمایی و باری‌رسانی استفاده کنید.

طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

© ۱۳۹۳-۱۴۰۳ :: کلیه حقوق برای سایت کاردو محفوظ است. استفاده از مطالب سایت فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.