آزمون های توانایی های تویوتا GT86 مدل 2014
داستان حضور تویوتا در یکی از سخت ترین و رقابتی ترین گروه های خوردویی یعنی کلاس اسپرت، با کمی اغراق، مانند کتابی است که می بایست بارها با شور و علاقه مطالعه شود! در سال 1965 میلادی، این خودروساز، نخستین کوپه اسپرت 2 نفره خود به نام Sport 800 را به بازار فرستاد که اگر چه از پیشرانه ای به حجم 800 سی سی و حداکثر قدرت 45 اسب بخار سود می برد، اما به لطف بدنه 580 کیلوگرمی، می توانست به حداکثر سرعت قابل توجه 170 کیلومتر بر ساعت دست یابد. اما مهندسین تویوتا تنها به این ماشین بسنده نکرده و همان سال در نمایشگاه توکیو، از مدل اسطوره ای GT 2000 رونمایی کردند! این خودرو تمامی مشخصه های یک کوپه اسپرت ناب را داشت: پیشرانه های قدرتمند 2 و 3/2 لیتری 6 سیلندر خطی که در قسمت جلو قرار داشتند و قدرت را از طریق گیربکس های 3 سرعته اتوماتیک یا 5 سرعته غیرخودکار، به چرخ های عقب منتقل می کردند! این مدل 2 سال بعد به تولید انبوه رسید اما به خاطر سیاست گذاری های مدیران وقت شرکت سازنده، تعداد 337 دستگاه آن به خیابان ها راه یافت. کاراکتر منحصربه فرد خودرو از یک سو و تولید محدود آن از سوی دیگر، باعث شد نام تویوتا به عنوان یک اسپرت ساز قابل، مطرح شده و به نوعی، راه برای طراحی و توسعه مدل های اسپرت در سال های آینده، هموار گردد. 
همچنان که زمان می گذرد و تویوتا آهسته آهسته جلو می رود، برند لکسس به عنوان تولید کننده مدل های لوکس شکل گرفته و در کنار آن خودروهای اسپرت محبوب تویوتا نظیر سلیکا و سوپرا هم مرتباً به روز می شوند! شاید آن زمان اگر می گفتید این خودروساز از سال 2002 به این طرف، ناگهان از تولید خودروهای اسپرت کوچک دست می کشد، هیچ کس حرفتان را باور نمی کرد اما این اتفاق افتاد تا اینکه پس از وقفه ای 10 ساله و در نمایشگاه توکیو 2012، چشم ها به جمال مدل GT86 روشن شد! آنچه در ادامه می خوانید، شرحی بر بررسی میدانی این خودروست: 
در نمای جلو، ورودی هوای نسبتاً عریض این کوپه 2+2، مانند سایر محصولات تویوتا، ولی اسپرت تر بوده و در کنار اسپلیتر مشکی رنگ، نمایی جذاب به وجود آورده است. به موازات لوگوی تویوتا، دو خط مورب به سمت بالای کاپوت کشیده شده، چراغ هایی که به نوعی نشان دهنده خلق و خوی سرکش و اسپرت آن هستند، درون سپر جلو جای گرفته و تا روی گلگیرهای برآمده ماشین، امتداد دارند. طرح چراغ های مه شکن، زیبایی این نما را کامل می کند. 
در قسمت کناری، خطوط بدنه، به همراه فرم پنجره ها، شکل مدل اسطوره ای 2000 GT را در ذهن تداعی می کند. همین مسئله، در کنار فرم سقف و پنجره عقب، به وضوح یادآور این موضوع بوده که GT86 یک خودروی Retro است (رترو، به اتومبیل هایی اطلاق می گردد که با الهام از ماشین های قدیمی یک کمپانی، اما با در نظر گرفتن استانداردها و نیازهای روز و به صورت کاملاً مدرن ساخته می شوند). 
رینگ های 17 اینچی اسپرت با تایرهای اندازه 45/215 ساخت کمپانی میشلن، به همراه فرم زیبای آینه ها، چراغ های راهنمای سفیدرنگ روی لبه گلگیر جلو و رکاب های اسپرت، نمای جانبی را هر چه جذاب تر نشان می دهند. در نمای عقب نیز طراحی اسپرت چراغ ها، در کنار اسپویلر بزرگ نصب شده روی درب صندوق بار، دیفیوزر و دو خروجی اگزوز، جسور بودن این کوپه را به رخ می کشند. در کل، نمای بیرونی GT86 ساده اما در عین حال خشن طراحی شده و به خوبی نمایانگر ذات اسپرت آن است. با ورود به داخل کابین و نشستن روی صندلی راننده، نخستین نکته ای که جلب توجه می کند، ارتفاع پائین صندلی هاست، به طوری که احساس می کنید نهایتاً 10 سانتی متر با سطح زمین فاصله دارید! البته این موضوع ابداً به معنی ضعف GT86 در بحث راحتی نبوده و فضای دست، پا و سر راننده، مطلوب است. کنسول میانی، غربیلک فرمان و صندلی ها، با چرم و ترکیب رنگ های مشکی و قرمز تزئین شده که حس نشستن در یک خودروی اسپرت، آن هم از نوع ژاپنی را به خوبی القاء می کند!
درون اتاق GT86 خبری از تزئینات لوکس نیست، البته به جز این هم نمی توان انتظار داشت، زیرا مدل مورد بحث، با هدف ارائه یک کوپه اسپرت ارزان قیمت ساخته شده است. ارگونومی کابین، همانطور که از یک تویوتا انتظار می رود ایده آل بوده و در زمان رانندگی، نیازی نیست به دنبال کنترلرهای مورد نظرتان بگردید. علیرغم وجود صندلی عقب، بهتر است روی GT86 به اندازه یک خودروی 2 نفره حساب باز کنید چون با طول 4240، عرض 1770، ارتفاع 1240 و فاصله بین دو محور 2570 میلی متر، به جز کودکان، سایر مسافران جایی برای نشستن پیدا نخواهند کرد! در کل، می توان گفت ماهیت کابین مدل مورد بحث، طوری شکل گرفته که اگر از طرفداران اتومبیل های اسپرت نباشید، نمی توانید با آن ارتباط برقرار کنید! 
پیشرانه مورد استفاده در GT86 که با کد فنی D4-S و توسط سوبارو تولید شده، یک نمونه 4 سیلندر باکسر به حجم 2 لیتر بوده که با تجهیز به سامانه تزریق مستقیم سوخت و دارا بودن دو میل بادامک در سرسیلندر، قادر است 200 اسب بخار قدرت و 205 نیوتن متر گشتاور تولید کند و جالب اینکه، نام GT86 از قطر 86 میلی متری سیلندر در کورس پیستون آن اقتباس شده است! 
پیشرانه در پائین ترین نقطه خودرو نصب شده که روی افزایش تعادل و بهبود هندلینگ خودرو، تأثیر مثت می گذارد، البته تقسیم قدرت به نسبت 53 به 47 درصد بین چرخ های جلو و عقب نیز در این امر بی تأثیر نبوده است. 
GT86 را می توان با دو نوع گیربکس 6 سرعته (خودکار و غیرخودکار) سفارش داد. نمونه مورد آزمایش از نوع اتوماتیک بوده و می تواند شتاب صفر تا 100 کیلومتر را در زمان 2/8 ثانیه به ثبت برساند (این رکورد در صورت سفارش گیربکس غیرخودکار به 6/7 ثانیه کاهش پیدا می کند). همانند برخی اتومبیل های روز، مالک این ماشین نیز پس از هر بار سوخت گیری، از مکمل بنزین استفاده می کند تا بازده پیشرانه پائین نیاید و در درازمدت، کیفیت سوخت، تأثیری بر عملکرد آن نگذارد. 
پیشرانه با غرشی خاص و صدایی بم به حرکت درمی آید. نحوه شتاب گیری GT86 به قدری تند و تیز است که برای تهیه تصاویر در حین حرکت دچار مشکل شدیم با توجه به فاصله کم شاسی تا زمین، سواری GT86 خشک و اسپرت بوده و حتی به نسبت هیوندای جنسیس کوپه، سواری به مراتب خردکننده تری دارد! هر چند جنسیس کوپه را باید خودرویی نیمه لوکس/ نیمه اسپرت دانست که در بحث قدرت و سرعت، عملاً جایی برای عرض اندام این تویوتا باقی نمی گذارد و در حقیقت، ترکیبی از نرمی و راحتی و البته حالت اسپرت، با کمی چاشنی عصبانیت را توأمان ارائه می دهد. 
در مجموع، اگر چه با توجه به نوسانات قیمتی بازار خودرو کشور، بسیاری پرداخت 152 میلیون تومان وجه را برای این ماشین منطقی نمی دانند و جنسیس کوپه با کارکرد پائین را ترجیح می دهند، اما اگر برای انتخاب یک اتومبیل صفر کیلومتر، مواردی نظیر هندلینگ و پایداری را معیار قرار می دهید، در انتخاب GT86 شک نکنید، چون گاهی اوقات چاقوی ژاپنی از شمشیر کره ای تیزتر و برنده تر است! 
سایر مشخصات فنی تویوتا GT86 مدل 2014
حجم پیشرانه (سی سی): 1998
نسبت سوپاپ به سیلندر: 4
حداکثر قدرت (اسب بخار/ دور بر دقیقه): 7000/200
حداکثر گشتاور (نیوتن متر/ دور بر دقیقه): 6600 تا 6400/205
نسبت تراکم هوا به سوخت: 5/12 به یک 
قطر سیلندر در کورس پیستون (میلی متر): 86 در 86
گیربکس: 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک: جلو
شتاب صفر تا 100 کیلومتر ترکیبی (لیتر): 2/8
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) 225
میانگین مصرف در 100 کیلومتر ترکیبی (لیتر): 8/7
طول/ عرض/ ارتفاع (میلی متر): 1240/1770/4240
فاصله بین دو محور (میلی متر): 2570
وزن خالص (کیلوگرم): 1251
حدود قیمت در بازارهای جهانی (هزار دلار): 25
حدود قیمت در بازار داخلی (مدل 2014 فول): 152 میلیون تومان